Titaanien kamppailu

20 kommenttia

Kumman auton valitsisit, jos olisi tasan kaksi vaihtoehtoa.



Volvo S80/Mercedes-Benz E-sarja.



image





image

  
  • Ei tässämitään titaaneja ole, tavallisia vähän kalliimpia autoja.



    Nykyinen autoni on Volvo, vanhakoppanen S60. Pidän autosta, mutta laatuun ja joihinkin ratkaisuihin olen pettynyt.

    Täydellistä autoa ei olekaan, mutta arvelen Mersun olevan lähempänä sitä.

    E-sarja vie voiton.

      
  • Poni:

    Ei tässä mitään titaaneja ole, tavallisia vähän kalliimpia autoja.




    Titaani on ehkä väärä ilmaisu, mutta nämä molemmat autot kuuluvat premium-luokkaan ja kelpaavat myös edustusautoiksi.



    Siis ainakin porilaisten mielestä ;D



























    http://www.porinsanomat.fi/uutiset.php?id=1410





      
  • Mersu.



    Tilat, ajettavuus, mukavuus.

      
  • Valitettavasti Volvo ei tarjoa S80-malliin enää minulle sopivaa bensakonetta. Bensamoottoreina saa vain T4 (1,6 l turbo, 180 hv, 240 Nm) ja T6 AWD (3,0 l 6-sylinterinen, 304 hv, 440 Nm). T4 ei oikein riitä ja T6 AWD menee jo liioitteluksi hintansa takia ja on vielä nelivetoinenkin ja en näe syytä hankkia nelivetoa.



    Taksi-Mersu taas ei muuten oikein kiinnosta ja sen muotoilukin on mennyt vähän metsään, mutta siihen saa bensakoneita vaikka minkälaisia välillä 184 hv - 525 hv. Siltikään en olisi omalla rahalla ostaessa valmis maksamaan vähintään 10 tonnin Mersu-lisää vastaavasti varustetusta mallista, joten valinta kääntyisi Volvoon.



    Mutta ei S80 tarjoa kuitenkaan tällä hetkellä houkuttelivimpia vaihtoehtoja luokassaan, vaan valinta kääntyisi BMW 5-sarjaan tai Audi A6:een ja luultavasti juuri tällä hetkellä valitsisin BMW 520i turbo A business -mallin.

      
  • Jos valita pitäisi, niin mersu jo pelkästään imagosyistä.Tosin e-malli ei itselleni sovi, mielummin esim. mökkimatkoilla käytän ml- mallia bensa v8 koneella. Muussa ajossa c-farkku riittää. Siis tilanteen mukaan.

      
  • Jos valita pitäisi, niin Volvo ihan imagosyistä. Tosin S80-malli ei itselleni sovi, mielummin ajelisin työmatkat uudella V60:llä ja sitten ostaisin perhekäyttöön XC90:n. Ihan tilanteen mukaan sitten ajelisin.

      
  • Mielenkiintoisia vastauksia, kiitos.



    Olen itse sitä mieltä, että Volvo S80 on järkevämpi vaihtoehto, mutta varmasti Mersu-fanit ovat eri mieltä?

      
  • Volvo-fanit ovat eri mieltä Mersu-fanien kanssa, jotka ovat eri mieltä Volvo-fanien kanssa. Mitäs muuta kuvittelet? Molemmat faniryhmät ovat mielestään luonnollisesti oikeassa vielä.



    Aika turha kysymys siis.

      
  • Luulin aloittajan kysyneen mielipidettä. Anteeksi jos käsitin väärin.



    Jos perustelemaan aletaan, niin kerropa aloittaja mitkä asiat sinulle ovat autossa tärkeitä, niin voidaan hakea kummalle valinnalle tahansa ns. "järkiperustelut", ettei tarvitse myöntää tosiasioita ja ostaa sitä, josta tykkää?



    Vaikkapa tällä tavoin:



    Volvon mukavuutta perustelisin softnahkaistuimin, jotka mielestäni voittavat Eemelin vastaavat. Mersun mukavuutta perustelen paremmalla rengasäänien eristyksellä ja takapenkillä, jonne mahdun istumaan selkä suorassa, toisin kuin Volvoon.



    Volvon ajettavuuden paremmutta puoltaa perinteisempi ja voimakkaammin keskittävä ohjaus ja rauhallisen aliohjaava kaarrekäytös. DSTC ottaa varomattoman kaasun noston aiheuttamat heilurit hyvin kiinni.



    Mersun ajettavuuden etu on tasapainoisempi kaarrekäytös ja neutraalin rauhallinen ohjaustuntuma ilman etuvetoisen vetelyä. ESP ottaa varomattoman kaasun painalluksen aiheuttamat heilurit hyvin kiinni.



    Volvon ja etenkin S80:n image on aika pappamainen, kun taas E-Mersun image on aika pappamainen.



    Nelivetoinen S80 on parempi, koska Kempin lukkoa hyvin simuloiva Haldex tarjoaa suuremman vetovoiman kinoksessa rämpiessä. Nelivetoinen E on parempi, koska mekaaninen neliveto vapaasti pyörivän keskitasauspyörästön turvin tarjoaa loogisemman ajettavuuden, jos pääsee liikkeelle.



    Käyttötarkoitukseen olennaisesti vaikuttavia eroja tulee arvostusten lisäksi myös faktoista, jos suorituskyky- tai tilavaatimukset nostetaan Volvon ulottumattomiin. Mutta aloittaja tuskin tarkoitti tätä, kun nämä vaihtoehdot vastakkain asetti?

      
  • vkassi:

    Olen itse sitä mieltä, että Volvo S80 on järkevämpi vaihtoehto, mutta varmasti Mersu-fanit ovat eri mieltä?


    Uskallatko antaa perustelusi S80 järkevyydestä tällä hetkellä Mersulla ajavan Volvofanin happotestiin :tongue:

      
  • 740 GLE:

    Luulin aloittajan kysyneen mielipidettä. Anteeksi jos käsitin väärin.

    Jos perustelemaan aletaan, niin kerropa aloittaja mitkä asiat sinulle ovat autossa tärkeitä, niin voidaan hakea kummalle valinnalle tahansa ns. "järkiperustelut", ettei tarvitse myöntää tosiasioita ja ostaa sitä, josta tykkää?






    No yksi peruste voisi olla, että Volvo S80 on edullisempi kuin Mercedes-Benz E-sarja ja on kuitenkin vähintään yhtä laadukas.



    Mutta nämä ovat mielipide asioita ja kuka on oikeassa niin se on kai eri juttu.



      

  • Uskallatko antaa perustelusi S80 järkevyydestä tällä hetkellä Mersulla ajavan Volvofanin happotestiin :tongue:



    No tuossa tulikin edellisessä vastauksessa jo mainittua jotain hintaerosta ja laadusta, mutta oletko lukenut Tekniikan Maailma 1/2010 numeron?



    (Vertailussa isot diesel sedanit.)



      
  • Tuossa TM 1/2010 vertailussa isoista dieseleistä S80 oli parempi E-sarjaa pistein 9,0 vs 8,8 ja voittihan se myös vanhan BMW 500:n ja vanhan Audi A6:n sekä Citroen C6:n. Eikä tuo S80 voitto perustunut kustannusten edullisuuteen, vaan tasaisen hyviin arvosanoihin joka osa-alueella.



    Mutta Audilta ja BMW:ltä on tullut tuon jälkeen uudet mallit ja S80 on jo yli 6 vuotta vanha malli ja sillä pitäisi pärjätä vielä vuoteen 2015, jolloin korvaava S90-malli tulee markkinoille. Eli S80:n malli-ikä ilmeisesti venyy 9 vuoteen, vaikka facelifteillä tilannetta tietenkin voi vielä paikata. Itse kaipaisin S80:een lisää valikoimaa moottoreihin. T4:n ja T6:n välissä on ammottava aukko ja erilaisia bensakoneita on siis vain kaksi ja diesel-puolelta puuttuu kokonaan ns. tehomalli, kun D5 on "vain" 215 hv.



    Mutta jos tyytyy noihin S80 malliston hieman luokassaan alitehoisiin moottoreihin, niin se tarjoaa paljon hyviä ominaisuuksia ja on varteenotettava vaihtoehto. S80:n moottorivalikoiman puitteissa en näe mitään ratkaisevia puutteita esim. E-sarjaan ja senhän tuo em. TM testikin osoitti ja jos järkevyyttä mitataan hinnalla, niin S80 vie selvän voiton.

      
  • Kolmekymmentä vuotta E-mersuilla (ja vastaavilla) ajaneena sympatiat ovat mersulle.

    Toisaalta en ole koskaan omistanut Volvoa. :smile:



    Tällaisella mallilla aloitin MB 200D vm. 1967:



    image

      
  • vkassi:

    No yksi peruste voisi olla, että Volvo S80 on edullisempi kuin Mercedes-Benz E-sarja ja on kuitenkin vähintään yhtä laadukas.


    Jos käytetty kelpaa, löytyy pidempään tuotannossa olleesta Volvosta helposti todella edullinen yksilö, etenkin kun S80:n hinta putoaa käytetyn ostajan kannalta V70 mallia mukavammin.



    Uuden hinta riippuu varusteista, mutta hinnat alkaen dieselien hintaero näkyy olevan 8 - 9 tonnia riippuen siitä ajaako hinnat alkaen automaatilla vai itse vaihtaen.



    Itse kyselin näitä edeltäneiden mallien tarjouksia yli 9 vuotta sitten ja silloin hintaero oli n. 17.000 €. Silloinen Mersu olisi "vaatinut" kalliimman lisävarustelun ja vaihtaristakin olisi hyvitetty huonommin, joten ostimme Volvon.



    Laatua en uskalla kommentoida, kun en ole kumpaakaan näistä uusista malleista omistanut ja laatuakin voi mitata monin tavoin.



    vkassi:

    Mutta nämä ovat mielipide asioita ja kuka on oikeassa niin se on kai eri juttu.


    Mitattavat asiat ovat faktoja, mutta niille on itse kullakin oma tärkeysjärjestyksensä. Juuri siksi kysyinkin valintaa ohjaavia parametreja?

      
  • Penteles:

    Kolmekymmentä vuotta <tähän joku merkki> (ja vastaavilla) ajaneena sympatiat ovat <samalle merkille>. Toisaalta en ole koskaan omistanut <tätä toista merkkiä>




    Tällaisiin kommentteihin ja asetelmiin nämä kumpi-ja-kampi -mielipidetiedustelut kilpistyy oikeasti useinkin. Mielipiteitä on vähintään kahteen asiaan perustuen: mielikuviin ja omaan käyttäjäkokemukseen. Kolmas olisi tietysti yhdistelmä noista ja tokihan muistakin syistä voi käsitys muodostua vankkumattomaksi. Essonbaarin miehet

    tietää kanssa pirun hyvin, joku voi altistua niillekin mielipiteille.



    Penteles:

    Tällaisella mallilla aloitin MB 200D vm. 1967




    Tuollainen olisi hieno nytkin, harrasteautona. Mutta yhtälailla menisi meikäläiselle 1967 Volvo Amazonikin harrasteautoksi. Molemmat kelpaisivat!

      
  • Kumppani:

    Penteles:
    Kolmekymmentä vuotta <tähän joku merkki> (ja vastaavilla) ajaneena sympatiat ovat <samalle merkille>. Toisaalta en ole koskaan omistanut <tätä toista merkkiä>

    Tällaisiin kommentteihin ja asetelmiin nämä kumpi-ja-kampi -mielipidetiedustelut kilpistyy oikeasti useinkin.


    Tällaiseen kyselyyn tulee aika herkästi mielipiteitä ja valistuneen kysyjän kannattaakin varautua suodattamaan ne pois.



    Monilla kommentoijilla sen sijaan on myös perustelu mielipiteelleen ja juuri näissä tiedonjyväsissä on vastausten informaatioarvo. Ne tiedonjyvät itse kukin tietenkin vielä asettaa omaan järjestykseensä, joten Esson paarissa vallinnut paremmuusjärjestys ei välttämättä päde kuulijalla.



    Kumppani:

    Tuollainen olisi hieno nytkin, harrasteautona. Mutta yhtälailla menisi meikäläiselle 1967 Volvo Amazonikin harrasteautoksi. Molemmat kelpaisivat!


    Pussihousulle original is always beautiful, jopa niissä malleissa, joilla ei voisi kuvitella aikalaistensa joukossa edes arkikäytössä ajavansa. Puhumattakaan noista oman aikansa legendoista.



    Ama on ollut itselläkin, SiipiMersu odottaa lottovoittoa, mutta sen pitää sitten olla musta 220 S.



    60-lukuun verraten samojen valmistajien 2000-luvun mallien kaksi vahvuutta on menettänyt ainutlaatuisuutensa. Nykyisin muutkin tekevät turvallisia ja lämpimiä autoja.



    Oman kokemuksen mukaan Volvo on sen lisäksi menettänyt käytännölliset sisätilat ja Amazonmaisen, 144-maisen, tai 740-maisen yksinkertaisen ja edullisen ylläpidettävyyden, jolla kantti-Volvo lentää DC-3:n tavoin suoraan ajoneuvohistorian hall of fameen käymättä romuttamon kautta.



    Mersusta näyttää kadonneen vanhojen Mersujen tyylinen pomminvarma "miljoona kilometriä yhden pysähdyksen taktiikalla" luotettavuus.



    Omalla laillaan uudet ovat kumpikin hyviä, mutta aikalaisiinsa verrattuna kumpikaan ei mielestäni yllä samalla tavoin kilpailijoihinsa nähden ylivoimaiseen asemaan kuin nämä 60-luvun legendat. Molempien osalta tosin sukupolven vaihdos on lähellä. 144S ja /8 vetivät jo seuraavana vuonna vaatimukset taas korkeammalle.

      
  • Jokaisella on oma mielipide autoista ja varsinkin omasta autosta.



    Niin kuin se entinen isäntä, joka sanoi kuplavolkkariinsa nojaten, että kuplavolkkari on maailman paras auto ja hänellä tämä on jo yhdeksäs, eikä hän ikinä ole muilla autoilla ajanutkaan.

      
  • Kumppani:

    Jos valita pitäisi, niin Volvo ihan imagosyistä. Tosin S80-malli ei itselleni sovi, mielummin ajelisin työmatkat uudella V60:llä ja sitten ostaisin perhekäyttöön XC90:n. Ihan tilanteen mukaan sitten ajelisin.




    Samaa sanoi myös entinen paperityöläinen, imagosyistä Kiinalaisomisteinen Volvo, nyt kun paperikoneetkin on siirretty Suomesta Kiinaan.



    :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit