Honda tuo uuden dieselmoottorin markkinoilla. Huippuvääntö on mainiolla tasolla. Paino on tippunut rajusti, aivan kuten sisäinen kitkakin. Väite siitä, että kitkat olisivat bensiinimoottorin tasolla, on mielenkiintoinen. Jos lupaukset ajokokemuksenkin erinomaisuudesta pitävät paikkansa, niin tässä lienee vahva vaihtoehto luokassaan.
http://www.worldcarfans.com/112111650650/hondas-new-16-liter-i-dtec-diesel-engine-detailed
uudeksi 1.6 dieselmoottoriksi ei kovin kummoiset nuo vääntölukemat, c02 taso ihan ok.
Ihan hyvältä vaikuttaa, mikäli autossa on välitykset kunnossa. Joissain automerkerkeissä hieno ja taloudellinen moottori on pilattu aivan naurettavan lyhyillä välityksillä, joka todellisuudessa nostaa paperilla hyvän kulutuksen huomattavan korkeaksi.
ja kyllähän tuo vääntökin ihan hyvällä tasolla on. VW esitteli juuri uuden 1,6 tdi moottorin, jossa huippuvääntö on 250Nm ja vaihdelaatikkona sama vanha 5-lovinen.
Kova tuo Hondan vääntö, muttei ainakaan ihan luokkansa ykkönen. Rellun 1.6 130 hv dci vääntää 20 nm enemmän parisataa kierrosta alempaa. Rupeavat jo nuo pikkudieselitkin siis vääntelemään 200 nm/l.
Päästöt ovat kyllä erinomaiset tuossa Hondassa. Megane tuolla dci:llä päästelee 104g/km, joka sekään ei ole missään mielessä huono luku. Pienimmällä normin mukaan taitaa kuitenkin mennä vähän tehottomampi Focus 1.6 tdci 105 hv, jonka päästöt ovat 88g/km
Alfa Miton 1.6 diesel vuodelta 2008 120 hv ja 320 Nm 1750 rpm, co2 114 g/km
Opelin uusi 1.6 laittaa paremmat lukemat kuin Honda, Rellu tai Fiat.
http://www.worldcarfans.com/113011752784/opel-introduces-all-new-16-liter-turbodiesel-engine
Pyöreät 100 kW ja 320 Nm. Bonuksena Euro 6-päästörajojen alitus.
Lie tulossa esim. Opel Mokkaan.
ei näy niitä lukemia, millä kierroksilla ne väännöt on? vai keksitkö hatusta, liekö Fiatin pannu alunperin kun Torinon porukka ollut viilaamassa, kuten monet muutkin Opelixin pannut. Olisi muutenkin aika ihme jos uunituore moottori olisi huonompi... olisi vain kiva tietää ne kierrokset ennenkuin heität "paremmat lukemat"
kuruma:
tehoarvot ovat tietysti ihan hyvät, mutta kulutus puolella ei ainakaan lupaa kovin hyvää, kun moottorista kerrotaan, että sen pitäisi säästää 10% verrattuna nykyiseen 2,0 litran koneeseen verrattuna. Opelin koneissahan on tähän asti ollut ongelmana, että ne syövät aivan järjettömästi enemmän kuin mitä EU-sykli lupaa, ja ovat olleet tyypillisesti luokkansa janoisimmasta päästä. Taloudellisuuden pitäisi uuden sukupolven myötä parantua reippaasti, jotta moottori olisi kilpailukykyinen.
Ja bensaturboissa vielä, että linjalta tulee ilmeisesti moottoreita todella suurella laadunvaihtelulla. Itselläni oli vuokralla Astra 1.4T, eli samanlainen kuin TM:n testissä. Kestotestin vaikeuksia on vaikea laskea yksittäistapaukseksi, kun tuo vuokra-auto oli myöskin aivan tolkuttoman laiska. Piti ihan tarkistaa, että kyllä se turbo sieltä löytyi. Enemmän kyllä tuntui 1.4 vaparilta.
TM:n uutisen mukaan ko. moottorin vääntö on Civic-kokoluokassa (vain) hyvä, ilmeisesti BMW:llä ja MB:llä on heittää saman kokoisista moottoreista paremmat ominaisväännöt.
Eiköhän se tehon ja väännnön asettaminen tuolle tasolle ole ihan tarkoituskin, eikä mikään tekniikan rajoitus, ikään kuin niin olettaisitte . . .
Mersu ja BMW laittavat moottoreitaan vähän eri hintaluokan autoihin, joten on selvää, että niistä pitääkin ottaa enempi voimaa.
Eihän tuossa ole per litra kuin 184Nm.