Liikennekuolemat

3 kommenttia

Liikenteessä kuoli viime vuonna 371 henkilöä.
Eilen luki lehdessä (Hbl) että, polkupyöräilijöitä menehtyi vuosina -99-02 keskimäärin 53 vuositasolla. 80% niistä hyvissä olosuhteissa päivänvalossa. Joka viides menehtynyt polkupyörilijä oli päihtynyt.

Pyöräilijät ovat tietoisia oikeuksistaan risteysalueilla, kun taas autoilijat ovat enemmänkin epävarmoja. Ei liene kovin viisasta pyöräilijän ajaa auton eteen silti, ei auta kaivertaa hautakiveen "Olin oikeassa".

TeeCeen:n tilaston mukaan moottoriteillä menehtyy 48% kaikista liikennekuolemista vuodessa, jossain mättää. Jos tähän lisätään liikenteessä menehtyneet mopoilijat, moottoripyöräilijät, jalankulkijat, sekä kaikki muu liikenne, niin 48% on mahdoton yhtälö.

Suomessa on niin vähän moottoriteitä, harvoin tapahtuu vakavia onnettomuuksia koska liikenne etenee kaistoilla samansuuntaisesti, eikä samalla ajoradalla ole vastaantulevaa liikennettä, jonka erottaa nokkakolarista vain keskelle tietä maalattu viiva.
Se 2% jonka aikaisemmin toin keskustelussa esiin, moottoritiellä menehtyneet, ja mahtoiko tähän prosenttilukuun sisältyä 100 km/h nopeusalueilla olevista teistä myös.

Nyt jokin tilasto ei kerro totuutta.

  
  • Tuo yhtälö ei toimi minunkaan mielestäni. Syy lienee se, että vertailet lehmiä lipputankoihin. Suomessa kuoli 2002 8,5 ihmistä per miljardi ajettua kilometriä kaikilla teillä yhteensä. Henkensä heittäneisiin lasketaan mukaan kaikki, jotka lakkasivat hengittämästä liikenneonnettomuuden johdosta, siis siinä on mukana myös ne pyöräilijät.

    Moottoriteillä kuoli 4,1 inehmoa samalla km-määrällä. Tästä otin sen 48 %, kaikkien teiden turvallisuus kontra m-teiden turvallisuus. Eli samaan aikaan, kun koko liikenteessä kuolee 100 ihmistä, kuolee m-tiellä 48. Näin paljon turvallisempaa on ajaa m-tiellä, suunnilleen kaksi kertaa niin turvallista kuin kaikilla teillä keskimäärin.

    Ja jos mieleesi tulee ihmetellä, miksi vertaan mm. polkupyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia m-teillä ajettuihin sanon jo varoiksi, että siellä ”Oikea nopeus m-tiellä”-keskustelussa perkasin keskiarvosta pois ne muut, autoilijoita on kaikista teillä kuolleista se sanomani 65 %. Tämä muuttaa kaikkien onnettomuuksien keskiarvon (8,5) luvuksi 5,5.

    NÄITÄ lukuja voi verrata toisiinsa, niissä ei ole mukana muita kuin autoilijoiden raatoja. Kun ajat autolla miljardi kilometriä sekalaista ajoa kaikilla teillä siinä suhteessa, kun suomalaiset keskimäärin ajavat, kuolet keskimäärin 5,5 kertaa. Jos ajat saman määrän pelkästään m-tiellä, kuolet 4,1 kertaa. Ero moottoritien ja muiden teiden turvallisuudessa on siis paljon pienempi, kuin sillä rahalla pitäisi saada.

    Tämä ei tietenkään ole tien vika, m-tie on hyvä keksintö ja oikein käytettynä lähes idioottivarma. Enää puuttuu ne kuskit, jotka tuntisivat liikennesäännöt m-tiellä ja ne kuskit, jotka moraaliltaan pääsevät sille tasolle, että sääntöjen noudattaminen onnistuu.

      
  • Kaksi asiantuntijaa väittelee (ehkä TM:n keskustelualueen suurimmat asiantuntijat). Kyllä teillä ainakin tietoa riittää ja jokainen on joskus väärässä. Mihin TeeCee on hävinnyt?

      
  • Ei siinä vielä paljoa asiantuntemusta tarvita, kun kirjoittaa hakurobotille muutaman liikenneaiheisen hakusanan ja lukee, mitä ruudulle putkahtaa. Lisäksi jos lukee sanomalehdistä muutakin kuin vitsit ja TV-ohjelman ja kuuntelee TV:tä ja radiota, karttuvat tiedot väkisinkin. Näin minä ns. asiantuntemukseni hankin.

    Itse käyttäisin asiantuntemus-sanan sijaan termiä kiinnostunut terveydestään. Minulla ei ole yhtään hinkua päästä kolariin syyllisenä tai syyttä, joten olen kiinnostunut tietämään miksi onnettomuuteen joutuneille kävi hassusti. Tätä asiaa itselleni selvittäessäni olen huomannut, että useimmille kävi hassusti tiedon puutteen vuoksi. He tekivät tyhmyyksiä mutta eivät tienneet sitä.

    Kuvaamallani metodilla muistiin jää kamalat määrät aivan jonninjoutavaa tietoa. Minä tiedän esimerkiksi, että ruotsalaiset käsikranaatit räjähtävät 3-3,5 sekuntia lusikan irtoamisesta ja että Suomen ainoa kunnon moottoritie, 3-tie, kuuluu liikennekuolemissa laskettuna runkoverkon toiseksi vaarallisimpaan viidennekseen. Loukkaantuneiden mukaan laskettuna se kuuluu huonoimman viidesosan joukkoon (vuoden 2003 tietojen mukaan).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit