http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/02/opel_kaipaa_kipeasti_apua_1432616.html?origin=rss
Mielenkiintoista nähdä, kuinka helposti saksan hallitus antaa rahaa GM:lle. GM:n erittäin kyseenalainen toiminta Opelin myyntikuvioissa on vielä pitkään saksalaisten mielissä.
Opelin hybridin (Ampera) käyttäminen porkkanana on vähän erikoinen juttu sekin. Eikö tuon pitäisi olla aika pitkälle sama auto kuin Chevy Volt. Se on taasen jo lähes täysin valmis tuote.
Tai sitten se ei ole niin valmis tuote kuin on uskoteltu. Vai montako Ampera/Voltia GM on saanut tähän mennessä maantielle?
GM on oppinut nopeasti, että laskut voi maksattaa muilla. Miksi maksaa itse tuotekehitystä tai muita ikäviä kuluja, jos ne voi laittaa eri maitten maksettaviksi.
Ensin rahastettiin USA, yritettiin Saksaa, ja nyt tehdään uusi rahastuskierros. Tällä tavoin yhtiöstä tehdään houkuttelevan näköinen kohde tuleville sijoittajille, kunhan pörssinoteeraus tapahtuu USA:ssa.
Kassa täyteen tukimiljardeja valtioilta, mihin sitä enää tuotantoa sen jälkeen tarvitaankaan.
Noh, maksellaan sitä Suomessakin vuosittain miljardiluokan tuotekehitystukia yrityksille.
GM kyllä käyttää tilannetta hyväkseen mutta eihän kenenkään ole pakko maksaa. Saksalaisina olisin kyllä suunnannut rahat kotimaisen teollisuuden tuotekehitykseen. GM:n saadessa Voltinsa valmiiksi siitä ei Saksaan mitään jää kuitenkaan.
En sitten tiedä miten pitkälle Saksan valtio oli miettinyt tuota aiempaa kauppakuviota, venäläisethän siinä Magnan taustalla olivat. Liekö kaasuputkiasia olisi taustalla kummitellut...
slowgear:
Voltia ovat lehdet jo päässeet koeajamaan:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Chevrolet-Volt-All-Electric/246503/
simppa:
Voi vi##u! Miten helvetissä ne on saaneet GM:llä niin hyvän näköisestä konseptista tyrittyä noin mitäänsanomattoman tuotantomallin?? Eihän tuossa ole jäljellä enää mitää persoonallista vaan toihan näyttää ihan Priukselta, johon on liimattu joku Saabin keula.
http://www.insideline.com/chevrolet/volt/2011/2007-detroit-auto-show-chevrolet-volt.html