Tässä yhtenä päivänä tein pitkähkön ajomatkan etelänaapurin noin 50 v liiketuttuni kanssa talvikelillä Sisä-Suomessa. Kaveri halusi ajaa, ja annoin ajaa monien varoituksien saattelemana. Kuulemma meilllä Virossa osataan ajaa tallvella ja ajoa kertyy 30 000 kilometriä vuodessa. Kaikki halllinnassa. Kuuluisan rallikuskin maa tuo Viro(kin).
Ajotyyli oli kuitenkin niin karmea, että olin heti hiestä märkä ja pari kertaa piti huutaa kuskille ohjeita ja meninkin itse tylysti takaisin rattiin tunnin ajon jälkeen enkä päästänyt kuskia ajamaan vaikka tämä sitä pyysi.
Yritin tilanteen rauhoituttua paluumatkalla keskustelemalla selvittää naapurin talviajokulttuuria, eli mistä tämä johtuu. Ilmeni, että talviajo etelänaapurissa perustuu seuraaville neljälle uskomukselle:
1) Pimeässä voi aina ohittaa kun ei näe mitään. Jos joku tule vastaan, valot kyllä näkyy.
2) Kriittinen kohta on tien lumisen keskivallin ylitys. Sen takia ohitus alkaa siirtymisellä hyvissä ajoin ja kaikessa rauhassa vastaantulevan liikenteen kaistalle. Aina voi siirtyä takaisin jos joku tulee vastaan. Kun ollaan vaihdettu kaistaa, pannaan päälle ohitusvaihde ja aloitetaan varsinainen ohitus.
3) Edellä menevän perässä voi ajaa kuinka lähellä tahansa, sillä kuka hulllu nyt jarruttaa ilman syytä.
4) Nastarenkaat pitävät talvella kuin kesäkelillä. Liukkaudesta ei tarvitse huolehtia kun on nastat alla.
Tässäpä samalla tarkistuslista rajavalvontaviranomaisille. Jos maahanpyrkivä autoilija vastaa kysymyksiin 1)-4) "kyllä", niin kuin oletan, sitä ei pidä päästää Suomeen autoilemaan.
Virossa ja Venäjällä on varoitustarra auton takaikkunassa, mikäli siinä on nastarenkaat. Tämä siksi, että takana tulijat osaavat paremmin ennakoida jarruttamista talvella kesärenkailla, ajaessa nasta-auton perässä, tai ehkä usein perään!
Kärjistäen voisi ajatella Suomessa niin, että ABS autoissa tulisi olla iso varoittava tarra autossaan, jotta vanhemmat autot joissa ei ole ABS-järjestelmää voisivat välttää törmäyksen, mikäli vedetään ns. "liinat kiinni" jostain systä.
Kyllähän vielä jokunen vuosi sitten käytännössä kaikissa ABS:llä varustetuissa autoissa oli ABS-teksti perässä vakiona. En sitten tiedä oliko tarkoituksena mainostaa hienoa autoa vai varoittaa takana ajavia (tosin eivätpä nuo ABS-tekstit ikinä kovin isoja olleetkaan)...
Kyllähän vielä jokunen vuosi sitten käytännössä kaikissa ABS:llä varustetuissa autoissa oli ABS-teksti perässä vakiona. En sitten tiedä oliko tarkoituksena mainostaa hienoa autoa vai varoittaa takana ajavia (tosin eivätpä nuo ABS-tekstit ikinä kovin isoja olleetkaan)...
Kuinka monta vuotta sitten? En minä tuollaisia kovin monissa autoissa ole nähnyt, paitsi muutamissa "edeltä kävijäautoissa". Muistaakseni jossain Fordin 80-luvun mallissa oli ABS-jarrut, mutta TM:n testissä ne eivät oikeastaan toimineet eli ne olivat periaatteessa kuin normaalit jarrut.
Nunchaku: Ajotyyli oli kuitenkin niin karmea, että olin heti hiestä märkä ja pari kertaa piti huutaa kuskille ohjeita
Tiedän, että tämäkin valuu kuin vesi hanhen selästä, mutta en silti malta olla sanomatta; eikö olekin hassua, millaisia liikennetapoja pinttyy ihmisiin, joilla ei ole tutkittua tietoa liikenteen todellisista riskeistä? Silloin saavat jalansijaa kaiken maailman luulot ja legendat. Virolainen tuttavasi varmaan piti sinua turhasta vouhottavana turvallisuusfriikkinä.
Sinä olet Nunchaku nyt Viron TeeCee!
Kyllähän vielä jokunen vuosi sitten käytännössä kaikissa ABS:llä varustetuissa autoissa oli ABS-teksti perässä vakiona. En sitten tiedä oliko tarkoituksena mainostaa hienoa autoa vai varoittaa takana ajavia (tosin eivätpä nuo ABS-tekstit ikinä kovin isoja olleetkaan)...
Uusista autoista löytyy edelleen Daewoo (Chevrolet) Evandasta, näkyy pitkälle Tarkoituksena oli alunperin viestittää, että autossa on jotain uskomattoman hienoa tekniikkaa. Daewoolla tuo jäi jotenkin päälle, vanhanaikaisesti läiskivät varustelutarroja takalasiin edelleen, mikä sinäänsä on varsin huvittavaa, mutta samapa tuo.