BMW ostaa Volvon?

21 kommenttia

Näyttäisi ainakin bemarin johtajilla löytyvän enemmän luottoa Volvoon kuin "PutPutilla":

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/225528/

Tuo kyllä olisi varsinainen jymypaukku!

Samassa uutisessa oleva maininta mahdollisesti tulevasta 5-ovisesta Ministä panee kyllä vihaksi. Älkää nyt #&%£$!* menkö raiskaamaan sitä. Minin mittoja ei saa kasvattaa!

  
  • Lainaus:
    10.05.2007 klo 16:33 Simppa- kirjoitti

    ....
    Samassa uutisessa oleva maininta mahdollisesti tulevasta 5-ovisesta Ministä panee kyllä vihaksi. Älkää nyt #&%£$!* menkö raiskaamaan sitä. Minin mittoja ei saa kasvattaa!

    Olihan ennenkin isompi Mini, miksei nytkin - eihän se muuta mitenkään sitä "perusmallia".
    Kuvista päätellen kyseessä on tosiaan viisi-ovinen: yksi vasemmalla puolen, kaksi oikealla sivulla, ja kaksi takana. No oikeammin olisi kai sanoa että oikealla puolen 1,5 ovea, eli 4,5-ovinen!

      
  • Mahtaisikohan BMW -Mailer muodostua minin veroiseksi menestykseksi :grin:

      
  • Oishan tuossa sitten jo sen verran kokoa että kelpaisi edes kakkosautoksi? :sunglasses:
    Maileriinhan mahtui ennen hätätilassa jopa 5 ihmistä! :smile:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 10.05.2007 klo 23:06]
      
  • Bemarin Rover-seikkailu oli surkea, fiksuja tosin olivat että dumppasivat sen ajoissa toisin kuin MB joka räpeltää edelleen pohjamudissa jenkkien kanssa. Mutta ei siinä Roverissa mitään järkevää synergiaa ollutkaan. Volvon kanssa voisi olla toisin, ja tämä saattaisi olla pelastus myös ruotsalaiselle auto-osaamiselle. BMW on firmana kuitenkin täysin eri tapaan johdettu kuin Ford. Volvolla on oma vahva imagonsa etenkin USA:ssa, se varmasti houkuttaa. Myöskin Bemarilla on USA:ssa vahva läsnäolo ja tehtaita, saattaisi antaa Volvolle eri tapaan potkua jenkkimarkkinoille? Nythän tuntuu, että tuo Fordin panostus Volvoon on ollut aika puolivillainen. Ja olisihan BMW-Volvo tuolloin omistuksiltaan ja suurelta osin valmistukseltaankin aito eurooppalainen auto.

    Aika mielenkiintoinen BMW-paletti siitä tulisi: Rolls-Royce, Bemari, Volvo ja Mini. Ei välttämättä ollenkaan huono ajatus?

      
  • Lainaus:
    10.05.2007 klo 16:33 Simppa- kirjoitti
    Näyttäisi ainakin bemarin johtajilla löytyvän enemmän luottoa Volvoon kuin "PutPutilla":

    http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/225528/

    Tuo kyllä olisi varsinainen jymypaukku!

    Samassa uutisessa oleva maininta mahdollisesti tulevasta 5-ovisesta Ministä panee kyllä vihaksi. Älkää nyt #&%£$!* menkö raiskaamaan sitä. Minin mittoja ei saa kasvattaa!


    Sama suomenkielellä Kauppalehdestä:
    http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2659

    Voisihan tuo Volvon imagoa nostaa, jos BMW sen omistaisi. Jostain syystä tälläkin palstalla jatkuvasti vähätellään Fordin osaamista ja alustoja, joita Volvossakin käytetään, vaikka Ford on ajettavuudeltaan ihan huippua perheautoluokassa. Vaikutusta varmasti toisinkin päin, koska BMW taas ei ole panostanut turvallisuus-imagoonsa, mikä Volvolla on kunnossa. Johan nytkin on saman katon alla autoliikkeitä, jotka myy BMW:tä ja Volvoa. Uusin sellainen avattiin pari kuukautta sitten Porvooseen ja siitä oli oikein juttukin Tuulilasin nettisivuilla eli olisiko jo salaa alettu pohjustaa tulevaa yhteistyötä?

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 09:39 AkiK kirjoitti
    Bemarin Rover-seikkailu oli surkea, fiksuja tosin olivat että dumppasivat sen ajoissa toisin kuin MB joka räpeltää edelleen pohjamudissa jenkkien kanssa. Mutta ei siinä Roverissa mitään järkevää synergiaa ollutkaan. Volvon kanssa voisi olla toisin, ja tämä saattaisi olla pelastus myös ruotsalaiselle auto-osaamiselle. BMW on firmana kuitenkin täysin eri tapaan johdettu kuin Ford. Volvolla on oma vahva imagonsa etenkin USA:ssa, se varmasti houkuttaa. Myöskin Bemarilla on USA:ssa vahva läsnäolo ja tehtaita, saattaisi antaa Volvolle eri tapaan potkua jenkkimarkkinoille? Nythän tuntuu, että tuo Fordin panostus Volvoon on ollut aika puolivillainen. Ja olisihan BMW-Volvo tuolloin omistuksiltaan ja suurelta osin valmistukseltaankin aito eurooppalainen auto.

    Aika mielenkiintoinen BMW-paletti siitä tulisi: Rolls-Royce, Bemari, Volvo ja Mini. Ei välttämättä ollenkaan huono ajatus?


    Miten niin panostus puolivillainen? Volvo on koko Ford-konsernin reippaasti tuottoisin yksikkö. Uutta mallia on pukannut tasaisen varmaan tahtiin (S80, S40, C30, V70 jne.) ja lisää tulee (XC60). On aika erikoista väittää, ettei Ford panostaisi parhaiten tuottavaan yksikköönsä. Fordin turvallisuustestaus on myös hyvin pitkälti Volvon käsissä (S-Max luokkansa paras, Freelander luokkansa paras jne.). Epäilen, että turvallisuusosaaminen on yksi syy, miksi BMW miettii Volvon ostamista.

    Ennemmin tuossa mahdollisessa BMW kaupassa voi ruotsalaiselle auto-osaamiselle käydä huonosti, jos BMW siirtää tuotantoa pois ruotsista yhdysvaltoihin. Samoin voisi käydä Volvon turvallisuustestaukselle, joka tätänykyä on kokonaisuudessaan Ruotsissa.

    Volvon markkina-arvo on huimasti korkeampi kuin Mazdalla, vaikka Mazda on suurempi valmistaja. Volvo ei ole hädässä, mutta emomerkki Ford on, ja se kaipaa sen pelastuksen. Volvolle kyllä löytyy tarpeen vaatiessa monta halukasta ostajaa bemarinkin lisäksi.

    Asiasta toiseen:

    Mielenkiintoinen näkemys tuolla, että isot Volvot muuttuisivat takavetoisiksi, jos kauppa toteutuu.


    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 11.05.2007 klo 10:48]
      
  • [quote title="11.05.2007 klo 10:05 A-utoilija kirjoitti"]

    Jostain syystä tälläkin palstalla jatkuvasti vähätellään Fordin osaamista ja alustoja, joita Volvossakin käytetään, vaikka Ford on ajettavuudeltaan ihan huippua perheautoluokassa.

    Minulla on Fordeista vain positiivista sanottavaa näiltä osin. Eikä tuo osaaminen Volvolle huonoa ole tehnyt, nyt ne ovat ajettavuudeltaan ensimmäistä kertaa sillä tasolla että itsekin voisin sellaisen hankkia.

    Vaikutusta varmasti toisinkin päin, koska BMW taas ei ole panostanut turvallisuus-imagoonsa, mikä Volvolla on kunnossa.

    Totta. Uusimmassa AutoMotorUndSportissa oli muuten testiraportti 100 eri automallin istuinturvallisuudesta perätörmäyksestä. Siitä puuttui mallivaihdosten takia muutamia autoja (MB C, Mondeo ym), mutta linja kävi hyvin ilmi: turvalliset istuimet on Volvossa (kaikki), Saabissa, Audissa (kaikki mallit), MB E:ssä (ilmeisesti myös C:ssä, koska samat penkkirakenteet), Fordin joissain malleissa sekä hajanaisissa malleissa ranskalaisista ja japanilaisista. BMW, Toyota ja Lexus ovat istuinturvallisuudessa heikkoa tai surkeaa tasoa, kaikki mallit siellä häntäpäässä.

      
  • [quote title="11.05.2007 klo 10:21 Simppa- kirjoitti"]

    Miten niin panostus puolivillainen? Volvo on koko Ford-konsernin reippaasti tuottoisin yksikkö

    Fordin tuottoisin yksikkö on muuten sen pankkitoiminta, ei Volvo. Todennäköisesti jenkit laskevat, että Volvo olisi Fordille nykytilanteessa arvokkaampi myytynä kuin tuotantolaitoksena.

    Puolivillaisella tarkoitin lähinnä sitä, että Fordin rahoituskriisi kyllä näkyy Volvoissa ja Fordeissa. Rahaa teknologian kehittämiseen ei ole ja kyllä se Volvon laatu on kärsinyt, ei siitä mihinkään pääse. Näkyy moottoripuolella, alihankintaosissa ym. Ja myös kun katsot vikatilastoja: ennen niin vankka ruotsalaisauto esiintyy lähinnä häntäpäässä. En usko täysin itsekään noihin tilastoihin, mutta kyllä ne jotain kuitenkin kertovat siitä missä mennään.

    Tietysti Volvo yksinään olisi ollut vielä huonommassa asemassa kuin osana Fordia.

    Uutta mallia on pukannut tasaisen varmaan tahtiin (S80, S40, C30, V70 jne.) ja lisää tulee (XC60). On aika erikoista väittää, ettei Ford panostaisi parhaiten tuottavaan yksikköönsä.

    Uudet mallit ovat hyvä asia, mutta ei se ole koko tarina. Minusta Volvossa olisi ainesta paljon enempäänkin USA:n ja Euroopan markkinoilla. Ford ei ole tätä arvostanut riittävästi. Arvostaisiko BMW, se on sitten toinen juttu.

    Epäilen, että turvallisuusosaaminen on yksi syy, miksi BMW miettii Volvon ostamista.

    Kyllä BMW haluaa ostaa jonkun valmistajan myös siksi, että se alkaa olla autoalan yritykseksi melko pieni yksinään. Toyotan voittokulku on vahvaa ja VAG ja MB:kin ovat selvästi suurempia kuin BMW ja lisäksi ne näyttävät nyt selvästi parantavan juoksuaan. BMW:llä voidaan ajatella vastausta näille, jotta pysytään kelkassa mukana.

    Ennemmin tuossa mahdollisessa BMW kaupassa voi ruotsalaiselle auto-osaamiselle käydä huonosti, jos BMW siirtää tuotantoa pois ruotsista yhdysvaltoihin

    Ei BMW:n, Toyotan tai Hondan osaamiselle ole huonosti käynyt, vaikka se on siirtänyt tuotantoa yhdysvaltoihin. Päinvastoin, tällä liikkeellä on päästy USA:n markkinoille. Ja taidetaanpa sitä nytkin tehdä Volvoja enemmän muualla kuin Ruotsissa?

    Samoin voisi käydä Volvon turvallisuustestaukselle, joka tätänykyä on kokonaisuudessaan Ruotsissa.

    Tähän en usko. Ruotsalaisilla on tässä vahvaa osaamista ja hyvät fasiliteetit kuten talvitestauspaikoissakin. Ruotsalaisella turvallisuusosaamisella on myös hyvä maine kaikkialla, se on selkeä lisäarvo.

    Volvolle kyllä löytyy tarpeen vaatiessa monta halukasta ostajaa bemarinkin lisäksi.

    Mitähän nämä voisivat olla? Mietitäänpäs: Toyota ei osta muita merkkejä, ei kuulu tapoihin. Ei myöskään Honda. MB:hen en oikein nykytilanteessa usko. GM on pois laskuista finanssitilanteen takia. Jäljelle jäävät korealaiset ja kiinalaiset joille Volvon merkki olisi arvokas. VAG on ollut laajenemishaluinen, mutta niillä on jo Audi, joka ei häviä Volvolle turvallisuudessakaan. + ranskalaiset, joista Rellun ja Volvon yhteistyöstä ei tullut mitään. VAG:lle Volvo tosin olisi portti USA:n markkinoille. Kiinassahan Volsu onkin jo vahva.

    Sitten on tietysti pääomasijoitttajat, mutta onko Volvo niin tuottoisa että se kannattaisi?

    Mielenkiintoinen näkemys tuolla, että isot Volvot muuttuisivat takavetoisiksi, jos kauppa toteutuu.

    Tämä tarkoittaisi, että isot Volvot olisivat seuraavassa sukupolvessa Bemarin alustoilla. En tiedä olisiko se etu nykyiseen nähden?


    EDIT: ihan vaan business-kulttuurin näkökulmasta: jos on ruotsalais-suomalainen yhteistyö joskus vähän hankalaa, niin laitapa saksalaiset ja ruotsalaiset samaan neuvottelupöytään...



    [AkiK muokkasi tätä viestiä 11.05.2007 klo 14:00]
      
  • http://www.thatcham.org/ncwr/index.jsp?page=147&year=2007&rating=All&manufacturer=3&model=0&display=s

    Mun mielestä "Average" ei ole tarpeeksi hyvä tulos. Volvolla kaikki penkit parhaalla mahdollisella arvosanalla, eli turvallisuuden kannalta ne ovat parempia kuin Audin penkit. Saab on ainoa, joka pystyy samaan.

      

  • Fordin tuottoisin yksikkö on muuten sen pankkitoiminta, ei Volvo.Todennäköisesti jenkit laskevat, että Volvo olisi Fordille nykytilanteessa arvokkaampi myytynä kuin tuotantolaitoksena.

    Niin tai näin, Volvo on kuitenkin automerkeistä se tuottavin.

    Puolivillaisella tarkoitin lähinnä sitä, että Fordin rahoituskriisi kyllä näkyy Volvoissa ja Fordeissa. Rahaa teknologian kehittämiseen ei ole ja kyllä se Volvon laatu on kärsinyt, ei siitä mihinkään pääse. Näkyy moottoripuolella, alihankintaosissa ym. Ja myös kun katsot vikatilastoja: ennen niin vankka ruotsalaisauto esiintyy lähinnä häntäpäässä. En usko täysin itsekään noihin tilastoihin, mutta kyllä ne jotain kuitenkin kertovat siitä missä mennään.

    Jaa? Uusia koneita pukkaa (3.2, T6, V8, mahdollisesti uudet dieselit jne.) ja kaksoiskytkivaihteistokin on tuloillaan. Kaikenlisäksi kaikki uudet mallit ovat olleet varsin kilpailukykyisiä. Ja mitä tuohon laatuun tulee, niin ne saksalaistilastot eivät ole ainoa totuus. Menepä kysymään joltain jenkiltä volkkarin laadusta, niin saat kyllä kuulla aika karuja juttuja. Eritoten Passat on siellä tuhottoman vikaisen auton maineessa. Jos tunnet yhtään talouselämää, niin kai ymmärrät, että Volvon kaltoinkohteleminen on Fordille taloudellinen itsemurha, kun Volvo on Fordin ainoita tuottavia brändejä.

    Uudet mallit ovat hyvä asia, mutta ei se ole koko tarina. Minusta Volvossa olisi ainesta paljon enempäänkin USA:n ja Euroopan markkinoilla. Ford ei ole tätä arvostanut riittävästi. Arvostaisiko BMW, se on sitten toinen juttu.

    Mitäköhän tällä tarkoitat? Kaikki uudet Fordin alaisuudessa kehitetyt mallit ovat varsin kilpailukykyisiä. S80 on hyvä, XC90 erinomainen, C30 on kerännyt huimasti kehuja ja S40/V50 on kilpailukykyisesti hinnoiteltu. V90:kin (valtava farkku) oli luonnosteltu, mutta vedettiin pois, mikä lieni talouden kannalta ihan hyvä juttu. Mikä tuossa Fordin aikana kehitetyssä mallistossa nyt mättää? Ainiin, siinä ei ole rinkeleitä tai tähteä keulalla.


    Kyllä BMW haluaa ostaa jonkun valmistajan myös siksi, että se alkaa olla autoalan yritykseksi melko pieni yksinään. Toyotan voittokulku on vahvaa ja VAG ja MB:kin ovat selvästi suurempia kuin BMW ja lisäksi ne näyttävät nyt selvästi parantavan juoksuaan. BMW:llä voidaan ajatella vastausta näille, jotta pysytään kelkassa mukana.

    Kyllä BMW tulisi varmasti yksinäänkin toimeen, eikä kukaan pakota bemaria ostamaan/harkitsemaan juuri Volvoa.

    Ei BMW:n, Toyotan tai Hondan osaamiselle ole huonosti käynyt, vaikka se on siirtänyt tuotantoa yhdysvaltoihin. Päinvastoin, tällä liikkeellä on päästy USA:n markkinoille. Ja taidetaanpa sitä nytkin tehdä Volvoja enemmän muualla kuin Ruotsissa?

    Mielestäni ruotsalaista osaamista on myös autonvalmistus Ruotsissa. En tiedä noita lukuja, mutta ainakin kaikki S80-mallit tulevat Ruotsista

    Mitähän nämä voisivat olla? Mietitäänpäs: Toyota ei osta muita merkkejä, ei kuulu tapoihin. Ei myöskään Honda. MB:hen en oikein nykytilanteessa usko. GM on pois laskuista finanssitilanteen takia. Jäljelle jäävät korealaiset ja kiinalaiset joille Volvon merkki olisi arvokas. VAG on ollut laajenemishaluinen, mutta niillä on jo Audi, joka ei häviä Volvolle turvallisuudessakaan. + ranskalaiset, joista Rellun ja Volvon yhteistyöstä ei tullut mitään. VAG:lle Volvo tosin olisi portti USA:n markkinoille. Kiinassahan Volsu onkin jo vahva.

    Kröhön, siitä ei ole kauaa, kun spekuloitiin Toyotan ostavan Fordin. Tojo taisi teettää hyvin pitkälle meneviä laskelmia Fordin ostamisesta. Pari kuukautta sitten tojo harkitsi Fordia vielä vakavissaan. Lisää voit lukea autolehdistöstä. Nuo ranskalaiset saisivat myös hyvän aluevaltauksen ostamalla Volvon. Esimerkiksi PSA voisi olla mahdollinen kandidaatti...

    Sitten on tietysti pääomasijoitttajat, mutta onko Volvo niin tuottoisa että se kannattaisi?

    On niitä hullumpiakin pääomasijoittajien ostokohteita nähty.




    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 11.05.2007 klo 17:50]
      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 16:00 Simppa- kirjoitti



    Jaa? Uusia koneita pukkaa (3.2, T6, V8, mahdollisesti uudet dieselit jne.) ja kaksoiskytkivaihteistokin on tuloillaan. Kaikenlisäksi kaikki uudet mallit ovat olleet varsin kilpailukykyisiä. Ja mitä tuohon laatuun tulee, niin ne saksalaistilastot eivät ole ainoa totuus. Menepä kysymään joltain jenkiltä volkkarin laadusta, niin saat kyllä kuulla aika karuja juttuja. Eritoten Passat on siellä tuhottoman vikaisen auton maineessa. Jos tunnet yhtään talouselämää, niin kai ymmärrät, että Volvon kaltoinkohteleminen on Fordille taloudellinen itsemurha, kun Volvo on Fordin ainoita tuottavia brändejä.
    Uusia koneita? Oliko 3.2 ja sen toinen VERSIO T6 Volvon omaa suunnittelua? V8 on ainakin Yamahan suunnittelema. Eli eipä juuri mitään moottoririntamalla.

    Entä uusi mallisto, aika samanahan se on pysynyt. Ainoa 'laajennus' on C30 joka on oikeastaan 40-sarjaa joten vain malliversio. Oikeastaan mallisto on aika samoissa pysynyt XC90:stä huolimatta koska uusi S60 viipyy. Mitään kovin uutta ei ole näkynyt. Teknisestihän kaventumista on tapahtunut kun S80 ja V70 on käytännössä eri koriversiot samasta autosa, eiköhän S60:kin tule olemaan lähes samaa sarjaa.

    Ford kun on taloudellisissa vaikeuksissa niin se tarvitsee Volvon rahoja sitäkin enemmän. On yksinkertainen asia että talousvaikeuksissa konsernin tuotekehitys heikkenee. Usein, hölmöä kyllä, talousvaikeuksissa 'imetään' menestyneiden yksiköiden resursseja eikä panosteta niihen enää samalla tavalla 'koska muutenkin näyttävät pärjäävän'. Onhan normaalia että niukkuudessa 'menestyviltä' otetaan ja annetaan hätää kärsiville.

    Mitäköhän tällä tarkoitat? Kaikki uudet Fordin alaisuudessa kehitetyt mallit ovat varsin kilpailukykyisiä. S80 on hyvä, XC90 erinomainen, C30 on kerännyt huimasti kehuja ja S40/V50 on kilpailukykyisesti hinnoiteltu.
    Justjust...

    Kyllä BMW tulisi varmasti yksinäänkin toimeen, eikä kukaan pakota bemaria ostamaan/harkitsemaan juuri Volvoa.
    Koko on nimenomaan suurin syy sekä valtausten että etenkin tuotannollisten syiden vuoksi. Ellet ole huomannut niin tämä huoli on hyvin suuri, katso vain autonvalmistajien käsittämätöntä osto- ja yhdistymismäärää.

    Useinhan hyvänä ostokohteena pidetään niitä joiden katsotan olevan huonolla tolalla ja saadaan nostettua itse korkeammalle tasolle...:wink:
    En näe Volvoa hirveän huonona tuotannollisen synergiansa takia mutta selvää on että mallisto muuttuisi aika todella paljon. Maantieteellisesti aika kyseenalainen yhtälö koska ovat niin samankaltaisia, todella huono yhdistelmä siltä kannalta. Uskoisin että Bemu luopui asiasta liiallisten päällekkäisyyksien takia päämallistoissa sekä ennenkaikkea siksi koska osto ei toisi tärkeää laajentumista idän markkinoille. Siellä se kasvu tulee olemaan lähiaikoina. Jenkkeihin olisi halvempiakin tapoja laajentaa ja siellä Bemulla on jo ok asema.

    Mielestäni ruotsalaista osaamista on myös autonvalmistus Ruotsissa. En tiedä noita lukuja, mutta ainakin kaikki S80-mallit tulevat Ruotsista
    Niin, Volvoja valmistetaan hyvin paljon muualla ja etenkin osat tulevat Ruotsiinkin kasattaviksi kai pääosin ulkomailta. Ei minkään valmistajan laatu ole riippuvainen valmistusmaasta, se on nähty jo selvästi. Muut asiat siihen vaikuttaa.

    Kröhön, siitä ei ole kauaa, kun spekuloitiin Toyotan ostavan Fordin. Tojo taisi teettää hyvin pitkälle meneviä laskelmia Fordin ostamisesta. Pari kuukautta sitten tojo harkitsi Fordia vielä vakavissaan. Lisää voit lukea autolehdistöstä. Nuo ranskalaiset saisivat myös hyvän aluevaltauksen ostamalla Volvon. Esimerkiksi PSA voisi olla mahdollinen kandidaatti...
    Eipä ole Toyota mitään ostanut, eiköhän se riitä todisteeksi. Ranskalaisetkaan tuksin sitä harkitsevat sen kummemmin maantieteellisten syiden takia, mitä etua ranskikset saavat ostamalla Volvon kun se ei laajenna markkinoita juuri mitenkään?

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 15:29 Simppa- kirjoitti

    Mun mielestä "Average" ei ole tarpeeksi hyvä tulos. Volvolla kaikki penkit parhaalla mahdollisella arvosanalla, eli turvallisuuden kannalta ne ovat parempia kuin Audin penkit. Saab on ainoa, joka pystyy samaan.


    Tuossa AMS:n testissä yhdistettiin tuloksia USA:sta, Englannista, Ruotsista (Folksam) ja Saksasta. Siinä suhteessa pidän sitä luotettavana. Siinä Audi sai A3, A4 ja A6 malleilla saman arvosanan kuin Volvo ja Saab. Samaan ylti myös MB E (C ei ollut mukana kuten sanoin).

      
  • Lainaus:
    12.05.2007 klo 14:57 Putput kirjoitti
    Ranskalaisetkaan tuskin sitä harkitsevat sen kummemmin maantieteellisten syiden takia, mitä etua ranskikset saavat ostamalla Volvon kun se ei laajenna markkinoita juuri mitenkään?

    Olisihan se kätevää, että samat merkit löytyisivät saman katon alta.
    Eli kun kuorma-autopuolella Volvo valmistaa Nissanin lisäksi Renaulteja, niin henkilöautopuolella Renault voisi valmistaa Nissanin lisäksi Volvoja :smile:

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 10:21 Simppa- kirjoitti


    Miten niin panostus puolivillainen? Volvo on koko Ford-konsernin reippaasti tuottoisin yksikkö... ...On aika erikoista väittää, ettei Ford panostaisi parhaiten tuottavaan yksikköönsä.
    Loogisesti voisi miettiä että kuinka paljon hätää kärsivä konserni panostaa yksikköön joka paitsi ei ole hädänalaisin mutta ennenkaikkea jota on myymässä?

    Aloitusviestissä Simppa sanoit että on Bemulla paljon luottoa Volvoon kun harkitsevat ostamista, entä Fordilla kun haluaa eroon?

    Minusta nuo myyntiuutiset eivät ole kovin ihmeellisiä enkä usko että suuria mullistuksia tapahtuu vähään aikaan. Jos myyntiuutisia tulisikin niin luulisin otteen olevan paljon 'pehmeämpi' kuin aiemmin on ostojen jälkeen nähty.

    Jotenkin on kuitenkin sellainen aavistus että Volvon myynnin suhteen voi tulla kovakin yllätys sillä VW-konsernilla on ollut hyvin agressiivinen ja laajentuva strategia aiemmin. Heillä on ennestään aika paljonkin päällekkäistä. VW-konsernilla on myös paljon pyrkimyksiä jotka eivät sovi nykyiseen rakenteeseen, eli kovasti halua uusiin suuntiin mutta hyvin usein jotain joka estää. Uusi merkki palettiin saattaa edistää heidän toimintaa. Eli täysin epätodennäköisiäkin siirtoja saattaa tulla.

    Sekään ei kamalasti yllättäisi jos Daimler tekisi siirron(jota juuri kukaan ei odottaisi tapahtuvat), sinänsä se olisi yllättävä mutta nyt se on yksin ja katse täytyy saada eteenpäin. Aiemmin katsoivat että eivät ole tarpeeksi suuri, hyvin saattavat kulissien takana etsiä jälleen. Eli monet Daimlerilla saattavat olla sitä mieltä ettei ostossa ole mitään vikaa vaan edellinen vain ei ollut hyvä valinta. Uusi johtaja vain vaikuttaa aika konservatiiviselta, muut johtoryhmässä pyrkisivät varmaan kovemmin laajentumiseen. Kiinalaiset tottakai haluaisivat varmasti Volvoa ostaa mutta toinen asia on että saisivatko he ikimaailmassa siihen mahdollisuutta.

    Sen kuitenkin lisäisin että kun sanoin ettei Toyota osta mitään koskaan, niin ei ole sanottu etteikö se jotain ostaisi jossain vaiheessa kun kerran heillä on mennyt niin käsittämättömän lujaa että sotakirstu pursuaa rahaa. Toisaalta heillä ei ole suurena valmistajana pakko yhdistyä/ostaa eikä heille sopivaa ostokohdetta ole helppo löytää joten edelleen pidän sitä erittäin epätodennäköisenä. Ennemmin he käyttävät suuren määrän varoja omaan laajentamiseen, heillä on siihen rahaa.

      
  • Juu, toki tuossa PutPutin listassa on hyviä ostajakandidaatteja. Itse uskon, että pääomasijoittajatkin voisivat tuon Volvon napata.

    Minun mielestäni Fordin huono taloudellinen tilanne ei kyllä näy millään tapaa mallistossa, kun kaikki uudet autot ovat erinomaisia/hyviä. Fordin omat uudet kärrytkin ovat mielestäni perheautoluokan parhaimmistoa.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 01:32 Putput kirjoitti
    VW-konsernilla on myös paljon pyrkimyksiä jotka eivät sovi nykyiseen rakenteeseen, eli kovasti halua uusiin suuntiin

    Taitaa VW:llä olla tällä hetkellä suurin mielenkiinto yhdistää Mannin ja Scanian kuorma-autotuotanto Volkswagenin omaan.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 14:04 Mannni kirjoitti
    Lainaus:
    15.05.2007 klo 01:32 Putput kirjoitti
    VW-konsernilla on myös paljon pyrkimyksiä jotka eivät sovi nykyiseen rakenteeseen, eli kovasti halua uusiin suuntiin

    Taitaa VW:llä olla tällä hetkellä suurin mielenkiinto yhdistää Mannin ja Scanian kuorma-autotuotanto Volkswagenin omaan.


    Totta, mutta ei pidä koskaan aliarvioida Saksalaisten johtajien egoa!!
    :grin: :no_mouth: :ashamed:

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 10:42 Simppa- kirjoitti
    Juu, toki tuossa PutPutin listassa on hyviä ostajakandidaatteja. Itse uskon, että pääomasijoittajatkin voisivat tuon Volvon napata.

    Minun mielestäni Fordin huono taloudellinen tilanne ei kyllä näy millään tapaa mallistossa, kun kaikki uudet autot ovat erinomaisia/hyviä. Fordin omat uudet kärrytkin ovat mielestäni perheautoluokan parhaimmistoa.


    Niin, ellei Cerberuksella olisi jo aika suuri pala haukattuna resursseihin nähden (?) niin voisi Volvo olla hyvä lisä samaan soppaan? Chrysler yksin ei ole kovinkaan iso ja aika pahasti omassa saarekkeessaan jenkeissä. Onhan Volvolla paljon lisättävää Chrysleriin ja lisäksi kuorma-autopuoli. Voisi Chrysler saada Volvolta V8:n!!

    Eihän säästöt näy välttämättä lyhyellä tähtäimellä. Ikävä kyllä myyntisotkutkin vaikuttavat pahasti. Eihän kukaan huonoa Volvolle toivo, hyvä olisi pian saada asema vakinaistettua jotta pääsevät katsomaan eteenpäin.

      
  • Muutama kommentti.

    Se, että Volvo on Fordin kannattavin osa ei välttämättä kerro mitään, koska konsernissa kulut voidaan allokoida niin, että myynnissä oleva osa näyttää hyvää kannattavuutta.

    Pääomasijoittajien en usko Volvoa ostavan, koska yleensä logiikka tuolloin perustuu tehokkuuden kasvattamiseen. Yksinään Volvo jäisi ilman Fordin tarjoamia resursseja (esim. yhteiset rakenteet jne.).

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 23:53 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    15.05.2007 klo 10:42 Simppa- kirjoitti
    Juu, toki tuossa PutPutin listassa on hyviä ostajakandidaatteja. Itse uskon, että pääomasijoittajatkin voisivat tuon Volvon napata.

    Minun mielestäni Fordin huono taloudellinen tilanne ei kyllä näy millään tapaa mallistossa, kun kaikki uudet autot ovat erinomaisia/hyviä. Fordin omat uudet kärrytkin ovat mielestäni perheautoluokan parhaimmistoa.


    Niin, ellei Cerberuksella olisi jo aika suuri pala haukattuna resursseihin nähden (?) niin voisi Volvo olla hyvä lisä samaan soppaan? Chrysler yksin ei ole kovinkaan iso ja aika pahasti omassa saarekkeessaan jenkeissä. Onhan Volvolla paljon lisättävää Chrysleriin ja lisäksi kuorma-autopuoli. Voisi Chrysler saada Volvolta V8:n!!

    Eihän säästöt näy välttämättä lyhyellä tähtäimellä. Ikävä kyllä myyntisotkutkin vaikuttavat pahasti. Eihän kukaan huonoa Volvolle toivo, hyvä olisi pian saada asema vakinaistettua jotta pääsevät katsomaan eteenpäin.


    Volvon henkilöautoillahan ei ole enää mitään tekemistä Volvon kuorma- ja linja-autopuolen kanssa.

    "Liiketoiminta-alueemme ovat: Volvo Trucks, Mack Trucks, Renault Trucks, Volvo Busses, Volvo Construction Equipment, Volvo Penta,"

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 23:53 Putput kirjoitti
    Onhan Volvolla paljon lisättävää Chrysleriin ja lisäksi kuorma-autopuoli.

    Tuo tuntuu edelleenkin olevan vieras asia monille:
    Volvo ei valmista henkilöautoja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit