Smart Roadster ketjukolarissa Saksassa:
http://www.chiemgau24.de/media/video/index.html?bcpid=19565383001&bclid=19419331001&bctid=64859169001&refer=rightboxa
http://www.theroadster.net/trc/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=16213&forum=31&post_id=152359#forumpost152359
"Hello guys n gals. Huge smash up yesterday. Got hit from the bach, pushed into a car in fromt, spun and hit 2 other cars.
Im ok, 9 people injured."
Eli 9 ihmistä loukkaantui, mutta smartin kuski selvisi vammoitta.
Tässä toinen esimerkki:
https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Massa ei aina ratkaise!
Totuus on vain toisenlainen
Massa kyllä ratkaisee on vähän lyseenalaista verrata 90 taitteen volvoa ja 2000 luvun turvavarusteltua ajoneuvoa.
Mutta hyvät herrat katsovat videot
https://www.youtube.com/watch?v=02eghIfyHP0
https://www.youtube.com/watch?v=he6TL15pJtw
https://www.youtube.com/watch?v=vcTf78b8WfY
http://www.city.fi/antitv/klippi/21681/
http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/vain-yksi-oli-kelvollinen
slowgear:
Klassisessa musiikissa tai Smartin steroissa on potkua.
Voihan pikkuauto olla vaikka kuuden tähden kolarikone, mutta jos vastapuolena on suuri auto niin kyllä silloin fysiikan lakeja pitää kunnioittaa, Ja kun Smartilla ollaan tien päällä niin todennäköisesti lähes kaikki muut tiellä liikkujat ovat liikkeellä suuremmalla laitteella. Eipä sen puoleen, yllättävän luja tuo Smartin ohjaamo näyttää olevan. Kokoisekseen varmasti yksi parhaista. Harmi, kun kaikki tieliikenneonnettomuudet eivät ole yksinomaan 64 km/h betoniporsaaseen ajettuja.
Massa rules, mopot häviää oikeissa nopeuksissa!
Ei ole tuo massan rulettaminen ollenkaan noin yksiselitteistä. Jos ajatellaan vaikka viimeisintä Tutkijalautakuntaa tarvittiin-artikkelia, Avensis törmätessään Yariksen kylkeen teki pahaa jälkeä. Jospa Avensiksen tilalla olisikin ollut Smart?
Ei massa läheskään aina turvallisuutta lisää. Kyllä minä ainakin kolarissa mielummin aiheutan vähemmän vahinkoa vastapuolelle, vaikka syytön olisinkin. Mukavampi on kysyä elossa olevalta vointia kuin todeta sen olevan kuollut. Mutta ilmeisesti suomalainen autoilija keskimäärin osaa ajatella vain itseään, kun aina puhutaan massan vahvuuksista.
Massa ei välttämättä aina lisää turvallisuutta mutta aiheuttaa vastapuolelle aina pahempaa jälkeä, siis kuten totesitkin!
Isossa pirssissä yleensä on iso moottori ja raskas kori jotka aiheuttavat suuren "massavoiman". Kuten on huomattu "tähtivitosen" törmätessä paikallaan olevaan rekkaan, massa rules, siis rekka ei paljoa kärsi rakenteellisia vaurioita jos törmäys tulee muualle kuin "muovimaskiin"!
Kitkakalle:
Ihan eri aikakauden autot ovat kyseessä. Mutta oletko ihan varma noista massoista? Tuo Volvo painaa nykyisiin nähden aika vähän, noin 1400 kg. Renault ei ole paljon kevyempi.
Massan lisäksi ratkaisee tietysti iskupiste, voimien suuntautuminen, rakenteet jne. Lujalla rakenteellakaan toteutetuissa pikkuautoissa ei ole painumisvyöhykkeille liian kanssa tilaa ja se tekee onnettomuushidastuvuuksista kovia matkustajille.