Kuvittelenko vain vai onko - ainakin Helsingin seudulla - liikennekäyttäytyminen heikentynyt viimeisen vuoden parin aikana todella paljon? Punaisiin ajetaan niin törkeästi että vaarannetaan paitsi jalankulkijoiden jo myös vihreillä risteyksiin ajavien turvallisuus!!?
Toivoisin keskustelua aiheesta tänne lehden nettipalstalle.
Kyllähän tuo osittain pitää paikkansa. Valottimilla suojateilla saa kyllä oikeasti olla tarkkana ja pari kertaa onkin ollut todella lähellä piti tilanne jonkun k*sipään kanssa, joka luulee Runeberginkatua monacon katuradaksi. Eipä silti, kyllä niissä valollisissakin risteyksissä saa joskus olla tarkkana, kun kääntyvät autot eivät tunnu muistavan sen vertaa autokoulusta, että jalankulkijaa on väistettävä.
Miten väistät jalankulkijaa joka juoksee tien yli mistä kohden vain, katsomatta mihinkään suuntaan, koska on keskittynyt puhumaan kännykkään. Tämä vielä illalla, hämärän aikaan ja jalankulkijalla ehkä promilleja veressä. Kaikki autolijan syytä. Mitä hölmö menit ajanmaan kaupunkiin pimeällä! Pitäisikö hands-free pakko laittaa myös jalankulkijoille? Tiedossahan on kuinka vaarallista tämä on kun autoilija vain koskee kännyyn. Mutta ! Saat vapaasti varustaa autosi nk. kylmällä luurilla. Näitä saa ostaa tarvikeliikkeistä, ja koska siinä ei ole nappeja ym. saat puhua laillisesti luuriin autossasi, liittämällä tämä laite kännykkääsi joka on puhelinpidikkeessä! Eikö ole fiksua ? Värkki maksaa siinä 30,- !! Jalankulkijoille olisi keksittävä tästä poikkeava systeemi, koska se ei estä heitä juoksemasta mistä vain luuri kädessä. Jos autot kolaroi, niin se on nyt vaan peltiä.
Minua ärsyttää tässä liikennekäyttäytymisessä mm. jalakulkijoiden tarkkaavaisuuden puute. Suomessa jalankulkijat yleensä kiltisti odottavat suojatien päässä että autot loppuvat ennenkuin lähtevät ylittämään ajorataa. Kun sitten muutaman kerran olen yrittänyt antaa jollekin mahdollisuuden eli pysähtynyt suojatien eteen, niin varmaan puolessa tapauksista jalankulkija katselee ihan muualle, eikä huomaa, että nyt pitäisi laittaa tossua toisen eteen. Siinä sitten tööttäilet varovasti ja huiskit kädellä että mees nyt. Takana jono kasvaa nopeasti. Tässä pysähtymisessä piilee tosin riski, nimittäin pysähtyminen suojatien eteen kun takana on vaikka 60 tonnin sorarekka, tuntuu joskus vaaralliselta. Liekö Suomessa kukaan kehdannut käyttää puollustusta kun on ajanut jonkun perään suojatien edessä: Se pysähtyi niin yllättäen. Tiedän tapauksen, jossa peräänajaja ei ollut syyllinen, kun valtatiellä pappa kurvasi auton eteen mopolla ja välttääkseen peräänajon eka auto teki paniikkijarrutuksen. Toinen jonossa ajoi sen papan hegen pelastaneen auton perään. Oikeus tulkitsi, että kyseessä oli liikennelaissa määritelty "odottamaton tilanne", eikä peräänajajaa tuomittu mitenkään.
Toivoisin keskustelua aiheesta tänne lehden nettipalstalle.
Mitä enemmän ajoneuvoja sitä enemmän kaikenlaisia tilanteita. Mitä enemmän valo-ohjattuja risteyksiä sitä enemmän ruuhkaa, joskus tietenkin päinvastoin. Paitsi Kehä I. Suurin liikennetiheys, tie katkaistaan valoilla Espoossa n. 5 kertaa. Mitä jos juttu kokeltaisiin vaikka Turunväylällä ja Länsiväylällä, johonkin vain liikennevalot motarin keskelle. Tuntuisiko yhtään hölmöltä? Joku sen ykköskehänkin on suunnitellut ja toteuttanut! Kaikki täällä ajavat eivät ole Helsinkiläisiä tai Espoolaisia alunperin, ikävä kyllä. Mitä tapahtuu kun tullaan puimurin päältä tänne liikenteen sekaan. Onko 3 autoa ruuhka? onko yhtään tuttu tilanne?
[quote title="26.04.2004 klo 19:48 Jorma kirjoitti"]
Minua ärsyttää tässä liikennekäyttäytymisessä mm. jalakulkijoiden tarkkaavaisuuden puute.
Tuo on tosiaan liikenteen sujuvuutta haittaava ominaisuus. Nastarenkailla ajaessa moni jalankulkija huomaa rengasäänen muutoksen, kun auto jarruttaa ennen suojatietä, mutta useimmat eivät reagoi edes siihen.
Eipä heitä osaa siitä oikein moittiakkaan, kun autoilijat ovat heitä totuttaneet vuosikymmenet siihen, että ensin menee autot ja sitten pienemmät. Kestää pitkään ja vaatii autoilijoiden enemmistön mukanaoloa, ennen kuin jalankulkijat oppivat, että he ovat tiellä se lainsäätäjän erikoissuojeluksessa oleva ryhmä, jota autojen on väistettävä ja että niin kuin kaikki oikeudet, tämäkin tuo mukanaan myös vastuun.
Kun tietää, miten sujuvasti enemmistö vierittää liikennekäyttäytymisestään vastuun muille, ei ole odotettavissa että tämän sukupolven aikana tapahtuu mitään mullistavaa käännettä parempaan, mutta mitä aiemmin itse kukin alkaa sekä jalan että autolla liikkuessaan noudattamaan suojatietä koskevia sääntöjä, sen nopeammin sujuvuus siinäkin kohtaa paranee.
Minusta käyttäytymisen huononeminen oli havaittavissa punaisia päin ajamisen yleistymisenä jo 90-luvun lopulla. Tilanne on siis huonontunut tasaisesti jo ainakin viisi vuotta.
Paremmasta käyttäytymisestä ei ole toivoakaan, sillä poliisilla on entistä vähemmän mahdollisuuksia valvoa liikennettä, varsinkin pääkaupunkiseudulla.
Voisi myös väittää, että pääosa autoilijoista ajelee siistimmin kuin aikaisemmin, mutta pieni ja näkyvä osa käyttää surkean vähäistä valvontaa törkeästi hyväkseen.
Suomalaiset vain eivät osaa käyttäytyä liikenteessä. Suomalainen ajaa tai kävelee, millä nyt sitten liikkuukin, liikenteessä kuin ketään muita ei olisi olemassakaan.
Palasin vastikään amerikasta, ja voi poijjaat kuulkaa oli mukava ajaa autolla, kun kaistaa vaihtaessakin annetaan tilaa kuin ajatuksesta. Suomalaista takapuskurissa roikkumista ei esiintynyt lainkaan. Melkein kaupunkiruuhkassakin pidetään isommat turvavälit, kuin suomessa motarilla !
Vaikka ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin vallalla on täysin erilainen liikennekulttuuri.
Täällä kun yrität pitää edes jonkinsorttista turvaväliä, niin aina siihen joku idiootti autonsa tunkee !
Lamavuosina liikenne rauhoittui, mutta jälleen 90-luvun puolivälissä suunta muuttui. Omiin kokemuksiin ja itsetutkiskelun tuloksiin pohjautuen väitän, että käytös on suoraan verrannollinen työelämän tahtiin. Suuri osa liikenteestä liittyy jollain tavalla työntekoon. Nykyaikana tuntuu, että jatkuvasti on kiire ja stressi (eipä tosin ole henkilökohtaista vertailupohjaa iloisen 80-luvun työelämästä). Olisi ihme, jos tämä ei heijastuisi liikenteessä itsekkyytenä ja virheinä. Jos on kiire palaveriin tai jokin asia pitää hoitaa ennen tiettyä aikaa tai muuten vaan on liikaa tehtäviä yhdelle päivälle, kiristää se helposti hermoja ja aikaa yritetään säästää joka paikasta. Liikenteessä kiilaaminen, punaisia päin ajaminen jne. tuntuu helpolta ratkaisulta. Harmi vain, että kiireessä kuskin harkintakyky pettää, koska esim. jatkuva kaistanvaihto tai ohittelu ruuhkassa ei nopeuta etenemistä juuri lainkaan. Se vain tuntuu tehokkaalta kiihdytyksineen ja jarrutuksineen. Miten tällaisen aiheuttama tilanne sitten ratkaistaan, sitä en tiedä.
Liikenteestä on tullut Hgissä entistä hermotuneempaa. Tämä johtuu liikennevalojen ajoituksesta, joiden tarkoitus on tehdä ajosta nykivää. Punaisia päin ajetaan useammin, koska ne tunnetaan turhiksi, vain liikennettä haittaavaksi asiaksi.
Koska liikenne pysäytetään jatkuvasti kahden korttelin välein, halu pysähtyä vapaaehtoisesti ja antaa jalankulkijalle tietä on nolla. Autot kiihdyttävät valoista raivoisasti nähdessään edessä vihreät, koska ei voi tietää ehtiikö valoista ajamalla rajoituksen mukaan (yleensä ei ehdi)
Paikkoja joissa ylinopeus on pop:
Sörnäisten rantatie keskustaan päin. Liikenne pysäytetään tahallaan Merihaan kohdalle (koska muuten pääsisi pysähtymättä Kaisaniemeen asti) Nostat nopeuden valoista heti 70:een (raj 40), niin pääset vihreillä Hakaniemen torin kohdalta.
Rautatientorin kulma. Nostat nopeuden yli 60:een (raj 30) niin pääset vihreillä Mannerheimintien yli.
Samanlaisia paikkoja on monia. Sujuvuus lisääntyy, kun tuntee paikat ja nopeudet jolla vihreä aalto toimii. Turvallista eikö totta?
Sörnäisten rantatie keskustaan päin. Liikenne pysäytetään tahallaan Merihaan kohdalle (koska muuten pääsisi pysähtymättä Kaisaniemeen asti) Nostat nopeuden valoista heti 70:een (raj 40), niin pääset vihreillä Hakaniemen torin kohdalta.
Rautatientorin kulma. Nostat nopeuden yli 60:een (raj 30) niin pääset vihreillä Mannerheimintien yli.
Samanlaisia paikkoja on monia. Sujuvuus lisääntyy, kun tuntee paikat ja nopeudet jolla vihreä aalto toimii. Turvallista eikö totta?
Ei ihme että meno tuntuu nykivältä, mutta olisikohan syy ajotyylissä eikä liikennevalojen ajoituksessa? Oma ajo voi olla "sujuvaa", mutta toisten menoa tuollainen ajotyyli häiritsee.
Olen miettinyt paljon tuota samaa. Vaihtoehtoja on tullut mieleen monia, mutta en tiedä mikä niistä olisi se oikea syy, vai onko mikään.
Yksi mieleen tuleva syy on historia. Monella on juuret maaseudulla, jossa oli ja monin paikoin on vieläkin aivan sama, mitä liikenteessä teki. Kännissä ajo oli hassua, ei edesvastuutonta ja huomaavaisuus muita kohtaan tarkoitti, että ei mielellään pieraistu täydessä linja-autossa, ainakaan helteellä. Nyt on ratissa seuraava, muka kaupunkilaistunut sukupolvi, mutta vanhempien ja isovanhempien jutut ja tavat elää vielä city-ihmisen päässä. Edelleen mielletään kysymyksen olevan siitä, miten MINÄ pääsen töihin mahdollisimman nopeasti, muut saa tulla toimeen omillaan. Turha tätä oli siellä kotopuolessa miettiäkään, eipä sinne sonnan luontii ollut tunkua ruuhkaksi asti. Vaikka olisi kasvanut ikänsä kaupungissa, lapsuuden roolimalli saattoi olla kasvanut maalla, jossa oli tilaa tehdä oman mielen mukaan kenekään oikeuksia loukkaamatta.
Toinen mieleen tuleva syy on heikko itsetunto. Sellainen ihminen kerää ympärilleen panssaria ja mikäs sen parempi on nykyään kuin hieno auto, bodaus kun on niin hankalaa eikä asetta saa kantaa julkisilla paikoilla. Auton sisällä heikkokin näyttää vahvalta, joten kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Mutta kun kaikki muut heikot ovat keksineet saman keinon, ei pelkkä auto riitäkään, pitää myös käyttäytyä niin, ettei kukaan vaan luule, että tässä pelätään. Huomaavaisuus, omista oikeuksista joustaminen ja väistäminen ovat heikkouden merkkejä, niihin on varaa vain vahvoilla.
Tuo itsetunto-teoria selittäisi myös sen, miksi monille kaikki tutkittu tieto on kusetusta. Hakattu koira ei luota enää ihmiseen emmekä me poikkea koirista juurikaan. Mekin olemme terveinä iloisia, leikkisiä ja luotettavia ja luottavaisia, (henkisesti) hakattuina katkeria, ilottomia emmekä luota keneenkään. Uskomme vain, minkä itse näemme ja senkin vahvasti asenteen läpi suodatettuna. Periaate on, että herrat huijaa.
Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen on itsekäs itse sitä huomaamatta ihan niin kuin flunssaisen on vaikea tajuta, että jollain toisellakin voi olla kurja olo. Hän ei pysty antamaan edes pikkulapselle tämän oikeutta kulkea suojatietä tai vanhukselle hänen oikeuttaan ajaa autoa kykyjensä mukaan, koska kaikki yrittävät painaa häntä alas. Meille muille papan takana 70 ajamisen ja 80:n rajoituksen välillä on 7 sekuntia per kilometri, hänelle se on ihmisoikeuksien loukkausta ja siis raivostumiseen riittävä syy. Kaikki vähänkin rajoittava on hänelle kyykytystä ja hänen ikuinen ihmettelynaiheensa on, miksi muut eivät tätä huomaa. Hän tuntee tekevänsä kaikille palveluksen osoittamalla sääntöjä rikkomalla, miten epäoikeudenmukaisia ne ovat, vähän niin kuin irakilaiset tappavat irakilaisia osoittaakseen, että jenkit ovat väärässä.
Haavan päälle tulee rupi, niin myös henkisen haavan, nimittäin ylikorostunut itsetunto, joka suojaa heikkoa sisustaa. Me muut näemme sen itsekkyytenä ja uhoamisena, ihminen itse kokee sen oikeassa olemisena ja muiden typeryytenä; kuinka muut eivät voi tajuta selviä tosiasioita, ei edes silloin kun se heille kerrotaan? Mitä muuta perustelua minun sanani lisäksi muka tarvitaan?
Liikenteessä tämä ylikehittynyt oman arvon tunto näkyy ajotyylinä, joka mukautuu kulloiseenkin tilanteeseen niin, että itse pääsee mahdollisimman vähällä. Maailma on pullollaan tutkittua tietoa liikenteestä, mutta se ei pääse ajotyyliin vaikuttamaan, koska se on taas sitä herrojen kyykytystä, jonka tämä kuski onneksi ylivertaisella älyllään paljasti.
Suomalainen ei siis ehkä käyttäydy liikenteessä huonosti tyhmyyttään ja pahuuttaan vaan heikkouttaan; hän ei uskalla luottaa muihin. Eikä aina ole varmaan syytäkään, koska liikkeellä on paljon samanlaisia.
Palasin vastikään amerikasta, ja voi poijjaat kuulkaa oli mukava ajaa autolla, kun kaistaa vaihtaessakin annetaan tilaa kuin ajatuksesta. Suomalaista takapuskurissa roikkumista ei esiintynyt lainkaan. Melkein kaupunkiruuhkassakin pidetään isommat turvavälit, kuin suomessa motarilla !
Vaikka ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin vallalla on täysin erilainen liikennekulttuuri.
Täällä kun yrität pitää edes jonkinsorttista turvaväliä, niin aina siihen joku idiootti autonsa tunkee !
Paremmin meillä on, kuin esimerkiksi Espanjassa tai muissa etelä-Euroopan maissa, joissa liikennettä voi luonnehtia lähinnä kaaosmaiseksi. Kyllähän joka maasta löytyy välinpitämättömiä kuskeja, eri asia on kuinka paljon niitä on tuhatta ihmistä kohti. Ruotsissa on tällä hetkellä muotia kaahailu videot, kuten "Getaway in Stockholm" ja "Ghost rider" nämä innostavat helposti varsinkin nuoria kuskeja käyttäytymään vaarallisesti liikenteessä. Ei kaahailu videoita voida kuitenkaan syyllistää jokaiseen onnettomuuteen, yleensä vika on pään sisällä. Itse olen huomannut, varsinkin Suomessa liikenteessä vallitsee arvojärjestys. Kun ajaa pienellä autolla saa vähemmän tilaa ja sinua kiilataan helpommin, kuin jos ajat kiiltävällä mersulla. Tämä on naurettavaa isottelua, jonka pitäisi loppua. Toinen liikenteessä ärsyttävä asia on kilpaileminen, toiset eivät vaan usko että se ei ole mikään kilparata, vaan LIIKENNE.. Toisilla on hirveä pakkomielle ajaa ensimmäisenä, ja jos lähtee ohittamaan, painavat he lisää kaasua pitääkseen paikkansa. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita päivittäisessä liikenteessä.
Ottakaa muut huomioon!!!
Totta kaikki mitä sanot, mutta tuo toivomus muiden huomioimisesta on vaikeaa ihmiselle, joka pitää alitajuisesti itseään muiden sortamana ja jatkuvien salaliittojen ja huijausyritysten kohteena. Se ei ole otollinen maaperä muiden kunnioittamiselle.
Asia on myös vaikea sellaiselle, jonka itsetunto on sen verran tallessa, ettei pelkää salaliittoja, mutta joka ymmärtää sanat muiden huomioiminen erilailla kuin minä ja nähtävästi sinäkin. Jotkut tekevät mielestään parhaansa muiden hyväksi, kun esimerkiksi eivät tupeksi tiellä ajaen rajoituksen mukaan, silloinhan hän on haittana sitä lujempaa ajaville.
Eroa voi olla myös siinä, että tätä huomioimista odotetaan ensin muilta ja vasta sitten ollaan valmiita antamaan samaa takaisin. Jotta me saisimme säällistä kohtelua tällaiselta, pitäisi ensin meidän kaikkien muiden muuttaa tapamme, mikä on tietenkin mahdotonta monestakin syystä.
Näistä syistä johtuen ei ainakaan minulle jää muuta vaihtoehtoa, kuin tehdä oma osani parhaan kykyni mukaan riippumatta muiden tekemisistä. Tehdä parhaani tarkoittaa minun kielessäni liikennesääntöjen noudattamista, jos tuntee ne, tietää minun seuraavan liikkeeni tiellä.
Tosin tämäkin on joidenkin kommenttien mukaan vaarallista, koska jotkut voivat odottaa minulta liikettä, joka on HEIDÄN mielestään siinä tilanteessa oikea. Alan noudattaa näiden toivomusta heti, kun he keksivät varman tavan saattaa toiveensa kussakin tilanteessa minun tietooni ja heti kun he saavat keskenään sovittua, mikä se kussakin tilanteessa oikea liike on. En halua noudattaa sääntöjä, haluan olla törmäämättä keneenkään.
kun näillä palstoilla haukutte kalliilla autoilla ajelevia niin muistakaa, että nuo kuskit ERITTÄIN suurella todennäköisyydellä maksavat sinunkin palvelusi.
Suomessa 90% veroista maksaa 10% ihmisistä. TS. sinunkin kirjastokäyntisi maksaa tuo hyvällä autolla ajeleva.
Kateelliset kunniaan!
Vähän on kaukaa haettu.
Etkö muuta puolustelua BMW-häirikölle löytänyt / keksinyt.
Kuvittelin että tuo ajaa firman autolla.
Mieluimmin maksaisin vieläkin ankarampia veroja, jos se siitä on kiinni.
Olen kuitenkinn eläissäni ostanut 6 uutta keskikokoluokan henkilöautoa.
( Tai siis vaihtanut edellisen aina uuteen, 4 tapauksessa )
"BMW-häirikkö"...tuosta huomaa juuri asenteen..
Jos katsotaan ketä oikeasti tuolla töpeksii niin suurin osa vanhoilla riisikupeilla( = Nissan, Toyota kategoria ) Opel / Volvo ajelee. Kateellisten helppo laittaa BMW-kuskien syyksi. No pitäähän sitä bemari kuskien saada haukkuja kuin maksavat kaikki verommekin!
Hamekangas kauppaan vaan kaikki jotka ei maksa veroja ja ajelevat riisikupeilla.
itselläni muuten sitten Ford.
No minä kyllä ajan punaisia päin jos ei ketään tule mistään. Näin säästän aikaa, rahaa, luontoa ja hermoja.
Mondeomanille:
En varsinaisesti ole kateellinen BMW-kuskeille, enkä muillekaan. Tuo BMW tuli esiin, koska eräs tyyppi perjantaina ( 30.04 ) oli sellaisen tavannut ja asiasta täällä kestoi. Oli kaiketi ohitellut ruohikon kautta jossakin Epsoon sunnilla.
Tottahan se on, että kalliin auton ostaneet on maksanut autoveroa monta euroa enemmän kuin riisikupin ostaneet.
Paljon enempi BMW:tä on leasattuja ja työsuhdeautoina kuin mainitsemiasi riisikuppeja.
Epäilin tuonkin tyypin ajelevan toisten autoilla, en minä ainakaan noin hyvällä, hienolla autolla tollaisia riskejä olisi ottanut.
Mondeoman: ymmärsinkö oikein että paljon autoveroja maksavan pitäisi saada ajella liikennesäännöistä piittaamatta mielipahaansa purkamassa?
Suomessa 90% veroista maksaa 10% ihmisistä. TS. sinunkin kirjastokäyntisi maksaa tuo hyvällä autolla ajeleva.
Kateelliset kunniaan!
??? Ensinnäkin tuo väite prosenttiosuuksista ei pidä paikkaansa. Toiseksi se että joku henkilö ansaitsee muita enemmän ei ole mikään peruste millekään liikennekäyttäytymisen muodolle, vaan pelkkää äärimmäisen typerää junttirehvastelua.
Kolmanneksi: todennäköisesti tämä yhteisö voisi paljon paremmin ellei tuota "hyvällä autolla ajelijaa" olisi: epäsuhtaisen tulonjakauman lisäännyttyä koko yhdeksänkymmentäluvun ajan, ovat Suomen kirjastot saaneet vastaavasti yhä vähemmän määrärahoja. Kärjistäen voisi sanoa että Suomalaisen hyviinvointiyhteiskunnan perusrakenteita tuhotaan, jotta joku juntti voisi paukutella henkseleitään Biimerillä.. Capiche Schmuck?
Suomessa 90% veroista maksaa 10% ihmisistä. TS. sinunkin kirjastokäyntisi maksaa tuo hyvällä autolla ajeleva.
Kateelliset kunniaan!
Anteeksi, jos ymmärsit väärin. Puhun vain omista kokemuksistani. En todellakaan halua haukkua "kalliilla" autolla ajavia. Miksi haluiaisin? Mutta huomaan itse eron, kun olen liikenteessä A6 tai Cliolla.
PS. Ei täällä ole tarkoitus ketään nolata tai haukka, jaamme vain kokemuksiamme
Nuo sinun mielipiteet vain synnyttävät tappelua.
Kaikki näillä foorumeilla ovat anonyymeja.
Täällä harva tuntee toisensa, joten täysin perättömien huhujen elättely on mielestäni epäkorrektia.
Turha koettaa ärsyttää täällä, jos se ei onnistu liikenteessä.