SAAB

287 kommenttia
1235710
  • PPi:

    Henzkuh93:
    No onhan Saabilla taitoa enemmän turbomoottoriteknologiasta ja sillä on kehittyneempi Haldex-neliveto "XWD" :smile:


    Olihan tämä sarkasmia? Näyttöä kummastakaan faktoina ei taida löytyä.




    Nelivetotekniikassa riippuu, mihin bemariin verrataan. Perus etuakselilta taka-akselille voimaa siirtävä xdrive on kyllä minun silmissäni auttamatta heikompi. Sitten jos mennään X6:den nelivetoon, josta löytyy torque vectoringit ym., niin homma tasoittu kummasti.

      
  • Niin, kyllä mielestäni tuo Haldex-tekniikka on paljon parempi systeemi kuin BMW:n neliveto. Onhan Haldexia käytetty jo menestyksekkäästi kauan jo VW-konsernin autoissa. Olikohan se Torsen-systeemi mikä on BMW:llä käytössä...?



    Eihän tuo moottorin sijoittaminen tule varmaankaan olemaan iso ongelma...Kun se tuohon 9-4X:ään tulisi. Mielestäni tuo pohjalevyn jakaminen ei ole mikään rahallinen tai tekninen ongelma...Päinvastoin! :smile: Saab voisi hyötyä siitä merkittävästi, 9-2 kun tähtää ilmeisesti Minin kokoluokkaan eikä C-kokoluokkaan niinkuin esim. Volvo C30 joten 9-3:n pohjalevyä täytyisi muokata.



      
  • Kannattaisi vähän tutustua asioihin, ettei tule kirjoiteltua mitä sattuu.



    BMW ei käytä Torsenia vaan omaa xDrivea, joka on ollut melkein yhtä pitkään markkinoilla kuin Haldex. Ensimmäiset Haldexin sukupolvet eivät olleet kovin hyviä ominaisuuksiltaan xDriveen tai Audin Torseniin verrattuna.



    Pitkittäismoottorin sijoittaminen poikittaismoottoriseen autoon on nykypäivänä varmasti suuri ongelma.

      
  • Niin, BMW voisi tosiaan hyötyä kustannusten jakamisesta ynnä muusta, onhan Miniin satsattu Baijerin taholta paljon...



    Niin, edelleen olen sitä mieltä, että XWD:n voi harva neliveto kumota. En ole tietoinen mistään muusta yhtä hyvästä nelivetosysteemistä kuin Audin Quattro :smile: Mercedeksen 4MATIC on AIVAN liian yliarvostettu. Japanilaisista nelivedoista en viitsi edes puhua...Kyllä olen tuosta XWD:stä ja Haldexista kuullut ja nähnyt pelkkää hyvää, BMW:n xDrivesta en läheskään yhtä paljon...



    Mutta kaiken kaikkiaan olisi mielenkiintoista nähdä mitä hedelmiä tämä yhteistyö synnyttäisi...:grin:

      
  • Tä ?



    Jos oon ymmärtänyt oikein niin Subarun neliveto on parhaimpia, kun siinä ei ole mitään ekstra-elektroniikkaa.



    Ja ei taida bensaakaan palaa kovin paljon, puhumattakaan diiisselistä.

      
  • Subarua on aina moitittu kovasta kulutuksesta. Usein ei kuitenkaan huomioida jatkuvan nelivedon todellista kulutuksen nousua. Nyt kun diesel saatiin markkinoille niin Subarun voimalinja on jo useissa vertailuissa osoittanut etunsa. Kulutus on pieni, jollei pienin kuten TM:n vertailussa (Forester).



    Nelivetoja on tullut lisää tarjolle alempiin hintaluokkiin ja pienempiin merkkeihin. Bensaversioiden suuria kulutuksia pienissäkin koneissa sitten ihmetellään.



    Tästä pääsemme Saabiin, jonka XWD malleja on testeissä moitittu janoisiksi. Jopa 2-litrainen turbo manuaali on kuluttanut yli 10 litraa ja sitä sitten lehdissä porukalla ihmetellään.



    Ei kai siinä ole mitään kummaa. Saman ne vie samantehoiset, oikeat nelivedot muillakin merkeillä, jos on tehokkaalla bensakoneella varustettu. Enkä puhu nyt EU mitatuista lukemista, vaan ihan testeissä ihmisen ajamista lukemista. BMW, Audi, Volvo ja Mese sekä kaikki kumppanit. Bensaa palaa. Erityisesti talvella. Ja mitä "jatkuvampi" on vetotapa, sitä enemmän kulutus nousee.



    Ja kas, Subaru ei olekkaan enää suurikulutuksinen.



      
  • Otappa Henzku asioista selvää. Japanilaisista esimerkiksi Mitsubishi evon neliveto edustaa ihan markkinoiden kärkipäätä. Lukot joka akselilla ja takana aktiivilukko.



    Audin Torsenissa ei ole mitään vikaa, mutta enpä sitä 4maticia paremmaksi näkisi. Paitsi tietenkin jos lisävarustelistalta on ruksattu lukko taakse.



    BMW:n perus xDrive vastaa aikalailla perus haldexia. Mutta bemarilla on parempaakin tarjolla, joka ei häpeä yhtään XWD:lle



      
  • simppa : Otappa Henzku asioista selvää. Japanilaisista esimerkiksi Mitsubishi evon neliveto edustaa ihan markkinoiden kärkipäätä. Lukot joka akselilla ja takana aktiivilukko.



    Öööööööööö...Oletko tosissasi??? :grin: Eihän nuo mitään hyviä ominaisuuksia takaa...



    BoxerDieselin kanssa olen samaa mieltä kulutuslukemista, ei Saab kuluta muihin verrattuna enempää, vaikka niin kovasti annetaisiin ymmärtää...En ole kuullut ja nähnyt mitään xDrivellä tehtyjä saavutukseja tai testejä missä sitä oltaisiin kehuttu läheskään yhtä paljoa kun Quattroa ja XWD:tä...:smile: Todistusaineisto lienee aika vähissä...Mielestäni toi Subarun neliveto on nykyjapseista paras :smile:



    Saabia on kovasti kehuttu koeajoissa ja testeissä tuon nelivedon saralla (yhdistyneenä tehokkaaseen moottoriin), esim. Autobildissä ja monessa muussa. Ohjaustuntuma ja ajomukavuus ovat luokkansa kärkeä. Onkos BMW:llä tällaisesta näyttöä...Mihin tuo kaikki valtaisan mahtava tieto xDriven erinomaisuudesta perustuu...? :O Saabilla ja Audilla ainakin on näyttöä :smile: Volvolta ei edes kunnon nelivetoa löydy...

      
  • Vanhassa vara parempi vai? Meinaan kun Subarun 4-vetoa kehutaan kovasti sekä Quattroakin arvostetaan. Subarun 4-vetohan perustuu 50v vanhaan Fergussonin FF systeemiin jota käytettiin ensi kertaa F1 1960 ja ensimmäinen maantiekäyttöön tarkoitettu auto oli Jensen FF 1965. Konsepti sama eli keskustasauspyörästö ja viskolukko siinä. Kovin on kehittynyt Subaru 72 mallin Leonesta :lol: Quattrokin perustuu Torseniin joka on FF vanhempi kehitelmä, muistaakseni 30-luvulta. Tosin Audihan on viime malleissaan hieman kehitellyt sitä lisäosilla jotka ohjaa enemmän voimaa taakse joissain malleissa. Molemmat toki ovat mainioita systeemejä ja kelpaisvat minullekin. Mutta turha väheksyä nykyisiä elektroniikan avulla toteutettuja systeemejäkään kuten X-driveä tai XWD:tä Niillä pystytään tekemään paljon sellaisia ajonvakauteen vaikuttavia temppuja mitä noilla jatkuvavetoisilla ei voi tehdä. X-drive varsinkin vakuutti minut viime talven tuiskukeleillä ajeltuna, fiilis kuin takavetoisella ajaisi mutta meno kuin 4-vedolla. Samoin Lancer Ralliart on mainio peli, varsinkin hintaluokassaan, elektronisesti ohjattuine monilevykytkimineen. 10-15v nuorempana varmaankin päätyisin nykytarjonnasta siihen, vaan kun iän myötä oppii arvostamaan muitakin asioita :sunglasses:

      
  • Major



    Kai BMW painottaa nelivetoaan maantie-ajoon, Subaru taas myös maastoon.



    https://www.youtube.com/watch?v=Ki9ad5UCmwo



    Tuon videon voisi joka ilta heijastaa oman piharakennuksen seinälle jos olisi videotykki.

      
  • Henzku:



    Edelleenkin, ota asioista selvää. Evon neliveto on erittäin paljon kehuttu ja yksi markkinoiden parhaimmista ellei paras. Ei saabin XWD ole tuon tasoinen.



    Ja mitä tuohon Volvoon tulee, niin siinä paljastit tietämättömyytesi. Volvossa kun on tismalleen sama neliveto kuin Saabissa. Sen eLSD:kin saa S60:ssä.



    Major:



    Juu, nykyiset quattrothan jakavat taakse 60% voimasta. Merkityksellisempänä muutoksena pidän kuitenkin sitä, että Audi on ruvennut joittenkin koneitten yhteydessä tarjoamaan eLSD:tä taakse.

      
  • Henzkuh93:


    Saabilla ja Audilla ainakin on näyttöä :smile: Volvolta ei edes kunnon nelivetoa löydy...




    kuinkas suuri ero on volvo xc60 käyttämässä haldeksissa vrt saabin että voit sanoa ettei kunnon 4vetoa löydy?



    http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/tiedotteet/porssitiedote.jsp?id=201003120149

      
  • Simpan kannssa samaa mieltä, eiköhän tuo EVON:n neliveto ole markkinoiden pisimmälle kehittynyt nelivetojärjestelmä. Kannattaa käydä kokeilemassa sitä evoa ellei muuten usko. Esim. monia nelikkoja vaivaava aliohjautuminen on siinä elektroniikan ja eri lukko-ohjelmien avulla poistettu aika kiitettävästi ja yleensäkkin auton hallittavuus on kyllä huippuluokkaa, lisäksi esivalittavat voimansiirron ohjelmat vaikuttavat auton käyttäytymiseen todella paljon. Myöskin se takapyörien aktiivinen voimanjako on Mitsussa ollu jo paljon ennen muita.

      
  • Derrick:

    Major

    Kai BMW painottaa nelivetoaan maantie-ajoon, Subaru taas myös maastoon.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ki9ad5UCmwo

    Tuon videon voisi joka ilta heijastaa oman piharakennuksen seinälle jos olisi videotykki.




    Jep, hyvän vertailukohdan olivat löytäneet. Eihän tuo mitään todista Subarun kyvyistä kun CR-V:tä verrataan :smile: Vaan Freekku olisi ollut hyvä vertailukohde ja todiste Haldexin kyvyistä. R&T:n Tourture testi 2008 on hyvä osoitus kyvyistä, vertailussa mm H3 ja Rubicon muttei Foresteriä.



    http://www.motortrend.com/av/roadtests/suvs/112_0807_2008_land_rover_lr2_torture_test_video/index.html



    Eikä Subaru maastoon varsinaisesti rakenna autojaan, satuu vaan olemaan parit korotetulla maavaralla olevaa mallia. Se auttaa paljon enemmän maastossa kuin FF 4-veto jota Subaru on käyttänyt jo ennen kuin teki yhtään korotettua mallia eli Leonesta saakka. Perus Legacy tai Imprezza tuskin ovat sen maastokelpoisempia kuin Saab XWD:llä.

      
  • Eikä Subaru maastoon varsinaisesti rakenna autojaan, satuu vaan olemaan parit korotetulla maavaralla olevaa mallia. Se auttaa paljon enemmän maastossa kuin FF 4-veto jota Subaru on käyttänyt jo ennen kuin teki yhtään korotettua mallia eli Leonesta saakka. Perus Legacy tai Imprezza tuskin ovat sen maastokelpoisempia kuin Saab XWD:llä.




    Eri mieltä. Jos ei viimeisimpiä sukupolvia oteta huomioon, niin eikö nuo aika vakuuttavasti ole myös oikeasti maastoajoa ajatellen ole varustettu. Alennusvaihteisto monestako perusautosta löytyy? Viskolukko (rajoitin) myös takatasauspyörästössä (ei kaikissa malleissa) keskitasauspyörästöstä puhumattakaan. Rallimallit on erikseen aktiivisine tasauspyörästöineen.



    Mutta itse olen ajatellut että maavara, neliveto ja alennusvaihteisto luo hyvät edellytykset myös maastohenkiseen ajoon.



    Ja kyllähän tuo uusikin Forester selviää pahoista paikoista.

    http://jalopnik.com/5240271/2009-subaru-forester-unsupervised-off+road-mayhem



    Truthfully, we didn't expect the Subie to be as good as it was. We thought we'd be funny guys and go get the thing stuck and have it hang up on steep hills and then point and laugh at the wimpy soft-roader. We came out with a certain degree of respect, so did all the Jeep guys who were with us. We're thinking Subaru should offer "Mud Patina" as a delivery option.

      
  • En tiennytkään, että Volvo käyttää myös Haldex-nelivetoa. Olen vain kuullut tästä ns. AWD-nelivedosta, jonka olen otaksunut olevan Volvon oma systeemi...:grin: Onhan Volvossa ollut kuitenkin kauemmin neliveto kuin Saabissa. En ole Volvon nelivetojuttuja ja koeajoja seurannut, mutta ainakin Saabin ohjaustuntumaa ja ajo-ominaisuuksia on kehuttu tuon 2.8 V6-moottorin yhteydessä. Ja on Haldexia kehuttu myös esim. Skodan nelivetomallien kuten Skoda Octavia Combi 4X4:n ja Superb 4X4:n yhteydessä.



    Asiasta vesivessaan...Tämän japsinelivetokeskustelun pohjalta voin sanoa, että kyllä Subarun nelivetoa on kehuttu ja arvostettu testeissä ja koeajoissa paljon enemmän kuin Mitsua. Ne on japseista kehittyneimpiä ja onhan Subaru pärjännyt rallimaailmassa erinomaisesti...:smile: Ohjaustuntumakin on Subarussa paljon parempi kuin Mitsussa.



    Minkä takia muuten sitä BMW:n xDriveä ei ole pahemmin testattu maasto-oloissa niinkuin Quattroa ja XWD:tä. Joten ei voi oikein todeta siltä pohjalta, että xDrive olisi jotenkin parempi systeemi kuin muut vastaavat...Olisi varsin mielenkiintoista verrata ja nähdä kuka voittaa...:grin:

      
  • Henzkuh93:

    En tiennytkään, että Volvo käyttää myös Haldex-nelivetoa. Olen vain kuullut tästä ns. AWD-nelivedosta, jonka olen otaksunut olevan Volvon oma systeemi...:grin:




    Volvolla on oma AWD ja muilla vain 4WD. Keskusteluissa saatetaan AWD ja neliveto sotkea keskenään, mutta näinhän se ei ole...



    Henzkuh93:


    Ne on japseista kehittyneimpiä ja onhan Subaru pärjännyt rallimaailmassa erinomaisesti...:smile:




    Oliko se sittenkin Subaru millä Mäkinen voitti mestaruudet?



    Henzkuh93:


    Ohjaustuntumakin on Subarussa paljon parempi kuin Mitsussa.




    Toivottavasti väitteesi ei perustu yleisillä teillä hankittuihin kokemuksiin olettaen, että 93 tarkoittaa vuosimallia...

      
  • Mitkä ihmeen Subarun ja mitsun nelivedot? Kummallakin merkillä on lukuisia erilaisia toteutuksia. Ja mitä tuohon evoon tulee, niin siinä kyllä ohjaustunto pesee kaikki Subarut. Uskallan väittää, että autolehdetkin ovat kanssani samaa mieltä. Sama pätee nelivetoon.



    Ja eihän tuo XWD ole mikään maastoneliveto. Sen eLSD:n on tarkoitus parantaa maantieajettavuutta. Lisäksi eLSD:tä ei edes löydy likimainkaan kaikista neliveto saabeista, jolloin kyseessä on tuikitavallinen Haldex 4. Skodiin ei eLSD:tä edes saa, Volvoista saa S60-malliin.



    Ja mitä tuohon Saabin ohjaustuntumaan tulee, niin eipä se nyt testeissä niin suuria hurraahuutoja ole herättänyt.

      
  • BoxerDiesel:



    Mutta itse olen ajatellut että maavara, neliveto ja alennusvaihteisto luo hyvät edellytykset myös maastohenkiseen ajoon.




    Missä Subarun malleissa nämä sitten on? Minusta Subaru ei tee yhtään varsinaista maastoautoa, vaikka autoissa onkin maastoautoista lainattuja teknisiä ominaisuuksia. Esim. Outbackin kaltaisessa autossa alennusvaihteisto on aika turha, eikä tuota ole edes löytynyt automaattiversioista. Sopivasti välitetty 6-pykäläinen automaatti olisi huomattavasti fiksumpi ratkaisu autoon, jonka maavara ja ylitykset eivät kuitenkaan riitä varsinaiseen maastoajoon. Foresterkaan ei ole mikään varsinainen maastoauto kuitenkaan, aika verrannollinen katumaastureihin, tosin työkalumaisempi.

      
  • Henzkuh93:



    Minkä takia muuten sitä BMW:n xDriveä ei ole pahemmin testattu maasto-oloissa niinkuin Quattroa ja XWD:tä.




    Missä Audin mallissa quattro on maastokäyttöön tarkoitettuna nelivetona? Tietääkseni ei missään, ei edes Q7:ssä. Valmistaja itsekin kertoo tekevänsä nelivetoja maantiekäyttöön.

      
  • Kyllähän nyt typerinkin taniainen sen tietää, ettei nuo henkilöautojen nelivedot sovellu täysin maastoon...Mutta voihan niiden maasto-ominaisuuksia testata, muunmuassa mutkaisella ja mäkisellä kapealla hiekkatiellä, joita rakkaassa maassamme riittää vaikka muille maille jaettavaksi :smile: Mutta jos ei niitä tavallisella 9-3:lla tai 9-3X:lläkään pääse testaamaan niin ainakin tällä: https://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvat-ja-videot/Kuvat/saab-9-4x . Siinä vihdosta viimein aito Saabin citymaasturi missä ei näemmä olekaan sitä huhuttua BMW:n dieselmoottoria.



    Ja voisin tuosta Subarun nelivedon paremmuudesta jankata ikuisuuksiin, mutten viitsi. Se on minun näkemykseni ja mielipiteeni. En muutenkaan koe mitään erityistä viehtymystä noihin itäautoihin ja tuo 93 ei todellakaan tarkoita sitä vaan muuan Saabia...:smile: Niin tuo AWDhan tulee kirjaimista All Wheel Drive, niin eiköhän se nelivetoa tarkoita...?



    Niin ja asiasta toiseen...Saab 9-5 voitti AutoBild Suomen Vuoden kaunein auto 2010-kilpailun kirkkaasti 84 pisteellä :smile:. Kakkonen sai 35 pistettä ja kolmonen noin 20 pistettä. Että repikää siitä huumoria :grin:



    Koko Euroopan kilpailun voitti Mercedes-benz SLS (Mikä on mielestäni räävitön auto). Toiseksi tuli Alfa Romeo Giulietta ja kolmanneksi TM:n syvästi rakastama BMW 5-sarjalainen :smile:

      
  • BMW X5 varmaan pärjää paremmin kuin Honda CRV tuossa yllä linkittämäsäni mäkiajotestissä . . . .



    :smile: :smile: :smile: :smile:

    :smile: :smile: :smile:

    :smile:

    :smile::smile:





      
  • Henzkuh93:


    Minkä takia muuten sitä BMW:n xDriveä ei ole pahemmin testattu maasto-oloissa niinkuin Quattroa ja XWD:tä. Joten ei voi oikein todeta siltä pohjalta, että xDrive olisi jotenkin parempi systeemi kuin muut vastaavat...Olisi varsin mielenkiintoista verrata ja nähdä kuka voittaa...:grin:




    Maastokäytöstä puhuminen on näissä aivan epäolennaista. Ei mitään noista ole tehty vaativaan maastokäyttöön. Siellä tarvitaan maantiekäyttöön liian paljon maavara ja liian raskaat pyöräntuennat. Maantiekäyttöön ovat myös Saabit ja Audit tehty. xdriveä on kyllä testattu monesti. Näissä se on myös menestynyt hyvin. Tässä yksi testi: http://www.teknikensvarld.se/documents/4wd/4wd_2006/index.xml

      
  • Sittenpähän voi nelivetoja vertailla kun 9-4X on saapunut markkinoille. https://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvat-ja-videot/Kuvat/saab-9-4x . Mukava nähdä sitten miten tuo malli vaikuttaa Saabin menestykseen markkinoilla. Pahimpina kilpailijoina pidän BMW X3:ta ja Volvo XC60:tä. Vanha konseptinahan tuo on jo, mutta silti ihan ajankuvaan sopiva. Tehokas näyttää moottorikin olevan :smile:

      
  • 9-4X on mittojensa puolesta lähinnä X5:ä. Näinhän esittelyssä mainostettiin, että hinnoittelu on X3:n luokkaa ja koko X5:n luokkaa. Kiinnostuneena odottelen diesel versioiden speksien julkaisua. Ties vaikka tulee tuollainen sitten hommattua. 9-5 esittely on luvattu elo/syyskuun vaihteeseen ja 9-4X huhtikuulle 2011. :grin:

      
  • Autojen koolla lähtee Saab näköjään kilpailemaan. Uusi 9-5 on niin kooltaan kuin painoltaankin varsin massiivinen auto. 9-4X näyttäisi seuraavan samaa linjaa. Toivottavasti sisätilatkin ovat sitten X5:den luokkaa. Komean näköinen 9-5 kyllä on.



    Ainakaan ei enää nähdä 9-7X:n ja 9-2X:n kaltaisia auton kuvatuksia. Tai sanotaan nyt, että toivottavasti 9-4X ei ole sellainen. Uusi 9-5 on jo ehdottomasti oikea Saab.

      
  • Opelixi:



    Volvolla on oma AWD ja muilla vain 4WD. Keskusteluissa saatetaan AWD ja neliveto sotkea keskenään, mutta näinhän se ei ole...




    Pilkunnussija sanoisi tähän, että ei ole sama asia. Raskaammassa kalustossa kun voi vetää esimerkiksi neljä pyörää kahdeksasta.



    Lisäksi noihin termeihin liittyy kevyemmissä vehkeissä sellainen ero, että AWD:tä käytetään useimmiten nelivedoista jotka ovat kokoajan päällä ja 4WD:tä sellaisista kytkettävistä ratkaisuista, joita löytyy lava-autoista ja joistakin maastureista.

      
  • Simppa, en ollut aivan tosissani, kun noita kommentteja Henskulle kirjoitin :wink:

    , mutta juuri tuota tarkoitinkin, että "kaikki pyörät vetävät" ei ole sama asia kuin "neljä vetävää pyörää", vaikka tarkoitus oli lähinnä valaista, että AWD ei ole neliveto valmistaja/malli...



    Mitä tulee tuohon Sabaan, niin minusta nuo kojelaudan ilmastoinnin suuttimet (tai miksi niitä nyt kutsutaankaan) ovat aivan susirumat ja saa kojelaudan näyttämään vanhalta ja halvalta. Minusta olisi korkea aika vaihtaa jo niiden mallia ja miksi Sabaan on varastettu Insignian ratti? :lol:

      
  • Onpas mielenkiintoista tuo SAABin uusi markkinointipolitiikka, jos tuollaisia kikkoja käytetään. Eikä tuo nyt mikään 9-2X:n ja 9-7X:n kaltainen kuvatus ole ollenkaan koska se ei ole minkään auton sisarmalli. 9-2X pohjautui Subaru Imprezaan ja 9-7X TrailBlazeriin. Joten tuota pelkoa ei ole olemassa.



    Niin, ja olen minäkin huomannut useita yhtäläisyyksiä Insignian ja 9-5:n välillä, mutta tuo tieto ei aiheuttane sen suurempia sydämentykytyksiä kuin se, että A6:lla ja Passatilla on yhtäläisyyksiä...:grin: Kovasti on kyllä 9-5:ta kehuttu uusissa autojutuissa.



    Opelixi, lehdistö ja minä olemme ainakin SAABin kojelaudasta ja sisustasta yhtä mieltä. Pidän uutta 9-5:ta kokonaisuutena todella kauniina :smile: Onhan toki Insigniakin kaunis.

      
  • Henzkuh93:


    Niin, ja olen minäkin huomannut useita yhtäläisyyksiä Insignian ja 9-5:n välillä, mutta tuo tieto ei aiheuttane sen suurempia sydämentykytyksiä kuin se, että A6:lla ja Passatilla on yhtäläisyyksiä...




    En minä mitään sydämentykytyksiä saa, ihmettelin vain miksi Saabin salakuvissa oli Opelin ratti. Niin ja tarkoitin tuota 9-4:sta, mutta sama hommahan se on 9-5:ssakin...



    Tuossa se näkyy vielä selvemmin:



    http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/06/saab-9-4x-007.jpg





    Minä vain pidän noita ritilöitä rumana, mutta älä huoli, se on vain minun mielipide.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit