Kiemurteleeko Avensis?

8 kommenttia

Pari kertaa täälläkin on joku heittänyt väitteen, että Toyota Avensis "kiemurtelee" ajettaessa. Itse en ole ikinä ajanut kiemurtelevaa autoa. Sellaisessa on varmaankin jokin tekninen vika??

Myönnän myös, etten ole milloinkaan ajanut uutta Toyota Avensista. Silti kehtaan väittää, ETTEI se kiemurtele. Perusteenani on aihetodiste: sattumalta pääsin/jouduin ajamaan vuosimallin 1998 Toyota Corollaa, sellaista pientä kolmiovista, mulkosilmäistä kotteroa. Se ei kiemurrellut. Siis toistan, se ei kiemurrellut.

Perustan siis väitteeni Avensiksen kiemurtelemattomuudesta siihen, ettei se voi kiemurrella, kun sen noin kymmenen vuoden takainen esi-isäkään, vieläpä pienemmästä kokoluokasta ja selvästi köyhällä budjetilla suunniteltu, ei sitä tehnyt.

Mikäli autotoimittajia on uskominen, toinen kiemurtelija on sitten BMW 3-sarja, tämä uusi. En usko tuohonkaan väitteeseen, ei yksi halutuimmista automerkeistä voi tehdä kiemurtelevaa autoa!

Lopuksi sana autosta, joka ei kiemurtele vaan jota päinvastoin on vaikea saada kääntymään mihinkään suuntaan! Sellainen hirvitys sattui kohdalleni vuosia sitten kun ajoin Peugeot 405:llä, jota erityisesti oli kehuttu ajo-ominaisuuksistaan, jotka jouduin toteamaan ala-arvoisiksi: auto meni suoraan ja vain suoraan kuin traktori, jossa pyörät on hitsattu kiinni sojottamaan suoraan eteen.

Kun Pösöllä yritti edes moottoritien loivassa kaarteessa kääntää rattia, ettei olisi joutunut ulos tieltä, sai kamppailla ranskalaista insinööritaitoa vastaan oikein tosissaan että pysyi asfaltilla - sen verran ankarasti Pösö taisteli kaikenlaisia ohjauspyrkimyksiä vastaan. Perin vaarallista. Olin ajaa ulos tieltä ennenkuin totuin - tosin kärsien - gallialaisten "ajo-ominaisuuksiin". Sittemmin esim. oma Citroen C2:ni on osoittautunut merkittävästi paremmaksi ajaa - se muuttaa suuntaa ihanan kevyesti ja nöyrästi.

  
  • Ehkä kiemurtelu on väärä sana, sanoisin paremminkin että vaihtaa suuntaa varottamatta tai yllättäen, siis sähköinen tehostin alle 2-litraisissa malleissa.

      
  • Parahin Anders-Simo,

    Minäkään en ole koskaan ajanut tuota Avensista, joten olen yhtä pätevä kirjoittelemaan aiheesta kanssasi.

    Kyllä se kiemurtelee ja tosi pahasti.

    Perustan kokemukseni useisiin ranskalaisiin autoihini, jotka eivät kiemurtele.

    Erityisesti ne kaksi Peugeot 405:sta menivät aikoinaan uusina erittäin suoraan - usko tai älä se on haluttu ominaisuus!

    Pikkupojat kun pääsevät autonäyttelyssä kuskin pukille, he vääntelevät rattia, vaikka auto ei ole edes liikkeessä. Samanlaista on tojojen ja bemarien kuskaaminen luotisuoralla suomalaisella maantiellä - "ajamisen iloa" sanalla sanoen.

    Ranskalaisten kanssa saa käsi levätä kevyesti ratin reunalla ja nauttia matkan joutumisesta.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • minulla ei ole mikään auto mainittavasti kiemurrellut ikinä, jos kaikki on ollut autossa kunnossa, ja renkaat eivät ole olleet ''uria hakevat''.

    enkä usko että avensiskaan pahasti kiemurtelee. ainakaan eräs avensis jolla ajelin muutamaa kertaan, toimi moitteettomasti.

    ehkä siinä jotain perää on, ei nuo jutut ihan tyhjästä yleensä synny.
    mutta luulen että tuota on liioiteltu ja saatu siitä ase toyotaa vastaan, kun se tuntuu ärsyttävän joitain ihmisiä suunnattomasti :tongue:

      
  • Tapio Taula kiemurtelee. En ole ikinä tavannut Tapio Taulaa, mutta perustan väitteeni siihen, että tulin sanoneeksi jotakin, joka loukkasi Tapio Taulan syvimpiä tuntoja, ja nyt hän vasta-argumenttien karmivassa puutteessa yrittää kiemurrella kuin ranskalainen pelastaakseen päivänsä.

    Koska kirjoitin niin pikaistuksissa ja huonosti, ei Tapio Taula ymmärtänyt kirjoitustani. Siksi tarkennan sitä seuraavassa: En missään sanonut, etteikö auto saisi kulkea suoraan - hyvähän se on jos kulkee. Esimerkiksi uusi Mitsubishi Colt menee suoraan ja tukevasti kuin juna vaikka on pikkuauto.

    Ero onkin siinä, että tuo Colt suostuu suosiolla myös kääntymään. Antiikkinen Neljänollavitonen ei sitä suostunut tekemään. Varmaan nykypösöissä on jo fiksumpi ohjaus. Eikä kyse ole hartiavoimien puutteestakaan. Olen kamppailulajeissa karaistunut ja karvaisissa käsissäni isokin ukko taipuu lattiaan kun lihas käskee.

    Ystävällisin terveisin

    Anders-Simo

      
  • Jotkut autot menee suoraan, uusi Bemari runflateilla ei ohjailematta mene (ainakaan uraisilla teillä)

    Toisista autoista tietää ja tuntee, mihin ne ovat menossa, Avensiksista (ja eräistä muistakin nykyvehkeistä) taas ei tiedä. :grin: :wink: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    15.07.2007 klo 19:08 petos kirjoitti
    minulla ei ole mikään auto mainittavasti kiemurrellut ikinä, jos kaikki on ollut autossa kunnossa, ja renkaat eivät ole olleet ''uria hakevat''.

    enkä usko että avensiskaan pahasti kiemurtelee. ainakaan eräs avensis jolla ajelin muutamaa kertaan, toimi moitteettomasti.

    ehkä siinä jotain perää on, ei nuo jutut ihan tyhjästä yleensä synny.
    mutta luulen että tuota on liioiteltu ja saatu siitä ase toyotaa vastaan, kun se tuntuu ärsyttävän joitain ihmisiä suunnattomasti :tongue:


    Kyllä kiemurtelee (VM -04) siten, että jos päästää ratista, niin alkaa kääntymään johonkin suuntaan uraisella tiellä. Uskon ongelman olevan rengastuksessa (215x17) tai pyörien suuntauksessa. Tullut ajettua muutamaa muutakin vastaavaa yksilöä (pienempi rengastus) ja menii yhtä nätisti kuin esim. Mese tai Mondeo.

      
  • Jos auto kiemurtelee niin siinä on jotain vikaa.
    Ajamani Tojot eivät ole kiemurrelleet, mutta en tosiaan ole kaikkia Tojoja ajanut! :innocent:
    Olen ajanut muutamaa kiemurtelevaa autoa ja aina on löytynyt vika sekä korjauksen jälkeen kiemurtelu on loppunut! :sunglasses:

      
  • Ei se kiemurtele,mutta on suoralla tiellä jatkuvasti paimennettava joten välttelen moottoriteitä ja valitsen useimmiten pikkutiet silloin se tunnottomuus ei vaivaa kun ei ole pitkiä suoria tieosuuksia .Tunnottomuuta ohjauksessa ei lyhyellä koeajolla huomaa,muta siihen väsyy pitkällä matkalla.Kertokaa viisaat mitä merkitystä on sähkö tai hydraulitehostimella suoraan ajossa ,tehostinhan tulee mukaan vasta käännetäessä .Olen ajellut molemmila tehostin mallisila aveilla, samanlaisia ne on suoraan ajaessa ??AVE2L 04

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit