Volvolle on palkattu uusi muotoilujohtaja. Volvon uusi Concept Coupe onkin sen verran hieno luomus, että voin povata Volvon nousevan premiumina saksalaismerkkien yläpuolelle, joita kaikkia saksalaismerkkejä pidän muotoilullisesti pelkkinä kompromisseina.
Ohessa juttu tästä autosta, jossa myös vaalitaan Pyhimys-Volvon perinnettä.
http://www.thedetroitbureau.com/2013/09/chief-designer-says-concept-coupe-captures-essence-of-volvos-past-and-future/
Volvo on antanut niin paljon etumatkaa saksalaisille kilpailijoilleen, ettei sieltä ihan heti ohi nousta. Volvolla on ktekemistä päästä edes jollekin tasolla viime vuosien laskun jälkeen.
Ihan kiva konsepti, mutta kaksiovisesta näytteöyvarustellusta muototutkielmasta on pitkä matka perheautoksi. Vielä ei kannata kovin paljon tehdä johtopäätöksiä. Se on totta, että Bemari ja Audi ovat olleet varsin varovaisia muotoilemaan viime vuosina, mutta tuntuupa tuo kelpaavan markkinoille. Mersu sitä vastoin on paljon rohkeampi tässä suhteessa. Pääsääntöisesti uudet mallit ovat varsin näyttäviä. Itse pidän CLA:ta tämän päivän autoista muotuilun helmenä. Harmi kun auto ei muutoin oikein ole samalla tasolla. Frankfurtissa esitelty S-coupe lupaa hyvää jatkossakin muotoilun saralla.
Odotetaan sen verran, että edes uusi xc90 esitellään, niin saatamme olla viisaampia volvon tulevaisuudesta.
Tuo CLA toimii kuvissa, mutta ei luonnossa nähtynä.
Itse olen odottanut uudistuvia Volvoja ja niiden uutta tekniikkaa innolla. AutoCar testasi niitä, ja valitettavasti uudet moottorit tai uusi vaihteisto eivät saaneet niin hyvää palautetta, kuin itse olisin toivonut ja odottanut. Toki meinaan itse mennä autoja vielä kokeilemaan ja tietenkin myös hintataso on oleellinen asia vertailussa saksalaisiin.
Muotoilusta olen aloittajan kanssa tismalleen samaa mieltä. Audin ja Bemarin perusmallit alkavat olla kuolettavan tylsän näköisiä. A6 ja 5-sarjalaiset ovat toki jo kokonsa puolesta ihan vaikuttavia ilmestyksiä, mutta sitä pienemmät perusmallit ovat tylsyydellä pilattuja. A4 ja 3-sarja ovat ehkä luokkansa tylsimmän näköisiä autoja tilanne vain pahenee pienempiin malleihin mentäessä. Finmanin kanssa olen samaa mieltä CLA:sta, näytti kuvissa upealta, mutta ei toimi luonnossa. Tosin silti myönnän, että Mersun uusimmat mallit ovat tällä hetkellä onnistuneimman näköisiä saksalaisia ainakin ulkoa päin.
Volvon konseptit ovat upean näköisiä, mutta saa nähdä mitä ne tulevat olemaan oikeassa elämässä.
Muotoilusta olen täysin eri mieltä. Uudet Audit ja BMW:n 5-sarjan sedan on mielestäni tyylikkäitä autoja, kuten mersun E-malli 2002-2009(W211), kun taas seuraaja W212 melko ruma. Näyttää nykyään olevan monella sellainen maku, että kauniit klassiset piirteet ovat tylsiä, ja joku Nissan Juke on muotoilun huippua.
Olen samoilla linjoilla viltteri valjamin kanssa. Näiden lisäksi itseäni kiehtoo kovasti uusi Audi A3 sedan. Auto on erittäin kaunis ja linjakas. Tehokkaalla moottorilla herkullinen tapaus. Myös mersun CLA on todella onnistunut malli.
viltteri valjami:
E-mersuhan on jonkinlainen siirtymäkauden tuote. Se on hyvin konservatiivinen isoilta linjoiltaan, mutta toisaalta tuota konservatiivisyyttä on yritetty peitellä rohkeammilla mausteilla. Lopputulos ei ole erityisen onnistunut. Onneksi se edustaa hyvin lyhyeksi mersulla jäänyttä muotokieltä. Jostain syystä E-coupe toimii noista samaoista lähtökohdista huolimatta paljon paremmin. E-Klassen jälkeen on tehty selkeä suunnan muutos Mersulla. A-, CLA-, CLS- ja esimerkiksi S-coupe edustavat uutta linjaa, joka on monien mielestä hyvin onnistunut.
Monesti ketään ärsyttämättömät konservativiiset linjat eivät jää aikakirjoihin. Jos auto näyttää "tutulta" uutena, se muuttuu tylsäksi nopeasti. Muotoilussa, aivan kuten monessa muussakin taiteessa, uuden luominen on kaikkein arvostetuinta.
Kysehän on volvolla konseptista, se mikä on sitten tuotantoauto, onkin ihan eri juttu.
viljami, en ainakaan itse voi kehua Nissan Jukea. Se ei ole vain tylsä, vaan suorastaan ruma.
Kuten sanoin, suuremmat Audit ja Bemarit ovat toki tavallaan jo kokonsa puolesta näyttävän näköisiä, mutta olisi niitäkin voinut rohkeammin muotoilla. Muotoilu on kokenut todellisen taantuman 90-luvun loppupuolelta lähtien. Esimerkiksi kaksi edelliskoppaista 5-sarjalaista olivat pitkään todella hienoja. Varsinkin nyt vanhaa mallia oleva 5-sarja on mielestäni yksi onnistuneimpia autoja pitkiin aikoihin. Auto näytti markkinoille tullessaan (n. vuonna 2004) hieman oudolta, mutta kun silmä tottui, niin se näytti aina vain paremmalta, eikä vieläkään näytä mitenkään vanhanaikaiselta. Samaa sanoisin noin vuonna 98 esitellystä A6 Audista. Nykyinen 5-sarja tai nykyinen A6 eivät varmasti jää tällä tavoin muotoilullisesti mieleen.
Ja edelleen kuten sanoin, kun tästä mennään pienempiin "normaalikoppaisiin" Audeihin tai Bemareihin, niin sitä tylsemmäksi muotoilu menee. A3 sedania en ole luonnossa nähnyt, mutta siinä on ehkä jotain yritystä. A3 SB taaseen ei ole muuttunut juuri lainkaan ja vanha malli näytti melkeinpä paremmalta kuin tämä uusi.
Itse pitkään ihmettelin, miksi aikaisemmin niin modernit Audi ja BMW tekevät näin tylsiä autoja ja itse uskon, että tällä keinolla saadaan vain myytyä enemmän erikoismalleja ja siten parempaa katetta. Esimerkiksi itselläni on A5 SB lähinnä siksi, että A4 sedan on mielestäni yksi markkinoiden tylsimmän näköisiä autoja. Maksoin siis Audille monta tonnia pelkästä ulkonäöstä. Kun seuraavaksi vaihdan autoa, olisi 3-sarjan BMW varsin kiinnostava, mutta sitäkään en voi ostaa lähinnä siksi, että se on yhtä tyylikäs kuin maitotölkki. Minun on siis "pakko" laittaa tuhansia euroja lisää rahaa ja ostaa 4 GranCoupe, mikäli 3-sarjaan perustuvan auton meinaan ostaa.
Jos volvolta tulee edes jotain konseptin kaltaista, kuten ilmeisesti on tulossa, niin pidän muotoilua todella onnistuneena. Joku ei pitänyt Volvon sisustuksesta linkin kuvassa, mutta sisustasta on parempiakin kuvia ja mielestäni sekin on poikkeuksellisen hieno. Toki konsepteissa on aina varsin futuristinen sisusta, eli todellisuudesta se ei vielä kerro mitään.
Kaunis tuo proto minustakin on.
Nähtäväksi jää, kuinka pitkältä ajalta Volvon perinnettä tullaan jatkossa muistelemaan? Eli kuuluvatko käytännöllisyys, ylläpidettävyys ja tilat enää vaatimuslistalle ollenkaan, vai jääkö vain ulkomitoiltaan iso Volvo taas 2000-luvun keskiluokan tilat ja linja-auton kääntösäteen yhdistävään teemaan?
Voisivat kokeilla myös Volvolla vanhemman mallin palauttamista.
Esim. PV544
NHB:
Muotoilussa kuten kaikessa muussakin elämään liittyvässä vain yksinkertainen ja käytännöllinen (joka on suhteellinen käsite) voi pidemmän päälle toimia.
Saksalaiseen autonrakennukseen on ainakin tähän asti liittynyt idea jatkuvuudesta, eli liian radikaaleja muutoksia ei tehdä vaan tietty sukunäkö säilytetään. Se luo pidemmällä aikavälillä mielikuvan brändistä ja siinä ne ovat onnistuneetkin erittäin hyvin. Juuri tässä BMW, Mersu ja Audi (ja myös VW) ovat erottuneet monista kilpailijoistaan, joiden mallit muuttuvat tunnistamattomiksi heti kun sukupolvi vaihtuu.
Minä en ainakaan kaipaa mitään muotoilututkielmia autokseni, minusta kauniita autoja on osattu tehdä jo aiemmin eikä toimivaa tarvitse väkisin uusiksi keksiä.
AkiK:
Et ymmärtänyt lainkaan lukemaasti. Nuo adjektiivit eivät liity tähän millään tavalla. Tässä esimerkki siitä, että yksinkertainen ja käytännöllinen muoto voi olla myös tuore:
Samaa mieltä NHB:n kanssa. Esimerkiksi mainitsemani vanhakoppainen 5-sarjan BMW oli uutena varsin radikaali ja mielestäni muotoilu on todella onnistunutta. Tuskin se silti sen epäkäytännöllisempi oli, kuin kilpailijansakaan. Uusi 5-sarja onkin yhtäkkiä muotoilultaan lähempänä 90-luvun Bemareita, kuin mitä se Banglen suunnittelema malli oli. Jotenkin muotoilussa mentiin mielestäni siis taaksepäin. Ja jottei kukaan syytä provoksi, niin Audilla on täysin sama tilanne.
Mielestäni Mersun osalta nähtiin miten käy, jos luodaan liian tylsiä ja vanhanaikaisen näköisiä autoja. Audi ja BMW menivät myynnillisesti heittämällä ohi. Nyt Mersun osalta tilanne on ilmeisesti ymmärretty ja muotoilu on paljon aikaisempaa rohkeampaa.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volvo+nappasi+skodan+muotoilupomon/201203127485
Eihän tuo Volvon uuden muotoilujohtajan meriitit kovin häikäiseviä ole aiemmin olleet, sanoisin pikemminkin että meriitit on aika olemattomia, kun on muotoillut Skodaa ja sitä ennen Volkswagenia ja Audia. Skodan muotoilu on ollut vuosikymmenen jäljessä nykyautojen tyylistä, eikä Volkswageniakaan voi hyvällä tahdollakaan kehua muotoilullisilla ansioilla, pikemminkin VW:n ansioina voi pitää sen muotoilemattomuutta. Mutta ehkä pääsee vihdoin toteuttamaan itseään, kun on aiemmin ollut kahlittuna muotoilullisten ideoiden soveltamisen suhteen.
Tuo konsepti tuskin vielä kertoo kovinkaan paljon tulevien mallien muotoilusta, varmaan siitä kuitenkin jotain yksityiskohtia otetaan. Volvo on kuitenkin monessa suhteessa oikealla tiellä tällä hetkellä, turvallisuus on ihan huippua ja siihen panostetaan koko ajan vaan lisää, uusien mallien muotoilu on aika onnistunutta, moottorit ja automaatit uusitaan, laatuvaikutelma on korkeatasoinen ja talviominaisuudet on suunniteltu Pohjolan olosuhteisiin eikä Volvot ruostu. Imagokin on ihan sopiva, ei mikään liian rehvasteleva, vaan turvallisen laatuauton imago.
Minulle nuo hyvät puolet riittää jo aika pitkälle siihen, että Volvo on varteenotettava vaihtoehto autoksi jatkossakin. Antaa saksalaisten nokitella teholukemilla ja suorituskyvyllä ja mallivalikoiman runsaudella ja isoilla edustuskaaroillaan ja Volvo keskittyköön jatkossakin vahvuuksiinsa eli "turvallinen, mukavuuspainotteinen laatuauto perhekäyttöön".
Tuskin Audi ja BMW ovat ulkonäkönsä takia menneet Mersusta ohi luulen että enemmän ovat vaikuttaneet laatuongelmat joita Mersulla oli vuosituhannen molemmin puolin. niitten jälkeen BMW nousi myydyimmäksi premium-autoksi ja on sitä edelleen.
A-utoilija:
Eiköhän tuossakin tapauksessa jo konsernin sisäinen ohjeistus ole rajoittanut muotoilua.
Toisalta eihän Peter Schreyer meriitit niin kaksia ollut kun hän meni Kian palvelukseen ja sai toiminnalaan merkin nuosuun ja sen avulla nuossut koko firman pomoksi.
finman:
Tuo on totta. Kia hakkaa muotoilussa konsernisisar Hyundain mennen tullen.
Sitten kun Volvon joku tulevista malleista nappaa yli neljäkymmentä merkittävää muotoilupalkintoa; kuten Opel Insignia on tehnyt; voidaan alkaa puhua onnistuneesta Volvo-muotoilun päivityksestä...
Jotenkin tuosta otsikosta tulee mieleen saman oraakkelin taannoiset julistukset:
Volvoa ei tulla myymään kiinalaisille
Saabia ei tulla myymään
GM ei mene konkurssiin
Rättipäät ovat Mersun pääomistajia
BMW tulee olemaan tappiollisempi yritys kuin Ford Europe
Volvosta tuli maailman suurin autovalmistaja kiinalaisten avulla
Tulevaisuus näyttää, pääseekö otsikko tuolle listalle.
Ainakin USA:n autoteollisuudella menee hyvin, joten ennustus on toteutunut. Fordin Alan Mulallya kosiskellaan jopa Microsoftin johtoon, ilmeisesti heppu on tehnyt hyvää työtä Fordilla ?
Lisäksi väittämä siitä, että Volvon premium-taso kohoaa, pitää paikkansa. Autot tulevat kallistumaan, kuten oheinen linkki kertoo. Volvo ei enää tule tekemään massoille suunnattuja autoja, se lukee tässä linkissä.
http://www.leftlanenews.com/next-gen-volvos-to-be-more-expensive.html
Linkissäsi todetaan, että XC90:n hintaa on tarkoitus nostaa lähemmäksi X5:ttä. Huolimatta alehinnasta, Volvot eivät käy kaupaksi. Tämä kertoo missä mennään. Eli tuonmukaan hintaa ei ole tarkoitus nostaa bemaria kalliimmaksi.
Mitä tulee Jenkkien autoteollisuuteen, niin ainoastaan Ford selvisi kriisistä kunnialla. Chrysler meni Fiatille ja GM kävi läpi konkurssijärjestelyt:
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization#363_Sale_of_assets
Tuotahan et ennustanut, vaan tapasi mukaan tyydyit soittamaan suutasi niille, jotka ennustivat tulevan sinua tarkemmin.
Kyllä Peter Schreyerillä oli jo melkoiset meriitit Kialle mennessään, ja nyky-Kiat ovat muotoilun tyylissä kärkimerkkejä.
Kopioitu muotoilu?
Hyvinkin mahdollista, että Volvo nostaa premium-statustaan entistäkin lähemmäs saksalaisia, mutta muutoin aloituksen väite on kyllä lähinnä vitsi.
-Z-:
Tiedä, vaikka Eurooppalaisten ja Japanilaisten merkkienkin mallit tulisivat Kiinasta muutaman vuoden päästä.
-Z-:
Tämä on juuri sitä mantraa, jota asioista tietämättömät hokevat. Näinhän piti tapahtua jo heti, kun omistus vaihtui, vaan eipä ole tapahtunut. Katsotaan muutama vuosi, niin eipä varmaan ole vieläkään näin tapahtunut. Euroopan mallien suunnittelu tapahtuu Ruotsissa ja valmistuskin pysyy Euroopan sisällä. Uusi muotoilujohtaja on Thomas Ingenlath, joka nimi ei kuulosta kovin kiinalaiselta, eikä hän minusta kovin kiinalaiselta näytä kuvissakaan.
Yleisesti mikä tässä maailmassa ei kiinalaistu? Kiina ei enää ole vain merkittävä valmistaja, vaan myös maailman merkittävimpiä markkinoita. Ei autoja enää muutaman vuoden kuluttua suunnitella eurooppalaiseen makuun, vaan kiinalaiseen makuun. Niin oikeastaan tehdään jo nyt. Minua suorastaan naurattaa, kun ylimieliset suomalaiset täällä nassuttavat jostain kiinalaistumisesta. Me olemme yksi hyttysen paska tällä pallolla. Me emme valmista mitään, eikä meitä varten valmisteta mitään, emmekä myöskään omista mitään. Sama tulee pian pätemään lähes koko Eurooppaan. Kiinassa myydään päivässä paljon enemmän autoja kuin Suomessa koko vuodessa. Siinä teille vähän kiinalaistumista.
Kiinalaisten autojen surkeille kolaritestituloksille naureskelivat Eurooppalaisten automerkkien edustajat muutama vuosi sitten, mutta toisin kuin Venäläiset, Kiinalaisten kopiointikulttuuri tuottaa myös positiivisia tuloksia, ja melko nopeasti:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288600064399.html
Kiinassahan on premium-merkkien valmistustakin.