3-kaistan vaihto

7 kommenttia

Tullaan Kehä I:ltä Nesteen tornin ohitse alas ramppia pitkin Länsiväylälle, joka aukeaa edessä heti 3- kaistaisena länteen päin. Kaikki autot siirtyvät välittömästi keskikaistalle. Oikeanpuoleinen kaista on tyhjä. Yhdistetty bussi- ja taksikaista erottuu jo aikaisemmin omaksi kaistaksi kauan ennen tätä liittymää, Helsingistä asti, ja yhtyy Länsiväylään taas n. 1 km jälkeen mainitusta rampista josta tullaan alas. Mikään ei estä minua ajamasta tätä tyhjää kaistaa joka jatkuu n. 3 km josta joko käännytään Niittykumpuun tai jatketaan suoraan Hankoon päin. Bussikaista kulkee eri kautta sitojen alitse ja tien sivulla välillä.

Ennen Matinkylän ja Kehkä II:n liittymää tämä kolmas oikeanpuoleinen ajokaista yhtyy Länsiväylän keskikaistaan, jolloin Länsiväylä jatkuu kaksikaistaisena.

Ajan siis tätä oikeanpuoleista tyhjää kaistaa, sininen Carina ajaa vasenta uloimpaa kaistaa, koukkaa sieltä käsin kahden kaistan yli oikealle, noustaakseen Niittykummun ramppia bussikaistalta ylös, joka siis on 4:s kaista oikealla. Tästä saan keskisormea, äänitorvea, nyrkkiä osoituksena, että minä pöljä en tiedä miten tulee ajaa. Näin käy aika usein.

Samaa tekevät kaikki Niittykumpuun ajavat. Ryhmityvät keskikaistalle kuin hanhet marssilla, vaikka oikeanpuoleinen kaista veisi automaattisesti oikein heti. Hekin koukkaavat 2:n kaistan yli, päästääkseen liittymästä yläs.

En tiedä mihin autoilijoiden ymmärrys on jäänyt. Eivät kaikki kaistat ole bussikaistoja.

Sama asia kun ajetaan Matinkylän liittymästä Länsiväylää itäänpäin, Länsiväylää muuttuu 3-kaistaiseksi, kaikki ajavat silti keskikaistaa, bussi ja taksikaista on 4:s oikealla, hyvin merkitty, mutta ei menee porukan jakeluun. Tämä kaista vie automaattisesti Kehä I:lle tai Tapiolaan. 95% autoilijoille liian vaikea ymmärtää tämä yksinkertainen juttu. Liikenteestä huomaa, että olen Suomessa taas.

Lahdenväylällä on samanlainen juttu Helsinkiin päin, ja varmasti monella muullakin paikkakunnalla. Osasyy on kuntien tiemestareilla jotka eivät asenna selviä ryhmittymis- ja opastusmerkkejä mikä kaista vie minnekin.

  
  • Tuosta kaistajutusta tuli mieleeni seuraava tapaus. Työmatkallani on myös yhteen suuntaan kolme kaistaa. Oikeanpuoleisin on alussa bussikaista, mutta muuttuu myöhemmin tavalliseksi. Puolisen vuotta sitten tiellä tehtiin uusia kaistajärjestelyjä, jolloin bussikaista lyheni hieman loppuen nykyään puoli kilometriä aikaisemmin kuin ennen. Tästä huolimatta suurin osa autoilijoista ajaa kuten hevoset eli niin kuin ennenkin vaihtaen kaistaa siellä, missä bussikaista ennen loppui. Tien geometriankin kannalta sujuvampi kaistanvaihtopaikka on siellä, missä bussikaista nykyään loppuu, mutta ilmeisesti edes tällaista muutosta liikennejärjestelyissä ei huomata. Tämä muuten Ruotsissa, ei se täällä sen kummempaa ole kuin Suomessakaan. Niitä keskisormen heiluttajia tai valojen vilkuttelijoita en tosin ole vielä tavannut.

      
  • En tiedä, kauanko kotitielläni ehti olla 30:n rajoitus ennen kuin huomasin sen. Yksi päivä vain pisti silmään, että miksi 40:n merkin selkäpuolella lukee, että 30:n rajoitus päättyy, kylläpä on merkkimiehet olleet tyhmiä.

    Saan edelleen joskus ihmetteleviä katseita ajaessani kolmeakymppiä, eli moni ei vieläkään, ainakaan kolmessa kuukaudessa, ole huomannut merkin vaihtumista. Tottumus on toinen luonto, sanotaan.

    Toivottavasti merkin huomaa tarpeeksi moni ettei kohta tarvitse pomppia hidastetöyssyissä.

      
  • Nuo nopeusrajoitusmerkit varsinkin kaupunkialueella on usein sijoitettu vaikeasti havaittaviksi. Tyypillinen tapa on laittaa ne heti risteyksen jälkeen, jolloin kääntyvän auton kuljettajalla on täysi työ seurata kevyttä liikennettä ja kaistaa vaihtaessa ja miksei muulloinkin muutakin liikennettä. Tässä sitten pitäisi vielä vilkuilla ylöspäin liikennemerkkejä, jotka jäävät usein vielä katveeseen auton A-pilarin tai häikäisysuojan taakse. Omalla kotikadullani on juuri tästä esimerkki, tilanne on vähän sama kuin TeeCeellä. Erona on se, että tiesin alueella olevan 40 rajoituksen, mutta koskaan aluerajoitusmerkki ei vahingossa osu näkökenttään. Tällaisessa tilanteessa pitää mielestäni ihan aiheellisesti kysyä, onko tienpitäjä kuitenkin vähän tyhmä? Ei kai liikennejärjestelyjen ole tarkoitus olla knoppitehtäviä, joita tavallinen kansalainen ei älyä, jotta tiemestari voi kahvipöydässä haukkua ihmisiä tyhmiksi.

      
  • Ajat Helsingissä Esplanadia, ylität Mannerheimintien Lönnrotinkadulle. Asfaltissa on suuret maalatut nopeusmerkinnät molemmilla kaistoilla Lönkan alussa 40 km/h. Olet koko ajan silti 30 km/h alueella. Se loppuu vasta Albertinkadun ja Ruoholahden kulmassa käännyttäessä länteen. Jännää kun liikenteestä tehdään vähän hankalampi, jos vaikka ei muistaisi nopeusrajoitusta.

    Odotan sitä päivää, jolloin hopeanvärisellä autolla ei saa keskiviikkona lainkaan liikkua Länsiväylällä, mutta siitä ei kerrota etukäteen. Sakotetaan vain, ja muistutetaan "olisi pitänyt tietää!".

      
  • vastauksena ensimmäiseen viestiin:

    Valitin tiehallinnolle juuri tästä kohdasta ja ehdotin liikennemerkkiä, joka selvästi kertoisi, että rampilta tuleva kaista jatkuu kolmantena kaistana.

    Vastaus oli, että kyllä useimmat ovat paikallisia ja oppivat käytännön muutenkin.

    Miksi pitää joka paikkaan rekisteröityä?? Kyllä keskustelu hyytyy tälläkin tavalla ja saadaan vaan pienen aktiivisen porukan sisäpiiriksi. Eihän noita tunnuksia kukaan jaksa muistaa joka paikkaa erikseen ...

      
  • Lainaus:
    27.07.2004 klo 14:40 HuuHaaRekisteröinti kirjoitti

    Miksi pitää joka paikkaan rekisteröityä?? Kyllä keskustelu hyytyy tälläkin tavalla ja saadaan vaan pienen aktiivisen porukan sisäpiiriksi. Eihän noita tunnuksia kukaan jaksa muistaa joka paikkaa erikseen ...


    Ehkä siksi, että muuten kaiken maailman huuhaapellet jotka jatkuvasti vaihtavat nimimerkkiä tai esiintyvät esim. toisen nimellä tulisivat jatkuvasti provosoimaan ja estämään sivistyneen keskustelun mahdollisuuden. Joka paikkaan ei tarvitse muistaa tunnuksia erikseen. Itse ainakin käytän samaa tunnusta useammassa eri paikassa. Hulluksihan sitä tulisi jos jokaisessa foorumissa olisi eri nimimerkillä ja ne pitäisi aina kirjauduttaessa muistaa. Jos rekisteröinti ei miellytä ja siitä pitää vielä joka viestissä muistuttaa tuolla typerällä nimimerkillä, voit hyvin mennä katsomaan tuonne suomi24:lle tai vastaavalle, jossa ei tunneta käsitettä sivistynyt keskustelu.

    Ei määrä vaan se laatu... :wink:

      
  • Lainaus:
    20.07.2004 klo 21:28 SixPack kirjoitti

    Odotan sitä päivää, jolloin hopeanvärisellä autolla ei saa keskiviikkona lainkaan liikkua Länsiväylällä, mutta siitä ei kerrota etukäteen. Sakotetaan vain, ja muistutetaan "olisi pitänyt tietää!".


    Jostainhan ne kaupunginkin tulot on revittävä.. Eikös juuri Helsinki ollut jonkinasteisissa talousvaikeuksissa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit