Kuinkahan moni näistä nykyautojen kosketusnäytöistä toimii 10-vuoden ja parin sadan tuhannen ajokilometrin jälkeen suomen vaihtuvissa lämpötilaoloissa ? Ja kuinkahan kallista tulee olemaankaan nykyisten ja tulevien hybridiautojen korjaukset niiden ikääntyessä ?
10 vuotta on jo aivan siedettävä ikä jos vikoja alkaa vasta silloin tulemaan. Mutta kun vika on päällä jo siinä vaiheessa kun auto ajetaan jälleenmyyjän liikkeestä pihalle on tilanne sietämätön. Itse peruisin kaupat.
"Immediately upon delivery, the steering was severely notchy - to the point that driving the car on the highway was terrifying.
At 700 miles, I brought it back to the dealer. After a test drive, they called me and said the car was unsafe and would not be returned to me until resolved. They gave me a brand new A4 loaner, so that was fine. They replaced the steering rack, which worked until...
At about 3k miles, I noticed the notchiness returning. For the next 1k miles, it got progressively worse. I called my dealer and they said that Audi knew about the problem, but had no solution yet. I decided to bring it in anyway for an early 5k service since, alas, I was also already down a quart of oil. The service manager suggested I contact the Audi complaint line about the steering. Later in the day, the dealer confirmed that the steering was not right, and that they had escalated the issue at Audi. Audi told them to replace the steering shaft first. This did no good. Next came a new steering rack (the third on the 4k life of this car)."
Kuinkahan moni näistä nykyautojen kosketusnäytöistä toimii 10-vuoden ja parin sadan tuhannen ajokilometrin jälkeen suomen vaihtuvissa lämpötilaoloissa ?
Autojen näyttöjä käytetään niin vähän, etten näe tuota erityisen haastavana sovelluksena. Kaikenlaista mekaanista kuritusta saavat kännykätkin toimivat yleensä kovillakin käyttömäärillä siihen asti, kunnes tulee se viimeinen isku. Tämän tabletin ja autoni ostin suurin piirtein samaan aikaan, mutta olen varmaan jo nyt käyttänyt tabletin näyttöä enemmän kuin mitä autoni näyttöä koskaan tullaan käyttämään. Tabletti saa myös kaikenlaisia osumia, joita auton näyttöön ei tule.
Mikset hae jostain puoli-ilmaista mutta hyväkuntoista vanhaa Audia ja kunnosta/vaihda siihen kuluneet osat uudenveroisiksi? Tuo tulee takuulla halvemmaksi kuin uuden auton hankkiminen.
En tarvitse toista autoa, sitä paitsi omani on vasta sisäänajo vaiheessa.
On toki mutta oletko seurannut Tekniikan maailman kestotestejä? Mitä uudempi auto sitä karstaisemmat imuventtiilit. Uskallan väittää että johtuu yhä tehokkaammista kierrätysjärjestelmistä.
On toki mutta oletko seurannut Tekniikan maailman kestotestejä? Mitä uudempi auto sitä karstaisemmat imuventtiilit. Uskallan väittää että johtuu yhä tehokkaammista kierrätysjärjestelmistä.
Ei tuolla kierrätysjärjestelmät tehokkuudella, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, ole juurikaan tekemistä tuon kanssa. Enemmänkin kyse on suorasuihkutuksesta ja moottoriin ohjauksesta. Toisaalta viime aikoina dieselmarkkinoille tullut matalapaine-EGR ei sotke kanavia laisinkaan. Onko TM:n testissä muuten ollut jotain ongelmia, jotka ovat johtuneet tuosta karstoittumisesta?
Niin, kännyköitähän käytetään usein jopa 2- vuotta, joten jos toimivuus näille kojelaudan näytöille ja muille lisääntyville komponenteille on edes osittain sama kuin nykyinen mobiilitekniikka, takuuaikojen loppuessa alkoi keskustelut jälkimarkkinoinnin kanssa. Ja kyllä se käyttö on autoissa aika rajua, ainakin lämpötilavaihtelujen osalta. Harmitus on vikaantuessa myös aikamoinen, jos näiden näyttöjen kautta käytetään niin ilmastointia kuin radiotakin. Useassa merkissä (kuten esim. vaikkapa normaalisti kestävissä Toyotissa, kyseessä Corolla) pelkkä näytön tai radion vaihto ei välttämättä riitäkään, vaan vikaantumisen ilmetessä vaihdetaan lähes koko keskikonsoli, koska kaikki toiminnot on kasattu yhteen vaihdettavaan pakettiin. Hinta on suhteeton auton arvoon verrattaessa. Minulla ei ole tarkoitus maalata piruja seinille tämän asian osalta puhumattakaan minkään automerkin osalta, mutta kyllä meidän tavallisten autonkäyttäjien osalta tekninen kehitys ei helpota tai halvenna autoilun kustannuksia. Tosin, kukas auton käyttöä on edullisena pitänyt tähänkään asti.
On toki mutta oletko seurannut Tekniikan maailman kestotestejä? Mitä uudempi auto sitä karstaisemmat imuventtiilit. Uskallan väittää että johtuu yhä tehokkaammista kierrätysjärjestelmistä.
Ei tuolla kierrätysjärjestelmät tehokkuudella, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, ole juurikaan tekemistä tuon kanssa. Enemmänkin kyse on suorasuihkutuksesta ja moottoriin ohjauksesta. Toisaalta viime aikoina dieselmarkkinoille tullut matalapaine-EGR ei sotke kanavia laisinkaan. Onko TM:n testissä muuten ollut jotain ongelmia, jotka ovat johtuneet tuosta karstoittumisesta?
Ei, mutta aina karstoittuminen muistetaan mainita, eikä kestotestin lyhyt matka kerro mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Ehkä ilmaisin itseni väärin, tarkoitin sitä että jos kyseinen vaihtoehto olisi ollut olemassa. En olettanut että joku ottaisi sen kirjaimellisesti.
Tarjoamani vaihtoehto oli olemassa silloin kuin teit päätöksesi, mutta törmäsit sen kertomalla, ettet tarvitse autoa, koska sinulla jo on uusi auto.
Ei vanha auto vastaa uutta vaikka siihen vaihtaisi kuinka paljon osia. Vaikka Audi oli ja on edelleen maailman vähiten ruostuva auto, tästä on vaikka mitä näyttöä, niin kyllä sillekin rajansa tulee vastaan. Halusin nimen omaan uuden auton juuri ruosteongelmien takia, mutta mukana tuli kasa turhaa elektroniikkaa ja Turbo. Ei muuta kun sormet ristissä odotellaan mitä tuleman pitää.
Niin, kännyköitähän käytetään usein jopa 2- vuotta, joten jos toimivuus näille kojelaudan näytöille ja muille lisääntyville komponenteille on edes osittain sama kuin nykyinen mobiilitekniikka, takuuaikojen loppuessa alkoi keskustelut jälkimarkkinoinnin kanssa. Ja kyllä se käyttö on autoissa aika rajua, ainakin lämpötilavaihtelujen osalta. Harmitus on vikaantuessa myös aikamoinen, jos näiden näyttöjen kautta käytetään niin ilmastointia kuin radiotakin. Useassa merkissä (kuten esim. vaikkapa normaalisti kestävissä Toyotissa, kyseessä Corolla) pelkkä näytön tai radion vaihto ei välttämättä riitäkään, vaan vikaantumisen ilmetessä vaihdetaan lähes koko keskikonsoli, koska kaikki toiminnot on kasattu yhteen vaihdettavaan pakettiin. Hinta on suhteeton auton arvoon verrattaessa. Minulla ei ole tarkoitus maalata piruja seinille tämän asian osalta puhumattakaan minkään automerkin osalta, mutta kyllä meidän tavallisten autonkäyttäjien osalta tekninen kehitys ei helpota tai halvenna autoilun kustannuksia. Tosin, kukas auton käyttöä on edullisena pitänyt tähänkään asti.
Itselläni on tiedossa paljonkin tuota vanhempia kännyköitä, joiden näytöt ovat kunnossa. Yksi tietokone on myös pelannut vailla ensimmäistäkään mekaanista ongelmaa, vaikka se on kokenut autoa suurempaa lämpötilanvaihtelua, kuluttavia teollisuusympäristöjä ja kiertolaisen elämää reppumiesten laukun pohjalla. 10 vuotta ei ole tuolta koneelta enää kaukana ja näyttä toimii edelleen kuin uutena.
En ole tutustunut näyttöjen tekniikkaan. Voitko kertoa, millä tavalla auton lämpötilat kuluttavat näyttöä?
Ei vanha auto vastaa uutta vaikka siihen vaihtaisi kuinka paljon osia. Vaikka Audi oli ja on edelleen maailman vähiten ruostuva auto, tästä on vaikka mitä näyttöä, niin kyllä sillekin rajansa tulee vastaan. Halusin nimen omaan uuden auton juuri ruosteongelmien takia, mutta mukana tuli kasa turhaa elektroniikkaa ja Turbo. Ei muuta kun sormet ristissä odotellaan mitä tuleman pitää.
Nuo vanhat Audit on niin hyvin suojattu, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa löytää yksilö, joka kestää vielä pitkään ilman merkittäviä ongelmia ruosteen suhteen.
Ei vanha auto vastaa uutta vaikka siihen vaihtaisi kuinka paljon osia. Vaikka Audi oli ja on edelleen maailman vähiten ruostuva auto, tästä on vaikka mitä näyttöä, niin kyllä sillekin rajansa tulee vastaan. Halusin nimen omaan uuden auton juuri ruosteongelmien takia, mutta mukana tuli kasa turhaa elektroniikkaa ja Turbo. Ei muuta kun sormet ristissä odotellaan mitä tuleman pitää.
Nuo vanhat Audit on niin hyvin suojattu, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa löytää yksilö, joka kestää vielä pitkään ilman merkittäviä ongelmia ruosteen suhteen.
Ei vanha auto vastaa uutta vaikka siihen vaihtaisi kuinka paljon osia. Vaikka Audi oli ja on edelleen maailman vähiten ruostuva auto, tästä on vaikka mitä näyttöä, niin kyllä sillekin rajansa tulee vastaan. Halusin nimen omaan uuden auton juuri ruosteongelmien takia, mutta mukana tuli kasa turhaa elektroniikkaa ja Turbo. Ei muuta kun sormet ristissä odotellaan mitä tuleman pitää.
Nuo vanhat Audit on niin hyvin suojattu, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa löytää yksilö, joka kestää vielä pitkään ilman merkittäviä ongelmia ruosteen suhteen.
Näin varmasti on.
Uudempien konsernin tuotteiden kohdalla kannataa olla tarkempi ne ruosuu ja taas asiakas maksaa kuten muissakin ongelmissa.
Uudemmat Allroad audit ruostuu ainakin ihan käsiin.
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Jos palaan noihin Audin uusien mallien viivästymisiin ja muutoksiin.
Uusi Audi A4 malli on ilmeisesti pitkälti jo valmiina. Netissä on näkynyt joitain kuvia ja muotilukieli on pitkälti edellisten mallien mukainen.
Kysyisinkin; tiedättekö tuotantotekniikasta kukaan niin paljon, että voiko isoja muutoksia korin muotoilun suhteen enää tehdä jos vaikka mallin esittelyä lykättäisiin puolella vuodella?
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
Onkohan nämäkin ruosteiset A6:set olleet meri-ilmastossa jossain Ruotsin rannikolla?
Se on ongelma jo nyt, esimerkkinä Audin sähkömekaaninen ohjaus. Koskee muuten myös A7 ja A8 malleja, sama vika.
Turboja on levinnyt säännöllisesti jo alta 50 000km, Vag areena on täynnä saman toistoa.
Olisin valmis maksamaan hyvän hinnan perustekniikalla olevasta isosta autosta, jos sen saisi vielä hieman halvemmalla siitä syystä että siitä on karsittu turha elektroniikka pois niin vielä parempi. Nykyautoissa kun on näitä varustepaketteja joissa tulee mukana kaikkea tarpeetontakin. Hyväksyn että turvallisuudesta joudun tinkimään mutta kompensoin sitä ajotyylillä.
Jo vain, mutta minä kirjoitin jo aikaisemminkin, että yksittäisiä suunnittelu-/valmistusvirheitä toki sattuu edelleen, niin kuin on aina sattunut. Mutta jos puhutaan ihan yleisesti kaikista autoista, niin en näe mitään todisteita siitä, että nykyauto kestäisi huonommin kuin -90 luvun auto. Kyllä silloinkin vietiin lähes uusia autoja pajalle ties minkäkin vian vuoksi ja väitän että useammin kuin nykyisin. Kuten Ritsa jo puhuimmekin, silloin ei ollut nettiä, joten esimerkiksi tietoisuus Opelin valtavista laatuongelmista levisi ilmeisen hitaasti.
Itse oikeastaan perstuntumalta väittäisin näin, että suunnitteluvirheitä sattuu varmaankin suunnilleen yhtä paljon kuin aikaisemminkin. Näin ollen tiettyjä vikoja, jotka koskevat koko mallistoa, saattaa olla suunnilleen yhtä paljon kuin -90 luvulla. Autot ovat kuitenkin huomattavasti tasalaatuisempia kuin ennen, kiitos tietotekniikan ja automaation. Sellaisia "krapulassa kasattuja" maanantaikappaleita ei luultavasti enää tule sillä tavalla vastaan, mikä parikymmentä vuotta sitten oli varsin yleistäkin.
Mitä niihin kosketusnäyttöihin tulee, niin uskaltaisin olla NHB:n kanssa samaa mieltä. Kosketusnäyttö autossa ei koe likimainkaan sellaista rasitusta, kuin jatkuvassa käytössä oleva kännykkä tai tabletti. Nopeampia lämpövaihteluita kännykkä kestää, koska siirtyy hetkessä -25 asteesta lämpimään taskuun. Jatkuvan tökkimisen lisäksi puhelinta myös väännellään ja tiputetaan usein. Enkä oikein usko, että kukaan lataa autoon "Töki muna rikki" peliä, jos satutte kyseisen idioottipelin tuntemaan. Nykyteinin käytössä puhelimen näyttöä siis hakataan kuukaudessa yhtä paljon, kuin auton näyttöä kymmenessä vuodessa.
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
Onkohan nämäkin ruosteiset A6:set olleet meri-ilmastossa jossain Ruotsin rannikolla?
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
Onkohan nämäkin ruosteiset A6:set olleet meri-ilmastossa jossain Ruotsin rannikolla?
Hyvä nyt tuli yksi Ajattelija jokaa kertoo omistavan Audin jossa on 2.0 TSFI moottori. Onko sinullakin mennyt öljyä Audin mukaan normaalit 5-15l öljynvaihtovalin aikana?
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
Onkohan nämäkin ruosteiset A6:set olleet meri-ilmastossa jossain Ruotsin rannikolla?
Wolkswagen ei ole Audi mutta Audi on pitkälti Wolkswagen
Ja vaikka kaikkesi teit, niin yhdestäkään Bemarista et löytänyt mitään vastaavaa?
Tämä uutisen alla keskustellaan Audin ongelmista siksi en viitsi sotkea muita merkkejä mukaan voit itse avata uuden ketjun muitten merkien ongelmista jos haluat.
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
Onkohan nämäkin ruosteiset A6:set olleet meri-ilmastossa jossain Ruotsin rannikolla?
Jos palaan noihin Audin uusien mallien viivästymisiin ja muutoksiin.
Uusi Audi A4 malli on ilmeisesti pitkälti jo valmiina. Netissä on näkynyt joitain kuvia ja muotilukieli on pitkälti edellisten mallien mukainen.
Kysyisinkin; tiedättekö tuotantotekniikasta kukaan niin paljon, että voiko isoja muutoksia korin muotoilun suhteen enää tehdä jos vaikka mallin esittelyä lykättäisiin puolella vuodella?
En tiedä asiasta oikeastaan mitään, mutta voisi kuvitella, että korin muotoilua olisi varsin helppoakin muuttaa ainakin joiltain osin. Ei kai siinä tarvitse kuin muotoilijan suunnitella muutoksen ja vähän ohjeistaa tietokonetta uudelleen. Toki muutoksien suuruudesta riippuen, ne voivat vaikuttaa moneenkin asiaan. Muun tekniikan merkittävä muuttaminen taitaisikin olla jo aika hankalaa.
Hyvä nyt tuli yksi Ajattelija jokaa kertoo omistavan Audin jossa on 2.0 TSFI moottori. Onko sinullakin mennyt öljyä Audin mukaan normaalit 5-15l öljynvaihtovalin aikana?
Tämä Audin 2.0 TSFI moottorin käsittämätön öljynkulutus oli itselläni yksi valintaperuste, kun viimeksi vaihdoin autoa ja siitä on jo 7 vuotta ja edelleen asia on samalla mallilla. Valinta ei silloin kohdistunut Audiin ja edelleen tuo ominaisuus ei houkuta valitsemaan tuota moottoria ja nimenomaan ne houkuttelevimmat business-mallit on tuolla moottorilla. Jotain tarttis tehdä, sanoisi entinen maan päämieskin, koska tuo ei ole nykyautolle hyväksyttävä ominaisuus.
Tämä Audin 2.0 TSFI moottorin käsittämätön öljynkulutus oli itselläni yksi valintaperuste, kun viimeksi vaihdoin autoa ja siitä on jo 7 vuotta ja edelleen asia on samalla mallilla. Valinta ei silloin kohdistunut Audiin ja edelleen tuo ominaisuus ei houkuta valitsemaan tuota moottoria ja nimenomaan ne houkuttelevimmat business-mallit on tuolla moottorilla. Jotain tarttis tehdä, sanoisi entinen maan päämieskin, koska tuo ei ole nykyautolle hyväksyttävä ominaisuus.
Alunperin kyseinen moottori tosiaan kulutti öljyä. Faceliftin myötä (ehkä jo aikaisemmin?) tämä ärsyttävä ongelma poistui, jo siis ennen tehopäivitystä. Faceliftattu 211 hv tai 225 hv TFSI moottori ei syö enää öljyä käytännössä ollenkaan.
Milloin tuo 2.0 TFSI sitten on faceliftattu niin, ettei kuluta enää öljyä? Asia kiinnostaisi ihan faktapohjalta eli jos jostain löytyy linkki missä tuo on todennettu, niin olisi hyvä. Ainakin vuoden 2010 moottorissa tuo ongelma vielä on Tuulilasin mukaan.
Voi siis olla, että moottorin osalta ongelma on korjattu jo ennen faceliftiä. Mutta facelift tehtiin reilu kaksi vuotta sitten. Näkyvin muutos ovat muuttuneet etuvalot. Tämän jälkeisissä Audeissa ei tuota öljynkulutus ongelmaa ole ollut. Omaani olen lisännyt kerran öljyä ja se on vuosimallia 2012. Eri foorumeilta voi myös asian todeta, ettei tarvitse vain minun yhtä esimerkkiä uskoa.
Hyvä nyt tuli yksi Ajattelija jokaa kertoo omistavan Audin jossa on 2.0 TSFI moottori. Onko sinullakin mennyt öljyä Audin mukaan normaalit 5-15l öljynvaihtovalin aikana?
Tämä Audin 2.0 TSFI moottorin käsittämätön öljynkulutus oli itselläni yksi valintaperuste, kun viimeksi vaihdoin autoa ja siitä on jo 7 vuotta ja edelleen asia on samalla mallilla. Valinta ei silloin kohdistunut Audiin ja edelleen tuo ominaisuus ei houkuta valitsemaan tuota moottoria ja nimenomaan ne houkuttelevimmat business-mallit on tuolla moottorilla. Jotain tarttis tehdä, sanoisi entinen maan päämieskin, koska tuo ei ole nykyautolle hyväksyttävä ominaisuus.
Uskon että Unkarissa missä Audin moottoritehdas sijaitsee ja missä kyseinen moottorikin valmistetaan on vähän isommat toleranssit kuin esim Saksalaisissa tehtaissa. Se selittää varmasti tuota öljynkulutusta noissa kultuureissa aina kaikki on tehty vähän sinnepäin
Mites muuten Ajattelija sullahan ei ole tuo Facelift malli tai siiten olet taas vaihtanut Audia syökö sinun Audi paljon yli 5 litraa öljyä vaihtojen välissä?
inspektor70:
10 vuotta on jo aivan siedettävä ikä jos vikoja alkaa vasta silloin tulemaan. Mutta kun vika on päällä jo siinä vaiheessa kun auto ajetaan jälleenmyyjän liikkeestä pihalle on tilanne sietämätön. Itse peruisin kaupat.
"Immediately upon delivery, the steering was severely notchy - to the point that driving the car on the highway was terrifying.
At 700 miles, I brought it back to the dealer. After a test drive, they called me and said the car was unsafe and would not be returned to me until resolved. They gave me a brand new A4 loaner, so that was fine. They replaced the steering rack, which worked until...
At about 3k miles, I noticed the notchiness returning. For the next 1k miles, it got progressively worse. I called my dealer and they said that Audi knew about the problem, but had no solution yet. I decided to bring it in anyway for an early 5k service since, alas, I was also already down a quart of oil. The service manager suggested I contact the Audi complaint line about the steering. Later in the day, the dealer confirmed that the steering was not right, and that they had escalated the issue at Audi. Audi told them to replace the steering shaft first. This did no good. Next came a new steering rack (the third on the 4k life of this car)."
http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2844976
inspektor70:
Autojen näyttöjä käytetään niin vähän, etten näe tuota erityisen haastavana sovelluksena. Kaikenlaista mekaanista kuritusta saavat kännykätkin toimivat yleensä kovillakin käyttömäärillä siihen asti, kunnes tulee se viimeinen isku. Tämän tabletin ja autoni ostin suurin piirtein samaan aikaan, mutta olen varmaan jo nyt käyttänyt tabletin näyttöä enemmän kuin mitä autoni näyttöä koskaan tullaan käyttämään. Tabletti saa myös kaikenlaisia osumia, joita auton näyttöön ei tule.
NHB:
En tarvitse toista autoa, sitä paitsi omani on vasta sisäänajo vaiheessa.
NHB:
On toki mutta oletko seurannut Tekniikan maailman kestotestejä? Mitä uudempi auto sitä karstaisemmat imuventtiilit. Uskallan väittää että johtuu yhä tehokkaammista kierrätysjärjestelmistä.
ritsa:
No sittenhän ongelma ei ole tarjonnassa vaan olet tehnyt vain toisen valinnan ja puheet silmien räpsymisistä ovat vain puheita.
NHB:
Ehkä ilmaisin itseni väärin, tarkoitin sitä että jos kyseinen vaihtoehto olisi ollut olemassa. En olettanut että joku ottaisi sen kirjaimellisesti.
ritsa:
Ei tuolla kierrätysjärjestelmät tehokkuudella, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, ole juurikaan tekemistä tuon kanssa. Enemmänkin kyse on suorasuihkutuksesta ja moottoriin ohjauksesta. Toisaalta viime aikoina dieselmarkkinoille tullut matalapaine-EGR ei sotke kanavia laisinkaan. Onko TM:n testissä muuten ollut jotain ongelmia, jotka ovat johtuneet tuosta karstoittumisesta?
Niin, kännyköitähän käytetään usein jopa 2- vuotta, joten jos toimivuus näille kojelaudan näytöille ja muille lisääntyville komponenteille on edes osittain sama kuin nykyinen mobiilitekniikka, takuuaikojen loppuessa alkoi keskustelut jälkimarkkinoinnin kanssa. Ja kyllä se käyttö on autoissa aika rajua, ainakin lämpötilavaihtelujen osalta. Harmitus on vikaantuessa myös aikamoinen, jos näiden näyttöjen kautta käytetään niin ilmastointia kuin radiotakin. Useassa merkissä (kuten esim. vaikkapa normaalisti kestävissä Toyotissa, kyseessä Corolla) pelkkä näytön tai radion vaihto ei välttämättä riitäkään, vaan vikaantumisen ilmetessä vaihdetaan lähes koko keskikonsoli, koska kaikki toiminnot on kasattu yhteen vaihdettavaan pakettiin. Hinta on suhteeton auton arvoon verrattaessa. Minulla ei ole tarkoitus maalata piruja seinille tämän asian osalta puhumattakaan minkään automerkin osalta, mutta kyllä meidän tavallisten autonkäyttäjien osalta tekninen kehitys ei helpota tai halvenna autoilun kustannuksia. Tosin, kukas auton käyttöä on edullisena pitänyt tähänkään asti.
ritsa:
Tarjoamani vaihtoehto oli olemassa silloin kuin teit päätöksesi, mutta törmäsit sen kertomalla, ettet tarvitse autoa, koska sinulla jo on uusi auto.
NHB:
Ei, mutta aina karstoittuminen muistetaan mainita, eikä kestotestin lyhyt matka kerro mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
NHB:
Ei vanha auto vastaa uutta vaikka siihen vaihtaisi kuinka paljon osia. Vaikka Audi oli ja on edelleen maailman vähiten ruostuva auto, tästä on vaikka mitä näyttöä, niin kyllä sillekin rajansa tulee vastaan. Halusin nimen omaan uuden auton juuri ruosteongelmien takia, mutta mukana tuli kasa turhaa elektroniikkaa ja Turbo. Ei muuta kun sormet ristissä odotellaan mitä tuleman pitää.
inspektor70:
Itselläni on tiedossa paljonkin tuota vanhempia kännyköitä, joiden näytöt ovat kunnossa. Yksi tietokone on myös pelannut vailla ensimmäistäkään mekaanista ongelmaa, vaikka se on kokenut autoa suurempaa lämpötilanvaihtelua, kuluttavia teollisuusympäristöjä ja kiertolaisen elämää reppumiesten laukun pohjalla. 10 vuotta ei ole tuolta koneelta enää kaukana ja näyttä toimii edelleen kuin uutena.
En ole tutustunut näyttöjen tekniikkaan. Voitko kertoa, millä tavalla auton lämpötilat kuluttavat näyttöä?
ritsa:
Nuo vanhat Audit on niin hyvin suojattu, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa löytää yksilö, joka kestää vielä pitkään ilman merkittäviä ongelmia ruosteen suhteen.
NHB:
Näin varmasti on.
ritsa:
Uudempien konsernin tuotteiden kohdalla kannataa olla tarkempi ne ruosuu ja taas asiakas maksaa kuten muissakin ongelmissa.
Uudemmat Allroad audit ruostuu ainakin ihan käsiin.
http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2827756
"Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja."
http://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaisen+laatuauton+uusi+ongelma+ruoste+kukkii+ja+asiakas+maksaa/a2204468?fb_action_ids=10200548783898356%2C10200548773498096%2C10200537645979915%2C10200536635474653&fb_action_types=og.recommends&fb_ref=artikkeli&fb_source=other_multiline&action_object_map={%2210200548783898356%22%3A1412549995629434%2C%2210200548773498096%22%3A564596813605399%2C%2210200537645979915%22%3A470383566394313%2C%2210200536635474653%22%3A677447258933433}&action_type_map={%2210200548783898356%22%3A%22og.recommends%22%2C%2210200548773498096%22%3A%22og.recommends%22%2C%2210200537645979915%22%3A%22og.recommends%22%2C%2210200536635474653%22%3A%22og.recommends%22}&action_ref_map={%2210200548773498096%22%3A%22artikkeli%22%2C%2210200537645979915%22%3A%22artikkeli%22}
Jos palaan noihin Audin uusien mallien viivästymisiin ja muutoksiin.
Uusi Audi A4 malli on ilmeisesti pitkälti jo valmiina. Netissä on näkynyt joitain kuvia ja muotilukieli on pitkälti edellisten mallien mukainen.
Kysyisinkin; tiedättekö tuotantotekniikasta kukaan niin paljon, että voiko isoja muutoksia korin muotoilun suhteen enää tehdä jos vaikka mallin esittelyä lykättäisiin puolella vuodella?
Sui Hing:
Wolkswagen ei ole Audi, ja mitä tuohon yhteen autoon tulee niin se saattaa johtua pelkästään meri-ilmastosta.
ritsa:
Onkohan nämäkin ruosteiset A6:set olleet meri-ilmastossa jossain Ruotsin rannikolla?
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819
Wolkswagen ei ole Audi mutta Audi on pitkälti Wolkswagen
Jo vain, mutta minä kirjoitin jo aikaisemminkin, että yksittäisiä suunnittelu-/valmistusvirheitä toki sattuu edelleen, niin kuin on aina sattunut. Mutta jos puhutaan ihan yleisesti kaikista autoista, niin en näe mitään todisteita siitä, että nykyauto kestäisi huonommin kuin -90 luvun auto. Kyllä silloinkin vietiin lähes uusia autoja pajalle ties minkäkin vian vuoksi ja väitän että useammin kuin nykyisin. Kuten Ritsa jo puhuimmekin, silloin ei ollut nettiä, joten esimerkiksi tietoisuus Opelin valtavista laatuongelmista levisi ilmeisen hitaasti.
Itse oikeastaan perstuntumalta väittäisin näin, että suunnitteluvirheitä sattuu varmaankin suunnilleen yhtä paljon kuin aikaisemminkin. Näin ollen tiettyjä vikoja, jotka koskevat koko mallistoa, saattaa olla suunnilleen yhtä paljon kuin -90 luvulla. Autot ovat kuitenkin huomattavasti tasalaatuisempia kuin ennen, kiitos tietotekniikan ja automaation. Sellaisia "krapulassa kasattuja" maanantaikappaleita ei luultavasti enää tule sillä tavalla vastaan, mikä parikymmentä vuotta sitten oli varsin yleistäkin.
Mitä niihin kosketusnäyttöihin tulee, niin uskaltaisin olla NHB:n kanssa samaa mieltä. Kosketusnäyttö autossa ei koe likimainkaan sellaista rasitusta, kuin jatkuvassa käytössä oleva kännykkä tai tabletti. Nopeampia lämpövaihteluita kännykkä kestää, koska siirtyy hetkessä -25 asteesta lämpimään taskuun. Jatkuvan tökkimisen lisäksi puhelinta myös väännellään ja tiputetaan usein. Enkä oikein usko, että kukaan lataa autoon "Töki muna rikki" peliä, jos satutte kyseisen idioottipelin tuntemaan. Nykyteinin käytössä puhelimen näyttöä siis hakataan kuukaudessa yhtä paljon, kuin auton näyttöä kymmenessä vuodessa.
Sui Hing:
Ja vaikka kaikkesi teit, niin yhdestäkään Bemarista et löytänyt mitään vastaavaa?
Sui Hing:
Onko uusissa Audi A6 Allroadeissa samaa ruosteongelmaa mitä vanhemmissa on? Mistäs vuosimalleista on kyse linkkisi mukaan?
Hyvä nyt tuli yksi Ajattelija jokaa kertoo omistavan Audin jossa on 2.0 TSFI moottori. Onko sinullakin mennyt öljyä Audin mukaan normaalit 5-15l öljynvaihtovalin aikana?
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/audin-oljynkulutus
Ajattelija2013:
Tämä uutisen alla keskustellaan Audin ongelmista siksi en viitsi sotkea muita merkkejä mukaan voit itse avata uuden ketjun muitten merkien ongelmista jos haluat.
Ajattelija2013:
Uusista Bemarin 1 ja 3 sarjasta on löydetty vaikka mitä ruosteongelmii.
vernon vili:
En tiedä asiasta oikeastaan mitään, mutta voisi kuvitella, että korin muotoilua olisi varsin helppoakin muuttaa ainakin joiltain osin. Ei kai siinä tarvitse kuin muotoilijan suunnitella muutoksen ja vähän ohjeistaa tietokonetta uudelleen. Toki muutoksien suuruudesta riippuen, ne voivat vaikuttaa moneenkin asiaan. Muun tekniikan merkittävä muuttaminen taitaisikin olla jo aika hankalaa.
Sui Hing:
Tämä Audin 2.0 TSFI moottorin käsittämätön öljynkulutus oli itselläni yksi valintaperuste, kun viimeksi vaihdoin autoa ja siitä on jo 7 vuotta ja edelleen asia on samalla mallilla. Valinta ei silloin kohdistunut Audiin ja edelleen tuo ominaisuus ei houkuta valitsemaan tuota moottoria ja nimenomaan ne houkuttelevimmat business-mallit on tuolla moottorilla. Jotain tarttis tehdä, sanoisi entinen maan päämieskin, koska tuo ei ole nykyautolle hyväksyttävä ominaisuus.
Alunperin kyseinen moottori tosiaan kulutti öljyä. Faceliftin myötä (ehkä jo aikaisemmin?) tämä ärsyttävä ongelma poistui, jo siis ennen tehopäivitystä. Faceliftattu 211 hv tai 225 hv TFSI moottori ei syö enää öljyä käytännössä ollenkaan.
Milloin tuo 2.0 TFSI sitten on faceliftattu niin, ettei kuluta enää öljyä? Asia kiinnostaisi ihan faktapohjalta eli jos jostain löytyy linkki missä tuo on todennettu, niin olisi hyvä. Ainakin vuoden 2010 moottorissa tuo ongelma vielä on Tuulilasin mukaan.
Voi siis olla, että moottorin osalta ongelma on korjattu jo ennen faceliftiä. Mutta facelift tehtiin reilu kaksi vuotta sitten. Näkyvin muutos ovat muuttuneet etuvalot. Tämän jälkeisissä Audeissa ei tuota öljynkulutus ongelmaa ole ollut. Omaani olen lisännyt kerran öljyä ja se on vuosimallia 2012. Eri foorumeilta voi myös asian todeta, ettei tarvitse vain minun yhtä esimerkkiä uskoa.
A-utoilija:
Uskon että Unkarissa missä Audin moottoritehdas sijaitsee ja missä kyseinen moottorikin valmistetaan on vähän isommat toleranssit kuin esim Saksalaisissa tehtaissa. Se selittää varmasti tuota öljynkulutusta noissa kultuureissa aina kaikki on tehty vähän sinnepäin
Mites muuten Ajattelija sullahan ei ole tuo Facelift malli tai siiten olet taas vaihtanut Audia syökö sinun Audi paljon yli 5 litraa öljyä vaihtojen välissä?