Parisen viikkoa sitten olin dokaamassa Helsingin keskustassa. Puolenyön jälkeen seurueemme päätyi Annankadun alkupäähän taksitolpalle. Siellä kiemurteli piiiiiiiiiiitkä jono asiakkaita, mutta takseja ei ollut ensimmäistäkään.
Aina parinkymmenen minuutin välein tuli joku yksinäinen taksi ja otti yhden tai kaksi ihmistä jonosta. Aika kului. Ihmisten hermot olivat kireällä. Laskuhumala päällä. Väki mölysi, virtsaili kaduille ja osa haastoi riitaa. ( Itse olimme TIETENKIN asiallisesti, sillä olemme hyvintoimeentulevia viininlipittäjiä ).
Lopulta liki 1,5 tuntisen odotuksen jälkeen pääsimme taksiin. Siinä välissä olin muutaman kerran soittanut taksikeskukseen, missä oltiin paitsi totaalisen avuttomia, myös töykeitä.
Miksi taksin saaminen kilpailuun perustuvassa nyky-Suomessa on vaikeampaa kuin aikoinaan köyhässä Neuvostoliitossa? Miksei taksiyrittäjille raha kelpaa? Miksi arkipäivisin taksiasemilla on autoa kuin autonäyttelyssä joutilaana, mutta viikonloppuisin on kuin liito-oravan näkisi jos bongaa cäbin?
Nyt tietenkin selitellään, ettei takseja voi olla niin paljoa, kuin joku yksittäinen kulutuspiikki hetkellisesti vaatii; jos Helsinkiin myönnetään vaatimani 3 000 taksilupaa lisää, taksit kuolevat nälkään.
Mutta tuo ei ole mikään selitys, kuten seuraaavassa osoitan; miksei voisi olla olemassa eräänlaisia sivutoimisia takseja, jotka päivystäisivat vain viikonloppuisin? Varmaan löytyy paljon ihmisiä, jotka tekisivät viikonloppuna hieman sivuhommia kun kerran rahaa tarjotaan kottikärryillä. Eihän kauppakaan ole auki 24 tuntia vuorokaudessa ja henkilökunta siellä autiossa kaupassa istumassa kalliilla palkalla ilman asiakkaita, vaan kaupat ovat yöllä kiinni koska ei ole asiakkaita ja päivällä ne ovat auki kun taas asiakkaita on.
Samalla tavoin suuri osa takseista voisi olla "kiinni" viikolla ja tulla palvelukseen vasta viikonloppuna. No, nyt joku sanoo, että muuten hyvä idea tuo sivutyötaksi, mutta mistä niille nämä tuhannet autot? Ei kai taksiyrittäjällä ole varaa ostaa viittätuhatta autoa velkarahalla vain seisomaan arkipäivisin tallissa?
Tuonkin vastaväitteen kumoan vaivatta: kuka sanoo, että jonkun taksiyrittäjän on ostettava lukuisia autoja odottelemaan viikonloppua? Homma toimisi siten, että nämä sivutöinään taksia viikonloppuisin ajavat voisivat ajaa vaikka omalla autollaan, kun ovat taksiluvan myötä saaneet katolle kiinnitettävän taksikyltin. Autohan heillä valmiina on, niin kuin ihmisillä yleensä. Kenenkään ei tarvitse investoida sentin senttiä mihinkään.
Siispä: asiakkaita on, kalusto löytyy, työntekijät löytyvät, mistä enää kiikastaa? No, siitäpä kiikastaa, että taksiyrittäjät tietenkin hyötyvät siitä, että takseja on liian vähän. Voi pitää hinnat sairaan korkealla ja kysyntää löytyy.
Mutta kysynkin, miksi Suomessa ylipäänsä on taksiliikennettä, siksikö, että ihmiset pääsisivät liikkumaan paikasta toiseen, vai siksikö, että muutama ahne taksiyrittäjä pääsee asumaan pari kuukautta vuodessa Havaijilla, Pattayalla ja Nizzassa kun elinkeino on kommunisti-Suomessa monopolisoitu ja rahaa tulee kuin sialle apetta laariin oli sitten palvelua tai ei........
Ihan ok puheenvuoro.. Helsingin ympäristössähän taitaa liikkua pari tuhatta taksia, mutta eihän ne viikonloppuisin riitä. Tämän ongelman tietää kuskitkin. Itse olen Nokialla töissä, joten taksia on tullut käytettyä pääkaupunkiseudulla paljon ja tullut keskusteltua kuskien kanssa asiasta.
Ongelma on mm. siinä, että ei ole vain helsingissä ajavia takseja vaan kaikki ajaa akselilla vantaa-helsinki-espoo. Välimatkaa tulee sen verran, ettei helsingissä ole aina tarpeeksi takseja, koska niitä jaetaan Vantaan ja Espoon kanssa.
Muualla suomessa ei ole mainitsemaasi ongelmaa. Esim. Turussa on mielestäni ollut aina taksi tarjolla jos tarvetta on ollut, myös viikonloppuisin tolpat ovat niitä täynnä.
Idea noista viikonloppukuskeista on muuten hyvä, mutta kontrollointi yms. on varmaan hankalampaa kun on näitä "yksityisiä". Jos kuski ajelee vain viikonloppuisin, uskoisin, että ainakin alkuvaiheessa ei kaikki kinttupolut ole edes tuttuja- pääkaupunkiseudulla varsinkin vaaditaan aivan erityisen hyvää paikallistuntemusta, että löytää joka kujan, minne asiakas haluaa. Tämä taas vaatii kokemuksen mukanaan tuomaa varmuutta kuskilta, mitä ei "yksityiskuskilta" välttämättä löydy tarpeeksi.
Ajelin ennen koulun ohella taksia. Enpä ajele enää, kiitos siitä lankeaa Helsingin kaupungin liikennesuunnittelulle. Ajamisesta on tehty tahallisesti (liikennevalojen rytmistyksellä) niin hermostuttavaa, että taksin ajaminen ei kiinnosta. Samaa on sanonut moni muukin. Miksi tehdä työtä, jossa sinua kiusataan tahallisesti?
Jos kaupunki pätkisi toimistoihin tulevaa sähköä niin, että virta olisi päällä vain minuutin kerrallaan ja sitten olisi 30 sek katko, olisiko mukava työskennellä? Palkkaa et luonnollisestikaan saisi tuolta katkolta.
Onko liikennesuunnittelulla oikeus kiusata ja haitata autoa käyttävien ihmisten työtä?
Toivottavasti asiaan tulee muutos, kuten eilen uutisissa kerrottiin. Tervetuloa vapaa kilpailu!
Tervetuloa kontrolloimaton hinnoittelu, pimeät yrittäjät ja pakollisten ajosuoritteiden katoaminen. Yritäpä saada sitten maanantaiaamuna autoa ja edes suht lähellä nykyisiä hintoja. Saattaa olla hinnassa 'ei kiinnosta' lisääkin kun pitää viikonlopun sesongin jälkeen vaivautua kyyttimään jotakin tyyppiä 3km A:sta B:hen.
Pimeitä takseja on todella paljon melkein enemmän kuin oikeita takseja. Ainakin meille nuorille tarjotaan helposti pimeää taksia. Jos ei kaverin kyydissä nuoret kulje niin sitten pimeällä taksilla.
Uskotko aikuisten oikeasti "Mie Ite", että toimialan vapauttaminen olisi asiakkaan kannalta huono asia?
En tiedä tarkasti mitä esitys pitää sisällään, mutta ainakin toimilupien määrä tullee kasvamaan. Ehkä myös kartellihinnoittelusta luovutaan.
Yleensä kilpailu on tervetullutta alalle kuin alalle. Ehkä tulevaisuudessa asiakkaalla on vapaus valita erilaisten palvelun tarjoajien väliltä, esim.:
- luotettava, hieman kalliimpi firma maanantai aamuna
- halpa, Corolloja käyttävä, firma tolpalta lauantaina
- jne...
Tällä hetkellehän taksien välillä ei ole todellista kilpailua lainkaan.
Aikuisten oikeasti: Se on nähty kaikissa maissa, jotka ovat vapauttaneet alallepääsyn. Ja se luultavasti haittaisi minunkin tulorakennettani jos eräs ihmisteen kuljettamiseen keskittynyt yritys johon olen osuuden hankkinut kärsisi tästä tilanteesta.
Miettipä nyt: Tällä hetkellä kun tilaat taksin, kaikilla on sama hinta, jonka lääninhallitus vahvistaa heille. Mikään ei kiellä, esimerkkinä Tukholma, pyytämästä vaikkapa 15km matkasta viettämään iltaa ravintolaan 10e, kun taas paluu maksaisi 30e! Nythän matkan pituus ja ajankohta määrittelevät sen hinnan, hinta on sama jos matka on sama ja taksa on sama.
Laki määrää yrittäjille ajosuoritteen tällä hetkellä. Siis auton, jolla on ajovuoro, on oltava päivystämässä silloin kun se on vuoroon merkitty. Vaikka maanantaiyönä jolloin kukaan ei liiku. Luuletko, että kukaan alkaa viettämään öitänsä autossa tai asemalla nukkuen kun siitä 18.00 - 07.00 jaksosta saa hyvässä lykyssä pikkukaupungissa 20e! Ei niin yritteliästä ihmistä löydy, joka tekisi vuodesta toiseen tuota, nyt se on vielä pakko.
Kalusto on suht hyvää. En ole itse törmännyt kauhean ryöttäiseen taksiin koskaan jossa olisi joutunut likaamaan vaatteensa. Mitä luulet, tuleeko niitä pimeitä takseja ja veronkiertäjiä kun ostetaan auto muutamalla satasella, pyöritetään vuosi 'firmaa' ja tienataan viikonlopuilla hyvin ja sitten pistetään firma nurin ja uutta kehiin. Kyllä veronmaksajien määrä vähenee kun kukaan ei valvo ja epärehellisyydellä saa enemmän käteen. Laadulla ei enää pysty niin kilpailemaan.
Kyllä se enemmän päänvaivaa tuottaa itse kullekin taksinkäyttäjälle kun pitää alkaa kyselemään, että millä hinnalla kukin ajaa täältä sinne sinä kellonaikana ja niin monella henkilöllä ja et tiedä mitä sieltä tulee loppujen lopuksi. Alallahan on tällä hetkellä aika tiukat säännökset, rötöstelijöitä ei päästetä kuljettajaksi saati sitten omaksi yrittäjäksi koska koulukyyttejä, vanhustenhuoltoa ym. hieman 'vaativampaa' saattaa sisältyä heidän työpäiväänsä. (Paskoja ihmisiä silti löytyy alasta riippumatta, mutta rattijuoppo tai pedofiili on silti vielä aika harvassa) Minä uskaltaisin laittaa tyttäreni taksiin ja maksaa matkan vajaan sadan kilometrin päähän mummolaan tietäen, että tyttö pääsee turvallisesti perille. Mutta saattaa jäädä tekemättä jos alkaa olemaan sekalaista yrittäjäkuntaa.
Toinen 'kauhukuva' tulee hyvinkin mieleen, nuoret kännipäiset naiset jotka ovat niin tuiterissa, että sammuvat kotimatkallaan taksiin. Jos olisin nainen niin tuo saattaisi olla todella pelottava paikka, ei tarvitse varmaan sanoa miksi. Nyt kuljettajat vielä viitsivät jopa kantaa asiakkaat omaan sänkyynsä tai viedä poliisiasemalle selviämään, mutta mitäs nämä hämärämiehet kun kyytiin sammuu nuori kaunis nainen aamuyöllä. Todella pelottavaa minun mielestäni.
Samaa mieltä kuin edellinen. Vaikka suomalaiset taksikuskit eivät välttämättä kaikki ole mitään palvelualan ammattilaisia, he ainakin omien kokemuksieni perusteella ovat rehellisiä. En minä ole ainakaan kuullut, että taksikuski olisi ryöstänyt tai raiskannut ketään. Kallistahan taksilla ajaminen on, mutta kyllä minä mielelläni maksan laadusta.
Itsekin olen täysin samaa mieltä edellisten kanssa. Kyllä niitä ärsyttäviäkin taksikuskeja tulee vastaan, mutta pääosin ovat hyvää ja ammattitaitoista porukkaa. Jotkut jopa niin hauskoja ja puheliaita, että monta vuotta myöhemminkin vielä muistelee niitä kaikkia hauskoja juttuja mitä on tullut taksissa keskusteltua...
Jos nyt lähdetään vapauttamaan taksejakin niin millaisia yrittäjiä sieltä tulee? Voiko sellaiseen luottaa? Kalusto on nykyään pääasiassa laadukasta ja siistiä (joitain poikkeuksia lukuunottamatta) vaikka hinnat ovatkin pöyristyttäviä... Jos ei ole varaa ajella taksilla, ei voi olla varaa mennä viikonloppuna ryyppäämäänkään
Tuo turvallisuus vouhotus tuntuu oudolta. Suomessa on lukemattomia hyvinkin kilpailtuja aloja, joita valvotaan. Valvonta ja kilpailu eivät todellakaan ole ristiriidassa toistensa kanssa. Toisaalta kartelleja voitaisiin perustella monellakin alalla. Kuten jopa vain yhteen palvelun tarjoajaan perustuvaa suunnitelma taloutta
Itse uskon, että vapaampi kilpailu toisi takseille painetta kilpailla niin hinnan, laadun kuin palvelunkin keinoin. Tällä hetkellä minkäänlaista tarvetta panostamiseen ei ole. Ja miksi ei hiljaisen yön taksimaksu voisi olla korkeampi kuin päivällä/viikonloppuna? Tai kääntäen, miksi muiden asiakkaiden pitää subventoida hiljaisena yönä tehtyjä matkoja?
BTW, piti tarkistaa nämä nykyiset rankat standardit, joita kuljettajaksi haluavalta edellytetään:
Edellytykset ovat Helsingissä seuraavat :
Nuhteeton kansalainen
B-ajokortti 1,5 vuotta voimassa
Ammattiajolupa
Datakurssin hyväksytty läpäiseminen
HTA:n taksiopiston kursilla voit saada opetuksen sekä edellytykset taksin kuljettamiseen Helsingissä.
Taksiopiston kurssi kestää 15 iltaa eli 45 tuntia. Kurssi maksaa vuonna 2004 175 + Datakoulutus 100 sis. alv:n.
Tuskin noita kovin vaikea olisi soveltaa, vaikka kilpailu vapautuisikin.
Pienissä kunnissa taksikuskit ovat todella mukavia, vaikka heitä ei tuntisi etukäteen. He ovat kaikkien kanssa mukavia. Isojen kaupunkien kuskit taitavat olla hieman rasittuneita liiasta työmäärästä...
Edellytykset ovat Helsingissä seuraavat :
Nuhteeton kansalainen
B-ajokortti 1,5 vuotta voimassa
Ammattiajolupa
Datakurssin hyväksytty läpäiseminen
HTA:n taksiopiston kursilla voit saada opetuksen sekä edellytykset taksin kuljettamiseen Helsingissä.
Taksiopiston kurssi kestää 15 iltaa eli 45 tuntia. Kurssi maksaa vuonna 2004 175 + Datakoulutus 100 sis. alv:n.
Tuskin noita kovin vaikea olisi soveltaa, vaikka kilpailu vapautuisikin.
Nuhteeton: Jopa ylinopeudet voivat alkaa kummittelemaan mörkönä kun ruvetaan ajolupaa (huom:Ei liikennelupaa, siinä vielä isommat vaateet) hakemaan.
Ajokortti. No yleensä
Ammattiajolupa. Saaminen kulkee käsi kädessä tuon nuhteettomuuden kanssa. Pahoinpitelyt, ratti,tanko, ruori jne juoppoudet, muuten tekemisissä poliisin kanssa 'toisena osapuolena' siihen kaatuu. Suurissa kaupungeissa paikkojen ja kadunnimien muistaminen ehdoton vaade, riippuu paikkakunnittain mitä he vaativat. Ammattimaisen henkilöliikenteen lakipykälät ja säädökset kysytään kaikkialla.
Datalaitteet ym:t tekniikat. Riippuu tietysti ihmisestä ja laitteista. Isoissa kaupungeissa 'pakollisia', koska kuulumatta minnekään välityskeskuksen piiriin on aika toivotonta kuvitella selviävänsä, kyydit kulkee datana välittäjien kautta. Yksin ei pärjää.
Ajan taksia oulussa ja sanon vaan tämän.
Takseja on liian vähän viikonloppuna. Mitenpä sitten hiljainen viikonpäivä esim. kesällä?
Miten te luulette että jos takseja olisi oulussa 2000 ettäkaikille riittäisi töitä ja hommalla tienaisi edes huonoa palkkaa....
Pelkkien piikkihetkien takia ei voi tälläistä päätelmää tehdä että meitä on liian vähän. Kukaan ei aja enään taksia sen jälkeen jos homma vapautuu. Ei ainakaan suomalaiset jotka nykyään ajaa... Kuskeiltahan loppuu työt se on selvää(rengit) Omistajat itse ajaa ainoastaan. (sen minkä jaksaa)
-Koskaan ei tiedä paljon mikäkin taksi maksaa...
-Homma menee levottomaksi ja autojen laatu heikkenee
-Kaupunki täynnä takseja jotka ajelee miten sattuu
Naurettava idea ylipäätään tuhota turvallinen ja hyvä taksijärjestelmä!
Asiat menevät kuten Ruotsissa ja muualla Euroopassa.
Ilman Suomalaista alkuperää olevat maahanmuuttajat ajavat pääkaupunkiseudun linja-autoja, ja lähitulevaisuudessa takseja.
10 vuoden aikana olen 3 kertaa käyttänyt bussia pääkaupunkiseudulla, on ollut turbaania, tai niin pitkää partaa, että on jo ratissa sekaisin, tai niin musta ukko huulet rullalla, joka välillä katsoi kartasta minne mennä. Kaikki meni muuten OK, mutta ajoi päinvastaiseen suuntaan. 407:lle jos luet tätä! Tämä ei ole rasistinen mielipide, pelkkä fakta, ja jollain tapaa on kuvailtava tilanne ja kuljettajat. Kaikki hoitui ja meni hyvin, miksei taksimatkatkin, kunhan liukkaan kelin harjoittelua on. Tosin takseissa nyt on jo ESP sun muut ja Navit paikkojen löytymiselle, joten eiköhän pieni kilpailu ole paikallaan.
Voi ottaa mallia pizzerioista ym. pikaruokaloista. Kyllä homma hoituu, suomalainen ei vain jotenkin pysty samaan tietyillä palvelualoilla.
On se mukavaa kun suomalaisilta kuskeilta menee työpaikka...
Kun sen aika tulee niin minusta tulee koskilinjan asiakas enkä enään astu jalallanikaan takseihin. Pizzanväöäntäjän kyytiin en mene. Antaa rättipäiden tienata vaan(ovat parista eurosta onnellisia)
Ja kummallinen juttu että meiltä suomalaisilta kukseilta vaaditaan täysin virheetöntä palvelua mutta sitten joku täälläkin kirjottaa että mitä se nyt jos joku rättipää ajaa yksisuuntaista vääräänsuuntaan LOL
Turvallista matkaa
Viimiset kerrat kun olen käyttänyt taksia olen saanut odottaa melkei n kaksi tuntia. Jatkossa kävelen tuon matkan (n.10km). Täälläpäin taksikuskit ovat fiksuja ja ystävällisiä. Paitsi jotkut välillä hurjastelevat...
Elämässähän on paljon asioita mitkä välillä ei tunnu oikeen luistavan... Mutta sitä en ymmärrä että minkälainen mielikuva ihmisillä on taksiautoilusta ammattina. Kuten aikaisemmin sanoin: autojen määrää jos lisätään niin aivan sama jos on kilpailua mutta kun ei riitä asiakkaita enään niin ei kukaan ala enään ajamaankaan. Ainoastaan pizzojen vääntäjät. Ei se ratkaisu ole alkaa kilpailuttamaan autoja hinnoilla ja lisäämällä esim 200 autoa 1000 autoon. Eikö ihmisillä riitä mielikuvitus sinne asti? Mitä tapahtuu jos näin käy? tykkäisikö esim palkanlaskijat että heille tehtäisiin näin : kaikki olisivat prosenttipalkalla, Jokaisesta kirjotetusta palkkakuitista he saisivat jonkun prosentin, laskettavia olisi n. 20 000 henkeä ja työntekijöitä n. 30. Noh. Sillä tienaisi juuri ja juuri sen 1500 kk. Hallitus päättäisi että työtä pitää tehostaa ja palkkaa 200 ihmistä lisää laskemaan palkkoja. Mitä tapahtuu palkalle??? Laskekaa, miettikää ja avatkaa sitten suunne kun teillä on järkevät perustelut ja syyt... Ymmärrättekö että siinä lähtee suhteellisen monelta tuhannelta ihmiseltä työpaikka alta? Ja minkätakia? Vain sen takia että ehkä juuri sinä joka juopottelee perjantai iltana piikkiin asti baarissa saisit valittaa ja vieläpä tahtosi läpi ja pääsisit taksiin heti jo ovelta potemaan nopeammin krapulaasi. Hyvänen aika mitä touhua.
Juuri tällä menetelmällä elättää moni kirjanpito- ja tilitoimisto itsensä, tämä on jopa yleistä.
En usko, että maahanmuuttajia tulee näkymään kovin paljon taksikuskeina muualla kuin pääkaupunkiseudulla ja suuremmissa kaupungeissa. Sama suuntaus tulee Suomeen kuin mikä on ympäri Eurooppaa ja Ruotsia. Kuten Pizzeriat ja Kebab-pisteet, jotka otin vain esimerkkinä. Minulla ei ole vastausta siihen, miksi bisnes on kannattavaa muunmaalaisille ja Suomalaiset eivät pärjää siinä. Ehkä koko suku on hommassa mukana.
Kuitenkin jos olet taksikuski, ja myös taksipula on olemassa, silloinhan asialle uskoisi voivan tehdä myös jotain. Miksi seisottaa autot tallissa jos tolpalla on satojen metrien jono? Asiakkaalle jää varmasti mielikuva, että autoja ei riitä. Tai kuskit huilaavat väärään aikaan. Jokin selitys asialle on oltava, jos väität, että autoja olisi riittävästi ja pelko työpaikkojen menetyksestä. Miten menettää työpaikan jos töitä on liikaa?
Eikös se ole sama juttu joka alalla? Suomesssa on monella alalla vapaa kilpailu, mutta silti palveluja on tarjolla.Tosin edullisemmin. Mielestäni taksiala ei tarvitse valtiovallan erityissuojelua...tai rajoitetaan kilpailua kaikilla aloilla. Montako ruokakauppaa kotikaupungissasi saisi olla, jotta kilpailua ei syntyisi? Kilpailu ruokakauppojen välillä johtaisi siihen, että ruoan turvallisuuteen ei voi luottaa ja myymässä on vain "pitsanpaistajia".
Sillon kun on ruuhkaa jokainen auto on töissä... Ei ne talleissa makaa eikä kuskit huilaa.Esim oulussa on päälle 200 autoa ja kaikki on pe ja la yönä töissä kun on vilkkainta. (jos on tunnin odottanut taksia niin ei ole sitä tolpalla tehnyt tai ei ole pitänyt paikastaan huolta) tunnilta se päissään saattaa tuntua kyllä se niin vaan on että jonossa on ihan eri ihmiset jo siinä ajassa josko ei ole koko tolppa jo tyhjä. Helsingistä en tiesä....
Se on vaan yksinkertainen tosiasia että ei kaikkia asioita voida ratkaista sillä että lisää vaan ja paljon. Ei tienaa sitten enään kukaan. Ja malli on olemassa Ruotsissa ja Virossa. Noh esim. Ruotsissa saat odottaa jo pelkän auton tulemista kotiin tunnista puoleentoista (ruuhka aikana) ja siellä on homma vapautettu. No entäs Vironmaa? Oletteko nähneet kuskien "siistin" pukeutumisen ja "kunnossa" olevat autot?
Mutta turhaa näistä teille jauhaa kun ette ajattele työntekijän kannalta...
Lainaus kunnollisista mielipiteistä:
Helsinki 21.6.2004 Taksiliitto ei hyväksy taksilakityöryhmän mietintöä Taksiliitto ei voi hyväksyä tänään 21.6. jätetyn taksilakityöryhmän ehdotuksia. Liitto kritisoi työryhmän työskentelytapaa ja ehdotusten sisältöä. Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki on jättänyt työryhmän jäsenenä eriävän mielipiteensä ehdotuksiin. Säynäjoki ei pidä liikenne- ja viestintäministeriön asettaman työryhmän työsken-telymenetelmiä hyvän tavan mukaisina. Työryhmä teetti vaikutusanalyysin jo heti työskentelynsä alkuvaiheessa, jolloin erilaisia vaihtoehtoisia malleja ei vielä ollut pohdittu eikä ehdotuksia ollut edes olemassa. Myöskään ehdotusten todellisia, eikä etenkään taloudellisia, vaikutuksia ole pohdittu lainkaan. Työryhmä on järjestänyt laajan kuulemiskierroksen, mutta jättänyt loppurapor-tissaan ottamatta huomioon ne kannanotot, joissa sen tekemiä ehdotuksia on epäilty tai nykymuotoista taksijärjestelmää puolustettu. Muun muassa Kuluttaja-virasto korostaa lausunnossaan, että taksinkäyttäjien kannalta keskeisiä seikkoja ovat taksin saatavuus, hinta sekä palvelun luotettavuus ja turvallisuus. Kaikki ovat asioita, jotka sen mukaan ovat tänä päivänä jokseenkin hyvin ja ongelmattomia. Työryhmä ei myöskään ole ottanut huomioon niitä käytännön vaikutuksia, joita muissa maissa, mm. Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Hollannissa ja Irlannissa on seurannut taksijärjestelmien purkamisesta. Taksiliiton edustajan näkemyksiä ei työryhmässä ole juurikaan huomioitu. Ehdotukset ovat joukkoliikennestrategian vastaisia - Työryhmä on lähtenyt liikkeelle puhtaasti kilpailullisista näkökohdista, eikä se ole juurikaan kantanut huolta maamme joukkoliikennepalvelujen säilyvyydestä. Siinä se on mielestäni toiminut liikenne- ja viestintäministeriön joukkoliikennestrategian vastaisesti. Kansalaisten liikkumismahdollisuuksien säilyminen esimerkiksi syrjäisellä maaseudulla on ollut toissijainen näkökulma. - Työryhmä on perustellut muutosehdotuksia uuden perustuslain vaatimuksilla, mutta ei se ei ole pystynyt selkeästi osoittamaan, mitä muutoksia perustuslaki edellyttäisi. Analyyttinen tarkastelu puuttuu. Toisena perusteena on käytetty EU:n palveludirektiivin vaatimuksia, vaikka on epäselvää, tuleeko se ylipäätään koskemaan takseja ja milloin direktiivi tulee voimaan, tämän hetken näkemyksen mukaan vasta vuonna 2010. Kansainvälinen maantiekuljetusjärjestö IRU pyrkii siihen, että taksiliikenteestä säädetään muun ammattiliikenteen tavoin erillisellä alakohtaisella direktiivillä, jolloin palveludirektiivi ei siis koskisi takseja. Taksit pian ainoa joukkoliikenteen muoto maaseudulla Työryhmää on luotsattu hyvin tarkoitushakuisesti pyrkimyksenä käyttää perustus-lakia ja palveludirektiiviä keinoina romuttaa nykyinen taksijärjestelmä. Raportin mukaan taksipalveluiden saatavuudesta voitaisiin maaseudulla huolehtia päivystyskorvauksia käyttäen, vaikka yleisesti tiedetään, että kuntatalous ei menonlisäyksiä juuri kestä. Tällä hetkellä taksipalveluja on tarjolla koko maassa, koska taksiyrittäjät päivystävät ilman korvauksia sen pohjalta, että nykylain voimassa ollessa he kykenevät hankkimaan toimeentulonsa arkiliikenteellä. Jos tarveharkinnasta luovutaan, ei koko maan kattava ja ympärivuorokautisesti päivystävä taksiverkko voi säilyä. Uusia yrittäjiä ei tule alalle, jolla ei pysty hankkimaan edes perustoimeentuloa. Nykyjärjestelmän vallitessa se saadaan säännöllisistä sopimuskuljetuksista. Jos taksien tilalle tulevat linja-autoluvilla toimivat joukkoliikenneautot, ei niillä ole päivystysvelvoitetta, eikä maaseudulla varmasti kukaan haluakaan päivystää ympäri vuorokauden mahdollista yksittäistä sairaskyytiä. Harmaa talous ja mustat taksit uhkana Taksien laatu ja turvallisuus uskotaan raportin mukaan voitavan säilyttää laatujärjestelmällä ja valvonnan tehostamisella. Jos poliisi ei tänä päivänä kykene valvomaan normaaliakaan liikennettä tehokkaasti, mistä löytyy lisäresurssit vähintään 10.000 taksin valvontaan, ihmettelee Säynäjoki. Ehdotukset vaarantaisivat myös asiakaspalvelua ja kuluttajansuojaa, jos luvan saa jokainen, joka täyttää tietyt ehdot. Lisääntynyt automäärä jakautuisi silloin lukuisiin tilauskeskuksiin ja asiakkaan olisi soitettava sokkona johonkin numeroon toivoen, että juuri sen keskuksen auto sattuisi olemaan vapaana lähellä tilausosoitetta. Myöskään hintojen vertailu eri tilauskeskusten autojen kesken ei olisi yksinkertaista, koska hintoja voitaisiin työryhmän ehdotuksen mukaan vaihtaa vaikkapa kahden viikon välein. Vapauttamisen jälkeen esimerkiksi Tukholmassa on tällä hetkellä 40 tilauskeskusta ja Helsingin kokoisessa Dublinissa 15. - Niissä maissa, joissa ala on liberalisoitu, on tilaa tullut etenkin mustalle taksiliikenteelle. Esimerkiksi Ruotsissa luotettavatkaan tilausvälitysyhtiöt eivät saa kalustoaan liikenteeseen yöaikaan ja markkinoilla on tarjolla runsaasti laitonta, mustaa taksiliikennettä. Naapurimaassamme mustien taksien lisääntyminen on koettu uhkaksi koko yhteiskunnalle, Säynäjoki sanoi. Miksi hyvä järjestelmä pitää romuttaa? Taksiliiton Taloustutkimuksella teettämän vuotuisen palvelututkimuksen mukaan 96 prosenttia kansalaisista luottaa erittäin tai melko vahvasti taksiin. Suomalaisen taksiin uskaltaa jopa laittaa pienen lapsen yksin matkustamaan. Tämä ei ole mahdollista edes muualla Euroopassa, ehkä muutamaa Pohjoismaata lukuun ottamatta. Meillä on toimiva, luotettava ja turvallinen taksijärjestelmä. On vaikea ymmärtää niitä motiiveja, jotka ajavat tämän ehjän astian rikkomiseen, kun selkeitä hyötyjä siitä ei ole näköpiirissä. Seuraukset ovat hyppy tuntemattomaan ja vastaavan järjestelmän uudelleen rakentaminen on lähes mahdotonta, sanoo Säynäjoki...
Takseja on normaalisti tarpeeksi. Mutta taksia ei saa tulemaan uutena vuotena eikä muinakaan "juhlapäivinä" kun me sitä tarvitsisimme. Mikä neuvoksi?
No, alaa aika hyvin tuntevana voi tietysti sanoa, että totta helvetissä Taksiliitto keksii puolustavia lausuntoja vaikka 10 000 sivua, mutta faktahan on se, että se suurin hätä on nykyisten autoilijoiden tuloista, ei siitä saako mökin mummo syrjäkylältä kyydin jatkossa vaiko eikö.
Eihän kukaan vapaaehtoisesti luovu saavutetuista eduista. Mutta onko sekään oikein, että on tietty ammattiryhmä, joka saa itse päättää, mikä määrä heitä on sopiva, ja samalla sen, paljonko he tulevat tienaamaan per auto vuodessa. Näin nykyinen rajoitettu systeemi varsinkin kaupungeissa toimii. Kun autojen määrä on rajoitettu, vuotuiset kyytimäärät tiedetään, niin mikäs hätä on ajellessa, kun tietää paljonko liikevaihtoa tulee/vuosi.
Vähänkään vapaampaa systeemiä kammoksutaan, koska suurimmalla osalla ei ole valmiuksia ryhtyä itseään mainostamaan ja hankkimaan asiakkaita itse.
Ja suurin epäkohta lienee nykyisiä kuljettajia kohtaan, kun tiedetään, että monissa kaupungeissa tuollainen 10 vuoden kuljettajakokemus ei riitä vielä alkuunkaan jotta oman liikenneluvan saisi. Ei päljon houkuttele alalle, jos tietää jo etukäteen, että joudut 15 vuotta, parhaat vuodet elämästäsi, valvomaan yöt humalaisia kuskaten ja sitten ehkä, jos luoja suo, saat sen oman luvan.
ei ketään pakoteta tälle alalle jos asenne on jo tuollainen...
Sitäpaitsi missä ammatissa saat suuren palkan ilman koulutusta ja kokemusta?
Ja ei se nykyinen palkka ole autoilijalla saati sitten rengeillä mikään häävi... Ei todellakaan. Reheellisesti sanottuna rengin palkka on tuntimäärään nähden naurettava! 35% ajetuista kyydeistä.
¨
Rengeistä tulee työttömiä ja isännät ajaa sen minkä jaksaa.. Näin siinä tulee ennenpitkään käymään.(jos joku niillä palkoilla enään suostuu mitään ajamaan)
Eiköhän sen vielä tähänkin päivään mennessä ole päättänyt lääninhallitus mikä on sopiva määrä autoja per alue ja taksaluokat liikenneministeriö.
Toki lääninhallitus päättää, mutta paikallisyhdistys pitää huolen siitä, että uusia lupia ei alalle anneta, eli ei ole huolta siitä, että joku tulisi nakertamaan nykyisten yrittäjien leipää. Näin mm. omalla kotiseudullani. Eli kyllä ala on hyvin yrittäjien hanskassa.
Ja mitä tuohon työn asenteeseen tulee, niin kyllä siinä alkuinnostus rapistuu, kun kymmenenkin vuotta humalaisia kuskailee. Sen sijaan jos nykyinen systeemi oli hieman järkevämpi, ts. oman luvan saisi nopeammassa ajassa, voisi itse antaa osan niistä yövuoroista taas uusille rengeille, ja ajaa itse kaikki päivävuorot. Kas kun monella on myös perhe, ja missä helvetin välissä niitä näkee, jos kaikki yöt on töissä ja nukkuu pitkälle iltapäivään ? Sitä paitsi, kun palkkakustannukset muodostavat suurimman yksittäisen osan kustannuksista, voisi alan vapauttamisella olla myös toisenlaisia vaikutuksia : moni renkikin hankkii oman kaluston, tekee itse ahkerasti töitä eikä maksa niin kauheita palkkakustannuksia, jolloin lopputulos ei ole sittenkään niin katastrofaalinen kuin Taksiliitto pelottelee.
Se on toki selvää, että jos alaa vapautetaan, muutama vuosi menee ennenkuin nähdään kenestä on yrittäjäksi ja kenestä ei , mutta so what ? Maailma muuttuu, niin pitää muuttua taksialankin.
Välillä takseja on "vapaana" vaikka kuinka monta ja välillä taas on järkyttävä "jonotus"!
Sitäpaitsi missä ammatissa saat suuren palkan ilman koulutusta ja kokemusta?
Olet itse tehnyt vapaaehtoisen valinnan ryhtyessäsi taksiautoilijan ammattiin. Aikaisemmin ei ole ollut kilpailua, nyt tulee. Joka ala Suomessa yksityissektorilla on kilpaltu, ja kilpailua on useimmilla yrityksillä ympäri maailmaa. Ei luulisi kilpailun olevan uusi hirvittävä asia. Meillä ei ole Lenin oppi-isänä, valtiojärjestelmämme suuntautuu markkinatalouteen. Kilpailu ei tarkoita loppua yritykselle, mutta jos kilpailua pelkää, on syytä vaihtaa alaa. Niillä asenteilla ei ole edellytyksiä hoitaa sitä menestyksekkäästi.
Ehkä kilpailu loppujen lopuksi nostaa palvelun tasoa. Ja taksikuskit saavat olla iloisia kun saa ajaa niin hienoilla ja isoilla autoilla.
Tuo on sinänsä aina hauskaa, kun toitotetaan, että kyllä teidän taksikuskien kelpaa, kun ajelette muiden ostamilla hienoilla, isoilla autoilla.
Jos luulet että se on niin ihanaa, niin senkun alat alalle. Hienot ja isot autot vs. ylipitkä päivät, surkeat työajat, heikko palkka (ei 100 % korotettuja sunnuntaipalkkaa tai korotettua palkkaprosenttia yötyöstä). Ei se hieno auto korvaa ihan kaikkea.....