Oikean kaistan käyttämättömyys mootoriteillä?

14 kommenttia

Vosiko joku valaista mitä mahtaa ihmisillä olla mielessä jotka eivät käytä moottoritiellä oikeanpuoleisinta kaistaa :open_mouth:

Esimerkkinä olkoon vaikka länsiväylä helsingistä poispäin, Tapiolan kohdalla keilanimestä tulevat tulevat omalle kaistalle joka jatkuu muutaman kilometrin Haukilahden liittymään asti ja kyseessä ei ole liittymäkaista (/kiihdytyskaista) vaan tie on tällä kohtaa kolmikaistainen ja silti 99,9% ihmisistä jotka tulevat tuosta liittymästä menevät heti kun pääsevät keskimmäiselle kaistalle??!! Ja niistä jotka tulevat Helsingistä päin 99,9999% jatkaa keskimmäisellä kaistalla siirtymättä oikeanpuoleisimmalle???!!!

  
  • Kuin lampaat konsanaan ajavat suomalaiset samanlaisilla autoillaan. Mitä jos tuo Kehältä Länsiväylälle tuleva ajaakin heti ojaan?

    Kiusasin kerran ko paikassa erästä pässiä, joka halusi välittömästi keskikaistalle; en päästänytkään. Johan siitä hätä seurasi, kun ei päässytkään heti tukkimaan Helsingistä tulevaa liikennettä. Ruuhkaiselle keskikaistalle vaikka jonotetaan, siitä huolimatta, että oltaisiin menossa Haukilahteen (seuraava liittymä). Paikalle pitäisi maalata 1 km sulkuviivaa, jotta homma onnistuisi.

    Samanlaista ajotapaa harrastetaan Lahden moottoritiellä ja Itäväylällä. Kysyin joskus asiaa taksikuskilta, kun vaihtoi heti kaistaa keskelle, vastaus oli että se reunimmainen on bussikaista?! Se ei ole sitä ollut koskaan.

    Suomessa on turha rakentaa kolmea kaistaa samaan suuntaan, koska sitä ulommaista ei osata käyttää.

      
  • Suomalaisille on muotoutunut erhellinen käsitys, että vasemmanpuoleinen kaista on turboja ja ylinopeutta ajavia varten, ja oikeanpuoleinen nynnyjä varten.

    Nämä vasenta kaistaa pyyhältävät aiheuttavat vaaratilanteita pyrkiessään yht äkkiä kesken kaiken rampilta oikealle ulos.

      
  • Mitä huimimpia suorituksia näkee aamuisin Tarvontiellä Helsinkiin päin mennessä kehä I:n liittymän kohdalla. Kolmesta kaistasta oikeanpuoleinen on ainakin kilometrin matkalta täynnä kehän liittymään jonottavia autoja eikä jonon jatkoksi käyminen tietenkään sovi kiireisimpien tehopettereiden pirtaan - he ajavat vasenta kaistaa aina liittymään asti, sovittavat vauhtinsa jonoon liittymiseen s.o. jarruttavat tehokkaasti 130 -> 30 km/h ja siirtyvät keskikaistalle yrittämään jonon väliin. Ihmisellä on toki aina perustelut käytöksensä oikeuttamiseksi ja selitys tällekin liikenneilmiölle on saatu lukea Länsiväylän yleisönosastolta: kyllä mulla on oikeus mennä niitten ohi, kun ne on kuitenkin nokialaisia menossa kehää länteen ja mä oon menossa itään.

    Lahden motarin alkupään kolmikaistaisilla osuuksilla oikeanpuoleinen kaista on ruuhka-aikoina molempiin suuntiin mitä parhain ohituskaista.

      
  • Ylipäätään vasemman (tai vasemman puoleisten) kaistojen käyttö on todella hakusessa tässä maassa (paras moottoritiekulttuuri minkä minä tiedän on Ranskan maksullisilla motareilla):
    Miksi ajetaan vasemmalla kaistalla vaikka oikeallakin olisi tilaa??? Tai miksi ei kiihdytetä heti liittymäkaistan alusta alkaen vaan vasta moottoritiellä??? Tai miksi esim Tarvon tiellä (tai kehä kahdella tai tai ...) aloitetaan "ryhmittyminen" kilometri tolkulla etukäteen (eräänkin kerran eräs tapaus tuli kehä yhdeltä ja meni suoraan ilman vilkkua vasemmalle kaistalle ja jatkoi siellä loppuun asti, koska oli menossa pitäjämäelle päin, ja autoja oli tuohon aikaan liikkeellä muutama, mutta onnistui tuokin "jefe" silti saamaan pienen tukoksen aikaan).

      
  • Kannatan nykysysteemiä, jossa saan ajaa vapaasti oikealla omalla kaistallani. Puolestani muut saavat käyttää keski- ja vasentakaistaa. Et kai yritä usuttaa muita kaistalleni?

    Pidetään tämä juttu meidän välisenä, vähän kuin salaisuutena.

    Ai niin, Länsiväylä ei ole moottoritie.

      
  • Ai niin Tuota Länsiväylä on moottoritie (mutta itäväylä ei ole)

      
  • Tuo "Tuota"n kommentti että Länsiväylä ei ole moottoritie on huolestuttava, eivätkö ihmiset tosiaan tiedä että länsiväylä on moottoritie, se ei silti tee ihmisten käyttäytymisestä yhtään järkevämpää ainoastaan sikäli että he saattavat luulla ajavansa laillisesti jos kuvittelevat että eivät aja moottoritiellä, toisaalta ihminen joka ei tiedä länsiväylän olevan moottoritie ei varmaan tiedä edes moottoriteitä koskevia säännöksiä...

      
  • -----: "toisaalta ihminen joka ei tiedä länsiväylän olevan moottoritie ei varmaan tiedä edes moottoriteitä koskevia säännöksiä..."

    Minua ei vähempää voisi kiinnostakaan onko länsiväylä moottoritie, sillä pysyn Suur-Hellsingin alueesta h*lvetin kaukana niin kauan kuin se suinkin on mahdollista.

    Jos manaat minua ja tuhansia muita piut-paut koko Hellsingille haistattavia ihmisiä tietämättämiksi moottoriteitä koskeviin säädöksiin niin pidä se omana tietonasi...

    Väitätkö samaten, että saksalaisillakaan ei ole harmainta aavistusta siitä miten autobahnoilla käyttäydytään, koska heitäkään ei vähempää voi kiinnostaa Teidän länsiväylänne?

      
  • Lainaus:
    04.09.2004 klo 00:01 - - - - - kirjoitti
    Tuo "Tuota"n kommentti että Länsiväylä ei ole moottoritie on huolestuttava[/b


    Länsiväylä ei siltikään ole moottoritie. Et kai sekoita Länsiväylää ja Tarvontietä?

      
  • "1. Moottoritiet

    "Moottoritie" tarkoittaa tietä, joka on erityisesti suunniteltu ja rakennettu moottoriajoneuvoliikennettä varten ja joka ei palvele sen varrella olevia kiinteistöjä sekä:

    (i) jossa on, erityisiä kohtia tai tilapäisjärjestelyjä lukuunottamatta, kumpaakin liikennesuuntaa varten toisistaan keskikaistalla, jota ei ole tarkoitettu liikenteelle, tai poikkeuksellisesti muulla tavoin, erotetut erilliset ajoradat;

    (ii) joka ei risteä samassa tasossa tien, rautatien, raitiotien tai jalankulkutien kanssa; ja

    (iii) joka on erityisesti merkitty moottoritieksi.

    2. Muut moottoriväylät

    Muu moottoriväylä on tie, joka on varattu moottoriliikenteelle ja jolle päästään vain eritasoliittymistä tai valvotuista liittymistä ja jolla erityisesti pysähtyminen ja pysäköinti on kielletty käytössä olevilla ajoradoilla."

    Lähde Finlex

    Länsiväylää ei ole erityisesti merkitty moottoritieksi, eli se kuuluu luokkaan muut moottoriväylät.

      
  • Lainaus:
    04.09.2004 klo 09:16 Tuota kirjoitti
    "1. Moottoritiet

    "Moottoritie" tarkoittaa tietä, joka on erityisesti suunniteltu ja rakennettu moottoriajoneuvoliikennettä varten ja joka ei palvele sen varrella olevia kiinteistöjä sekä:

    (i) jossa on, erityisiä kohtia tai tilapäisjärjestelyjä lukuunottamatta, kumpaakin liikennesuuntaa varten toisistaan keskikaistalla, jota ei ole tarkoitettu liikenteelle, tai poikkeuksellisesti muulla tavoin, erotetut erilliset ajoradat;

    (ii) joka ei risteä samassa tasossa tien, rautatien, raitiotien tai jalankulkutien kanssa; ja

    (iii) joka on erityisesti merkitty moottoritieksi.

    2. Muut moottoriväylät

    Muu moottoriväylä on tie, joka on varattu moottoriliikenteelle ja jolle päästään vain eritasoliittymistä tai valvotuista liittymistä ja jolla erityisesti pysähtyminen ja pysäköinti on kielletty käytössä olevilla ajoradoilla."

    Lähde Finlex

    Länsiväylää ei ole erityisesti merkitty moottoritieksi, eli se kuuluu luokkaan muut moottoriväylät.



    Suosittelen pitämään silmiä auki ja katsomaan ensi kerralla tarkemmin. Kyllä siellä Länsiväylällä on moottoritien liikennemerkit, esim. heti kun Länsiväylä alkaa Ruoholahdesta niin sieltä löytyy tälläiset merkit:

      
  • -----:” Vosiko joku valaista mitä mahtaa ihmisillä olla mielessä jotka eivät käytä moottoritiellä oikeanpuoleisinta kaistaa”

    Omat arvaukseni:

    Mielessä on joku muu kuin ajaminen. Veikkaan, että tämä on yleisin syy. Tämä ainakin selittäisi, miksi niin moneen asiaan liikenteessä suhtaudutaan kulloisenkin asenteiden, mielialan ja tunteiden mukaan (esim. ohitustarve, turvaväli, ajonopeus, ylipäätään kokonaisuuden hahmottaminen).

    Ei tiedetä, miten lain mukaan missäkin tilanteessa pitäisi toimia. Tätä veikkaan toiseksi yleisimmäksi syyksi. Esim. tässä tapauksessa ei ole selvää, onko kyseessä moottoritie vai ei. Hyvin moni ei osaa käyttää moottoritietä, vaikka tietäisikin sellaisella olevansa. Pääsyy varmaan se, että moottoriteiden vähyyden vuoksi ei olla päästy riittävästi harjoittelemaan. Siksi paljon kallista turvallisuuspotentiaalia jää käyttämättä, varsinkin kun osa siitäkin porukasta, joka osaisi ajaa oikein, ulosmittaa ymmärtämättömyyttään turvallisuuden vauhtiin. Heitä on kiittäminen siitä, että paras tiemme, H:ki-T:re moottoritie, on turvallisuusluokituksessa häntäpäässä.

    Ei välitetä muusta kuin omasta liikkumisesta, koska asiaa ei ole tullut miettineeksi. Liikenne on yhtä kuin MINUN liikkumiseni, sujuvuus yhtä kuin että MINUN ei tarvitse odotella tai väistellä jne. Ne, joiden ajotaito, nopeus tai muu piirre poikkeaa omastani saavat käyttää bussia tai muita teitä. Tällä asenteella ei liikennettä tietenkään ikinä saada toimimaan.

    Ei välitetä muusta kuin omasta liikkumisesta, vaikka asiaa on tullut miettineeksi, mutta sattuu olemaan itsekäs kkusipää. Tällaisia on aina ollut ja tulee aina olemaan, onneksi heitä on vähän. Heihin ei mikään puhe tehoa, heidät pitää vain kestää. Heitä ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa lähteä kouluttamaan tien päällä, heihin on varauduttava pidemmillä turvaväleillä ja alhaisemmalla nopeudella ja annettava tietä aina kun se on mahdollista. (Ironista on, että tämän varautumisen välttämättömyyden aiheuttaneet kokevat nämä asiat oman liikkumisensa sujuvuuden esteeksi). Sama pätee tietysti muihinkin virheen tekijöihin, seurauksien kannaltahan ei ole mitään väliä, miksi onnettomuus tapahtui. Seuraukset riippuvat tilastomatematiikasta ja fysiikasta, hyvin tunteettomia ja kenenkään mielipiteistä tai oikeassa/väärässä olemisesta täysin välinpitämättömistä asioista siis.

    Vaikka näitä viimeksi mainittuja on ylivoimaisesti vähiten, heillä on suuri vaikutus liikenteeseen. Niin kuin keskusteluitakin voi nähdä, tähän ryhmään kuuluvaksi väitetään aika herkästi. Joskus jopa pelkkä alla olemaan sattuva auto leimaa kuskin tällaiseksi. Tästä on se seuraus, että joustoa ei tahdo löytyä, kun sitä tarvittaisiin. Kuski tekee useimmiten virheen vahingossa tai tietämättään, mutta toisen virheen sietämiseen ja siihen etukäteen varautumiseen ei tahdo löytyä motivaatiota, jos virheen tekijä ”tiedetään” kkusipääksi. Perätään oikeudenmukaisuutta ja etsitään syyllisiä kun pitäisi miettiä, miten käsillä oleva tai väistämättä vielä joskus
    eteen tuleva kiperä tilanne estetään muuttumasta onnettomuudeksi.

      
  • Kaverini ei opi käyttämään oikeaa kaistaa moottoritiellä. Muutaman kerran olen ollut hänen kyydissään, ja hän toimii ainan niin, että pästyään rampilta pois, hän ottaa poikkeuksetta vasemman kaistan ja pitää sen kunnes pitää poistua moottoritieltä. Monet muutkin lisäkseni ovat tästä huomauttaneet, mutta hän vain naureskelee ja sanoo ajavansa omaa, tehokkaille autoille tarkoitettua kaistaa. Ylimielistä ja naurettavaa sanon minä, olkoonkin, että kyseessä on kaverini.

      
  • Se on ärsyttävää kun eräs tuttuni ohittelee moottoritiellä vaikka sellaista väljää jonoa niin hän koko ajan palaa takaisin vasemmalle kaistalle. Se on todella rasittavaa. Saisi pysyä oikealla kaistalla ja mennä ohi, eikä ärsyttävästi tavallaan pujotella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit