Onko kukaan ehtinyt käymään katsomassa tai ajamassa uudella Verso-S pikkutila-autolla? Minkälaisia vaikutelmia syntyi?
Itselläni heräsi kiinnostus kun huomasin että tarjolla on portaaton multidrive-automaatti Yarisissa ja Auris/Corollassa käytetyn hirveän robottivaihteiston sijaan. Toivottavasti sama kehitys jatkuu myös tulevissa pikku/kompaktiluokan Toyotoissa. Automaatin ilmoitettu kulutus on käsivaihteista alempi, tasan viisi litraa sadalla, eli yllättävän lähellä kovan kilpailijan Jazz-hybridin lukemia (4.5).
Sehän näissä "paremmissa" pikkuautoissa on ongelmana, että hinta kohoaa varusteilla ikävästi Auris/Golf -luokan autojen tasolle.
Värivalikoima on kyllä heti masentavasta seuraava. Perusväreinä valkoinen ja punainen, ja sitten erilaisia harmaan ja sinisen sävyjä plus joku ihme violetti. Missä klassiset (metalli-) beige, viininpunainen ja vihreä?
Lefa:
Millä tavalla "parempi"?
Tarkoitin "paremmalla" lähinnä pieniä tila-autoja, eli vähän korkeampia ja (toivottavasti) hyvin muunneltavissa olevia pikkuautoja.
Mitäs eroa tällä Virsulla on Urban Cruiseriin verrattuna? Onko vain saman konstruktion muunnelma?
Piti käydä katsomassa. Huomattavasti pienempi sisätiloiltaan kuin vanha yaris verso...valitettavasti.
Lefa:
Ok. Ei ollut tarkoitus keljuilla. Itselleni vaan tulee "paremmista" pikkuautoista mieleen Lähinnä DS3, MINI ja A1.
Ovatko nuo tosiaan noin kalliita? Itselleni tulee kilpailijoista mieleen vielä Kia Venga. Lieneekö se sitten halvempi, en tiedä.
sjvirt
UC perustuu poistumassa olevaan Varikseen ja Virsu tulevaan Varikseen.
jjvi
"Paketti"autot ja autot ovat eri asia. Vanha Verso kuului samaan sarjaan kuin Scudo, Tourneo, Partner ja muut rahtarityökalut "henkilö"versioineen. Uusi Verso S alkaa jo näyttää henkilöautolta. Tässä yritetään saavuttaa luokkaa isommat tilat, ei pakun tiloja.
Böpi:
No ei vanha yaris verso kyllä missään scudo tai tourneo luokassa ollut, vaan perusidealtaan ihan suoraan verso-s:ssän edeltäjä (Yaris Verso->Ractis->Verso-s)
Itse tarvin auton joka on halpa ajaa (dieseliä 5ltr/100km), luotettava ja johon mahtuu heittämällä 4 henkeä+aikuisten polkupyörä samanaikaisesti. Ei ole löytynyt vanhalle varikselle verso-s:stä korvaajaa...eikä oikein muistakaan.
Pelkkä vilkaisu riittää kertomaan ettei Yaris Verson tiloja ole enää tarjolla, mutta en minäkään Yaris versoa Berligo-Tourneo luokkaan laittaisi. Sehän oli näitä pienempi, ja siinä oli henkilöautomaiset takaovet. Enkä ole ainakaan itse nähnyt koskaan Yaris Versoa umpikylkipakuna.
Hinnoista sen verran että Halvin Verso-S maksaa noin 19700, eli vain kolme-neljäsataa vähemmän kuin 4-ovinen Golf. Halvin 5-ovinen Astra maksaa 19200, ja farmarinkin saa suunnilleen Verson hinnalla. Diesel-Verso on todella arvokas, 23634 euroa Terra-varustein, eli reilusti esimerkiksi vastaavaa Aurista hinnakkaampi. Myönteistä on se, että itseäni kiinnostava malli, Sol automaatti, on perusmalliin nähden yllättävän edullinen, 21350 euroa.
simppa:
Venga on pari tonnia halvempi. Sitten on ainakin Citroen C3 Picasso ja antiikkiset Ford Fusion ja Nissan Note. Meriva taitaa olla puoli pykälää isompi, mutta pieni tila-auto sekin. Ja onhan vielä A-Mersu. En pidä tätä autoluokkaa mitenkään erityisen kiinnostavana, mutta Verso-S kiinnitti huomion siksi että siihen saa tosiaan kilpailukykyisen automaatin (ainakin Avensiksessa Multidrive-S:ää on kehuttu, taisi olla TM:n käyttötesti) kohtuullisella hinnalla. Useinhan pikkuautoihin tarjotaan joko "ei oota" tai robottivaihteistoja, kuten Honda Jazz, Toyota Yaris, Sitikat.
Toyota on saanut uuden vaihteen päälle vaihteistoissa. TUo portaaton automaatti tosiaan on liki 10% pienempi kulutuksinen kuin manuaali eikä kuitenkaan kuin nimellisesti heikompi kiihtymään.
Tämä lupaa hyvää tulevan Avensis faceliftin suhteen. Ehkä saavat päästöt muiden tasolla ja suorituskyvyn myös.
jjvi:
mitens skoda roomster?
tarviiko pyörän olla sisällä joa ei niin vaikka ooppeli integroidulla telineellä?
Olen odottanut uutta Versoa jo 6kk ja kävinkin viikonloppuna sitä kokeilemassa.
Kokeilun tuloksena lopetin odottamisen ja rupesin katselemaan jotain muuta.
Hienon auton on Toyota tehnyt, mutta jotain jäi puuttumaan.
- Auto sopii vain 4 hengelle, takapenkin keskipaikka turvavöineen on vieläkin tyhmempi kuin RAV 4 mallissa, tämä on jo saavutus sinäänsä.
- Uusi automaatti toimi hienosti, mutta kaipaisi vielä hiukan hienosäätöä, nyt kierrokset pysyivät korkealla turhan pitkään, vaikka ajoi kevyellä kaasulla, veikkaan, että ilmoitetut kulutuslukemat jäävät vain haaveeksi.
- Jousitusmukavuus oli hyvä, mutta varsinkin etujousitus tuntui pohjaavan tien painautumissa.
- Peruutuskamera on loistava keksintö, mutta se pitää käydä kuivaamassa aina ennen peruuttamista.
- Vakionopeus-säädin 855 roiskeläpät 200
- Xenon valot ?
- DLR valot ? (huomiovalot)
Pienellä ajattelulla Verso S olisi saavuttanut samanlaisen menestyksen kun Yaris Verso oli 1999-2005
Eivät vaikuta kovin vakavilta havaitsemasi puutteet omiin tarpeisiini nähden. Tuota jousituksen pohjaamista jäin ihmettelemään, voiko noin tosiaan tapahtua ihan normaaliajossa, ja miten se ilmenee? En ole itse huomannut tuollaista missään autossa koskaan. Koeajolla tuskin on ollut runsasta lastiakaan mukana. Vakionopeussäätimen hinta on suolainen. Toyotan nettisivuilta en löytänyt nopealla etsinnällä mainintaa ko. varusteesta ollenkaan.
Miltä melutaso vaikutti, oliko autossa nastat vai kitkat? Miltä 1.33+automaatin suorituskyky vaikutti? Mahtaako mennä aivan polvilleen jos on vaikka neljä henkilöä ja tavarat mukana? Jäikö ajettavuudesta mitään erityistä mieleen, esim. suuntavakaus, ohjaustunto jne?
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsHistory/Toyota-Verso-S-1.33-VVT-i-T-Spirit/255768/
Autocar-lehden tuomio:
+ Matkustajien tilat
+ Ajettavuuden ja mukavuuden onnistunut kompromissi
+ Käyttökulut
+ Kulutus
- Mitäänsanomaton kojetaulu
- Heikko suorituskyky
- Kova hinta
Ohjaustuntoa kehuttiin myös. Auto sai 3/5 tähteä, mikä voi kuulostaa vähältä, mutta on aika yleinen tulos ankarassa julkaisussa.
En ole pelillä ajanut, mutta itseäni arveluttaa eniten juuri pieni moottori. Yksin ajaessakaan sen voimavarat tuskin hurmaavat, ja kun pieni perhe lähtee tällä täyteen lastattuna mökille parinsadan kilometrin päähän, voi tulla kyllä riittäviä tehoja ikävä. Tällaiseen autoon 99 hevosvoimaa on liian vähän tai ainakin pitäisi rinnalla tarjota myös tehokkaampaa versiota, ehkä sellaista 120-heppaista.
Anders-Simo
Ajelin itse tuolla samalla moottorilla varustetulla Urban Cruiserilla (manuaalivaihteisto) vuoden päivät ja täytyy todeta, että asia on juuri noin. Tehoa moottorissa on sinänsä ihan mukavasti mutta vääntö loppuu maantieajossa pahasti kesken, etenkin jos kuormaa on enemmän. Taajama-ajoon moottori sopii mainiosti ja keskikulutus on varsin pientä (n. 5,5-6 l/100 km) mutta jos ajelee pitempiä matkoja täyteen lastattuna, niin kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa. Vähän ihmetyttää, miksi Toyota ei tarjoa näihin pienempiin autoihin mitään tehokkaampaa bensamoottoria.
finman:
Joo Roomsterin kävin testaamassa heti tuoreeltaan, oli minusta vielä suurempi pettymys odotuksiin nähden.
Joku tuossa toyotan nykymallistossa mättää, juuri oli auris pari päivää vuokra-autona ja en kyllä itelle laittaisi...kuten en myöskään edellisen sukupolven avensistakaan (uudesta ei ole kokemusta). Ainoat jotka herättää edes jonkinlaista omistamisenhalua on prius (jos siihen saisi vetokoukun) ja landcruiser (jos se ei olisi niin sikakallis).
Puutteet eivät ole vakavia, autolla pärjää ja on mukavuudeltaan nykyistä Yaris Versoa parempi joka suhteessa.
Kuitenkin pienellä vaivalla puutteista olisi päässyt eroon, jolloin nykyiselle hinnalle (kallis) olisi ollut paremmat perusteet.
Jousituksen pohjaaminen tuli ilmi kun tulee Ylästön tieltä vanhalle nurmijärven tielle, jonne on tehty uusi liikenneympyrä, tiessä on painaumia, joita ei Yaris Versolla suuriksi noteeraa, mutta Verso S:n kanssa äänestä tuli ensin mieleen, että keula osui maahan, mutta muutaman painauman jälkeen totesin, että pehmeä jousitus pohjasi.
Kovaan en painaumiin ajanut, vaan ajotyyli on normaalia 40+ vuotiaan rauhallista köröttelyä.
Melutaso kaupungissa oli pieni, autossa oli kitkat.
Automaatin suorituskyky oli OK, mutta kiihdytyksissä kierrokset nousivat aika korkealle ja moottorin ääni kantautui kuuluvasti sisälle.
4:n hengen kuormalla ei varmaankaan tule ongelmia, mutta kilpaa ei kannata ruveta ajamaan.
Verso S oli suuntavakaa ja helppo ajettava.
Pari viikkoa uudella ässällä ajaneena en ole huomannut autossa juurikaan kritisoitavaa. Sen sijaan olen havainnut lukuisia mukavia ja käyttökelpoisia yksityiskohtia, joita ei kaikissa pienissä autoissa todellakaan ole. Sammutusautomatiikka on mahtava, kunhan siihen tottuu. Manuaalisesti käytettävä automaatti on hauska mahdollisuus. Kosketusnäyttö on erinomaisen toimiva. Yksi sulka edessä pyyhkii upeat näköalat.
Jotkut moittivat takapenkin etäisyyden säädön puutetta. Eipä ole mitään tarvetta, kun penkit saa näppärästi kokonaan nurin.
Automaatti toimii joidenkin mielestä turhan isoilla kierroksilla. Kunhan muistaa auton kokoluokan eikä koeta ajaa sillä kuin urheilubemarilla, aski toimii mainiosti ja moottori varsin äänettömästi. Joustavan automaatin takia maltillisesti ajaessa kierrokset eivät välttämättä nouse, vaikka vauhti kiihtyy. Tästä tulee helposti tottumattomalle käsitys siitä, ettei auto kiihdy kunnolla. Normaaliliikenteessä sillä pärjää kuitenkin vallan mainiosti enkä todellakaan ole kokenut olevani tientukkona. Pikemminkin päinvastoin. Oikeat kiihdytyskisat ovat sitten eri juttu, sinne hankitaan toisenlaiset rassit.
Ilokseni Verso S on vielä parempi kuin osasin odottaa. Toyotan laatuun luottaen varasin sen jo viime vuonna. Kannatti.
ricardo:
Mun mielestä liikkuva takapenkki on oikein kätevä, eikä penkkien kaataminen sitä korvaa, penkithän kaatuvat muutenkin lähes joka autossa, eli liu'utusmahdollisuus on siihen plussaa. Esimerkiksi keskikokoinen koira tarvitsee tilaa, muttei sitä tilaa, jossa ihmiset pitävät jalkojaan. Takapenkin siirtäminen eteenpäin suurentaa tavaratilaa, jättäen kuitenkin koirallekin mukavat oltavat.
Vaihteiston toiminnasta ja suorituskyvystä sen verran, että urheilubemarien tai kiihdytysautojen tuominen keskusteluun on turhaa väistelyä, olennaista on se, täyttääkö verso-S näiltä osin odotukset ja tarpeet, ja toisaalta, miten se suhteutuu näissä asioissa kilpailijoihin. Itselläni on hyvä vertailukohta, taloudessa kun on myös Golf 1.2TSI DSG. Toivon Verso-S:ltä parempaa vaihteiston toimintaa, mutta ymmärrän ettei suorituskyky yllä ahdetun tasolle.
Kun nyt ehtisi koeajolle jossain völissä.
Toyotan maahantuoja on näköjään päättänyt, että Verso ässät olkoot varustettu bensakoneella eikä dieselillä. Tämän varmistamiseksi ovat hinnoitelleet dieselin verottoman hinnan 3500 euroa vastaavaa bensaa kalliimmaksi ja loppuhinnassa hintaeroa 4000 eur. Ja jos ei tämä vielä riitä, niin ovat vielä jättäneet dieselistä automaatin kokonaan pois.
Maahantuojalle tiedoksi: näillä ratkaisuilla vain pienennätte kokonaismyyntiä oleellisesti.
Eiköhän pikku-Versostakin tule hybridi piakkoin tarjolle. Takakontissahan on välipohja-ratkaisulla varattu jo akuillekin tilaa.
Näin kuulemma ensi vuonna olisi tulossa. Samaten on tulossa RAV4 hybridi. Joku muukin hybridi tojolta pitäisi ensi vuonna tulla, liekö Avensis vihdoin. Sinänsä ei ole mitään järkeä tehdä hybridejä halvoista pienistä peruautoista mutta tojo noudattaa orjallisesti filosofiaansa päästä EUn päästörajoihin koko tuotannon osalta. Se onnistuu helpoiten tuomalla myyntiin kanikoppeja ruohonleikkurin moottorilla ilman äänieristeitä ja ergonomiaa
Jos Ave hybridi olisi tullut kuten sitä alunperin huhuttiin minulla varmaan olisi sellainen nyt ajossa.
Tuli tilattua liisariksi parhaan varustelutason automaatti, odotusaika vaan tulee olemaan p i t k ä Nipponin pään tilanteesta johtuen. Speksit joita autossa piti olla olivat: automaatti-ilmastointi, automaattivaihteisto, aux-in Spotifya varten, hyvät tilat n. kahdelle ihmiselle. Verso ässässä täyttyivät nämä kaikki. Kokemusta on myös Toyotan paljon kehutusta posti-pate Yaris Versosta, jonka automaattilaatikko oli todella kestävä, ja auto muutenkin kaupunkiin erinomainen.
Vertailuautoina kalkkiviivoille olivat Golf 1.2 TSI ja Fiesta 1.25. Fiesta olisi ollut halvempi, mutta tilat jäivät pieniksi. Muuten se olisi ollut oikein passeli. Golffissa moottori oli jotenkin tukkoinen. En tiedä oliko ko. koeajoyksilö jotenkin tukkoinen vai mitä, mutta se hyytyi mäkiin vaikka kuinka polki. Vastaavaa ei tapahtunut Octavialla, joka myös tuli jossain vaiheessa koestettua. Golffin tilat eivät nykyiseen liisaariin verrattuna olleet tarpeeksi paljon isommat, sekä muotokieli on jo auttamattomasti "pappaantunut". Tilaamatta jäi.
Jottei viesti jäisi muista autoista kertomiseksi, alla vielä Verso ässän plussat ja miinukset:
+ automaatin toiminta
+ tilan tunne, erityisesti taakse mahtuu isompikin matkustaja jalkatilojen puolesta sekä kardaanitunnelin puuttumisen takia
+ aux-inniä ei edes tarvita - bt toimii erinomaisesti
+ hiljaisuus varauksin (+130km/h motarinopeuksissa tuuli suhisee nurkissa)
+ koskestusnäyttö saa muut "uudet" autot näyttämään vanhoilta jo linjastolta tullessaan
+ start-stop on hauska, mietityttää vain mites sitten talvella?
+ tämänhän on pakko olla luotettava?
+- kulutus. Pysyykö se ihan oikaesti ~5 litraa sadalla? Nätisti saa ajaa että siihen pääsee, mahdollisuudet toki ovat olemassa. Tämä kiinnostaa erityisesti valitun hallituslinjan valossa.
- vakkarin hinta (millainen se edes tulee olemaan, kun koeajoyksilöstä se puuttui, kokemuksia anyone?)
- missä ovat pienet bensaturbokoneet, Toyota?!
- typerä "käsinoja", jonka korkeus jopa kaltaiselleni hujopille on liian korkea. Niskat saa jumiin näyttöpäätteen edessäkin.
-- toimitusajan epävarmuus
Kiitos mielenkiintoisesta tekstistä ja onnittelut uudesta, sitten joskus saapuvasta, autosta. Itse en ole edelleenkään saanut aikaiseksi Verso-S:n koeajoa, vaikka auto kyllä kiinnostaa. Eipä autonvaihtokaan ole ihan ajankohtaista, joten mikäpä kiire asialla olisikaan.
Nyt kun olen nähnyt liikenteessä Kia Vengaa ja sen Hyundai-versiota (oliko se nyt ix20?), niin täytyy sanoa, että oikeastaan ensimmäistä kertaa olen katsonut korealaista autoa vähän sillä silmällä. Vengan automaatti vaan on vanhanaikainen nelivaihteinen, mikä näkyy etenkin kulutuksessa, joten automaattivaihteiston voi ainakin unohtaa.
Tekstistä ei selvinnyt oliko ajamasi Golf 85- vai 105-heppainen versio, mutta uskoisin autossa olleen jotain vikaa. Ainakin tuo tehokkaampi tarjoaa hyvän suorituskyvyn isommassa Plus-korissakin. Teho tulee kyllä vähän kulmikkaasti, varsinkin DSG:n kanssa, mutta se on jo ihan toinen tarina.
wroomster:
A2DP-tuki riittää, ei tarvii silloin piuhoja....
Kyllä se 105 heppainen oli, ja Octavian valossa tosiaan tuo tukkoisuus kovasti paljon ihmetytti. Koeajoyksilö oli manuaalivaihteinen, ja olin juuri ajatellut, että kun on vääntävä turpokone, ei automaattia Golffissa tarvitsisi vaihtamisen vähäisyyden takia DSG on kyllä muuten ihan hienon oloinen keksintö.
Jos omilla rahoilla autoa ostaisi, katselisin korealaisia. Firmojen nihkeä autopolitiikka vain sanelee pitkälti millä ajellaan. Itselle auto on vain kuljetuskoppa paikasta aa paikkaan bee, joten eiköhän tuo siihen kelvollisesti taivu.
Ks. plussat, amatilainen Vanhemmissa mp3-soittimissa ei edes ole bt:tä saatika fm-lähetintä.
Pienellä ajattelulla Verso S olisi saavuttanut samanlaisen menestyksen kun Yaris Verso oli 1999-2005
Valmistus muuten lopetettiin, kun myynti floppasi, että se siitä menestyksestä.
En ehkä puhuisi ihan flopista. Perimmäinen syy lienee että Varis verso ei ollut niin suosittu euroopassa että niitä olisi kannattanut alkaa valmistamaan täällä. Japanin ja eu:n sopimat tuontikiintiöt taas kannatti varata paremman katteen lexus:sille sekä priukselle.
En ehkä puhuisi ihan flopista. Perimmäinen syy lienee että Varis verso ei ollut niin suosittu euroopassa että niitä olisi kannattanut alkaa valmistamaan täällä. Japanin ja eu:n sopimat tuontikiintiöt taas kannatti varata paremman katteen lexus:sille sekä priukselle.