ABC Harjapesu vaurioitti kauttaaltaan!!

5 kommenttia

Älkää ikinä ainakaan menkö ABC harjapesuun!!! Moinen naarmutti autoni kauttaaltaan, takalasi ja luukku varsinkin ihan hierottu pask***ksi.Naarmuja muuten laseissa/kyljissä n 50 kpl per puoli.. Vakuutusyhtiön korvauspäätös kielteinen, koska "eihän sitä autoa kukaan ennen pesua tarkastanut, vasta pesun jälkeen" No niin!! tottakai jälkeen kun vauriot ilmaantu juurikin pesun jälkeen!!

Nyt alkaa sitten reklamointi, valitus vakuutusyhtiöön, katotaan päästäänkö oikein käräjille saakka...

  
  • Missäpäin on tuo pesukone, jota kannattaa välttää? Ei varmaan kaikki ole yhtä pahoja?



    Syynä varmaan hiekkaiset harjat...

      
  • Vakuutusyhtiön korvauspäätös kielteinen, koska "eihän sitä autoa kukaan ennen pesua tarkastanut, vasta pesun jälkeen"




    Riitelemään :smirk:



    Tämän takia kannattaa ottaa autostaa paljon hyviä kuvia ja ladata ne jonnekin julkiseen paikkaan, vaikka omaan Facebook profiiliin. Sieltä on helppo näyttää oikeudessä, että viikko sitten oli auton maalipinta näyttelykunnossa.

      
  • Auton pesutoimintaa kohta 30 vuotta seuranneena ihmetyttää nämä naarmuväitteet olkoon kone kenen hallissa tahansa, koneet kun kieltäytyy käynnistymästä jos pesuveden paine on liian matala joten kuivapesu ei ole mahdollinen, toiseksi useimmissa koneissa korkeapaineisesti auto pestään ennen kuin harjat tulevat mukaan pesutapahtumaan jolloin harjoilla käytännössä vain viimeistellään jo kokolailla puhdasta pintaa. Laseihin nailon tai kuituharjalla ei jälkeä saa kyllä mitenkään, jääraapalla kylläkin...joskus vain koneesta tuleva vaha saa ne lasin naarmut erottumaan. Myös jos maalipinta on "myllytetty" rasvapitoisella hiontavahalla voi pesukoneen liuotin viedä rasvan ja hiotun maalin pois vanhoista naarmuista ja "vika" ilmestyy konepesun jälkeen, kotona miedoilla shamppoo sienillä näin ei välttämättä käy.

    No itse en ole juurikaan ämpäristä tai vesiletkusta autoani valellut ja kun edellinen autoni meni 3-vuoden ikäisenä vaihtoon oli se pesty n 300 kertaa erilaisissa harjakoneissa ja maalipinta oli liki uudenveroinen, samoin voi katsoa erään kotimaisen pesukonevalmistajan huoltoautoja joita pesty varmaankin tuhansia kertoja, aika paljon siistimpiä ovat kuin monet lähettifirmojen pakut...

    Eli pysytään asialinjalla! ja hyvää syksyä kaikille autoileville.

      
  • no-kia:

    Vakuutusyhtiön korvauspäätös kielteinen, koska "eihän sitä autoa kukaan ennen pesua tarkastanut, vasta pesun jälkeen"


    Tämän takia kannattaa ottaa autostaa paljon hyviä kuvia ja ladata ne jonnekin julkiseen paikkaan, vaikka omaan Facebook profiiliin. Sieltä on helppo näyttää oikeudessä, että viikko sitten oli auton maalipinta näyttelykunnossa.




    Tuosta tulee mieleen parikin asiaa.



    Ensimmäinen mieleen tuleva kysymys on se, oliko auto ensimmäisellä omistajalla vai mahdollisesti vastikään käytettynä ostettu. Jälkimmäisessä tapauksessa kyse oli sitten vain "hyvään kauppatapaan" kuuluvasta myyntifiksauksesta. Värivahalla se naarmuisempikin kiesi saadaan kivan näköiseksi - pesuun asti.



    Toinen juttu liittyy tuohon valokuvaukseen. Ihan sellaisena käytännön kysymyksenä: montako valokuvaa, missä valaistuksessa, millä kameralla ja mistä kulmista autosta pitäisi ottaa, että sen voi osoittaa naarmuttomaksi? Auton naarmu on suhteellisen helppo valokuvata, jos tietää, mitä naarmua on valokuvaamassa, jos pystyy hallitsemaan valaistusta, ja jos osaa vähän valokuvata. Auton naarmuttomaksi osoittaminen valokuvaamalla taas on kovin vaikeaa. Netissä ne kaikki näyttävät kiiltäviltä, vasta lähempi tarkastelu näyttää pienemmät vauriot.



    (Tähän liittyen tiedän yhden vuokrafirman, joka pyytää asiakkaitaan valokuvaamaan auton ennen ajoa, jotta mahdollisissa naarmutapauksissa asiakas voi osoittaa, että naarmu on ollut autossa ennen ajon alkua. Tämä kuulostaa oikein mukavalta siihen asti, kunnes vuokraamo esittää asiakkaalleen, että tämä on naarmuttanut autoa. Asiakkaan valokuvassa naarmu ei näy, vuokraamon valokuvassa näkyy -> asiakas maksaa. Ihan riippumatta siitä, oliko se naarmu autossa asiakkaan ottaessa auton käyttöönsä.)

      
  • Pesukoneet ja niiden huoltotilanne on yksilöllistä, joten en näe yksittäistapauksessa perustetta syyllistää konepesua tai jonkin yrityksen tai ketjun (keskenään erilaisia? ) pesukoneita.



    Myös käsinpesulla saa väärillä toimilla tuhoja aikaan.



    Oma syyni konepesujen lopettamiseen oli valkoinen Ruotsalaiskuutio. Pesukoneet pyyhkivät farkku-Volvon teräviin särmiin tuuman levyiset tummat varjot ja sitten peitti kuumavahalla tuhrut niiden poistamisen vaikeuttamiseksi.



    Mieluummin pesen tai pesetän koko auton käsin kuin siistin liuotinrätillä konepesun jälkiä katon nurkista. Tuo tapa jäi päälle ja samaa on jatkettu myös mustan kanttiauton kanssa. Toisaalta, syksyn Collinite-käsittelyn jälkeen riittää pelkkä kylmä vesi pesuaineeksi melko pitkään. Riittävästihän sitä pitää toki olla.



    Saksalaisen Grip-ohjelman vinkin jälkeen jäi säämiskä naulaan. Iso puhdas froteepyyhe vedetään omalla painollaan auton yli edestakaisin, sen jälkeen kyljet samoin kevyesti auton ympäri kävellen ja lopuksi kuivataan lasit. Tulee parissa minuutissa valmista, ja sitten pyyhe pesuun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit