Saab 9-5 2.3T A Turbopilot Wagon

6 kommenttia

Onko kokemuksia uusista hyvinvarustelluista erikoishinnoitelluista Saabin Turbopilot -malleista, joista viimeisiä myytäneen nyt jälleenmyyjien liikkeissä. Erityisesti 220 hv:n 2.3T-malli kiinnostaisi. Saab on jatkanut varsin perinteisillä linjoilla: erinomaiset ajo-ominaisuudet, perinteinen korimuotoilu, maailman huippuluokkaa olevat turvakoriratkaisut esim. hirvikolaritilanteissa, ajajan ergonomia ei juuri paremmaksi voi muuttua ja muutoinkin pohjoismaisena autona Saab soveltuu erinomaisesti talviajoon. Vain neliveto jää uupumaan, toistaiseksi sekin on tulossa sisarmalliin 9-3:seen vuoden vaihteessa.

Nyt uuden Saabin kaupantekovaiheessa myös GM:n Smartcare-huoltosopimus on harkinnassa. Olisiko käytännön kokemuksia Saabeihin otetuista Smart Care- huoltosopimuksista? Varsinkin kun edellinen Bilian huoltosopimus päättyi katastrofiin kestettyään 2 v verran.
Onko GM:n Smart Care irtisanottavissa kesken sopimuskauden? Voiko käyttää mitä tahansa GM:n valtuuttamaa huoltoliikettä? Syntyykö huolloissa lisäkustannuksia, jotka eivät kuulu sopimuksen piiriin. Käytetäänkö Saabin alkuperäisosia. Onko Smart Care voimassa vain Suomessa vai Euroopan laajuisesti. Entä mikä lienee ostajan oikeus autonvaihtoon tai kaupanpurkuun takuuaikana Smart Caren lisäksi ollessa voimassa siinä tapauksessa ettei huoltoliike kykene paikantamaan uuden auton esim. moottorin toimintaa ohjaavan sähköjärjestelmän toimintahäiriöitä, jotka ovat viikoittain toistuvia ja ajoittain estävät moottorin käynnistymisen (t.s. auto hinattava korjaamolle kesken vaikka 5 km kauppamatkan).


Muutamia vuosia päättynyt 2 vuoden pituinen Bilian toteuttama ylihinnoiteltu Volvo-huolto-sopimuskausi osoittautui varsinaiseksi farssiksi. Uuden Volvon sähkövikoja ei pystytty paikantamaan yli parin kymmenen Bilian merkkikorjaamokäynnin aikana. Ainakin kuudesti tuo uusi Volvo jätti maantielle sähkövian vuoksi. Huoltokorjaamo tuntui olevan jn verran maahantuojan ohjauksen varassa, ettei merkittäviä korjauksia ollut mahdollista edes suorittaa kuin viikkojen viiveillä ja yli 150 euron hintaisten varaosien osalta maahantuojan byrokraattisella hyväksynnällä . Sähköhäiriöisen auton osalta myyjäliikkeellä kuuluisi olla kohtuullinen vastuu/velvoite esim. auton vaihtamiseen kohtuukuluin tai kuluitta vastaavaan toimivaan ainakin pidemmän Volvo-huolto-sopimusjakson aikana. Volvosopimusasiakashan maksaa vielä markkinoiden kalleimpiin kuuluvaa huoltosopimusta, jonka hinnoittelu kehittyy hyvin progressiivisesti auton ikääntyessä.

  
  • Kyllä se on uskottava että Saabkin kulkee kuin kiskoilla:
    http://media.qla.fi/imagengine/sanoma_fi/9644/640x480.jpg
    :sunglasses:

      
  • Osta Turbo Pilot mallisi Delta-autosta ja saat siihen 5-vuoden takuun. Normaalihuollot eikä mitään ylimääräisiä kuluja. Ainakin teoriassa, ja kellään tuskin vielä käytännön kokemusta aiheesta on.

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 23:40 Stark kirjoitti
    Onko kokemuksia uusista hyvinvarustelluista erikoishinnoitelluista Saabin Turbopilot -malleista, joista viimeisiä myytäneen nyt jälleenmyyjien liikkeissä. Erityisesti 220 hv:n 2.3T-malli kiinnostaisi.


    Saab 9-5 2.3T Wagon on hankittu ja auto vaikuttaa erinomaiselta, mielestäni selvästi parempi vaihtoehto kuin ylimainostettu ja ylihinnoiteltu Volvo V70.

      
  • Lainaus:
    03.09.2007 klo 10:15 Stark kirjoitti
    Saab 9-5 2.3T Wagon on hankittu ja auto vaikuttaa erinomaiselta, mielestäni selvästi parempi vaihtoehto kuin ylimainostettu ja ylihinnoiteltu Volvo V70.


    Eipä noiden hinnoissa näytä pahemmin eroa olevan.

    Saab 9-5 2.3T Wagon 46850 €
    Volvo V70 2.5T 46900 €

    Tietenkin kannattaa muistaa, että V70 on täysin uusi, kun 9-5 on käytännössä 10 vuotta vanha.

      
  • Lainaus:
    03.09.2007 klo 11:02 Knight Rider kirjoitti
    Eipä noiden hinnoissa näytä pahemmin eroa olevan.

    Saab 9-5 2.3T Wagon 46850 €
    Volvo V70 2.5T 46900 €

    Tietenkin kannattaa muistaa, että V70 on täysin uusi, kun 9-5 on käytännössä 10 vuotta vanha.

    Turbo Pilot Wagonin viimeinen hinta oli 43350 €.

      
  • Knight Rider:

    03.09.2007 klo 10:15 Stark kirjoitti:

    Saab 9-5 2.3T Wagon on hankittu ja auto vaikuttaa erinomaiselta, mielestäni selvästi parempi vaihtoehto kuin ylimainostettu ja ylihinnoiteltu Volvo V70.





    Tietenkin kannattaa muistaa, että V70 on täysin uusi, kun 9-5 on käytännössä 10 vuotta vanha.




    Uusimmassa tekniikassa on usein ongelmia. Vuosien aikana Tekniikan Maailman testeissäkin on raportoitu Volvojen sähkövikoja (ainakin belgiassa valmistetuissa Volvo-malleissa). Sähkövikaisen Volvo S60:n jälkeen en menisi hankkimaan juuri markkinoille tullutta Volvo-mallia. Volvojen markkinointi on kovin aggressiivista, mutta maahantuojalla ei näyttänyt olevan mitään vastuuntuntoa Volvo-sopimuksen puitteissa suoritettavista takuukorjauksista.



    Toistaiseksi Saab 9-5 2.3T on osoittautunut erinomaiseksi ajettavaksi eikä autoon kaipaa mitään uudempaa tekniikkaa (nelivetoakaan ei näillä talvikeleillä ole juuri kaivannut).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit