Niinpä ja arvoisa a-toilija ja niksu voi mennä vaikka hinkkailemaan niitä volvoja tai sit vaikka painua sinne hiekkalaatikolle imemään tikkaria arvoiseensa seuraan. mä en ole näissä viesteissä (tuota äskeistä ennen) takertunu mihinkään henkilökohtaisuuksiin, sillä autoistahan täällä keskustellaan, et vois pitää sen kommentoinnin niissä autoissa eikä hyökätä kenenkään kimppuun henkilökotaisesti.
Ja mitä asiantuntemukseen tulee niin mulla on työni puolesta pitkä kokomus eri automerkeistä ja malleista sekä korkeakoulututkinto autotekniikasta.
On se kumma et yhden automerkin kiihkoilijat hyökkää täällä toisten kimppuun, ihan kun täsä olis joku henkilökohtainen sotatila käynnissä. Kai jokaisella meistä on tälläkin keskustelupalstalla oikeus omaan mielipiteeseen, kunhan ei loukata ketään henkilöä suoraan, ja sitä en ole todellakaan tehnyt. Ja olen sitä mieltä, että jokaisella meistä on oikeus valita automerkkinsä vapaasti, mutta siitä pitää olla valmis kestämään myös eriäviä mielipiteitä.
Ja mitä asiantuntemukseen tulee niin mulla on työni puolesta pitkä kokomus eri automerkeistä ja malleista sekä korkeakoulututkinto autotekniikasta.
Sorry vaan Lauravee, mutta eipä tuo asiantuntemuksesi oikein ole näkynyt, vaan aika aika ala-arvoisia provoja olet kirjoitellut jo aiemminkin eli ihmetystä herättää mikä tarkoitus kommenteillasi nimenomaan Volvoista on ollut. Jos jotain asiantuntemusta autoista on, niin voisi sen järkevämminkin tällä palstalla osoittaa kuin noilla Suomi24-palstan alatyylin heitoilla. Jos ei muuta, niin sitten voi vaikka kirjoittaa sellaiseen huumorisävyyn kuin Allan McMono, jonka viesti oli oikeasti ihan hauska.
Vaikka ihan sama se minulle mitä kukin kirjoittaa, mutta olisihan se mukavampi pitää tämä palsta edes jonkin tasoisena, kun se Suomi24-palstahan on jo olemassa, joten miksi tehdä toista samanlaista?
Puoli vuotta lukematta tätä palstaa ja huomaa eetä samat nimerkit pyörivät. Vuoden kokemukset Volvosta takana eikä S 80 voi todeta muuta huonoa kuin menneestä maailmasta olevan bensankulutuksen. 3.2 AWD kuluttaa 12.5 /100 sekalaisessa ajossa ja jos vetää peräkärryä tai traileria ja ajaa n.90 km/h on kulutus helposti 15-17 l/100. Ei ole tehty tuohon käyttöön. Reippaalla ajotavalla kevyellä kuormalla kulutus onkin maantieajossa sitten alle kympin mikä raskaalta turvalliselta isolta sedanilta on ihan siedettävä tulos. Ohjaus pitää talveksi säätää keskiasentooon kun kesärenkailla kevyin tuntui mukavimmalta. Alusta on loistava kun aina pitää valita mitä oikeastaan haluaa ja auto sen mukaan. Mukava ja jämäkkä ja olisi kiva kokeilla miltä tuntuu 170-190 vauhdissa kun nyt joskus sentään on 150-160 vilahtanut mittarissa mutta ei pidemmäksi ajaksi. Äänieristys on myös hyvä tai auto hiljainen, jos sillä tarkoitetaan oman auton ääniä kuten olen ymmärtänyt. Mutta ulkomaailman äänet kyllä kuuluvat sillä onhan se erikoista että tuollaisessa pikkukaupungin kurvailussa muiden nastarenkaiden äänet kantautuvat sisään. En ole aikaisemmin tätä havainnut. Tulin palstalle oikeastaan katsomaan onko mitään analyysiä bensan/dieseln kulutuksesta nyt kun mainonsta jyllää ja bemarikin voisi imagomielessä olla ihan siedettävä ajopeli. Simppa jaksaa painaa asiantuntemuksella ja muutama muu mutta ei täältä nyt paljon muuta saanut irti. Hienoa, että keskustellaan, mutta koittakaa pitää taso korkealla niin tämä tulee mielenkiintoisemmaksi forumiksi.
Puoli vuotta lukematta tätä palstaa ja huomaa eetä samat nimerkit pyörivät. Vuoden kokemukset Volvosta takana eikä S 80 voi todeta muuta huonoa kuin menneestä maailmasta olevan bensankulutuksen. 3.2 AWD kuluttaa 12.5 /100 sekalaisessa ajossa ja jos vetää peräkärryä tai traileria ja ajaa n.90 km/h on kulutus helposti 15-17 l/100. Ei ole tehty tuohon käyttöön. Reippaalla ajotavalla kevyellä kuormalla kulutus onkin maantieajossa sitten alle kympin mikä raskaalta turvalliselta isolta sedanilta on ihan siedettävä tulos. Ohjaus pitää talveksi säätää keskiasentooon kun kesärenkailla kevyin tuntui mukavimmalta. Alusta on loistava kun aina pitää valita mitä oikeastaan haluaa ja auto sen mukaan. Mukava ja jämäkkä ja olisi kiva kokeilla miltä tuntuu 170-190 vauhdissa kun nyt joskus sentään on 150-160 vilahtanut mittarissa mutta ei pidemmäksi ajaksi. Äänieristys on myös hyvä tai auto hiljainen, jos sillä tarkoitetaan oman auton ääniä kuten olen ymmärtänyt. Mutta ulkomaailman äänet kyllä kuuluvat sillä onhan se erikoista että tuollaisessa pikkukaupungin kurvailussa muiden nastarenkaiden äänet kantautuvat sisään. En ole aikaisemmin tätä havainnut. Tulin palstalle oikeastaan katsomaan onko mitään analyysiä bensan/dieseln kulutuksesta nyt kun mainonsta jyllää ja bemarikin voisi imagomielessä olla ihan siedettävä ajopeli. Simppa jaksaa painaa asiantuntemuksella ja muutama muu mutta ei täältä nyt paljon muuta saanut irti. Hienoa, että keskustellaan, mutta koittakaa pitää taso korkealla niin tämä tulee mielenkiintoisemmaksi forumiksi.
Mukava lukea joskus asiallisia kommentteja ja nimenomaan omia käyttökokemuksia. Tämä palstahan on välillä kuin lastentarha eli ei uskoisi että täällä aikuiset keskustelee autoista.
Vaikea on minunkaan keksiä huonoja puolia omasta autosta omiin käyttötarpeisiini. Bensaa menee sekalaisessa ajossa useimmiten hieman päälle 10 litraa, mutta sehän on luvattu kulutuskin eli Volvo kuluttaa sen mitä lupaakin ja minusta sekin on hyvä asia. 2,5T moottori on minun makuuni ja vääntää hienosti jo tyhjäkäynniltä ja kiihtyy ripeästi. Tarkoitus on vielä piristää tuohon 50 heppaa lisää ja väännöksi noin 400 Nm, joten eiköhän sitten kelpaa ajella vielä nykyistäkin paremmin. Nelivetoista autoa itse en tarvi ja sellaisen hankkiminen omiin tarpeisiini olisi järjetöntä sekä hankintahinnan että turhan bensankulutuksen takia, joten mieluummin talven takia etuveto. Ensi valintakierroksella pitää sitten taas harkita tuota takaveto-Bemariakin eli ei se ylitsepääsemätön kynnys ole, koska takavetoistakin olen ajanut.
Minustakin Volvon alusta on loistava yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Ihan turha puhua enää mistään lullasta tuon uuden S80 kohdalla. En ole uskaltanut kortin menettämisen pelossa yli 160 km nopeutta ajaa ja tuokin vaan hetkellisesti moottoritiellä ja hienosti ja vakaasti kulkee noihin nopeuksiin asti. Tosin menee se hienosti ja vakaasti myös Audi A6 noilla nopeuksilla. Audin ohjaus on vaan tottumista vaativa eli se on liian kevyt hiljaisilla nopeuksilla ja jämäköityy vasta nopeuden kasvaessa ja vastaa kai lähinnä Volvon säädettävän ohjauksen 3 asentoa. Minusta tuollainen säädettävyys omaan makuun on parempi kuin tehdä ohjauksesta vakiona liian tehostettu.
Audiin kun vertaa noita ulkoapäin tulevia ääniä, niin Volvo on selvästi paremmin eristetty ulkomaailmasta kuin Audi, jossa kantautuu muun liikenteen melu enemmän sisään, plus että Audi on muutenkin hieman meluisampi sekä moottori- että rengasmelun suhteen. Molempiin noihinhan saa laminoituja sivuikkunoita, joilla voisi vielä lisää eristää ulkomaailman ääniä. Edellisessä autossa teetin etuoviin bitumimatto-vuorauksen kaiutinten vaihdon yhteydessä ja auto hiljeni huomattavasti, mutta Mazdan ovet onkin aika kevyttä rakennetta. Volvon ovet on jo vakiona eristykseltään samaa luokkaa mitä Mazda oli lisäeristyksen jälkeen. Mazdan omistaessani päätinkin, että seuraavan auton on oltava valmiiksi hiljainen ja siksi tuli vuo Volle valittua ja en ole katunut tähän päivään mennessä.
Tällä palstalla tietysti joutuu kestämään Volvo-vittuilua, mutta todellisessa elämässähän Volvokin on arvostettu auto eli ajellaan me Volvon omistajat Volvolla tyytyväisinä sen aikaa, kun sitä pidetään ja katsellaan sitten vaikka jotain muuta kulkupeliä, jos siltä tuntuu.
Se on kuule kuskista kiinni, Volvokuski on tottunut kokeilemaan jatkuvasti Volvon tunnotonta ohjausta jotta vieläkö etupyörät osoittaa eteenpäin.
Kun Volvokuski lyödään kunnolisen auton puikkoihin niin sama kokeilu jatkuu, sen jälkeen Volvokuskit itkee palstoilla että voi voi
HEH!! (satuin lukemaan tuon sivun valinnan suhteen sekoillessa. Nimimerkkikin sopii hyvin noin yksinkertaiseen mutta toimivaan ja hauskaan kommenttiin)
Vielä enemmän tuo heitto naurattaa kun eräs tuttuni jolla oli sen ajan ihan huippumallin Volvo uutta autoa etsiessään räväytti koeajolla tehokkaan Bemun metsään - ja osti sitten samanlaisen mutta pienempikoneisen!!
Toinen tuttuni joka on vuosikaudet ajanut 'isolla' Volvolla muuten juuri osti Citroen C5:n (eikä tulotaso ole ainakaan tippunut), on ollut erittäin tyytyväinen.
Toinen tuttuni joka on vuosikaudet ajanut 'isolla' Volvolla muuten juuri osti Citroen C5:n (eikä tulotaso ole ainakaan tippunut), on ollut erittäin tyytyväinen.
Volvo-väittelyyn en välitä osallistua, mutta todettakoon, että autoissa on muitakin ominaisuuksia kuin "hypistelemällä" havaittavat. Citroenit tunnetusti menettävät jälleenmyyntiarvoaan nopeaan tahtiin; etenkin C5-mallin hankintaa kannattaa pohtia pitkään, kun uusi malli on jo ovella:
Saa nähdä, milloin yo. sivuilla on myös suomen kieltä.
Jos nykymallin saa hyvällä alennuksella, ranskalaisautojen ystävien kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa. Kypsässä iässä olevassa mallissa ei ole enää lastentauteja.
Pidän Volvoa ihan hyvänä autona, vaikka en itse sen tyylistä aina pidäkään.
Se kyllä ihmetyttää, että 10-12,5 litran pa-kulutus olisi jotenkin hyväksyttävä ominaisuus normaalikäytössä. Ihan oikeasti, kyllä tekniikassa on jotain ongelmia jos sedan-mallinen perheuton kokoinen ja sellaisena myös mainostettu auto noin paljon vie. Tai sitten tekniikka on suunnattu palvelemaan vääriä päämääriä nykypäivän vaatimuksiin nähden.
Työautoksi pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa uusi diesel, tai taloudellinen bensa-auto. Taitaa Volvo (S60, V70 tai S80) tippua siinä pois laskuista, koska ei kunnolla alle 7 litran mene edes dieselinä. S60:nkin pienitehoisin diesel vie 6,4 litraa sadalla, tehoa 126 hv. Vastaavilla ominaisuuksilla 407 HDI 110 menee lähes 1,5 litraa vähemmällä. Pitäisi minusta mennä tuolla auton ja koneen koolla reilusti alle 6 litran, kuten esim uusi A4 tekee. Volvon S60 D5:n lukemiin pääsee sattumoisin A4 3.0TDI quattro. A4 1.8 TFSI:kin kuluttaa bensaa 7,1 litraa sadalla, eli CO2 päästöt on samalla tasolla kuin taloudellisimman diesel-S60:n.
Päivitänpä hieman käyttökokemusta 1,5 vuoden käytön jälkeen. Auto tuntuu edelleen kaikin puolin erinomaiselta valinnalta omiin tarpeisiini. Investointi noin kalliiseen autoon toki hirvitti autoa hankkiessa, mutta kyllä Volvo on siihen asettamani odotukset täyttänyt. Ajettavuus maantiellä Suomen nopeusrajoituksilla, auton hiljaisuus ja mukavuus ja 2,5T moottorin käyttöominaisuudet miellyttävät autossa eniten. Noin 10 l keskikulutus on nykyisellä bensan hinnalla miinus, mutta nykyisellä bensan hinnalla oikeastaan kaikki autot kuluttaa liikaa.
Autolle on tehty ensimmäinen määräaikaishuolto kesän alussa ja siinä paranneltiin joitain asioita. Ohut keskikonsoli alkoi nitistä varmaan hiekkatiellä ajojen seurauksena ja sinne asennettiin bitumivuoraus, joka poisti ongelman. Ilmeisesti tuon keskikonsolin kanssa ongelmat on tuttuja merkkihuollolle, koska heti tiesivät mitä tehdä. B-pilarista turvavyön vierestä kuului pientä napsuntaa tietyillä keleillä auton lämpenemisen seurauksena ja sinne asennettiin eristyssarja, joka tilattiin Ruotsista asti ja vaati erillisen käynnin. Nuo korjaukset meni takuuseen eli ei maksaneet normaalin huollon lisäksi ylimääräistä. Hyvää toimintaa Volvo huollolta ja vielä jälkeenpäin lähetettiin tekstiviestillä kysely, että onko korjaukset auttaneet.
Volvon Premium Sound Dynaudio -audiojärjestelmän äänentoisto ei vastannut odotuksiani bassotoiston osalta, joten asennutin tavaratilaan 12 " subwooferin 30 l suljettuun koteloon ja 450 W/ 4 ohm (1200 W/1 ohm) lisävahvistin tuli varapyöräkoteloon ja kojelaudan alaosaan asennettiin kaukosäädin, josta subbarin tasoa voi säätää. Nyt musiikki soi mahtavasti ja bassosta ei varmasti tule enää puutetta ja auton bassotoisto ei enää paljon tuota parempi voisi olla ja tuo kaukosäädin kruunaa vielä toiminnan. Nyt voi säätää ylimääräiset bassot pois auton omasta vahvistimesta etuovia resonoimasta. Tuo etuovien resonointi on ihan yleistä, jos ovissa on noinkin järeät elementit mitä tuossa Dynaudiossa. Olisin teettänyt vielä etuovien bitumivuorauksenkin, mutta liike ei sitä sitten tehnyt, kun olisi vaatinut Volvon ikkunoiden purkamisen. AutoSound-lehti koetestasi uuden Audi A4:n Bang & Olufsen Sound System -audiojärjestelmän ja siinä suosittelivat Audinkin etuoviin bitumivuorausta ja lisäsubbarin asentamista, niin äänentoisto paranisi huomattavasti.
Nyt kelpaa siis ajella, kun autoa on vielä entisestään paranneltu. Toki tuo subbarikotelo vie nyt hieman tilaa tavaratilasta, mutta sen pohjassa on tarranauhaa joten se pysyy tukevasti paikallaan takapenkkiä vasten ja saahan tuon helposti tilapäisesti poiskin, kun johdot on jousiliittimin kotelossa kiinni.
Niinpä ja arvoisa a-toilija ja niksu voi mennä vaikka hinkkailemaan niitä volvoja tai sit vaikka painua sinne hiekkalaatikolle imemään tikkaria arvoiseensa seuraan. mä en ole näissä viesteissä (tuota äskeistä ennen) takertunu mihinkään henkilökohtaisuuksiin, sillä autoistahan täällä keskustellaan, et vois pitää sen kommentoinnin niissä autoissa eikä hyökätä kenenkään kimppuun henkilökotaisesti.
Ja mitä asiantuntemukseen tulee niin mulla on työni puolesta pitkä kokomus eri automerkeistä ja malleista sekä korkeakoulututkinto autotekniikasta.
On se kumma et yhden automerkin kiihkoilijat hyökkää täällä toisten kimppuun, ihan kun täsä olis joku henkilökohtainen sotatila käynnissä. Kai jokaisella meistä on tälläkin keskustelupalstalla oikeus omaan mielipiteeseen, kunhan ei loukata ketään henkilöä suoraan, ja sitä en ole todellakaan tehnyt. Ja olen sitä mieltä, että jokaisella meistä on oikeus valita automerkkinsä vapaasti, mutta siitä pitää olla valmis kestämään myös eriäviä mielipiteitä.
lauravee:
Sorry vaan Lauravee, mutta eipä tuo asiantuntemuksesi oikein ole näkynyt, vaan aika aika ala-arvoisia provoja olet kirjoitellut jo aiemminkin eli ihmetystä herättää mikä tarkoitus kommenteillasi nimenomaan Volvoista on ollut. Jos jotain asiantuntemusta autoista on, niin voisi sen järkevämminkin tällä palstalla osoittaa kuin noilla Suomi24-palstan alatyylin heitoilla. Jos ei muuta, niin sitten voi vaikka kirjoittaa sellaiseen huumorisävyyn kuin Allan McMono, jonka viesti oli oikeasti ihan hauska.
Vaikka ihan sama se minulle mitä kukin kirjoittaa, mutta olisihan se mukavampi pitää tämä palsta edes jonkin tasoisena, kun se Suomi24-palstahan on jo olemassa, joten miksi tehdä toista samanlaista?
Puoli vuotta lukematta tätä palstaa ja huomaa eetä samat nimerkit pyörivät. Vuoden kokemukset Volvosta takana eikä S 80 voi todeta muuta huonoa kuin menneestä maailmasta olevan bensankulutuksen. 3.2 AWD kuluttaa 12.5 /100 sekalaisessa ajossa ja jos vetää peräkärryä tai traileria ja ajaa n.90 km/h on kulutus helposti 15-17 l/100. Ei ole tehty tuohon käyttöön. Reippaalla ajotavalla kevyellä kuormalla kulutus onkin maantieajossa sitten alle kympin mikä raskaalta turvalliselta isolta sedanilta on ihan siedettävä tulos. Ohjaus pitää talveksi säätää keskiasentooon kun kesärenkailla kevyin tuntui mukavimmalta. Alusta on loistava kun aina pitää valita mitä oikeastaan haluaa ja auto sen mukaan. Mukava ja jämäkkä ja olisi kiva kokeilla miltä tuntuu 170-190 vauhdissa kun nyt joskus sentään on 150-160 vilahtanut mittarissa mutta ei pidemmäksi ajaksi. Äänieristys on myös hyvä tai auto hiljainen, jos sillä tarkoitetaan oman auton ääniä kuten olen ymmärtänyt. Mutta ulkomaailman äänet kyllä kuuluvat sillä onhan se erikoista että tuollaisessa pikkukaupungin kurvailussa muiden nastarenkaiden äänet kantautuvat sisään. En ole aikaisemmin tätä havainnut. Tulin palstalle oikeastaan katsomaan onko mitään analyysiä bensan/dieseln kulutuksesta nyt kun mainonsta jyllää ja bemarikin voisi imagomielessä olla ihan siedettävä ajopeli. Simppa jaksaa painaa asiantuntemuksella ja muutama muu mutta ei täältä nyt paljon muuta saanut irti. Hienoa, että keskustellaan, mutta koittakaa pitää taso korkealla niin tämä tulee mielenkiintoisemmaksi forumiksi.
Solbrygga:
Mukava lukea joskus asiallisia kommentteja ja nimenomaan omia käyttökokemuksia. Tämä palstahan on välillä kuin lastentarha eli ei uskoisi että täällä aikuiset keskustelee autoista.
Vaikea on minunkaan keksiä huonoja puolia omasta autosta omiin käyttötarpeisiini. Bensaa menee sekalaisessa ajossa useimmiten hieman päälle 10 litraa, mutta sehän on luvattu kulutuskin eli Volvo kuluttaa sen mitä lupaakin ja minusta sekin on hyvä asia. 2,5T moottori on minun makuuni ja vääntää hienosti jo tyhjäkäynniltä ja kiihtyy ripeästi. Tarkoitus on vielä piristää tuohon 50 heppaa lisää ja väännöksi noin 400 Nm, joten eiköhän sitten kelpaa ajella vielä nykyistäkin paremmin. Nelivetoista autoa itse en tarvi ja sellaisen hankkiminen omiin tarpeisiini olisi järjetöntä sekä hankintahinnan että turhan bensankulutuksen takia, joten mieluummin talven takia etuveto. Ensi valintakierroksella pitää sitten taas harkita tuota takaveto-Bemariakin eli ei se ylitsepääsemätön kynnys ole, koska takavetoistakin olen ajanut.
Minustakin Volvon alusta on loistava yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Ihan turha puhua enää mistään lullasta tuon uuden S80 kohdalla. En ole uskaltanut kortin menettämisen pelossa yli 160 km nopeutta ajaa ja tuokin vaan hetkellisesti moottoritiellä ja hienosti ja vakaasti kulkee noihin nopeuksiin asti. Tosin menee se hienosti ja vakaasti myös Audi A6 noilla nopeuksilla. Audin ohjaus on vaan tottumista vaativa eli se on liian kevyt hiljaisilla nopeuksilla ja jämäköityy vasta nopeuden kasvaessa ja vastaa kai lähinnä Volvon säädettävän ohjauksen 3 asentoa. Minusta tuollainen säädettävyys omaan makuun on parempi kuin tehdä ohjauksesta vakiona liian tehostettu.
Audiin kun vertaa noita ulkoapäin tulevia ääniä, niin Volvo on selvästi paremmin eristetty ulkomaailmasta kuin Audi, jossa kantautuu muun liikenteen melu enemmän sisään, plus että Audi on muutenkin hieman meluisampi sekä moottori- että rengasmelun suhteen. Molempiin noihinhan saa laminoituja sivuikkunoita, joilla voisi vielä lisää eristää ulkomaailman ääniä. Edellisessä autossa teetin etuoviin bitumimatto-vuorauksen kaiutinten vaihdon yhteydessä ja auto hiljeni huomattavasti, mutta Mazdan ovet onkin aika kevyttä rakennetta. Volvon ovet on jo vakiona eristykseltään samaa luokkaa mitä Mazda oli lisäeristyksen jälkeen. Mazdan omistaessani päätinkin, että seuraavan auton on oltava valmiiksi hiljainen ja siksi tuli vuo Volle valittua ja en ole katunut tähän päivään mennessä.
Tällä palstalla tietysti joutuu kestämään Volvo-vittuilua, mutta todellisessa elämässähän Volvokin on arvostettu auto eli ajellaan me Volvon omistajat Volvolla tyytyväisinä sen aikaa, kun sitä pidetään ja katsellaan sitten vaikka jotain muuta kulkupeliä, jos siltä tuntuu.
Rölli:
HEH!! (satuin lukemaan tuon sivun valinnan suhteen sekoillessa. Nimimerkkikin sopii hyvin noin yksinkertaiseen mutta toimivaan ja hauskaan kommenttiin)
Vielä enemmän tuo heitto naurattaa kun eräs tuttuni jolla oli sen ajan ihan huippumallin Volvo uutta autoa etsiessään räväytti koeajolla tehokkaan Bemun metsään - ja osti sitten samanlaisen mutta pienempikoneisen!!
Toinen tuttuni joka on vuosikaudet ajanut 'isolla' Volvolla muuten juuri osti Citroen C5:n (eikä tulotaso ole ainakaan tippunut), on ollut erittäin tyytyväinen.
Hyvä että A-utoilija selvisi Volvosta puhumisesta ilman sen kamalampaa huuhaata.
Putput:
Volvo-väittelyyn en välitä osallistua, mutta todettakoon, että autoissa on muitakin ominaisuuksia kuin "hypistelemällä" havaittavat. Citroenit tunnetusti menettävät jälleenmyyntiarvoaan nopeaan tahtiin; etenkin C5-mallin hankintaa kannattaa pohtia pitkään, kun uusi malli on jo ovella:
http://www.c5.citroen.com/
Saa nähdä, milloin yo. sivuilla on myös suomen kieltä.
Jos nykymallin saa hyvällä alennuksella, ranskalaisautojen ystävien kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa. Kypsässä iässä olevassa mallissa ei ole enää lastentauteja.
Pidän Volvoa ihan hyvänä autona, vaikka en itse sen tyylistä aina pidäkään.
Se kyllä ihmetyttää, että 10-12,5 litran pa-kulutus olisi jotenkin hyväksyttävä ominaisuus normaalikäytössä. Ihan oikeasti, kyllä tekniikassa on jotain ongelmia jos sedan-mallinen perheuton kokoinen ja sellaisena myös mainostettu auto noin paljon vie. Tai sitten tekniikka on suunnattu palvelemaan vääriä päämääriä nykypäivän vaatimuksiin nähden.
Työautoksi pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa uusi diesel, tai taloudellinen bensa-auto. Taitaa Volvo (S60, V70 tai S80) tippua siinä pois laskuista, koska ei kunnolla alle 7 litran mene edes dieselinä. S60:nkin pienitehoisin diesel vie 6,4 litraa sadalla, tehoa 126 hv. Vastaavilla ominaisuuksilla 407 HDI 110 menee lähes 1,5 litraa vähemmällä. Pitäisi minusta mennä tuolla auton ja koneen koolla reilusti alle 6 litran, kuten esim uusi A4 tekee. Volvon S60 D5:n lukemiin pääsee sattumoisin A4 3.0TDI quattro. A4 1.8 TFSI:kin kuluttaa bensaa 7,1 litraa sadalla, eli CO2 päästöt on samalla tasolla kuin taloudellisimman diesel-S60:n.
Päivitänpä hieman käyttökokemusta 1,5 vuoden käytön jälkeen. Auto tuntuu edelleen kaikin puolin erinomaiselta valinnalta omiin tarpeisiini. Investointi noin kalliiseen autoon toki hirvitti autoa hankkiessa, mutta kyllä Volvo on siihen asettamani odotukset täyttänyt. Ajettavuus maantiellä Suomen nopeusrajoituksilla, auton hiljaisuus ja mukavuus ja 2,5T moottorin käyttöominaisuudet miellyttävät autossa eniten. Noin 10 l keskikulutus on nykyisellä bensan hinnalla miinus, mutta nykyisellä bensan hinnalla oikeastaan kaikki autot kuluttaa liikaa.
Autolle on tehty ensimmäinen määräaikaishuolto kesän alussa ja siinä paranneltiin joitain asioita. Ohut keskikonsoli alkoi nitistä varmaan hiekkatiellä ajojen seurauksena ja sinne asennettiin bitumivuoraus, joka poisti ongelman. Ilmeisesti tuon keskikonsolin kanssa ongelmat on tuttuja merkkihuollolle, koska heti tiesivät mitä tehdä. B-pilarista turvavyön vierestä kuului pientä napsuntaa tietyillä keleillä auton lämpenemisen seurauksena ja sinne asennettiin eristyssarja, joka tilattiin Ruotsista asti ja vaati erillisen käynnin. Nuo korjaukset meni takuuseen eli ei maksaneet normaalin huollon lisäksi ylimääräistä. Hyvää toimintaa Volvo huollolta ja vielä jälkeenpäin lähetettiin tekstiviestillä kysely, että onko korjaukset auttaneet.
Volvon Premium Sound Dynaudio -audiojärjestelmän äänentoisto ei vastannut odotuksiani bassotoiston osalta, joten asennutin tavaratilaan 12 " subwooferin 30 l suljettuun koteloon ja 450 W/ 4 ohm (1200 W/1 ohm) lisävahvistin tuli varapyöräkoteloon ja kojelaudan alaosaan asennettiin kaukosäädin, josta subbarin tasoa voi säätää. Nyt musiikki soi mahtavasti ja bassosta ei varmasti tule enää puutetta ja auton bassotoisto ei enää paljon tuota parempi voisi olla ja tuo kaukosäädin kruunaa vielä toiminnan. Nyt voi säätää ylimääräiset bassot pois auton omasta vahvistimesta etuovia resonoimasta. Tuo etuovien resonointi on ihan yleistä, jos ovissa on noinkin järeät elementit mitä tuossa Dynaudiossa. Olisin teettänyt vielä etuovien bitumivuorauksenkin, mutta liike ei sitä sitten tehnyt, kun olisi vaatinut Volvon ikkunoiden purkamisen. AutoSound-lehti koetestasi uuden Audi A4:n Bang & Olufsen Sound System -audiojärjestelmän ja siinä suosittelivat Audinkin etuoviin bitumivuorausta ja lisäsubbarin asentamista, niin äänentoisto paranisi huomattavasti.
Nyt kelpaa siis ajella, kun autoa on vielä entisestään paranneltu. Toki tuo subbarikotelo vie nyt hieman tilaa tavaratilasta, mutta sen pohjassa on tarranauhaa joten se pysyy tukevasti paikallaan takapenkkiä vasten ja saahan tuon helposti tilapäisesti poiskin, kun johdot on jousiliittimin kotelossa kiinni.