Uusi Toyota Auris Hybrid 2013

35 kommenttia
«1

Onko tietoa milloin on uudet esittelyautot nähtävillä liikkeissä ja onko täällä Pariisin näyttelyssä käyneitä, miltä uusi Auris tuntui koeistua ? Tuo viiden sentin madaltaminen kokonaiskorkeudesta hiukan harmittaa, muuttuukohan sisätilat yhtä "ahtaiksi" kuin CT200h:ssa.

Uusi farkku kiinnostaa kovasti mutta onkohan siinä suksiluukkua laisinkaan, nykyään tuo suksiluukku taitaa olla aika harvassa, ei edes uudessa Huihain i40:ssä sitä ole.

  
  • Kokonaiskorkeuden madaltaminen 55 millillä ei välttämättä näy vielä sisätilojen ahtautena. Maavaraa madalletaan myös 10 milliä, jollon sisätila madaltuu 45 milliä. Penkkejä on madallettu 40 milliä eli istuma-asentoa on madallettu. Näillä lukemillä pääntilä laskisi 5 milliä.



    Bensankulutuksessa tuon madaltumisen pitäisi näkyä. Naamapinta-ala on vähentynyt 4 prosenttia, aivan kuten muotokerroinkin on 4 prosenttia alhaisempi. Yhteensä muutos on niin suuri, että sen on pakko näkyä maantienopeuksissa.

      
  • Onko tuota istuinkorkeutta pudotettu oikeasti 40 mm...luin jostain tiedotteesta että istumet olisivat vain 10 mm alempana tähän nykyiseen verrattuna joka on mielestäni erittäin tilava sisältä.

    Koeajoin pari viikkoa sitten Volvon V40:sen ja jopa oli ahdas ja matala, vaimo ei tykännyt lainkaan takana istua. :open_mouth:

      
  • Aika monessa esittelyssä puhutaan tuosta 40 millistä. Lisäksi jostain luin, että ohjauspyörän kulmaa olisi muutettu kaksi astetta, joka viittaa tuntuvaan ajoasennon muokkaamiseen.

      
  • Tulevana viikonloppuna (27.-28.10.) Tojota järjestää rautatientorilla jonkunlaisen uusien mallien esittelyn. Webbisivuilla oli jotain tietoa. Auris farmari pitäis olla näytillä ja sitä just ajattelin itse käydä katsomassa jos vaan kerkeen...

      
  • NHB:

    Aika monessa esittelyssä puhutaan tuosta 40 millistä. Lisäksi jostain luin, että ohjauspyörän kulmaa olisi muutettu kaksi astetta, joka viittaa tuntuvaan ajoasennon muokkaamiseen.




    Kaksi astetta ei kyllä kesää tee. Tojon pitäisi pistää 50mm lisää pituutta ratin säätöihin kaikissa malleissa.



    Madaltaminen lienee tärkein asia pieniä päästöjä metsästettäessä koska hybriditekniikka hoitaa kyllä kaupunkipäästöt kuntoon. Ilmanvastus on tärkein maantiekulutuksen pienentämisessä, tai on ainkain Tojon tapauksessa kun moottoriteknologian kehitys on näemmä lyöty jäihin ja keskitytty vain hybridiin ja sähköautoon joista jälkimmäinen ei lyökään vielä itseään läpi.



    Kun vertaa kabiinin kuvia uudesta Auriksesta uuteen hätäisesti niputettuun Golfiin, täytyy kyllä sanoa että Auris on kuin halpa leluauto. VW on näemmä onneksi luopunut tipukeltaisesta beigestään ja siirtynyt Audin suuntaan. Tojoon ei taida saada muita värejä kuin mustan harmaan. Jos



    Onkohan Auriskeen tulossa voimakkaampaa bensakonetta kuin 1.6? Farkku varmaan kiinnostaisi monia jos 1.8 koneen saisi remmivedon kanssa. Ei kaikki halua Avensiksen kokoista autoa mutta haluaa silti vaivattomuutta kulkuun ja mukavan hyvin varustellun auton.

      
  • Ei taida olla missään kuvia tuosta farkun tavaratilasta, satuin kuulemaan myyjältä ettei tuossa Pariisissa esitellyssä wagonissa ollut suksiluukkua, harmi jos sitä ei saa edes rahalla kun kuka haluaa kuljettaa suksiboxia hybridissä ?

      
  • Hybridit ovat sitä nykyaikaa. Toisaalta hyvä asia, toisaalta taas ei.

      
  • No miltä se Auris Wagon näytti livenä, millainen ajoasento, miten takana ja se tavaratila ?

      
  • Auris Wagon tuli tosiaan nähtyä, mutta vain ulkoa päin. Auto oli kuulemma sen verran vielä prototyyppi, että sisälle ei päästetty. Ulkonäkö täytti kyllä odotukset. Hyvän näköinen auto, mun mielestä parempi kuin kilpailijansa.



    Paikalla olleeseen Auris Hatchbackiin taas pääsi sisälle ja kävin kuskin paikalla ottamassa pikaiset kylmät tyypit. Laatuvaikutelma ja ergonomia ihan OK, eli parempi kun viereisessä Yaris hybridissä sekä vanhassa Aurisissa, mutta ei Lexus CT200h:n tasoa. Ehkä sellasta Prius-tasoa, vaikka toki yleisilme on Aurisissa paljon "perinteisempi" kun Priusissa. Se vähäsen ahdisti, että kojelauta tuntui olevan aika korkealla, mutta voi kyllä olla että se fiilis korjaantuisi yksinkertaisesti penkkiä nostamalla (oli varmaan matalimmassa asennossa, aika matalalla). En "perhesyistä" ehtinyt penkin säätöihin kovin tarkkaan perehtyä, enkä esim takapenkillä käydä... No jäipähän selvitettävää sitten siihen, kun auto ens vuonna tulee kauppoihin!

      
  • Nyt vihdoin tuli julki uuden Auris hybridin hinnat selville, kallein varustetaso 30162 € joten farkku maksaisi 31560 € jos lisä on sama kuin Avensis malleissa.



    Uusi VW Golf 1.4 TSI DSG Highline Bluemotion Bi-Xenoneilla, pysäköintiavustimella ja Bluetooth soittimella maksaa lähes 34000 €



      
  • Nyt on ensimmäiset kylmät tyypit otettu uudesta Aurisista ja hiukan kyllä pettynyt sen sisätiloihin olin. Molemmat etuistuimet oli korkeussäädöllä varustetut mutta ne on kuulemma 4 cm alempana kuin ensimmäisen Auris mallin istuimet ja kun sen istuimen sääti oikealle korkeudelle niin kylläpä sai taiteilla ulostullessa ettei pää osu ovikarmiin.

    Kojelauta oli pehmeää materiaalia koko päälliseltään joten sen puolesta kojelauta oli laadukkaampi kuten myös oviverhoilutkin.



    Esittelyauto oli Active varustetasolla ja höystettynä BusinessPackilla, myyjä näytti kuinka älykäs pysäköintiavustin toimii taskupysäköinnin osalta, nätistihän se peruutti itsekseen ja yllättävän nopeastikin, turha varuste mutta se on Premiumissa vakiona ja kuuluu BusinessPackiin jos sen ottaa alempien varustetasojen yhteyteen.



    Ulkonäöstä, uusi Auris näytti luonnossa yllättävän pieneltä ja kapealta, varsinkin takaosastaan joka ei mikään hieno kuvakulma mielestäni ole Aurista katsellessa, paljon tulee mieleen CT200h, etuosa näytti kyllä hyvälle, näin minun mielestä. On se ihme ettei japanilaiset osaa laittaa konepeltiin kaasujousta vaan se iänikuinen tanko seuraa uutta mallia edelleen.



    Nyt sitten odotellaan kevättä jolloin tulee myyntiin se Wagon ja päästään myyjän kanssa tinkaamaan todenteolla, mitä nyt talvella käydään kyllä muutaman kerran koeajamassa ja kahvit hörppimässä. :sunglasses:



      
  • mhj:


    Oletko käynyt koeajolla? Virallinen esittelyhän oli Auriksella viikonloppuna.






    Onhan se jo uusi Auris tullut koeajettua kahdesti, ajoasento ei nyt niin paha ole kuin äkkiseltään se neljän sentin madallus edellismalliin on kun siinä on sitä korkeutta sitten senkin edestä. Ulostulo ei ollutkaan niin vaikeaa kuin ensivaikutelmana oli että sieltä joutuu suorastaan pujottautumaan, ei ottanut pää karmiin kiinni.

    Se ratin asento on huomattavasti parempi, yllättävän paljon se kaksi astetta tuntuu vaikuttavan, ja oli se rattikin paremman tuntuinen, keskikyynärnoja ei tullut vieläkään riittävän eteen, ei ainakaan mun alle 170 sentin varrelle.



    Ohjaus on samankokoisilla 15-tuuman talvirenkailla parempi, on vakaampi kuin oma -10 HSD, melutaso kännykän mittarilla ei antanut olettaa yhtään hiljaisempaa vaikutelmaa mutta nastamelu oli kyllä sävyltään korvin kuultavin hiukan miedompi.



    Kaikin puolin tähän asti auto antoi positiivisen vaikutelman mutta siinä vaiheessa kun oli vaimon vuoro siirtyä kuskin paikalle niin itse mennessä taakse oikealle, 8-vuotiaan pojan taakse oli eka kommentti että otatko istuinta hiukan eteen, eli takana tuntui ahtaammalta kaikinpuolin, ja täällä myös tuntui istuimen matalampi asento heikompana reisitukena. Jotenkin myös istuinverhoilu tuntui huokeammalta kuin omani Sol-varusteinen Auris, vaikka tuo koeajettu oli se Comfort varusteinen, eli keskimmäinen taso.



    Nyt hiukan jännittää nähdä millainen on Premium tason puolinahkaverhoilu, onko siinä istuimet paremmat ja millaisen vaikutelman antaa sen sisätilat nyt yleensäkin laadukkuutensa osalta ja sittenhän se farmari on se mitä me täällä odotellaan.



    Hiukan ristiriitaisen vaikutelman nuo koeajot nyt aiheutti.

      
  • Eikös siinä uudessa Auriksessa pitänyt olla enemmän tilaa.

    Koska akkujen sijoittelua on muutettu. Ainakin tavaratilaa.

    Toki onpahan siinä farmarimallissa tilaa muutenkin paremmin.



    Hybridin hankinnassa on se hankala puoli, ettei sillä

    voi vetää peräkärryä.



    Priuksesta taitaa olla myöskin tulollaan uusi malli.



    Seurannassa on kyllä hybridit ja sähköautot.

    Vaikkakin näyttää siltä, että hankkimatta jää.

    Priuksen koeajoin taannoin.



    Tässä ruotsalaisten näkemyksiä Auriksesta:

    http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-toyota-auris-2012?page=1

      
  • Lie siinä enemmän takatilaa jos istuu ryhdikkäästi mutta jos haluaa ottaa reisille tukea, istuma-asennosta tulee herkästi ryhditön jolloin polvet ovatkin jo selkänojassa kiinni. Sivusuunnassa tilaa tuntuu olevan jopa vähemmän kun takaovien muotoilu juuri siinä polven kohdalta on leveämpi, mun mielestä takatilat on kuin istuisi puolta luokkaa pienemmässä autossa.



    Takaovien kulmaakin on kuulemma muutettu, pitäisi aueta enemmän, en huomannut mitään eroa, jalkaa sai taivuttaa jotta ei ota oveen kiinni.Tuota edellistä malliahan kehuttiin takatiloiltaan ja varsinkin sieltä ulos tultaessa tilavalta. Miksihän Toyota ei saa tehtyä suksiluukkua vieläkään Aurisiin, ei ole kuulemma näillä näkymin tulossa edes tuohon farkkuunkaan, se jos minkä pitäisi olla edes hybridissä vakiona, nyt jos haluaa suksia kuljettaa niin kattotelineet on hankittava ja se vesittää mielestäni tuon hybridin hyödyn jos sinne katolle alkaa mitään ylimääräistä virittelemään.



    Tavaratila ja luukun aukko on toki isompi kuin edellisessä, ja nyt on hattuhyllylle fiksu paikka selkänojan takana silloin kun sitä ei tarvitse. Mittaristosta vielä sen verran että mittareiden välissä oleva ajotietokoneen monitoiminäyttö on grafiikaltaan karkeamman näköinen kuin edellisessä mallissa nopeusmittarin keskellä oleva vastaava ja se vakionopeussäätimen kuvake on niin ikään melkoisen karkea....voi olla että nuo saksalaisautojen koeajo saa Toyotan ajotietokoneen näyttämään vähän heikommalta...toki tuo kojelaudan keskellä oleva monitoiminäyttö on hieno fontiltaan ja grafiikaltaan mutta jos siinä pitää navin päällä niin silloin tulee herkästi seurattua ajotietokonetta vain mittariston kautta.



    Katolla edessä kartanlukuvalojen vieressä oli pieni valo joka osoittaa alas kojelautaa, siitä tuli mieleen BMW 1-sarja, siinähän on vastaavat ja jos valoista sanoo jotain niin ne kaarreajovalot oli kyllä hienot ja hyvin toimivat..ihme vaan että keulassa varsinaisten xenonien vieressä ja LED-huomiovalojen alla on tyhjää tilaa, olisivat laittaneet lisää niitä huomiovaloja kuin vain ne kolme pientä mollukkaa.

      
  • Tarkan syynin olet tehnyt autosta.



    Prius+ olisi kyllä tiloiltaan hulppea.

    Vertailin hintoja alkaen meillä/Saksassa.

    Vaikea uskoa, että ero on miltei 10000€.

    Mitenhän se on mahdollista.

      
  • Kävin syksyllä koeajamassa Prius+:n ja ei kovin innostanut muotoilultaan, kuskin paikalta auto tuntui isolta ja tilavalta autolta mutta ne takapenkit on perin pienet ja matalat, reisitukea ei ollut edes tuon uuden Aurisin luokkaa, taitaa olla niin että noissa Prius mallien hinnoista Toyota haluaa ottaa kaiken irti ja nyt sitten myydään näitä tavallisia malleja niin edullisesti kuin mahdollista, tuo jenikin taitaa olla yhtenä syynä hinnannousuihin....nousihan se tavan Prius lähes 4k€.

      
  • mhj:


    Prius+ olisi kyllä tiloiltaan hulppea.
    Vertailin hintoja alkaen meillä/Saksassa.
    Vaikea uskoa, että ero on miltei 10000€.
    Mitenhän se on mahdollista.




    Vain miltei 10k€?

    autohaus24.de Preis:

    Neuwagen inkl. Überführungskosten ab 25.515,- €



    Tai olisiko Opel Zafira harkitsemisen arvoinen vaihtoehto?

    autohaus24.de Preis:

    Neuwagen inkl. Überführungskosten ab 15.027,- €



    Kiittäkää suomihinnoista virkamieskoneitoanne ja poliitikkoja, jotka haluavat ohjata suomalaisia ajamaan vanhoilla autoilla.

      
  • Samppa1300:

    Kävin syksyllä koeajamassa Prius+:n ja ei kovin innostanut muotoilultaan, kuskin paikalta auto tuntui isolta ja tilavalta autolta mutta ne takapenkit on perin pienet ja matalat, reisitukea ei ollut edes tuon uuden Aurisin luokkaa,




    Mutta onhan siinä kuitenkin se keskimmäinen istuinrivikin, jota kuitenkin käytetään enemmän kuin takapenkkejä?



      
  • En minä edes siellä kolmannella rivillä käynytkään, pelkästään normaalilla takapenkillä ja jo ne oli mielestäni liian pienet ja matalat.

      
  • Samppa1300,

    kun olet käynyt siellä hybridien myyntipaikalla, niin tulitko tarkalleeksi myös Yaris hybridiä.

    Olen lukenut siitä kyllä sekä Moottori-lehden että TM:n jutut.





      
  • Koeajoin Yaris hybridinkin kyllä sen tullessa markkinoille ja myöhemmin sitten alkutalvesta jolloin autosta jäi kovin vaisu tunnelma kaikin puolin, tuntui että jos sähköllä halusi edetä, kaasun kanssa sai olla tarkempana kuin Auris/Prius/Prius+:n verrattuna.

    Kaasunpainallus ei sitten tuonut sellaista sähköistä potkun tunnetta kuin noissa isommissa, Yarisissahan moottorikin on pienempi ja tehoja 26 kW vähemmän, se tuntui selkeästi. EV:llä jos pakotti sähkölle niin silloinkin tuntui että se raja missä polttomoottori käynnistyy on aiemmin kuin muissa Toyotan hybrideissä.



    Ajaessa Yaris hybrid tuntui pienemmältä myös ensiliukkaiden kelien aikaan siinä mielessä että sama mutka samalla nopeudella minkä oma Auris HSD meni ilman ESC:n kytkeytymistä, Yarisin perä oli irti hetken aikaa ennenkuin ESC otti tilanteen haltuun. Ja miksi siinä pitää olla sellainen 30 cm pitkä vaihdetanko normaalilla automaattikaaviolla, olisivat vaan laittaneet Priuksista tutun hybridin tunnusmerkiksi tulleen joystickin. Mitä kulutuksia olen seuraillut Yaris hybrideistä, ne kuluttavat vain n. 0.2l/100km vähemmän kuin isoisensa, spritmonitor.den mukaan. Mielestäni tuon eron pitäisi olla suurempi.

      
  • Olen kahlannut läpi muutaman löytämäni jutun vielä.

    Samanlaista löytyy kuten kerrot.

    Hieman ristiriitaistakin.

    Pelkkään kaupunkiajoon olisi ilmeisen passeli.

    Vaivaton ajettava.

    Hintaahan sillä toki on enemmän kuin tavallisilla moottoreilla varustetuilla.

    Pitää käydä katsomassa.

    ---

    Muuten paljon asiaa täältä:

    www.priusfreunde.de

    ellet ole sattunut jo löytämään.

      
  • Käväisin Toyotan myynnissä.



    Yariksesta ei näy olevan minun käyttöön.

    Liian pieni on ja ei kovin laadukas sisältä.

    Autosta on kyllä tehty hienot mainoskuvat lehtiin.

    Auris Hybridiä ei ollut tässä liikkeessä.

    Prius+ ei ole mielestäni muodoiltaan kovin onnistunut. Iso se kyllä on.

      
  • Prius-kuskina olen miettinyt, mikä perus-Priuksen asema Toyotan hybridimallistossa tänä päivänä, ja etenkin tulevaisuudessa on. Auris HSD Wagon tarjoaa samat, osin paremmatkin, ominaisuudet edullisemmalla hinnalla. Lisäksi on Prius+ vielä enemmän tilaa tarvitseville. Tietysti Priusta voitaisiin yrittää positioida jonkinlaiseksi premium-malliksi, mutta sitä asiaa ajaa taas CT200h ja isommat Lexukset. Yksi mahdollisuus voisi olla Priuksen asema kaikkein uusimman tekniikan lanseerausalustana. Ja näinhän taitaa vähän ollakin, eikö se ole toistaiseksi Toyotan ainoa hybridi, jota saa plug in -tekniikalla?



    Toisaalta asia näyttää hyvin erilaiselta jos sitä katsoo muualtakin kuin Suomen tai Euroopan perspektiivistä. Pohjois-Amerikassahan Priuksella on edelleen vahva asema kasvavan hybriditarjonnan joukossa.

      
  • USAssa Prius on hinnan puolesta positioitu aikalailla erilailla kuin täällä. Voisi melkein ajatella sen olevan premium Corolla, varsinkin kun USA Corolla näyttäisi olevan vanhempaa sukupolvea kuin täällä. Siellä Corolla in 1.8L 132hp koneella ja 4-vaihteisella automaatilla.



    Näyttäisi kuvan mukaan myös että yaris hybrid myydään USAssa nimellä Prius C.



      
  • Mitä tarkoitat Priuksen erilaisella hintapositioinnilla USA:ssa? Itse en ole tutustunut sikäläisiin hintoihin, mutta nopean vilkaisun perusteella Prius on ainakin muihin Toyotoihin nähden hintavan oloinen. Corolla alkaen noin 16t dollaria, Camry 22t, Prius 24t.

      
  • http://www.leftlanenews.com/new-car-buying/toyota/prius-c/#


    " Toyota's Prius c is the smallest, least expensive and most fuel-efficient member of the Prius family. Intended as a gateway car to attract younger buyers to the Prius nameplate as well as the Toyota brand, the Prius c offers an impressive 53 mpg in the city along with a slightly sportier feel than other Prii.



    At 157.3 inches long, the Prius c is a true subcompact: it's a foot-and-a-half shorter than the normal Prius and 4.3 inches shorter than the Honda Fit , although it surpasses the Yaris by four inches. The little hybrid bellies its size with a useful 17.3 cubic feet of cargo room, which is enhanced further by a versatile hatchback configuration. Those looking for even more room should check out the Prius v, which boasts 34.3 cubic feet of stowage space."

      
  • Toyotan Hybridien talviautomenestys jatkuu.

    Tosi harmillista, ettei autoilla voi vetää peräkärryä.

      
  • Niin näyttää hybridi erinomaisuutensa niin etenemisessä, lämmityslaitetestissä ja tietenkin kulutuksen suhteen mutta nyt jopa ajettavuuskin oli saanut kiitettävän arvosanan. Farkun tilaus alkaa häämöttää jo todella lähellä... :smile:



    Antaisi Toyota edes vetopainon alle 750 kg:n kärryille niin hybridien myynti hyppäisi sieltä 30 %:sta todennäköisemmin sinne puoleen kaikista Aurisista, mutta minulle sama, koukkua en ole koskaan tarvinnut autoissani.

      
  • Vetokoukullinen hybrid olisi varmasti myyntimenestys. Aikoinaan Toyotan selitys oli, ettei peruuttaminen sähkömoottorilla onnistuisi, jos autossa olisi koukku. Koukuttomuus ei ole yksin hybridien ongelma. Useimmat ekoautot ovat myös sellaisia, ettei niihin saa vetokoukkua. Vetokoukku nostaisi co2 päästöjä. Syyskesällä markkinoille tulee Mitsubishi Outlander hybrid, johon ennakkotietojen mukaan saa asentaa vetokoukun, mutta mikä tulee hybrid Outlanderin hinnaksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit