Jo ensi vuonna yli puolet Audeista tulee jostain muualta kuin Saksasta.
Audi plans next year to build more cars outside Germany for the first time.
Audi is building its second Chinese plant in Foshan to foster growth in its largest single market. It also invested more than 900 million euros to expand its factory in Gyor, Hungary. The project more than triples the site's annual car production to 125,000 vehicles.
Audi in May broke ground on a $1.3 billion factory in San Jose Chiapa, Mexico.
http://europe.autonews.com/article/20130917/ANE/130919854/audi-resumes-brazil-car-output-in-expansion-bid-to-beat-bmw#axzz2fK6gopfl
Aivan looginen jatke sille, että Eurooppa sen kuin näivettyy ja Euroopassa myydään yhä vähemmän uusia autoja sekä absoluuttisesti, että etenkin suhteellisesti. Tietenkin autot kannattaa koota enimmäkseen siellä, missä markkinatkin ovat.
Vaikka Eurooppa näivettyy Audi investoi myös Euroopassa ja laajentaa tehdasta Unkarissa.
Kuten mainittu: siellä kannattaa tehdä, missä käytetään. Täältä kun on matkaa sinne Kiinaan ihan pirusti.
Ja tietysti halvempaa siellä on tehdä.
VW laskee siis sen varaan että Kiinan talouskasvu jatkuu vielä pitkään. Saas nähdä... Onhan noita otsikoita Kiinan mahdollisesta hyytymisestä saatu lukea viime aikoina.
Arpa on taas heitetty. Toivottavasti sieltä ei sentään aleta tuoda niitä tänne. Ja jos joskus pitää vähentää reilusti kapasiteettia, niin voi olla täkäläiset pajat liipasimella.
Milloin Audi on siirtänyt kapasiteettia pois Saksasta? Laajennuksia sielläkin on tehty ja tehdään edelleen.
Voiko enää puhua Saksalaisesta autosta jos yli puolet tehdään jatkossa jossain muualla? Vaikka pääkonttori siellä olisikin.
Julle, minkä maalainen on Apple? Minkä maalainen on/oli Nokia. Aivan.
Oleellista on pääkonttorin sijainti, suunnittelu, laadun tarkkailu ja niin edelleen. Ainakin itselleni on aivan yksi lysti, missä päin maailmaa robotit hitsaavat tai ihmiset ruuvvaavat osat paikoilleen. Auton hyvyys/huonous ei siihen ratkea. Itse voin ostaa aivan hyvin Kiinassa tai Etelä-Afrikassa valmistetun Audin, Volvon tai BMW:n.
Tästä on keskusteltu ennenkin ja nyt ehkä aihe on pikkuhiljaa käsitelty. Et kuitenkaan ole vielä koskaan vastannut, voitko ostaa Saksassa kootun Bemarin, jos sitä ovat koonneet turkkilaiset ja Itä-Euroopasta kotoisin olevat työntekijät. Heitähän työskentelee valtavasti Saksassa.
Jullesta en tiedä mutta itse olen ostanut monta Saksassa tehtyä autoa. Sitä en ymmärrä miksi aina samat henkilöt tuntuvat kiihtyvät kun puhutaan Audin valmistus maista vaikka aina he vakuuttavat ettei sillä ole mitään merkitystä.
peräöljy:
Audien myynti ja tuotanto kasvaa vauhdilla. Mitä tekemistä sillä on tuotannon siirtämisen kanssa?
Tosin Saksassa energia alkaa olla kallista ja hinta vaan nousee, USA:ssa on päinvastainen suunta. On selvää mihin autotehtaiden tuotantoa painotetaan, eikä se koske vain Audia vaan kaikkia muitakin merkkejä joilla on tehtaita USA:ssa. Siellä tehdään jo aika monta Mersun ja Bemarin malliakin kokonaan.
Julle, kuka tässä on kiihtynyt? Ihan asialinjalla tässä pysytään. Kuten sanoin, minua eikä ilmeisesti muitakaan Audin omistajia pätkääkään kiinnosta, missä auto kootaan kasaan. Sama taitaa päteä useimpiin auton ostajiin. Ilmeisesti sinua harmittaa, kun juuri kukaan tuosta jankutuksesta ei kiihdy. Toki virheelliset väittämät ja epäloogisuudet korjataan.
Itse ihmettelen myös kovasti, miksi se sinua päivästä toiseen niin vaivaa, missä Audi kootaan kasaan. Muutenkin on käsittämätöntä, että ajatuksesi eivät näytä missään muussa pyörivän, kuin autossa merkiltä Audi. Audi vaivaa niin paljon päätäsi, että kirjoittelet tänne lähes 20:llä eri nimimerkillä lähes päivittäin Audista. Mene rohkeasti kauppaan ja osta Audi, jos sitä noin kovin himoitset. Voin kertoa, että ei sillä Audilla noin paljon kannata päätänsä vaivata. Ei se sen kummempi auto ole kuin kilpailijansakaan.