Katsastustilasto

48 kommenttia
2»
  • A Tapio olisi ehkä voinut lukea tuon kirjoitukseni hieman suuremmalla tarkkuudella. Vai miten tuosta voi saada käsityksen, että puhutaan takuunalaisesta autosta??? Eli kun ystäväni osti Lagunansa se oli kuusivuotias ja nyt neljän vuoden jälkeen jo 10 vuotias auto, ei suinkaan uusi ja takuunalainen. Kilometrejäkin on mittarissa noin 250tkm. en toki kiistä, etteikö Avensis olisi vähävikaisempi, mutta se ei vähävikaisuudellaan tule hyvittämään tuota tuhansia euroja kalliimpaa ostohintaansa, ellei ranskalaisen ostajalla käy käsittämättömän huono tuuri. Ja koska ranskalainen on huomattavasti halvempi jo ostohetkellä ei se enää menetä arvoaankaan kovin paljon. Avensiksella on hyvästä jälleenmyyntiarvostaan huolimatta paljon enemmän arvoa menetettävänä...



    Toki vain minun mielipide, mutta kyllähän noiden välillä on järkyttävän suuri pahimmillaan tuo hintaero! Esim. alle 200tkm ajettuja Peugeot 307:ja löytyy jopa alle 3000 euron hintaan, kun taas vastaava, joskin enemmän ajettu Corolla maksaa jopa yli 5000 euroa! Väitän ettei Pösöstä niin paljon osaa ehdi hajota, jotta Corolla saisi erotuksella kirittyä tuon hintaeron kiinni. Arvonalennuksessakin Corolla häviää, koska Pösön hinta ei enää juuri tipu, Corollan sitä vastoin tippuu.

      
  • Nuori autoilija:

    A Tapio olisi ehkä voinut lukea tuon kirjoitukseni hieman suuremmalla tarkkuudella. Vai miten tuosta voi saada käsityksen, että puhutaan takuunalaisesta autosta??? Eli kun ystäväni osti Lagunansa se oli kuusivuotias ja nyt neljän vuoden jälkeen jo 10 vuotias auto, ei suinkaan uusi ja takuunalainen. Kilometrejäkin on mittarissa noin 250tkm. en toki kiistä, etteikö Avensis olisi vähävikaisempi, mutta se ei vähävikaisuudellaan tule hyvittämään tuota tuhansia euroja kalliimpaa ostohintaansa, ellei ranskalaisen ostajalla käy käsittämättömän huono tuuri. Ja koska ranskalainen on huomattavasti halvempi jo ostohetkellä ei se enää menetä arvoaankaan kovin paljon. Avensiksella on hyvästä jälleenmyyntiarvostaan huolimatta paljon enemmän arvoa menetettävänä...

    Toki vain minun mielipide, mutta kyllähän noiden välillä on järkyttävän suuri pahimmillaan tuo hintaero! Esim. alle 200tkm ajettuja Peugeot 307:ja löytyy jopa alle 3000 euron hintaan, kun taas vastaava, joskin enemmän ajettu Corolla maksaa jopa yli 5000 euroa! Väitän ettei Pösöstä niin paljon osaa ehdi hajota, jotta Corolla saisi erotuksella kirittyä tuon hintaeron kiinni. Arvonalennuksessakin Corolla häviää, koska Pösön hinta ei enää juuri tipu, Corollan sitä vastoin tippuu.




    Tuon ikäisissä Pösöissä ei ole yhtään toimivaa sähköosaa.Seuraahan 307 Pösöjä liikenteessä, noin 90 % niistä on vähintään yksi polttimo palanut. Jo pelkkiin polttimoihin kuluu vuodessa satoja euroja ja tämä ei ole edes vitsi. (Kaverilla on ollut tuollainen)

      
  • Tuota, minä olen itse omistanut aikanaan reilun vuoden Peugeot 307 1.6:sen vuosimallia 2001. Ongelmana oli huonot ovien lukot, jotka jumittivat aina talvella (öljyäminen auttoi), huonosti kiinnimenevä takaluukku (tähän ei auttanut mikään) sekä hidas lämpiävyys (huonoa suunnittelua). Autoon jouduin vaihtamaan raidetangonpään ja oikean etupyörän laakerin. Näihin korjauksiin meni 100 euroa rahaa ja omaa vaivannäköä. Mutta mitään valovikoja ei minulla ollut.



    Olisiko kaverisi autossa ollut jokin muu vika (eristeet kuoriutuneet jostain johdosta, maavika) joka olisi voinut rikkoa polttimot? Itse vain totesin, että autohan oli aivan kelvollinen. Erityisesti pidin ajettavuudesta, tiloista ja isojen lasipintojen tuomasta näkyvyydestä. Tuo satoja euroja vuodessa kuulostaa kyllä todella yliampuvalta, kun peruspolttimot ei paljon maksa. Kuka edes huomaa joka ikinen viikko oman autonsa takavaloja tarkistaa?? En minä ainakaan! Tosin voi olla, että pösössä on jokin varoitusvalo palaneesta polttimosta? En tiedä kun ei sellaista minulle mittaristoon koskaan syttynyt.



    En siis missään nimessä kiistä ystäväsi kokemuksia, mutta tuo satoja euroja on kyllä liioittelua. Enkä myöskään väitä pösön kestävyyden ja sähköjen olevan Toyotan tasolla, mutta väitän, että roima hintaero enemmän kuin hyvittää tämän. Varsinkin koneet, laatikot ja korit kestävät autoissa hyvin. varsinkin jos suhtautuu autoon käytettynä eikä jokaisen "ei ajamiseen" vaikuttavan nippelin toiminta kiinnosta on ranskalainen auto hyvä valinta käytettynä.

      
  • Itsekin kuvittelin kaverini autosta, että vika olisi yksilössä. Mutta katsohan liikenteessä pyöriviä 307 Pösöjä. Lähes jokaisessa on jokin polttimo pimeänä. Johtuu siitä, että polttimo palaa noin kerran kahdessa viikossa. Kaverini Pösö oli siis aikoinaan uusi, ei hän sillä enää aja.

      
  • Ryne:



    Kavereiden kanssa tapettiin tänään aikaa Jyväskylän eri autoliikkeissä ja oli merkillisen paljon vm. 10-11 golffeja ja sen sisaria vaihdokkeina.




    kolffeja jne on paljon leasing-autoina ja niissä on yleensä 3 vuotta tuo aika. liisarien "kauppa" käy huonompinakin aikoina toisin kuin autoja ostavien osalta. suurin kuukausimaksuun vaikuttava tekijä on arvonalennus joka on aika edullinen. esim ranskisten liisaus on aika kallista kun arvo tippuu nopsaan alussa. huollot on toinen tyyris osa mihin maahantuoja voi ottaa riskiä, liisarifirmat yleensä ottavat huoltosopparin kanssa, sis kaikki korjaukset jotka eivät ole vakuutuksen piirissä. eri markkinat...



    liisaajalle on sinänsä sama meneekö jokin halpa vai kallis osa rikki, sijaisauto alle ja kuukausimaksu juoksee kuten ennenkin.

      
  • Niin voi olla, että oli liisareita.



    En ole asiaan perehtynyt, mutta onko liisarit sitten olleet käyttäjiensä nimissä? Ei ainakaan ollut firmojen nimiä vanhoissa otteissa.

      
  • Puolensa ja puolensa. Yhdellä vm.97 Corollalla ajelin 70tkm kolmen vuoden aikana. Auto oli tuolloin vajaa 10v vanha. Jarrupalat tuli uusittua ja öljyt vaihdettua vuosittain. Ei vikoja. Maksoin autosta muistaakseni 7500,- merkkiliikkeestä ostettuna ja vaihdossa sain sillä hyvitystä 7000,- kolmen vuoden kuluttua. Tuon halvammaksi autoilu ei toki ole sen jälkeen enää tullut kun ollut muita merkkejä ja seuraavat Toyotatkin uutena hankittuja ts. arvo alenee pakosti.

    Näin muuten tuon entisen Corollan hiljattain marketin parkkipaikalla. Auto oli yhä päällepäin ruosteeton ja ryhdikäs. Mittarissa näkyi olevan melkein 400tkm!!!



    Voihan se Pösökin olla peliveto, mutta itse en juuri jaksa tempuilla nippeleiden tai ovien lukkojen kanssa :smile: ...ja onhan ranskiksissa aina mukava jousitus. Laatu epäilyttyy ainakin noissa uusissa kun juuri tuttavan uudessa C4:ssä kuukausien remontti - toki takuuna vielä.



    Toyotassa kyllä kieltämättä osittain maksaa merkki ja laatuimago, mutta näinhän on myös vaikka Mersun ja Volvonkin kohdalla.

      
  • Arvonalennus 500 euroa kolmessa vuodessa, just joo. Todisteita framille tai didn't happen...

      
  • Juu näin kävi. Ei toki varmaan tule toista kertaa vastaan saman moista. Toki pidin autosta hyvää huolta ja vaihdoin seuraavalla kerralla merkkiliikkeessä huomattavasti kalliimman auton ja siitä toki varmaan katetta enemmän. Mutta tyytyväinen olin - ja autokin oli yksi parhaita omistamiani kestävyyden ja ominaisuuksien suhteen vs. samanikäluokan vastaavat pelit. Tuon jälkeen on ollut suhteessa huonompiakin hankintoja. Samoihin aikoihin tallissa oli myös saksalainen ykkösauto, jonka arvo hupeni enemmän ja vikoja oli päällä kokoajan...

      
  • http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288643815576.html



    Onhan arvonsäilymiselle syynsä - itse vahvistan arvonsa säilyttävien automallien paremmuuden sillä, että ei vaan ole ollut vikoja ainakaan omalla kohdalla... mutta jos haluaa säästää hankinnassa ja maksaa sitten muussa, niin sitten vaikka Megane on siihen oiva peli. En olisi ollenkaan varma, että ero hankintahinnassa kattaa kaikkia korjauksia ja sitä vaivaa, mikä aiheutuu ylimääräisistä ongelmista. Lisäksi auton ollessa vaikka 15v voidaan katsoa, että mikä on auton arvo silloin. Veikkaan, että Corolla puolet Meganea kalliimpi edelleen hankkia, mutta halvempi käyttää...

      
  • Ajattelija2013:

    Itsekin kuvittelin kaverini autosta, että vika olisi yksilössä. Mutta katsohan liikenteessä pyöriviä 307 Pösöjä. Lähes jokaisessa on jokin polttimo pimeänä. Johtuu siitä, että polttimo palaa noin kerran kahdessa viikossa. Kaverini Pösö oli siis aikoinaan uusi, ei hän sillä enää aja.




    Tuosta voi päätellä, että 307:ssa on tyyppivika-altis jännitteensäädin. Polttimonvaihtorumban sijaan riittäisi siis yhden komponentin uusinta.

      
  • Minkä lisäksi pieni olisi pösönkin arvonalennus jos vaihtaisin sen uudempaan ja selvästi kalliimpaan autoon. Ainahan niissä hyvitetään vanhasta autosta kelvollisesti. Ei siinä mitään uutta ole. Tuo esimerkkisi ei kerro todellisuutta. Jos olisit sen saanut myytyä yksityiselle netin kautta tuolla hinnalla olisit nimeltäsi Harry Houdini...



    Minkä lisäksi omat kokemukseni ranskalaisista autoista eivät tue ylläolevaa näkemystä. Vikoja autoissa on ollut melko vähän. Katsastusremontteihin on mennyt 100-200 euroa/vuosi ja tämä on aina sisältänyt öljyn ja suodattimien vaihdon. Tuhansien eurojen hinnaneron kiinni kurominen kestäisi kokemukseni mukaan lähes ihmiselämän ja edellyttää silloinkin, ettei siinä japsissa sitten todellakaan ole MITÄÄN VIKAA. Ja siihen en sentään usko, tuskin kovin moni omistajakaan...

      
  • Mulla on Skoda Yeti vm. 2009. Ajettu 150t km. Auto on aivan romuna: neliveto rikki, mukavuusväylä sekaisin, toinen xenon pimenee kun tulee tarpeeksi kylmää ja pisteenä i:n päälle ovien pellit ruostuu.



    Luulenpa silti että menee katsastuksesta ok läpi ja onpa kyseinen auto komeillut esim. Saksan katsastutilastoissa vähävikaisena. Silti jopa Laakkosen mekaanikko myöntää että aika paljon näitten kanssa ollut ongelmia.



    Että se niistä tilastoista!



    Seuraava auto on VW-ryhmästä vain työsuhde-autona tai jollain kaiken kattavalla extra-takuulla!

      
  • Yhdellä vm.97 Corollalla ajelin 70tkm kolmen vuoden aikana. Auto oli tuolloin vajaa 10v vanha ... Maksoin autosta muistaakseni 7500,- merkkiliikkeestä ostettuna ja vaihdossa sain sillä hyvitystä 7000,- kolmen vuoden kuluttua.




    1997 + 10 v.+ 3.v = vuosi 2010? Nyt sellaisen saa hintaan 1500 euroa, eli vanhan auton ostajaa kirpaisi 7000-1500= 5500 euroa.

    http://www.nettiauto.com/toyota/corolla?yfrom=1997&yto=1997



    Toki hyvityshinnat ovat kaupantekoa, mutta tuosta tuli ajatus että "musta pekka jää käteen".



    "Joka saa Pekan, voi laittaa sen kiertoon toisen nostaessa pelaajalta korttia tai pitää itsellään myöhempää taktikointia varten. Se, joka viimeisenä pitää hallussaan Pekka-korttia, häviää pelin ja joutuu "Pekaksi" "



    http://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka-pelikortit

      
  • Osuva vertaus.näinhän se menee eli joku lystin lopulta maksaa.mutta jos auto joka maksaa 7000.- ja pelaa hyvin ja vioitta vaikka lähes 10v ja 200tkm niin ei tuo 5000-6000.- ole paha raha enää arvonmenetyksessä jos tosiaan remontteja ei tarvita. Toki en tiedä onko näin mennyt, mutta lujia tuollaiset Toyotat ovat olleet.

      
  • Toyotan palvonta muistuttaa uskontoa. Tässä maailmassa T on viaton auto, joka on syntynyt neitseellisesti, eikä siinä siis voi olla mitään vikaa. Pahat voimat uhkaavat kuitenkin koko ajan. Pääpaholaisen nimi on Patonki, joka vaanii apureineen kaikkialla. Paholaisella on monta nimeä. Niitä ovat mm. ranskanrapea, ranskis ja renupaska. Patongin palvojat eivät kunnioita viatonta eivätkä tiedä, että palveltuaan se pääsee autojen taivaaseen, joka sijaitsee Afrikassa. Siellä se voi jatkaa ikuista elämäänsä.



    Toyotan palvojat näkevät jumalansa töitä kaikkialla. Ihanaa on nousta aamulla ja nähdä kuinka jumala on voittanut paholaisen: naapurin patonki ei käynnisty! T:n palvojaa ei voi käännyttää mitenkään. Useat heistä tehtailevat tarinoita patongeista, joille on käynyt huonosti. Näitä tarinoita kerrotaan sitten rattoisissa tupailloissa kaikilla mahdollisilla keskustelupalstoilla, eikä vähiten Tekniikan Maailmassa.

      
  • Kehtaakko Sodomka sen verran muokata, että lisäät tuohon loppuun Aamen-sanan? Muistaakseni rukoukset ruukaavat päättyä siihen.

      
  • Sodomka:

    Toyotan palvonta muistuttaa uskontoa. Tässä maailmassa T on viaton auto, joka on syntynyt neitseellisesti, eikä siinä siis voi olla mitään vikaa. Pahat voimat uhkaavat kuitenkin koko ajan. Pääpaholaisen nimi on Patonki, joka vaanii apureineen kaikkialla. Paholaisella on monta nimeä. Niitä ovat mm. ranskanrapea, ranskis ja renupaska. Patongin palvojat eivät kunnioita viatonta eivätkä tiedä, että palveltuaan se pääsee autojen taivaaseen, joka sijaitsee Afrikassa. Siellä se voi jatkaa ikuista elämäänsä.

    Toyotan palvojat näkevät jumalansa töitä kaikkialla. Ihanaa on nousta aamulla ja nähdä kuinka jumala on voittanut paholaisen: naapurin patonki ei käynnisty! T:n palvoja ei voi käännyttää mitenkään. Useat heistä tehtailevat tarinoita patongeista, joille on käynyt huonosti. Näitä tarinoita kerrotaan sitten rattoisissa tupailloissa kaikilla mahdollisilla keskustelupalstoilla, eikä vähiten Tekniikan Maailmassa.




    LOL :grin:



    Repesin ihan täysin. Upeasti kirjoitettu, on samaa mieltä tai ei.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit