Vaikea päättää minkä otsikolle tämän olisi laittanut.
Laite johon viittaan on kuitenkin USA:ssa kehitetty pysäytettäessä ajoenuvoa joka ei poliisin pysäytysmerkkiä noudata, vaan karkaa. Syntyy takaa-ajotilanne. Yksi tehokas tapa on ollut tarttua Smith&Wessoniin .38 kahvaan, osumatarkkuus lienee niin ja näin.
Mikroaaltosäteillä voidaan pysäyttää auto kuin auto. Viranomaiset ovat kehittäneet laitteen joka toimii 10-15 kV per metri 2 sek. ajan, jolloin sen toimintasäteeksi saadaan 300 jalkaa, joka takaa-ajossa, tai helikopterista käytettynä, yleensä riittää pysäyttämään ajoneuvon. Se tekee ajoneuvon mikroprosessoreista toimintakyvyttömiä. USA:ssa on ollut jonkinasteinen mikroporsessori auton moottorin ohjaustoiminnoille alkaen -80 luvulta, joten tämä pysäyttää lähes kaikki ajoneuvot tarvittaessa tuhoamalla moottorin ohjausjärjestelmän. Näin katkeaa polttoaineen syöttö ja matka pysähtyy. Laitetta kehittää Eureka Aerospace edelleen pienempään kompaktiin muotoon, jolloin se olisi jokaisen partioauton varusteena.
Jotkut nuoret keksivät netissä olevien ohjeiden avulla tehdä samanlaisen, saivat mahtumaan vaijereineen ym. pakettiautoon, jolloin jotakin tuhansia autoja on toimintakyvyttömiä katujen varsilla joita pitkin nuoriso tällä huvikseen ajeli! Siitä seurasi ryöstely, autojen osien varastaminen ja mitä kaikkea, riippuen vähän mihin auto pysähty!
Tuollaisen mikroaaltoaseen (EMP-aseen) tekeminen onnistuu ihan netistä saatavien ohjeiden mukaan, jos ei ole peukalo kasvanut ihan keskelle kämmentä, ja päässä liikkuu jotakin. Tuollaisen EMP-aseen suunnattavuus lienee kuitenkin niin huono, että muille kuin kohteelle aiheutettavat vahingot ovat suuri riski.
Näitä "ei tappavia aseita" (nonleathal weapon) on tutkittu, ja käytetty, jo jonkin aikaa erityisesti joukkojen hallintaan. Niitä ovat mm. erilaisiin valo-, sähkö- ja ääniefekteihin perustuvat "aseet". Väitetään, että mm. Somaliassa USA olisi käyttänyt mikroaaltotekniikkaa väkijoukkojen hallintaan.
Meneekö se auto sitten kokonaan pimeäksi vai saako herätettyä henkiin uudelleenohjelmoimalla tms?
Uskon, että kaikki sähköön liittyvät komponentit tuhoutuvat. Ilmeisesti tätä käytettäisiin vain hätä- ja vaaralliseksi luokitelluissa tapauksissa.
USA:n sotateollisuus kehitti EMP aseen "inhimillinen" E-pommi.
Tällainen mikroaaltopommi lienee jo käytössä. EMP ase laukaistaan ilmakehässä jossain kohteen yläpuolella, ja tällaisessa kymmenes- tai sadasosa mikrosekunnissa tapahtuvassa purkauksessa huippuvirrat saattavat olla kymmeniä miljoonia amppeereja, tämän rinnalla tavallinen ukossalama on kuin salamavalolamppu. Tavallinen ns. Faradayn häkki-suojaus ei riitä suojaamaan elektroniikkaa tältä mahtavalta pulssilta. Se tunkeutuu jokapuolelle, erittäin lyhytaaltoisena.
Ensimmäisen räjähdyksen jälkeen tulee seurannaisilmiö, noin 15 min kuluttua, "Late-Time EMP Effect" Sähköjohtoja pitkin syöksynyt paikallinen pulssi on kehittänyt paikallisia magneettikenttiä, jotka romahtavat ja synnyttävät voimakkaita virtoja jotka vaeltavat kaikkialla missä on, on ollut, tai ovat sähkökomponentteja, elektroniikkaa, akkuja, paristoja, polttaen kaikki, pitkienkin matkojen päässä olevat voimavirta- ja telekommunikaatiolaitteet. EMP voidaan räjäyttää vaikkapa voimalinjojen lähellä, pulssi kulkeutuu kaikkialle minne virta menee tehden täydellistä tuhoa. Alue jonka yläpuolella tällainen ase laukaistaan, siirtyy hetkessä 1800 luvulle, jolloin sähkövirtaa ei ollut. Mennään ajassa lähes 200 v. taaksepäin, heti!
Ajoneuvojen kaukopysäytys lienee kevyempi versio edellä mainitusta.
...
Ajoneuvojen kaukopysäytys lienee kevyempi versio edellä mainitusta.
Tuo on hieman liian laaja yleistys. Elektroniset komponentit suurelta osin kärventyvät, mutta laturit, sähkömoottorit, akut ym. pysyvät kyllä toimintakunnossa.
Kuvatun laitteen tulee olla huomattavasti kevyempi versio EMP-pommista ja lisäksi voimakkaasti suuntaava. Muuten tuhoutuisivat myös aseen käyttäjän elektroniset laitteet, mikä ei varmasti hymyilyttäisi helikopterin lentäjää.
Lisätietoa EMP-aseista: http://science.howstuffworks.com/e-bomb.htm
Varma ei voi koskaan olla, minä en ainakaan haluaisi joutua niin pysäytetyksi (ed.että olisi aivan uusi auto joka täys elektroniikkaa).
EMP aseen otin muuten vain malliksi, jotta muodostuu jonkinlainen käsitys mistä mahdollisesti on kyse, mutta lievemmässä muodossa.
EDIT: Tuossa How Stuff works on sama englanniksi kuin kirjoitin suomeksi ylempänä, joten....?
SixPack: minä en ainakaan haluaisi joutua niin pysäytetyksi
Amerikkalaisten reality-poliisisarjojen antamaan kuvaan perustuen sanoisin, että harva uudehkon auton omistaja varmaan joutuu tämän laitteen pysäyttämäksi. Taitaa olla suurin osa poliisia pakoon kaahaavista liikkeellä varastetulla autolla. Nähtävästi vakuutusmaksut nousevat sitä enemmän, mitä enemmän tätä vempainta käytetään, taitaa mennä auto kerrasta ns. lunastuskuntoon.
Muistan lukeneeni vanhasta Teknikens Väeldistä tarinan ruotsalaiselta moottoriradalta, jossa suurin osa autoista oli sammunut aina kun ratahenkilöstö käytti LA:ta. Vain kaasarikoneiset jatkoivat matkaa, kun uusinta uutta olleet elektronisesti ohjatut ruiskut olivat sammahtaneet.
Samassa artikkelissa oli juttua Volkkarin ensimmäisitä ruiskukoneisista autoista, olisikohan ollut 411E tai sinne päin, joka oli sammunut aina raitiovaunun johtimien ali ajaessaan.
EMP aseen otin muuten vain malliksi, jotta muodostuu jonkinlainen käsitys mistä mahdollisesti on kyse, mutta lievemmässä muodossa.
EDIT: Tuossa How Stuff works on sama englanniksi kuin kirjoitin suomeksi ylempänä, joten....?
Tuolla linkittämälläni sivulla on myös esitelty tyypillinen EMP-pommi. On selvää, että tuollaista laitetta ei voi kuljettaa mukana ja käyttää yleisellä tiellä. Toimintaperiaate ja teho ovat siis väistämättä oleellisesti erilaiset.
Pulssin aikaansaanti vaati joka tapauksessa suuren määrän energiaa ja autoissa ja helikoptereissa ollessa hyvin rajallisesti tilaa energianlähteelle en jaksa uskoa kyseisen mobiilin EMP-pysäyttimen kärventävän persussähkölaitteita. Toki vahingot ovat erittäin kalliita uuden auton elektroniikankin osalta.
Ku molin vielä sellaane korvantaustat märkänä oleva hevooseenpään kokoonen kloppi nelekytä vuotta takaperi, kotoonani kävi ameeriikkaankin useampaankin otteeseen kolunnut Rahaan aston Jussi isäni kanssa viikottain veikkaamassa.
Jussi oli myös tarinankertoja ja paljon lukenut mies. Kertoo, että rapakonkin yli laivat menöö tulitikkuaskillisella atomipolttoainetta. No-o, tuotahan piti ihimetellä silimät suurena, että tulitikku askilla Atlantin yli. Kaverit ei uskonu... ja Isäni Setkaankin piti kaataa löpöä isompikin ämpäri että pääsi viinatehtaalle hakeen rankkia itikoolle.
joo-o...
No-o, yhyren kerrän Jussi taas tuli veikkaamaan, pisti kaikessa rauhassa työmiehen huuleen. "Ptyi" kun sylykääsi kessuja kielenpäältä... alootti: "Katsos... pthyi, oottakos kuulu...ptyi, ku Markooni pirätti Mussoliinin höökivaunut rario säteellä, ptyi?
... Joo-o... Markooni järjesti kokeen... ptyi jossa Mussoliinin höökivaunut pantiin rivihin ja tuloon Markoonia kohoren. Markooni suuntas rariolaitteensa, niin pirätti siihen paikaan Mussoliinin armeija, ptyi.... Katsos... Mussoliini olisi ostanu Markoonin rariolaitteen, thyi. Mutta Markooni oli ptyi... katsos ptyi ... viisas mies... ei myyrä ku hoksas mikä voima sillä o, ptyi... Pisti päreeksi koko härvelin... ptyi. Mussoliini olis vaan tappanu, ptyi... sillä ihimisiä... phtyi.