Nyt se on sitten tapahtunut kauheuksia. Porscheakin on saatavana dieselillä. Eikä ole edes bokserikone. Häpeä.
Tosin kyseessä on vain Cayenne, joka on häpeä jo itsessään.
Porschen suuri vedätys auto. Rahat pois rikkailta joille riittää, että keulassa seisoo "Se hieno logo". Aivan sama vaikka sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihmiset mieltää kun puhutaan Porschesta.
No, ostaisitko?
http://www.iltasanomat.fi/autot/1618496
Ajan kysymyshän tuo vaan oli. Cayenne tuskin on mikään raketti tuolla 3.0 TDI:llä. Kyllä Porschen kuuluu kulkea rivakasti! Koneen pitäisi olla vähintään se V8 nakuttaja Audilta.
Cayennesta tulee kuulemma myös hybridi. Olisivat saaneet tuoda vain tuon V8 hybridin, eikä mitään tuollaisia diesel-hirvityksiä.
Kaiken kukkuraksi Panamerastakin tulee kuulemma diesel-versio!
Kyllä Porsche ainakin tuon Panameran tapauksessa ottaa melkoisen imagotappion. Koita siinä sitten kilpailla Maserati Quattroportea vastaan TDI-koneilla. Muilta urheiluautovalmistajilta kuin Porschelta ei onneksi ole noita katumaasturihirvityksiä tullut.
Tätä ei villeistä huhuista huolimatta onneksi nähdä koskaan tuotannossa.
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/214479/ferrari_suv.html
Aeronautti: "No, ostaisitko?"
En. Minusta auton ei tarvitse olla korkea koriltaan ellei mittoja hyödynnetä tiloina, vaikka maavara ihan käytännöllinen eli hieman tavallista henkilöautoa suurempi olisikin. Maastokäyttöön soveltuva auto on sitten asia erikseen, siinä pelkästään maavara noin 30 cm pohjan alla (akselit yleensä 21-23 cm) korottaa autoa henkilöautoon verrattuna 15 cm, runkopalkit liki saman verran.
Simppa: "Ajan kysymyshän tuo vaan oli."
En minäkään oikein osaa tuota minään pyhäinhäväistyksenä pitää. Dinosauruksetkin kuoli jo kauan sitten, miksei historiasta tuon vertaa kannattaisi ottaa oppia.
Kansalle sitä mitä kansa haluaa. Rikkaat halus möhköSUVeja että mahtuu perhe mukaan ja saa silti ajaa Porschella. No, nyt valveutuneet rikkaat haluaakin pienempiä ja taloudellisempia luxus autoja.
Seuraavaksi tila-Porsche 7:llä penkillä ja hienostuneella 1.6L rivinelosella.
simppa:
Never say never, eli veikkaanpa että tuo ferrari voidaan hyvinkin nähdä lähivuosina tuotannossa, vaikka nyt sanottaisiin mitä. Eihän diesel-porscheakaan pitänyt ikinä tulla...ajat muuttuu, ja firmat sen mukana. Jopa rolls-royceen tulee diesel jossain vaiheessa.
Ja vastaus kysymykseen, ostaisinko, niin totta helvetissä ostaisin jos olisi vajaat 100 tonnia täysin ylimääräistä rahaa.
Se, että pitäydytään ns. puolustusasemissa ja ollaan muutosta vastaan, on vanhanaikaista. Firmojen tarkoitus on tehdä tulosta, ja se tapahtuu tekemällä sitä mikä menee kaupaksi.
Ps. monellekohan tämänkin palstan kirjoittajista on itse asiassa yhtään mitään väliä millä koneella porschea uutena saa, kun ei ole mahkuja ostaa sellaista uutena kuitenkaan. Huom ! En sanonut ettei kellään, mutta veikkaisin että suurella osalla, itse mukaan luettuna, ei sitä mahdollisuutta ole. Paitsi jos haluaa auton takia kärvistellä velkavankeudessa vuosikaudet....
Aeronautti:
noh kyllä minäkin voisin tuollaisen haluta kakkosautoksi vaikken rikas rahallisesti olekaan
Tehokkaita SUVeja tulee vielä lisää....niin se markkina toimii, että kysyntään vastaamalla pärjää.
Juu, tuskin se kovin kannattavaa firmalle olisi, jos ei ostajille tarjottaisi sitä mitä kysytään. Ei sitä dieseliäkään muuten olisi markkinoille tuotu. Ja varmaan osaltaan asiaan vaikuttanee myös tulevat, alati kiristyvät päästörajoitukset, eli pienempiä päästöjä täytyy tuprautella. Vaikka kuinka olisivat volkkaria ostamassa, niin omakin mallisto pitää saada ympäristöystävällisemmäksi.
Totta kai sitten on helppo kuvitella mitä mm. älykääpiö-Halli ja vaikkapa Top Gearin toimittajat ovat diesel-porschesta mieltä, mutta eipä sillä taida olla väliä.
AM1:
Islannista varmaan tuollaisia saisi halvalla. Siis tietysti sellaisia, joita on jo markkinoilla. Eilen tuli uutisissa juttua siitä, kuinka Islannissa autokauppiaat ovat pulassa kalliiden autojensa kanssa, kun markkinat ovat "syväjäädytetyt". Autoja yritetään dumpata nyt Keski-Eurooppaan ja Venäjälle.
Pakkohan tuo on ollut Keski-Euroopan markkinoille tehdä. Ilman dieseliä ei siellä pärjää.
Mielenkiintoinen kysymys on se, mistä jatkossa diesel autoihin saadaan, jos Keski-Euroopan malliin autoista alkaa olla 60-80% dieseleitä. Dieselin kulutus kasvaa ja bensan koko ajan putoaa. Euroopassa jalostamoista tuleva bensa myydään USA:han ja sieltä jalostamoista tuleva diesel Eurooppaan? Biokomponenteista on vähän apua, mutta ei vielä riittävää.
Ferrarit ja muut laajentavat etanolikoneisiin siinä vaiheessa kun sitä on laajamittaisemmin saatavilla. Varmaan dieselkin saatetaan nähdä, mutta etanolia pidän todennäköisempänä.
Cayenne - en ostaisi vaikka olisi rahaakin. Jos rahasta ei olisi kiinni, niin "tavallisen" Porschen saattaisin hankkiakin harrasteautoksi. Bensakoneella, vähillä kilometreilla ei olisi niin väliä vaikka se bensa-Volvon verran viekin.
Nykyaikaisella krakkausella ja lisäprosessoinnilla.
Alla olevassa taulukossa ovat IEA:n julkaisemat arvot tuotesaantojen laskentaa varten (lähde www.nesteoil.fi).
Vetyerotuksella saadaan raakaöljystä tuplaten dieseliä verrattuna bensaan. Polttoöljykin on samaa kamaa, joten dieseliä om mahdollista saada viisi kertaa enemmän kuin bensaa. Dieselöityminen ei tule olemaan ongelma pidemmällä aikavälillä. Vuosi-kaksi voi vielä olla diesel-pulaa, ennenkuin jalostamoja on päivitetty tarpeeksi prosessoimaan lisädieseliä.
Bensan jalostusmarginaalit ovat aivan kuralla tällä hetkellä. Sekin pakottaa jalostamot siirtämään painopistettään dieselin puolelle.
Kitkakalle:
Jos asiakas viitsii siitä maksaa, ilmaistahan tuo ei ole. Nyt jo dieselistä otetaan kovempia katteita koska menekki on hyvää.
Näillä näkymin seuraava perheeseen vaihtuva auto on taas bensa-auto. Dieselillä ajon kannattavuus on nytkin vähän niin ja näin kun ajaa paljon maantietä. Joku TSI:n tapainen pieni bensakone alkaa olla edullisempi ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen. Vakuutuksissakin tulee säästöä 1,4 litraisella bensakoneella verrattuna vastaavaan 2-litraiseen dieseliin.
Kyllä nyt täytyy myöntää, vaikka erittäin kova Porsche-fani olenkin, että Porsche ampuu tällä älynväläyksellään täysillä ohi!
DIESEL Porsche... Huh-huh.
Myllykin tulee Audilta eli ei tuo mikään Porsche enää ole. Vaikka onhan tuo Cayenne muutenkin ollut pitkälti kuin überpremium-Touareg. Konehuoneessa on kuitenkin sykkinyt aina aito Porsche.
Nyt tuntuu vahvasti siltä, että tuon Audi-dieselin mukana särkyy ja hautautuu Porschen legendaarinen imago aitona urheiluautovalmistajana. Kaikki kunnia Ferrarille kun siellä pysytään absoluuttisen tiukkana näissä periaatekysymyksissä.
Porschen tuleva 4-ovinen Grand Tourer Panamera näyttää ihan hyvältä ja jopa moottoripaletti tuntuu olevan kunnossa, bensa-Cayennekin nyt menee siinä sivussa kunhan padasta löytyy tarpeeksi potkua (ei siis mikään tuhnu V6) mutta diesel - ja vieläpä Audin diesel... Ei mitään hienoa, ei mitään hohdokasta!
Pitihän se arvata, ettei Porschen VAG-konsernin valtauksella voi olla mitään hyviä seurauksia... Tässä lopputulos:
tavis:
Eihän tuo nyt aivan ennekuulumatonta ole Porschen historiassa.
Tämä nyt saattaa järkyttää herkän Porschemiehen sielua, mutta tietääkseni 924:ssa oli jo 30 vuotta sitten Audin kone eli historia vain toistaa itseään kuten sillä niin usein tapana on.
alunperin tuo 924 oli vag:n tilaus porschelta mistä piti tulla audille urheilumalli mutta jäi tulemtta tuotantoon ja sittemmin porsche osti sen takaisin ja sen takia oli audin kone.
ja olihan möys vw-porsche 914 missä vw 1,7 tai 2,0 boxeri...(keski moottori ratkaisu)
tuo v6 moottori cayannessa on vw/audi pohjalta tehty
kannattaa muistaa että porsche taitaa olla maailman kannattavin auto tehdas joten eiköhän siellä ole tarkkaan asia mietitty dieselin osalta
tavis:
Montako porschea pihasta löytyy ??
Ferrari, ihan kuten kaikki muutkin, sopeutuvat vallitseviin tilanteisiin. Kuten aiemmin kerrottua, tiukentuvat päästörajoitukset ja ihmisten ostovoiman suuntautuminen ns. järkevimpiin autoihin pakottavat siihen. Jos kauppa ei käy, niin on pakko tehdä jotain. Sitä en tiedä käykö ferrarin kauppa, eikä se sinänsä kiinnosta, mutta mikään ei ole kiveen hakattua edes urheiluautomaailmassa.
Ferrarin kauppa käy oikein hyvin. Viime vuonna taisi tehdä ennätystuloksen ja sitä ennenkin Ferrari on takonut jatkuvasti voittoa.
Omasta mielestäni jo tuo Caynne on emämunaus. Mitä tekemistä city-maasturilla on urheiluauton kanssa? Panamera on ihan ok.
Tosin olihan Lambollakin tällainen mallistossaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_LM002
Voin vain kuvitella, mitä tuollainen LM-lambo syö. Siinä on kuitenkin kone suoraan Countachista (6 Weberin kaasutinta!!) ja tehoa päälle 450hv. Mutta tuo Lambo oli sentään oikea maasturi, eikä mikään cittari.
Hauska testi Cayennestä.
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/porsche/cayenne/cay_niva/index.xml
Vertailukohtana on Lada Niva. Tässä kohtaa testin linkittäminen on varmaan sallittua, koska kovin harvalla on omia kokemuksia Cayennestä.
Yksi kohokohdista on tämä: "Den hyperkänsliga gasen gör att varje liten dutt på pedalen riskerar att sätta bilen i närmsta träd. Och det vill man absolut inte när reparationskostnaden med råge lär överstiga nypriset för en rysk jeep.
Vetskapen om bilens värde gör att man aktar sig för de värsta hindren. Ähum, går det inte att köra runt i stället? yppade någon särskilt försiktig själ i testlaget."
Sama pätee varmaan ruuhkaliikenteessä ja parkkihalleissa.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen vertaamatta Porschea Ladaan...
Minusta Porschen liike Dieseleitä kohti on aivan luonnollinen sen jälkeen kun menivät katumaastureihin. Maasturi ei voi olla ajettavuudeltaan mikään raketti, joten miksei käyttötarkoitukseen soveltuva diesel olisi passeli ratkaisu?
Se, että yleensä mentiin maastureihin jokseenkin legendaarisen urheiluautovalmistajan puolesta, onkin jo toinen juttu.
Jokatapauksessa, kansalle (sille parempituloiselle porukalle) sitä mistä se on valmis maksamaan. Ostaisinko? Why not jos olisi sillä tuulella ja sattuisi katumaasturioa tarvitsemaan, mutta näillä tuloilla ei tarvitse miettiä että laittaisi 100k autoon eniwei....
Esimerkillisen selkärankaiset automerkit alkavat olla vähissä.
Mutta, liiketoimintaahan se on.
Porsche on jo vuosikymmeniä halunnut päästä pois pelkästään urheiluautoja valmistavasta tehtaasta. Neliovista sedan mallista Porschea on suunniteltu jo 80-luvulta lähtien. Syykin on selvä, tehdas on useampaan kertaan käynyt vararikon partaalla, vaikka sitä ei tämänhetkisen tilanteen valossa uskoisi.
Kaikki sarjavalmisteiset autot ovat liiketoimintaa ja vain parhaat pystyvät tekemään kannattavasti hyvinkin erilaisia autoja Porsche on yksi niistä