Ensimmäiset nastarenkaat bongattu!

23 kommenttia

Eläköön turvallisuus! Eläköön ennakointi! Eläköön urautuneet tiet!

Nastarenkaat ropisivat Helsingissä. Kyllä se voi olla jo vaarallista, kun Lappiin on luvattu räntäsateita viikonlopuksi. Kannattaisi muidenkin täällä pk-seudulla ottaa varman päälle ja vaihtaa nastat alle ajoissa. Eihän sitä voi tietää haluaako vaikka la lähteä vähän ajelulle Jäämeren suunnalle...

Vaikka yöksi on luvattu pakkasta, se ei automaattisesti tarkoita peilikirkkaita teitä. Suolaus on keksitty, jos kosteus jäätyy. Nyt hätähousut vaihtavat paniikissa turhaan nastat alle, ajavat kuivilla teillä kaksikin kk ja tuhoavat tiet ennen kuin talvi edes alkaa. Miksi poliisi ei sakota noita hätähousuja?

Käyttäkää hyvät ihmiset vähän maalaisjärkeä!

  
  • Onhan talvirenkaat hyvä laittaa ajoissa eikä liian myöhään. Taas tosi fiksu viisaus minulta... :smile:

      
  • Ihmetyttää tosiaan poliisin suhtautuminen lakeihin. Ensin eduskunta säätää lain, jonka mukaan nastoja saa käyttää vain tiettynä aikana, sitten poliisi kehottaa rikkomaan lakia eli laittamaan nastat "ajoissa" ja pitämään niitä keväällä liian myöhään.

    Eikö joku kurinpalautus olisi tarpeen poliisille, omat mielipiteet täytyisi pitää mahassaan ja valvoa että kansa tekee lain mukaan?

      
  • Kerran kun uuden auton vastaanottaminen lähestyi erään vuoden lokakuussa meikäläistä, soittivat autoliikkeestä, että laitetaanko nastarenkaat samantien alle ettei tarvitse jumpata muutaman viikon päästä. Annoin luvan järjettömyyteen.

    Noin yksilötasolla aikainen vaihtaminen voi olla joskus järkeenkäypääkin.

    Viime talvena ei olisi millään huvittanut vaihtaa renkaita, kun ensi kertaa satoi kunnolla lunta. Kävin lähitiellä testaamassa miten kesärenkailla pärjää (nelivetoinen kun on alla). Risteyksistä lähdettiin liikkeelle nopeammin kuin muut talvirenkailla, mutta kaarteissa meno oli sen verran luistavaa ja abs-jarrutuksen pidon varassa, että seuraava etappi oli suoraan talliin ja renkaita vaihtamaan.



    [Zilo muokkasi tätä viestiä 08.10.2004 klo 12:48]
      
  • Pyörähtelin kerran pahasti auton kanssa kun siinä oli niin huonot renkaat, tottakai kuskissakin oli vikaa. Mutta suurin syy oli renkaat. Keli yllättää aina joka vuosi autoilijat, tarpeeksi ajoissa vaan!

      
  • Vaihdatin jo omaani kitkat alle, koska oli asiaa huoltoon katin lämpötila-anturin reistaillessa. Meni samalla ja säästää hermoja, koska yleensä Stockalla on mennyt vaihtoon vähintäänkin kaksi tuntia, vaikka aika varattuna...

      
  • Lainaus:
    08.10.2004 klo 13:50 Tuota kirjoitti
    Vaihdatin jo omaani kitkat alle, koska oli asiaa huoltoon katin lämpötila-anturin reistaillessa. Meni samalla ja säästää hermoja, koska yleensä Stockalla on mennyt vaihtoon vähintäänkin kaksi tuntia, vaikka aika varattuna...


    Taas menee vähän mulla ohi aiheen, mutta miksi ostit kitkat? Säästäähän kai siinä jonkin verran rahaa ja ne ovat hiljaisemmat. Mutta eikös ne ole aika huonot talvella. Miksi sinulla on kitkat?

      
  • Tämä fraasi on harvoin yhtä paikallaan kuin nyt: here we go again...

      
  • nimim. Erkki:”… here we go again...”

    Jännäsin jo, että kumpi ehtii ensin, sumuvalot vai kitkat/nastat. Arvasin sumuvaloja, eli pieleen meni. No, se hupi on nyt ohi, mutta uusi on edessä; kuka tarttuu ekana syöttiin? Jumalat, antakaa pitkää pinnaa!

      
  • Voi harmi, etten "päässyt" aikaisempiin kitkat/nastat keskusteluihin mukaan... no ei sentään. No se riittää mulle jos Tuota vastaa kysymykseeni.
    Pitäisiköhän hankkia keskieurooppalaiset talvirenkaat? :grin:

      
  • Tuomakselle:

    Mukavuus lienee päällimmäinen syy. Voi vaihtaa ajoissa alle ja pitää alla pidempään. Ei tule yllätyksiä. Ovat hiljaiset. Helsingissä vilkkaimmat väylät ovat sulia ja kuivia suuren osan talvesta, ja silloin kitka on myös ajettavuudeltaan paljon nastoja parempi.

    Autossani on neliveto+ESP, joka helpottaa ajamista muutamina pahan kelin päivinä. Kitkat häviävät nastoille oikeastaan vain märällä jäällä, jota ei usein tule vastaan.

    Mikäli autoni olisi tehokas takavetoinen ilman apulaitteita, päätyisin varmasti nastoihin.

      
  • Lainaus:
    08.10.2004 klo 14:07 TeeCee kirjoitti
    nimim. Erkki:”… here we go again...”

    Jännäsin jo, että kumpi ehtii ensin, sumuvalot vai kitkat/nastat. Arvasin sumuvaloja, eli pieleen meni. No, se hupi on nyt ohi, mutta uusi on edessä; kuka tarttuu ekana syöttiin? Jumalat, antakaa pitkää pinnaa!


    Kyllähän sulla riittää pinnaa ainakin kirjoittaa...

      
  • Juu-u.. Eikö viestin aloittajalle tullut mieleen, että saattaapi olla kyseinen nastoilla ajelija juuri tullut pohjoisesta, jossa kyllä varmaan on jo aamuisin ollut sellaisiakin kelejä, että talvirenkaita on tarvinnut. Tuskin sitä jaksaa alkaa etelä-suomen reissua varten vaihtamaan välillä kesärenkaita takaisin. Taikka sitten niin päin, että kyseinen "tiesi kuluttaja" saattaa olla lähdössä viikonloppuna pohjoiseen jonne on luvattu kylmää säätä. On se sitten kiva olla jossain pohjoisessa jumissa ja miettiä, että on nastarenkaat melkein 1000 kilometrin päässä, kun ne olisi voinut vaihtaa allekin.

    Kaikki Suomessa eivät liiku vain kehä 3:n sisäpuolella ja muualla Suomessa ei suolata teitä aina "kesäkuntoon" kuten pk-seudulla. Senkö takia täällä etelässä AINA rytisee, kun porukka säästelee tietä ajamalla kesärenkailla? Tai sitten ajetaan liian kovaa keliin nähden luottaen, että "kyllähän sitä on suolattu". Pohjoisemmassa saattaa tapahtua muutama ulosajo liukkaiden kelien tullessa, mutta etelässä se "liukas keli yllättää aina" ja peltiä rytisee ihan urakalla.

    Annetaan vain porukoiden vaihtaa talvirenkaansa silloin kun tarvetta on. Mistäs sinä tiedät kunkin tarpeen?

    Sama kun syyteltäisiin ihmisiä jotka käy keskellä viikkoa Alkossa hakemassa viinaa.. Ajatteletko aina, että tuo varmaan juo keskellä viikkoa ja on sitten krapulassa töissä?

      
  • Lainaus:
    08.10.2004 klo 14:30 Tuota kirjoitti
    Tuomakselle:

    Mukavuus lienee päällimmäinen syy. Voi vaihtaa ajoissa alle ja pitää alla pidempään. Ei tule yllätyksiä. Ovat hiljaiset. Helsingissä vilkkaimmat väylät ovat sulia ja kuivia suuren osan talvesta, ja silloin kitka on myös ajettavuudeltaan paljon nastoja parempi.

    Autossani on neliveto+ESP, joka helpottaa ajamista muutamina pahan kelin päivinä. Kitkat häviävät nastoille oikeastaan vain märällä jäällä, jota ei usein tule vastaan.

    Mikäli autoni olisi tehokas takavetoinen ilman apulaitteita, päätyisin varmasti nastoihin.

    Ymmärrän hyvin valintasi. Kun ajelet Helsingissä, et varmasti joudu ajamaan sellaisia syrjäisiä teitä. Minun pakko laittaa nastat alle joudun kiertelemään syrjäisillä teillä ja muutenkin.

      
  • Minä vaihdatan talvirenkaat yleensä siinä joulu-tammikuun aikana. Kyllähän kesärenkailla pärjäisi näin taitavana kuljettajana koko talven, mutta kun poliisit saattavat sakottaa. Yleensä en viitsi kovin kiirehtiä asian kanssa, kun se ei kohdallani liity mitenkään liikenneturvallisuuteen. Valoista lähteminen tosin saattaa olla hitaampaa kun sutii....

      
  • Vaihtaisin jo mielellään tässä lokakuun loppupuolella mutta taitaa kumminkin mennä marraskuun alkuun.

      
  • Vaihdoin viikko sitten kitkat autooni ja tarpeen ovat olleet!
    Viikonloppuna panin toiseen autoon nastarenkaat ja jo tänään tie oli tosi liukas toisin paikoin vielä klo10 aikoihin .
    Kitkat on tosi mainiot renkaat ainakin täällä susirajan takana (Ähtärissä)

      
  • Itselleni alla ropisee huomisesta...

    On tiedossa reissua pohjoiseen täältä pk-seudulta ja sen jälkeen aikaa vaihtoon ei löytyisi hyvin kuin vasta pitkälti marraskuun puolella, joten päädyin tähän, niin sitten ei tarvitse sitäkään pähkäillä ja jännittää säätiedotuksia seuraavilla viikoilla.

    Sulaahan nyt varmasti vielä on vähän aikaa, mutta ei sitä tiedä vaikka olisi samat kelit tammikuussakin, ainakin täällä etelässä. Turha noita on liikaa murehtia.

    Viime vuonna etelään tuli ensilumi 25 lokakuuta ja edellivuonna myös lokakuussa, joten ei se lumen tulo ole enään mahdottomuus lähiaikoina.

      
  • Kyllähän se on niin, että eteläsuomessa ja rannikolla tarvitaan nastarenkaita paljon enemmän, kuin täällä susurajan takana! Täällä tiet on lumisia ja kovalumisia, harvoin jäisiä. Täällä kitkat pitää paremmin, kuin nastarenkaat. Kyllä jämpti on niin. Takana pari miljoonaa kilometriä.

      
  • kyllä ne oli jollakulla jo kuukausi sitten motarilla, niin uudellamaalla!

      
  • Eilen Turuntie Lohjan paikkeilla oli niin jäinen, että ohittamaan lähtenyt auto karkasi kuskin käsistä. Kuolleita tuli tietääkseni ainakin yksi. Autossa oli kesärenkaat.

    Tänä aamuna sama tie oli paikoin aikas kuurassa, tosin suola taisi pitää suht. pitävänä. Taitaa olla pikapuoliin rengasruletin aika...

    Voi miettiä kumpi on tyhmempää ajaa kesärenkailla viimeiseen asti 60 km/h moottoritiellä kun keli menee liukkaaksi vai laittaa talvirenkaat "liian aikaisin" ja välttyä kesärenkaineen liikenteen tukkona olemiselta?

    Kommentti nasta-/kitkakeskusteluun: Tänne Etelään nimenomaan suositellaan nastarenkaita. Kelit muuttuvat täällä sulasta kuramössöstä pääkalloliukkaaksi nopeastikin. Kitkoilla pärjää kuulemme pohjoisemmassa paremmin kun keli pysyy pitempään vakiona (kylmyys ja vähäisempi suolaus). Kitkathan ovat lumella hyvät, mutta pääkallojäällä äkkinäisen liustavat.

      
  • Mutta eipä pelasta nastatkaan, jos vauhtia on liikaa, eikä lisää havaintokykyä mustalle jäälle, jos ei pää sano.

      
  • Lainaus:
    12.10.2004 klo 19:02 bjujoen kirjoitti
    Kyllähän se on niin, että eteläsuomessa ja rannikolla tarvitaan nastarenkaita paljon enemmän, kuin täällä susurajan takana! Täällä tiet on lumisia ja kovalumisia, harvoin jäisiä. Täällä kitkat pitää paremmin, kuin nastarenkaat. Kyllä jämpti on niin. Takana pari miljoonaa kilometriä.


    Juuri näin. Etelän vaihtuviin (jäisiin) keliolosuhteisiin nastat on turvallisempi valinta. Tosin kitkoilla pärjää etelässäkin mutta se vaatii ennakoivampaa ajamista.

    Itse sanoisin, että kitkat ja nastat ovat lumisissa olosuhteissa aika tasoissa, jäällä nasta toimii paremmin.

      
  • Nyt on täällä Varsinais-Suomessa hirvetkin alkaneet juoksentelemaan. Eilen nainen väisti hirveä ja auto karkasi käsistä kuorma-auton eteen, onneksi ei kuolonuhreja. Kun huonot kelit (eli liukasta) tulee níin pitäisi kai hiukan aikaisemmin laittaa nuo talvirenkaat kun noita eläimiäkin joutuu väistelemään ja vielä liukkaalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit