http://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaisen+laatuauton+uusi+ongelma+ruoste+kukkii+ja+asiakas+maksaa/a2204468
tämän lisäksi aivan uusi Golf vuotaa vettä matkustajan jalkatilaan:
http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-vii-skandal-im-dauertest-4362680.html
Näyttää siltä, että VW panostaa nykyisellään enää näennäiseen laatuun, jolla autoja onkin helppo myydä lasihallissa uusien autojen hyvän testimenestyksen siivittämänä. Sen sijaan kaikessa piilossa olevassa säästetään mahdollisimman paljon ja todella isoja vaurioita tapahtuu jo yllättävän pienillä kilometrimäärillä.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/vaitteet+vaikeuksista+painavat+volkswagenia/201309511041
Itseäni kyllä hieman yllätti moinen uutinen/uutiset! Ainakin olen itse kokenut VAG-konsernin autojen vastustavan ruostumista hyvin. Varsinkin Audi on ollut hyvinkin lujaa tekoa tässä suhteessa! Onkohan noiden kiiltosivulistojen asennusprosessissa jotain vialla joka voisi vaurioittaa maalipintaa asennusvaiheessa?? Aika jännä homma kyllä...
Samaten uutiset vaikeuksista (taloudellisista?) kuulostavat yllättäviltä vaikken autoteollisuuden taloudenpidon lainalaisuuksia tunnekaan. Myynti on noussut jo vuosia ja konsernin hyväkatteiset merkit (Audi, VW) käyvät todella hyvin kaupaksi joten "vaikeus" on ehkä hieman vahva sana tähän kohtaan. Eihän se nyt voi olla vaikeutta jos myynti on kasvanut vain 0,1 %:a!?! Onhan se toki vähän, mutta nyt odotetaan jo kuudetta mollivoittoista vuotta Euroopan automarkkinoilla ja tähän mennessä VAG-konsernin myynti on joko jatkuvasti noussut tai pysynyt samana. Samaan aikaan Fiat ja Ranskalaismerkit menettävät myynnistään kaksinumeroisia prosenttilukuja! Sitä minä kutsuisin ongelmaksi!
Voisiko joku muuten selittää tyhmälle, että minkä vuoksi ongelmana on tuo uusi alustaformaatti??? Kehittäminen on varmasti maksanut valtavasti, mutta eikö sen avulla pitänyt säästää huomattavia summia sen joustavuuden ja monikäyttöisyyden vuoksi???
Samasta aiheesta keskusteltiin jo toisessa ketjussa. Oman tuttuni Passat lähti ruostumaan juuri kromilistojen kohdalta. Ilmeisesti siinä on jokin suunnitteluvirhe. Uutinen taitaa enimmäkseen koskea vain Passattia, koska pienemmissä Volkkareissa ei paljoa kromilistoja käytetä.
Eihän tässä mitään varsinaisia talousvaikeuksia ole, vaan firma ei ole tuottanut voittoa niin paljon kuin on odotettu. Kauppalehden otsikko on ehkä hieman raflaava.
Olisi mielenkiintoista tietää, miksi MQB pohjalevy on niin kallis toteuttaa. Karkasivatko suunnittelukustannukset käsistä? Jos näin on, niin kyseessä ei ole suuri ongelma pidemmällä tähtäimellä. Jos taas jokaisen auton valmistaminen on kalliimpaa kuin on odotettu, niin silloin kyseessä on ongelma. Sinänsä mielenkiintoista jos näin on, sillä eikö yhteisen pohjalevyn pitänyt tuoda juuri huomattavia säästöjä. Ehkäpä sitten säästöjen suuruutta on alunperin suunnitelmissa liioiteltu.
Ihmettelen hieman miten uutiseen on liitettu Touran ja Touraeg, koska eihän niissä käsittääkseni edes käytetä MQB pohjalevyä. Eivätkö ne perustu vielä vanhaan Golfiin?
Omasta mielestäni VAG-konsernin suuri moka voi olla siinä, että kaikki tärkeimmät MQB-pohjalevyyn perustuvat mallit esiteltiin lähes samaan aikaan. On aivan selvää, että ne syövät ostajia toinen toisiltaan. Ihmettelin tätä "taktiikkaa" jo kauan sitten, kun luin että A3, Golf, Ocu ja Leon uudistuvat lähes samanaikaisesti.
Olispas taas huippujornalismia tuossa talouselämän jutussa.
Hyvin huomaa monen nettilehden tärkeimmän tarkoituksen olevan ainoastaan saada klikkaus sivulle, mutta niin mini tekee sen, että kai siihen on vain totuttava.
En kiistä etteikö aihetta juttuun olisi, mutta tuo tyyli jossa se tehdään vain hutaisten on aivan väärä.
Sitkeästi on tuo konsrnin nimi väärin, vaikka sen muutoksesta on jo kulunut 21vuotta.
Volkswagen on massatuote, ei mikään erityisen hyväkatteinen tuote. Suuret myyntimäärät eivät tarkoita kannattavaa businesta.
Niin siis en tarkoittanutkaan, että VW olisi erityisen hyväkatteinen tuote, mutta on se yhtiön hierarkiassa paremman pään tuote. Tai siis uskoisin, että firman sisällä Skoda ja Seat luetaan VW:n alapuolelle? Myös niiden hinnat ovat alhaisemmat, joten kyllä VW:n myynnistä ainakin voisi olettaa jäävän firmalle enemmän katetta kuin Seatin/Skodan. Voihan VW:n malli olla toki kalliimpi rakentaakin kuin vastaava Seat/Skoda, siitä en tiedä, nuo tiedothan ovat varmaankin jonkin asteisia liikesalaisuuksia.
Nuori autoilija:
En tiedä mistä tämä Herra prosentteja repii, mutta esim. Volsun myynti on sakannut viimevuoteen verraten -7,7% ja Fiatin -2,1% tai Renaultin -2,0%, ja sinä pidät Fiatin tai Rellun lukuja todellisina ongelmina, toivottavasti et työskentele missään talousalalla.
En tiedä mistä herra pjg puhuu, mutta VW:n myynti on kyllä reippaasti plussalla viimevuoteen verrattuna. Esimerkiksi Audi on myynyt kaikkien aikojen ennätyksensä elokuuhun mennessä.
Fiat sen sijaan on ollut jo vuosia talousvaikeuksissa.
Et kai vain katsonut pelkkiä Suomen lukuja? Meinaatko, että Suomen markkinat vaikuttavat jotenkin VW:n kokonaistilanteeseen? Toivottavasti pjg ei työskentele millään talousalalla.
http://www.tuulilasi.fi/euroopan-autokaupan-alamaki-jatkuu
pjg, entäs sitten? Toivottavasti et työskentele talousalalla.
Jos arvon pjg ei osaa keskustella asiallisesti niin ei tarvitse keskustella ollenkaan! Tuo VW:n maailmanlaajuisen myynninkasvun 0,1 %:n kasvu on suoraan tuosta sokean reetan linkittämästä kauppalehden jutusta!
Ranskalaisten ja Fiatin ahdinko on yleistä tietoa! Hienoa jos myynti ei enää ole pudonnut kuin muutaman prosentin, mutta paljonko se lohduttaa kun myynnistä on sulanut jo aikaisemmin pois kymmeniä prosentteja?
Ja jotta et menetä yöuniasi niin voin helpottaa ahdistustasi kertomalla etten työskentele talousalalla...
Kröhöm... kannattaa mennä tarkistamaan Fiatin "ahdinko". Ainoa mikä ei vedä, on automyynti pohjolassa ja keskisessä euroopassa, mutta tuo on vain hyvin pieni osa maailmaa. Lisäksi kulisseissa tapahtuu myös.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat
Eniten kyllä käy sääliksi nuo henkilöt, jotka ostavat auton jossa on puhkiruostumattomuus takuu, ja sitten kun olisi aika lunastaa sitä takuuta, niin käsketäänkin kaivaa kuvetta. En haluaisi olla se tiskijukka asiakkaan ja maahantuojan välissä, joka sitten joutuu kertomaan, että ei mene takuuseen.
Onkos esimerkkejä syistä joiden takia ei takuu pädekkään?
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
Keskustelujen mukaan ainakin Mazdalla takuu raukeaa, jos yksikin huoltoväli auton historiassa on yli 12 kk riippumatta siitä, onko koritarkastuksessa havaittu vikaa. Sikäli harmillinen tilanne, koska Mazdan kohdalla takuulle on ainakin tietyssä ikäluokassa useimpien autojen kohdalla ollut tarvetta. Uusistahan ei vielä tietoa ole, mutta melkoisen varjon tuollainen tiukkuus merkin ylle heittää. Jos ei muuta opittavaa tuosta ole, niin ainakin se, että uutta autoa ostaessa on syytä tarkistaa huolto-ohjelma. Kaikilla ei ole noin ahdasta rajausta huoltojen suhteen. Esim. Volkkarilla on muistaakseni 2 vuotta, mikä riittää useimpien kilometrimäärillä.
Onko joku saanut joskus puhkiruostumattomuustakuun nojalla korvauksia Suomessa tai tunteeko sellaisen?
Enemmänkin tässä paistaa läpi VAG konsernin halu päästä maailman suurimmaksi autovalmistajaksi keinolla millä hyvänsä. Tästä syystä autoihin on tuotu paljon uutta tekniikkaa, jonka kestävyys ei ole välttämättä parasta A-luokkaa (DSG, TSI jakoketjuongelmat)
Aasiassahan on ollut lähiaikoina useiden satojen tuhansien autojen takaisinkutsuja DSG ongelmien vuoksi.
Nyt mielenkiintoisena uutisena Auto Motor und Sport lehden mukaan VW on tilannut japanilaiselta Aisinilta miljoona tavallisella momentinmuuntimella varustettua automaattilaatikkoa ilmeisenä tarkoituksena korvata DSG :
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130912/vws-problem-med-dsg-vaxer-vilket-gynnar-aisin
mikahe:
Tämä kiinnostaa minuakin?
Omassa autossani on koritakuuta jäljellä runsas 24 vuotta, joten vielä ei ole tietoa kattavuudesta.
Mutta ihmettelenpä, miten tuon W210 korimallin katastrofia paikkaamaan esitellyn Mersun 30 vuoden koritakuun kanssa oikeasti käy? Luotetaankohan siihen, ettei kovin monta yli 10-vuotiasta merkkihuollettua tule löytymään?