Olen lukenut VauhdinMaailma-lehden artikkelin, jonka mukaan autoa pitäisi alkaa kuormittamaan kasvavin aikajaksoin täyskaasulla, kuitenkin alle 70% max kierroksista, heti kun moottori on saavuttanut optimaalisen käyntilämpötilan. Tämän kokoajan pitenevän täyskaasutuksen pitäisi luoda männänrenkaille maksimaalinen paine, jonka avulla renkaat höyläävät sylinteristä itselleen mahdollisimman sopivan, kuitenkaan rikkomatta mitään moottorista.
Nyt kun autossa on kuitenkin lähemmäksi 400nm vääntöä tällä kierrosalueella, jolla "hiominen" tapahtuu, niin onko varmaa, että kaikki osat kestävät ilman haittavaikutuksia tämmöisen tehon heti moottorin alkuhetkistä lähtien?
Mistä saisi parhaan mahdollisen tiedon, millainen totutusajo olisi mahdollisimman hyvä uuteen Avensis 2.2 D4D autoon?
Ohjekirjasta saattaapi löytyä valmistajan tuumimat niksit sisäänajoon.
Oma mielipide on, että kone lämpimäksi ja sitten kaasua. Vaihtelevilla kierroksilla kuitenkin liiallista revittämistä välttäen. Liian matalilla kierroksilla osakaasulla jurnuttaen osat ei hioudu kunnolla muotoihinsa. Ja jos ei sisäänajossa anna tarpeeksi löylyä, niin silloin ne osat asettuvat miten asettuvat eikä vähän ajan päästä asialle voi enää mitään. Kyllä niiden palikoiden pitää kestää, kunhan antaa koneen ensin lämmetä.
edit: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t3306
Tuollainen jutustelu löyty googlen avulla.
Ohjekirjan ohjeet on niin ympäripyöreitä, että niistä ei tietoa juuri irtoa. Lisäksi tuntuu, että olisi joku suomalainen vanha poliitikko kirjoittanut yhdessä vanhemman komissaarion kanssa koko kirjan On kuin lakikirjaa lukisi.
Olen samaa mieltä kanssasi sisäänajon suhteen. Nykyiselle autolle annoin heti optimaalisen käyntilämpötilan tultua täyskaasukiihdytyksiä parin kilometrin välein, kokoajan kiihdytyksen pituutta pidentäen. Tästä autosta mielestäni tuli erittäin hyvä. Tehoa tuntuu olevan enemmän kuin kirjan mukaan kuuluisi. Öljyä auto tosin hieman syö. Johtuuko sitten ensihuollosta.
Nykyään monen automerkin kohdalla ei suositella ensihuoltoa, että kone pääsee hioutumaan kunnolla, jota ilmeisesti ei ensimmäisen 1500km kohdalla vielä ole päässyt tapahtumaan. Ilmeisesti vieläkin liian monet hyssyttelevät varsinkin näiden turbodieseleiden kohdalla. Niillä kun voi ajaa hyvin käyttämällä kaasua juuri lainkaan. Suuri vääntö vetää tyhjäkäynnistä alkaen ja pienellä kaasulla saavutetaan kaikki tarvittava kiihtyminen.
Silmiini sattui jollain palstalla tietoa kuinka jotkut olivat saaneet männänrenkaat "veltoiksi" kun olivat heti kaahanneet autolla liikaa, jolloin männänrenkaat kuumentuvat liian kuumiksi epätasaisen sylinteriseinämän aiheuttaman kitkan takia. Liekkö tämä totta, tai koskeeko vain joitain tiettyjä koneita, mutta se sai aikaan sen, että halusin ottaa mahdollisimman tarkasti selvää asiasta ennen seuraavaa sisäänajoprosessia.
Kiitoksia Juuso01:lle linkistä. En kumma kyllä itse tähän linkkiin törmännyt googlettamalla, joten kiitoksia!
Sääli on sairautta.. Meillä oli -06 2.2 150Hp Ave sedan perheessä. Kyllä tällä ajettiin aivan normaalisti alkumetreistä lähtien. Tietty järkeä voi ja pitääkin käyttää eli välttää revittämistä ennen ensi öljynvaihtoa. Meillä vedettiin silläkin jo puutavaraa perävaunulla jo 300km ajetulla autolla. Auto ja sen moottori toimi moitteetta lukuunottamatta yhtä EGR-venttiilin korjausta takuuseen, joka tehtiin asentamalla prikka askelmoottoriohjatun luistiventtiilin karalle.
Sen jälkeen ei ongelmia ollut.
Auto oli meillä siihen saakka kun oli pakko siirtyä järeämpään kalustoon kuljetustarpeiden lisäännyttyä. Sillä oli noin 120tkm mittarissa kun se meni vaihtoon. Hienointa oli tuolloin kunnon vaihtohyvitys, auto piti hintansa paremmin kuin moni muu vastaavan ikäisenä. Ei muuta kuin Kovaa ajoa ja huonoa huoltoa sille vaan niinkuin Toyotille yleensä on tapana ollut tehdä, ja silti ne vaan toimiija toimii..??
Kyllä öljynvaihto kerran-pari vuodessa on yleensä minulla huolloksi riittänyt. Näköjään muillakin, katsokaapa esim. tuosta linkistä avautuva lehti sivulta 35.
http://www.rajaviesti.fi/pdf/Rajaviesti2_2010.pdf