Euro-NCAPin tuoreet testitulokset

6 kommenttia


Euro-NCAP julkaisi uusia tuloksia tänään ja vaikuttaa kyllä siltä että testit alkavat olla liian 'kesyjä' useimmille autoille. Suurin osa autoista saa esim. etu- ja sivutörmäyksistä joko täydet tai pojoa vaille täydet pisteet. Pitäisikö nopeuksia kasvattaa ? Vai testivalikoimaa nostaa, esim. 20 eri tyyppistä testiä josta randomilla valittaisiin vaikka 3. Näin valmistajat eivät ennalta voisi varautua tietyntyyppiseen testiin.



Positiivista oli, että eka kertaa testattiin nyt peräänajon aiheuttamia riskejä ja istuimien niskatukirakenteita. Se taas paljasti, että vain 5 autoa 25:stä sai 'vihreän' eli hyvän tuloksen. Tällä alueella on siis valmistajilla paljon tehtävää.

  
  • Aika jännä juttu. Autoissa mainostetaan että autoissa on aktiivisia niskatukia, jotka parantavat peräänajon turvallisuutta. Niskatuet on jaettu nimikkeille "passive", "Reactive" ja "Proactive". Reactivella ja proactivella on se ero, että reactive aloittaa suojaamis toimen törmäyksen alettua ja proactive jo ennen kuin törmäystä on tapahtunut. Silti kärkiviisikossa neljä on "karvahattu" mallia eli passiivisia. Ja yksi Reactive löytyy sijalta 2. JA paras Proactive sijalta 8. ....Se siitä niskatukien mainostamisesta....

      
  • Hm, miten niskatuki voi aloittaa toiminnan jo ennenkuin törmäys on tapahtunut ? Onko auton takana jotkin tunnistimet, jotka huomaavat että ahaa, nyt sieltä tulee jotain niin kovaa että se ei kerkeä pysähtymään, laitetaampas niskatuet toimintaan ?!? :sunglasses: :confused:

      
  • Matti-:

    Hm, miten niskatuki voi aloittaa toiminnan jo ennenkuin törmäys on tapahtunut ? Onko auton takana jotkin tunnistimet, jotka huomaavat että ahaa, nyt sieltä tulee jotain niin kovaa että se ei kerkeä pysähtymään, laitetaampas niskatuet toimintaan ?!? :sunglasses: :confused:




    Tuo proaktiivinen merkinnee sitä, että kun takaa tulee törmäys niin heti kun perä alkaa rypistyä, sensori tunnistaa tämän ja niskatuet aktivoituvat räjähdyspanoksien avulla. Eli tavallaan tuet aktivoituvat hieman 'ennakolla'.



    Tuo reaktiivinen taas perustuu penkissä olevan kuljettajan/matkustajan penkkiä vasten aiheuttamaan voimaan, eli kun selkä painautuu selkänojaa vasten, niskatuki aktivoituu mekaanisesti ja ottaa pään heilahdusliikkeen vastaan.

      
  • Eikös pään pitäisi olla aina ajaessa niskatukea vasten? :snotty:

      
  • http://www.euroncap.com/Content-Web-Article/b64668ef-6965-4549-9225-975a338068f3/the-last-time-best-selling-cars-score-five-stars.aspx



    Muutoksia on siis tulossa. Muistaakseni mm. jalankulkijatörmäyksen tulokset vaikuttaa jatkossa. Se on tietysti puoli, johon monikaan valmistaja ei ole vielä paljoa panostanut, ja syykin lienee selvä : se ei ostajia kiinnosta. Vai onko täällä ketään, jota kyseinen testitulos kiinnostaisi siinä määrin, että se ohjaisi millään tasolla autonvalintaa ?



    Eikä sinänsä ainakaan omalla kohdallani ohjaa jatkossakaan, koska autojen turvaliisuus on jo sen verran korkealla tasolla, että ko. testin tuoma lisä ei kiinnosta pätkän vertaa. :sunglasses:



    Sen sijaan esim. tuo penkkien puutteellinen turvallisuus on aika hälyttävää, joskaan ei yllättävää.

      
  • Välttelemällä kolareita ei auton kolariturvallisuudella ole isoa merkitystä jos ostohintaa ei huomioida? :snotty:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit