Mikä auto olisi hyvä?

19 kommenttia

Uuden auton hankinta on edessä. Ajan tuollaiset 35tkm vuodessa. Tällä hetkellä käytössäni on Corolla 1.4 diesel. Ihan taloudellinen auto, mutta jotenkin näillä kilometrimäärillä sen kanssa menee HERMO: tuuli vinkuu korvissa. radiosta ei kuule mitään, koko ajan saa olla vaihdekeppiä vääntämässä ja viiksiä räpläämässä (pyyhkimiä joka puolella autoa) ja istuinta ei saa asentoon.

Te jotka enemmän ajelette, niin kertokaa mikä auto on sellainen jossa on:
- alhainen melutaso
- hyvä ajotuntuma
- hyvät istuimet (ainakin kuskilla)
- hyvät pesurit ja ajovalot
- diesel
- hinta alle 40keur

Ajan etupäässä yksin isoilla teillä, pieniä matkoja perheen kanssa silloin tällöin.

Ei tarvitse olla kova kiihtymään, enemmänkin sellainen että en itse kiihdy.

Kiitoksia jo etukäteen!

Arnes



[tiari muokkasi tätä viestiä 27.03.2007 klo 23:26]
  
  • Voi Arnes...Paras vastaus tulee kun joku kaunis päivä käyt muutamassa autoliikkeessä ja heität lenkin sellaisilla peleillä mitkä nyt kokonsa ja hintansa puolesta ja ratin takaa miellyttää. Tämän tekstin alapuolella on tuotapikaa pystyssä Itä-Länsi ottelu, johon sisältyy mukaan serkun vaimon Ooppelin sähköviat ja anopin Toyotan lokarinkaaret. Tasan joka vehkeelle löytyy puoltajat ja vastustajat, ja niistä sun sitten pitäis saada joku tolkku mikä on se "hyvä". Vastaus on: kaikki ja ei mikään.

    Mutta, toivottavasti löytyy se mieluinen ajoneuvo kuitenkin!

    ps. laitetaampa peli käyntiin ehdottamalla että heität lenkin tiisseli-Avensiksella. Ei hullumpi...VIELÄ!!

      
  • :grin:

    Jep, koeajokierrokseni alkaa huomenna ja ekana on vuorossa Volvo. Mutta tässä ohessa on mukava seurata tätä Itä-Länsi -ottelua...

    Jostakin syystä en halua Toyotaa, mulla on niitä jo kaksi, corollan lisäksi avensis, tosin sellainen vähän vanhempi bensakone jolla vaimo ajelee - eihän sitä näihin uusiin voi verrata.

    Itseäni auton hankinnassa ärsyttää se, että kun on koeajanut ja tehnyt valinnan - niin pikku hiljaa käytössä tulee esiin ärsyttäviä piirteitä - ei vikoja vaan ominaisuuksia -, joita ei ostohetkellä osannut huomioida.




    [tiari muokkasi tätä viestiä 28.03.2007 klo 00:14]
      
  • Lainaus:
    27.03.2007 klo 23:19 tiari kirjoitti
    Uuden auton hankinta on edessä. Ajan tuollaiset 35tkm vuodessa. Tällä hetkellä käytössäni on Corolla 1.4 diesel. Ihan taloudellinen auto, mutta jotenkin näillä kilometrimäärillä sen kanssa menee HERMO: tuuli vinkuu korvissa. radiosta ei kuule mitään, koko ajan saa olla vaihdekeppiä vääntämässä ja viiksiä räpläämässä (pyyhkimiä joka puolella autoa) ja istuinta ei saa asentoon.

    Te jotka enemmän ajelette, niin kertokaa mikä auto on sellainen jossa on:
    - alhainen melutaso
    - hyvä ajotuntuma
    - hyvät istuimet (ainakin kuskilla)
    - hyvät pesurit ja ajovalot
    - diesel
    - hinta alle 40keur

    Ajan etupäässä yksin isoilla teillä, pieniä matkoja perheen kanssa silloin tällöin.

    Ei tarvitse olla kova kiihtymään, enemmänkin sellainen että en itse kiihdy.

    Kiitoksia jo etukäteen!

    Arnes



    Noilla kriteereillä valinta voisi olla Saab 9-3.

    Aloitan nyt kuitenkin sodan ihmettelemällä, että mahtaako sitä parannusta kauheasti tulla. Corolla on luokassaan aika hiljainen auto, tosin joissain yksilöissä on ollut huonosti istuvat ovitiivisteet (jotka vaihdetaan maahantuojan piikkiin), mikä nostaa melutasoa huomattavasti. Radio nyt on mitä se autoissa yleensä on, melkoinen matopurkki mutta omasta mielestäni Corolla ei ole tässäkään alkuunkaan huonoimmasta päästä. Vaihdekeppiä joutuu tietysti manuaalivaihteisessa dieselissä jossain määrin hämmentämään, mutta et kuitenkaan laittanut uuden auton vaatimuslistalle automaattivaihteistoa. Jos ei ole automaatti, niin joutuu vaihteita hämmentämään ihan käsin. Pyyhkimien käyttöfrekvenssi johtuu kait enemmän olosuhteista kuin autosta, vai kuinka? Istuimet on sitten aika yksilöllinen asia, joten siitä en ala väittelemään.

    Mitä näistä tekijöistä sitten korjaantuu vaihdettaessa Corollasta vaikkapa Saabiin? Melutaso laskee aavistuksen, radion kuuluvuus pahoin pelkään että heikkenee (Saabissa antenni integroitu takaikkunaan -> kokemukseni perusteella huono ratkaisu). Vaihteet vaihdettava edelleen käsin ja lisäksi vaihteita tulee yksi lisää -> enemmän vaihtamista (halvin diesel-automaattiversio maksaa muuten yli 41000). Pyyhkimiä Saabissa on yksi vähemmän, jos otat sedanin, mutta etulasiin kuraa lentää kuten Toyotassakin. Istuimien sopivuus on edelleen yksilöllistä, eli tässä saatat päästä parempaan tai sitten et.

      
  • Se on kyllä totta että käytössä voipi tulla esiin jotain piirteitä mitkä alkaa ärsyttää ja mitä ei ole lyhyehkön koeajon aikana havainnut. Esim. nyt vaikka sellanen että koeajo hoitui kauniissa kevätsäässä, mutta sateella huomaakin että lasinpyyhkijöissä ei ole säädettävää tihkuviivettä. Ihan pikkujuttu, mutta paljon liikkuvaa voi alkaa sekin ottaa pannuun.
    Sanotaan nyt volkkareista (2kpl ollu talodessa peräkkäin Golf ja Bora), että molemmissa nämä juomapitimet...siis ne #&%£$!* cupholderit kojelaudassa resonoi. Helposti ite fiksattu. Mutta siihen asti se mitättömän pieneltä asialta tuntuva ääni vitutti. Molemmissa lisäks kiukaan lämpömittari (anturi muistaakseni) sekoili. Takajarruissa aluks pientä laahausvikaa mutta ei kallis juttu. Muuten ei mitään mikä olis ollut kiusaks asti. Eli omasta puolestani Volkswagen ansaitsee sellasen "hyvän" auton maininnan.
    No molemmat esimerkit toki ovat alle sun hintaluokan, mutta noin merkkinä antoi hyvän kuvan, ja kaikkihan ne ovat aikalailla samasta savesta väännetty näköjään, koko sit vaihtelee. Että josko Passattia ...Vähä käytettynä hintaa alle 30kiloa. Kyyti on hyvä kun muitten kuskina ollu, ei itellä pitkiä kokemuksia.

      
  • Ennakkoluulottomasti vaikkapa Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance. Kohtuullisen hiljainen (kokemusta on), ja pieniruokainen. Ainakin hyvät ajovalot on.

    Ja vielä ennakkoluulottomampi käy koeajamassa uuden Chevrolet Epica dieselin. Automaattina ja nahkaverhoilut sun muut heebelit, ja hinta alle 33 tonnia. Ainakin itse kävisin.


    Hieman ihmettelen tuota pesureiden vaatimusta, kun kokemus osoittaa, että suurempaa iloa ei nykypesureista ole. Nestettä menee paljon ja tulosta ei synny.

      
  • Se mikä corollassa on tullut erittäin rasittavana piirteenä ajan mittaan esille on jatkuva valitus - se raivostuttava korvia särkevällä taajuudella soiva ääni, joka valittaa suurinpiirtein joka asiasta. Se valittaa niin usein, että siitä ei ole enää mitään hyötyä. Kerran mulla jäi ajovalot päälle autosta poistuessani ja varoitusääni tottakai soi, mutta siihen ääneen on niin tottunut ettei sitä enää edes noteeraa. Illalla kun piti lähteä töistä niin akku tyhjä.

    Skoda ja chevrolet - hmm, hyvä udea, pitää käydää ennakkoluulottomasti kokeilemassa...

    Muuten, tänään kävin ajamassa S60:n. Se tuntui jo autolta. Mutta niin tuntui hintakin.

      
  • Lainaus:
    28.03.2007 klo 14:31 tiari kirjoitti
    Se mikä corollassa on tullut erittäin rasittavana piirteenä ajan mittaan esille on jatkuva valitus - se raivostuttava korvia särkevällä taajuudella soiva ääni, joka valittaa suurinpiirtein joka asiasta. Se valittaa niin usein, että siitä ei ole enää mitään hyötyä. Kerran mulla jäi ajovalot päälle autosta poistuessani ja varoitusääni tottakai soi, mutta siihen ääneen on niin tottunut ettei sitä enää edes noteeraa. Illalla kun piti lähteä töistä niin akku tyhjä.


    Kaikille niille tilanteille, joissa se hälytysääni kuuluu, on kuitenkin olemassa syynsä. Corollassa näitä pystyy myös kytkemään pois päältä, ainakin turvavyö-varoituksen. Valojen päälle jäämisestä varoittaa kyllä ihan kaikki autot, ja hyvä niin.

      
  • Miten olisi Honda Accord 2.2i-ctdi? Auto josta löytyy jämäkkyyttä, tarkkuutta sekä suorituskykyä. Kaikin puolin alhainen melutaso ja hiljainen moottori, jota ei ainakaan sisältä päin dieseliksi uskoisi.

    Erinomaiset ajo-ominaisuudet ei pahemmin moitittavaa, Accord on aivan loistava ajettava. Siinä on tarkka ja tunnokas ohjaus ja pellin alta löytyy riittävästi ruutia, 140 hv ja 340 nm. Taisipa olla vuoden moottori 2005.

    Dieseleiden kulutuksista en niin tiedä, mutta Accord dieselin 5.5 litraa sataselta ei kuulosta kovinkaan pahalta.

    Ainakin omasta mielestä Accordissa on hyvä istuma-asento ja tukevat penkit. Jaksaa taittaa pitkääkin matkaa väsymättä.

    Ja sitten se viattomuus ja luotettavuus, Honda on todella vähävikainen auto. Korjaamoilla se ei viihdy muuta kuin määräaikaishuolloissa. Tuulilasin kestotestin bensamalli suoritti ilman ainuttakaan vikaa. Ja niitä kirottuja sähkövikoja Hondissa on tietääkseni kaikkein vähiten. Lähipiirissä on ollut Hondia ja luotettavasti sekä viattomasti ovat aina pelanneet.

    Accord dieselin halvin sport versio on jo varsin hyvin varustettu, mutta ksenoneita ei taida löytyä kuin kalliimmasta executivesta. Oikeastaan Accord on todella hyvin varusteltu auto. Ajovalon pesurit on ja luulisin että niillä tavan polttimoilla varustetut ajovalot on myöskin ihan riittävät.

    Halvempi sport maksaa pyöristetyillä hinnoilla sen 35k€ ja kalliimpi ja runsaasti varustettu executive 40k€.

    Vaikka ennakkoluuloja voi tätä aitoa japsia kohtaan olla, niin Hondaa ei kannata autoa ostaessa sivuuttaa varsinkaan ilman koeajoa. Eli eikun vain koeajolle.

    Voisin sanoa että todella hyvä auto kyseessä, vaikka myyntitilastojen kärkipäätä se ei pahemmin hätyytä.
    Oma valintani olisi tämä. Vaikken mikään Hondamies ole. En ainakaan tunnusta olevani :wink:

    [landespede muokkasi tätä viestiä 28.03.2007 klo 19:42]
      
  • Hondassa ei ole muuta vikaa kuin se, ettei japsien tapaan automaattina dieseliä saa, ja se on henk.koht. jo riittävä syy jättää kauppaan.

    Landespede, pikku vinkki. Lause aloitetaan aina ISOLLA kirjaimella, ja teksti olisi huomattavasti mukavampi lukea, jos jakaisi sen kappaleisiin.

    Kiitos ja anteeksi.

    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    28.03.2007 klo 17:21 Ammattilainen kirjoitti
    Hondassa ei ole muuta vikaa kuin se, ettei japsien tapaan automaattina dieseliä saa


    Olen tätä ihmetellyt jo pitkään. Miksi ne japanilaiset tätä diesel/automaatti -yhdistelmää niin kovasti vieroksuvat? Toyotan myyjätkin ovat sanoneet että kyllä se sieltä tulee mutta ei vain ole tullut...

    landespede: perustelusi on vakuuttava. Lisään hondan listalle :smile:

    [tiari muokkasi tätä viestiä 28.03.2007 klo 18:39]
      
  • Lainaus:
    28.03.2007 klo 17:21 Ammattilainen kirjoitti
    Hondassa ei ole muuta vikaa kuin se, ettei japsien tapaan automaattina dieseliä saa, ja se on henk.koht. jo riittävä syy jättää kauppaan.

    Landespede, pikku vinkki. Lause aloitetaan aina ISOLLA kirjaimella, ja teksti olisi huomattavasti mukavampi lukea, jos jakaisi sen kappaleisiin.

    Kiitos ja anteeksi.

    :sunglasses:


    Aivan. Tuollaista puuroa on ikävä lukea. Pahoitteluni.

    Niin se tuosta edellisestä viestistäni jäikin, että automaattina dieseliä ei saa. Sinänsä harmi. Muuten varmaankin Honda dieselit löytäisivät paremmin ostajansa. Ties vaikka jokunen eksyisi taksitolpalle.

      
  • Lainaus:
    28.03.2007 klo 18:37 tiari kirjoitti
    Lainaus:
    28.03.2007 klo 17:21 Ammattilainen kirjoitti
    Hondassa ei ole muuta vikaa kuin se, ettei japsien tapaan automaattina dieseliä saa



    Olen tätä ihmetellyt jo pitkään. Miksi ne japanilaiset tätä diesel/automaatti -yhdistelmää niin kovasti vieroksuvat? Toyotan myyjätkin ovat sanoneet että kyllä se sieltä tulee mutta ei vain ole tullut...

    landespede: perustelusi on vakuuttava. Lisään hondan listalle :smile:



    On sitä ihmetellyt moni muukin. Aika ajoin kuulee perusteluja, ettei ole saatu vielä automaattia kestämään dieselin kanssa. Se lienee BULLSHITTIÄ, koska jos kerran muutkin saavat, niin miksei japsit.

    Totuus löytynee siitä, että japsit eivät valmista kovinkaan hanakasti mitään sellaista, joka ei myy suuria märiä. Ei tarvitse katsoa kuin vaikkapa Toyotan mallistoa, niin ei sieltä kovin erikoisia malleja löydy. Mm. tila-autot loistavat poissaolollaan, kun niitä pari vuotta sitten oli parikin eri mallia. Corolla versoa en laske minkään sortin tila-autoksi. Samoin konevaihtoehdot japseissa ovat yleensä hyvin rajallisia ja kokoluokkaan sidottuja.

      
  • Lainaus:
    29.03.2007 klo 17:03 Ammattilainen kirjoitti

    On sitä ihmetellyt moni muukin. Aika ajoin kuulee perusteluja, ettei ole saatu vielä automaattia kestämään dieselin kanssa. Se lienee BULLSHITTIÄ, koska jos kerran muutkin saavat, niin miksei japsit.


    Yep, varsinkin kun monet muiden käyttämät automaatit ovat Toyotan omistaman AISIN:in tekemiä. Eiköhän joku ole laskenut, että automaatti joka kestää dieselin väännön ja suunnitellaan poikittain sijoitetun moottorin takia riittävän lyhyeksi ei ole katteen kannalta hyvä bisnes. Automaattien päämarkkinat ovat kuitenkin Usassa, jossa diesel lähentelee kirosanaa...

      
  • "Mikä auto olisi hyvä?"

    Ainakin sellainen, joka toimii säästä välittämättä ja vie luotettavasti A:sta B:hen.
    Lisäksi sen ylläpitokustannukset voisivat olla alhaiset.
    Tuohon jos vielä ynnäisi siedettävän suorituskyvyn ja sen, ettei auton sisällä tarvitse ajaessa käyttää kuulosuojausta olisi asia pihvi.

      
  • Lainaus:
    02.04.2007 klo 10:47 911 kirjoitti
    "Mikä auto olisi hyvä?"

    Ainakin sellainen, joka toimii säästä välittämättä ja vie luotettavasti A:sta B:hen.
    Lisäksi sen ylläpitokustannukset voisivat olla alhaiset.
    Tuohon jos vielä ynnäisi siedettävän suorituskyvyn ja sen, ettei auton sisällä tarvitse ajaessa käyttää kuulosuojausta olisi asia pihvi.


    Edelleen mulla tulee vaan Accord mieleen. Tuosta aikaisemmasta viestistäni ehkä selkenee miksi.


    Tosin taitaa Hondalla olla vakuutusmaksu hieman korkeampi, siksi kun Hondaa pidetään kolaritapausissa kalliimpana korjata.

    Olisi mielenkiintoista kuulla tiarin mietteitä. Ja siitä miten auton vaihto edistyy :smile:

    [landespede muokkasi tätä viestiä 02.04.2007 klo 12:13]
      
  • Niin, että diesel...

    Itse ainakin tykkäsin kovasti Renault Megane Breakista, kun sellaista kokeilin tuolla 1.9 dCi- koneella. Ei tosin ollut automaatti, mutta eiköhän sekin ole varsin kelvollinen. Ja varusteita tuosta Confort Dynamique- paketista löytyy ihan riittävästi, ne pyyhkijätkin vatkaavat itsekseen, kun sataa vettä. Vakionopeudensäädin on parhaiten toteutettu, mitä tiedän ( on kokeiltu VW- konsernin vehkeet ja japsipelit ) ja se toimii. Ja mitä lähipiiristä tiedän, niin 70 000 km matkalla auto ei normaaleiden huoltojen lisäksi ole pajalla käynyt, eli vastoin joidenkin mielipiteitä tuntuu laatukin olevan kohdallaan. Hiljainenkin auto oli, ainakin verrattun Mazda 6:een. Ja tilaa riittää, niin takapenkillä kuin kontissakin...

    Tuo sähkötehosteinen ohjaus puhutti Rellun kohdalla kun auto saapui markkinoille. Itse kun en aja perheautoilla rallia, en yhdy moittijoihin; auto meni uraisella kestopäällysteellä todella siististi suoraan ja urista välittämättä. Eri asia on, jos lähdetään soratielle tai ajetaan kovin mutkaista syheröä.

    Kaikkea kannattaa kokeilla...paitsi sitä omaa äitiä...

      
  • saabista puheenollen, minkälaisia nämä uudemmat gm-opel-sekasikiö-saabit ovat? vähän vanhemmista aidoista saabeista kokemukset ovat hyviä, kuinka on nykyään? olen suhtautunut varauksella tietäen että opel-laatu esim. vectra b:ssä ja c:ssä on surkeimmista surkein. turhia ennakkoluuloja/tietämättömyyttä..? :smile:

      
  • diesel avensis tai volkswagen passat tai golf kokemuksesta tiedän että volkkarit on hyviä ajaa istuinta voi säätää melkein joka asentoon.kolmas vaihtoehto voisi olla honda accord diesel.. :smile:

      
  • Volkkari dieselinä saattaa olla vähän arveluttava,voihan tietysti olla että moottorit ovat parantuneet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit