Olen tilaamaisillani uutta autoa ja ainakin niillä, mitä minä olen harkinnut, toimitus menisi kevättalven puolelle.
Nyt kuitenkin yksi myyjä tarjosi liikkeen "tilausputkesta" autoa, jonka saisi jo jouluksi kotiin.
Kysymys kuuluukin, että kannattaako ottaa? Tuomitaanko auto seuraavaan vaihdettaessa 2010-malliseksi ja hyvityshinnat sen mukaan?
Suomessa kun ollaan nii autot dumataan rekisteröintiajan mukaan, Europpassa ei muutenkaan käyteä jenkeissä käytössä olevaa mallivuosi systeemiä
Jos auto rekisteröidään tänä vuonna, vaikka joulukuun viimeinen päivä, se on silloin 2010 vuosimalli, vaikka se olisi valmistajan mukaan 2011 malli.
Autoliikkeille auton vuosimalli määräytyy aina rekisteröintipäivän mukaan ja hyvitys vaihdossa on sen mukainen.
Noin se menee.
Ehdota autoliikkeelle, että otat sen, mutta rekisteröinti vasta 2. päivä tammikuuta.
Veikkaan, ettei käy. Autoliikkeellä on halu myydä mahdollisimman paljon autoja vielä kunkin vuoden loppuun mennessä.
Noin se näyttää menevän. Jos siis on hankkimassa käytettyä autoa, niin kannattaa ehdottomasti etsiä loppuvuodesta rekisteröityjä.
Liisarit taas oikein pyritään saamaan rekisteriin joulukuun lopulla koska verotusarvo putoaa kahden vuoden jälkeen. Mutta ekaksi vuodeksi lasketaan sekin että auton otettu käyttöön jouluun lopussa. Näin saa käytännössä viimeisen (kolmannen) vuoden ajan nauttia 30-40e pienemmästä palkkavaikutuksesta (per kuukausi) eli tuon verran suoraan käteen enemmän.
Penteles:
Ei se ihan yleispätevästi noin mene.
Kumman 2007 mallisen otat mieluummin jos hinta on sama, Volvo V70 II vai V70 III? Entäs 850 näköinen suorakylkinen V70 ja pattikylki V70 samana päivänä kesällä 2000 rekisteröitynä?
Totta kai ensimmäinen käyttöönottopäivä vaikuttaa arvostukseen ja jos valinnavaraa on, niin 2011 mallinen kannattaa rekisteröidä vasta tammikuussa.
Mutta jos 2010 ja 2011 vuosimallien välillä tapahtuu merkittävä ero, niin ei sitä autoa jatkossakaan hinnoitella pelkän käyttöönottopäivän perusteella vaan vuosimalli vaikuttaa myös väistämättä.
Jollekin puusilmälle se voi tietenkin olla yhdentekevää, mutta ainakaan minulle ette onnistu myymään autoa eri mallisena pelkän käyttöönottopäivän perusteella. Käytettyä ostettaessa selvitetaan ensin kotiläksynä itselle sopiva(t) runkonumeron tyyppikoodiosa(t) vuosimallitunnukseen saakka ja sitten vasta lähdetään katsomaan millaisia yksilöitä sopivilta tuotantoviikoilta on tarjolla.
Huoh, ei kai kukaan tuollaista väitäkään.
Tottahan mallisukupolven muuttuminen on täysin eri asia kuin täysin identtisten autojen rekisteröiminen joko 31.12. tai 1.1.
Ei kai keskustelijat sentään niin tyhmiä ole, etteivät tuollaisessa näkisi mitään eroa?
Suomessa tosin ei valmistajan määrittämällä vuosimallilla ole koskaan ollut merkitystä, vaan kauppaa tehdään ensirekisteröintiin perustuvan vuosimallin perusteella. Sen rinnalla toki huomioidaan mallisukupolvi eli kyllä ihmiset tietätävät vuodelta 1991 löytyvän sekä II että III -koppaista Golfia. Silti ensimmäisiä III-koppaisia ei myydä vuosimallina ´92, vaikka valmistajan kirjanpidon mukaan niin onkin.
Edit: En tiedä, miten vakuutusyhtiöt hinnoittelevat lunastettavat autot tuollaisessa tilanteessa.
Sen tiedän, että tulli verottaa käytettyjä tuontiautoja pelkän rekisteröintivuoden perusteella. Niinpä 2000 vuonna rekisteröity pulleakylkisen V70:n verotusarvo perustuu suurelta osin edellisen mallipolven kapeakylkiseen autoon. Se on tietysti uudempaa mallia olevan auton omistajan etu, mutta toisin päin eli kapeakylkisen ´00 V70:n tuoja on maksanut perusteettoman korkeata verotusarvoa.
sjvirt:
kaikki v70 III ovat valmistajan mukaan -08 vuosimallia ja myös v70 II classic mallia on tehty valmistajan tietojen mukaan -08 mallisina vaikka valmistus onkin lopetettu syksyllä -07
finman:
Aivan, koska Volvo tuo seuraavan vuoden mallit kauppoihin joskus toukokuussa.
Onhan se nyt hieman erikoista, että toukokuussa 2010 rekisteröity taksi auto on mukamas vuosimallia 2011, kun 1.1.2011 on mittarissa jo 100 tkm.
Kuten sanottua, mallisukupolven vaihtuessa on syytä olla tarkkana ja olla ostamatta auto pelkän vuosimallitiedon perusteella. Toki jos VIN-koodista pääsee vuosimallikoodin katsomaan, niin selviäähän siitä samalla myös mallisukupolvea koskeva koodi.
Minä otin Citikan C5 II käyttöön 30.12.2004. C5 II tuli myyntiin juuri loppuvuodesta 2004. Auto oli leasing ja lunastin sen kaksi vuotta myöhemmin edullisesti itselleni.
Kun uusi malli C5:stä tuli myyntiin 2008 pyysin vaihtotarjouksen. Omasta olisivat hyvittäneet vuoden 2004 vuosimallien yleisen hinnan mukaan.
Vuoden 2004 käytettyjen hinnasto on vanhemman C5 I -mallin mukainen.
Kauppoja ei syntynyt.