Sutta ja sekundaa ?

7 kommenttia

Paljon puhutaan talviteiden huonosta kunnossapidosta.Vähemmän kuulee keskustelua kuinka dramaattisesti teiden päällystämisen laatu ja taso on laskenut - sanotaan viimeisen 15 vuoden aikana.
Tässä kotitanhuvilla on hieno jokivarsitie, joka on päällystetty varmasti 20 v sitten.Sitä tietä on hieno päästellä edelleen ja varsinkin rullaluistimilla. Joen toisellapuolella on parivuotta sitten laskettu päällyste, joka on täysin kelvoton.
Oma lukunsa on uuden päällysteen epätasaisuus.Auto huojuu ja vatkaa kuin jossain testiradalla. Miksi tällaista työtä otetaan vastaan, miksi hyväksytään tällainen työ ja päällysteen laatu.Tälläistä tietä on erään rannikkokaupungin sisääntulotiellä monta kilometriä.Samanlaista perunapeltoa on 66 tie alkupäässä uudessa päällysteessä.Tätä luetteloa vois jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Onko tässä säästämisessä menty jo niin pitkälle ettei tarvita töiden vastaanottavaa mestaria? Eikö päällysteen laskijoilla ole enää mitään ammattiylpeyttä?

  
  • Reikien paikkaukset näyttävät siltä kuin lapiolla olisi läiskäisty vähän öljysoraa ja saappaan kannalla tallattu se vähän sileämmäksi...

      
  • Tämä on kait sitä valtion liikenneturvallisuuspolitikkaa. Annetaan teiden mennä aivan pas2, jonka jälkeen kukaan ei pysty enään kaahailemaan eikä koheltamaan liikenteessä. Liikenteessä kuoleiden määrät laskevat radikaalisti ja kaikki muut ovat tyytväisiä paitsi tietysti ne autoilijat. :wink:

      
  • Suomessa on paskat tiet, se on tietty. Paskalle tielle tarvitaan hyvä auto. Sellainen, joka on suunniteltu ajettavaksi muuallakin, kuin Saksan autobahnilla kahta sataa. On muutamia karvaita kokemuksia niin ratin takaa kuin karttamiehen penkiltäkin ns. "hyvistä ajettavista" eli saksalaisvalmisteisista autoista mm. bmw:stä ja mersusta. Eivät sovi suomen roudan raiskaamille teille, kovine jousituksineen. Tarvittaisiin tyrävyö. Sen verran vielä vähän ikää, ettei vielä viitsi.

      
  • Otsikko "sutta ja sekundaa" ei ikävä kyllä
    koske pelkästään teiden kuntoa.Joka alalla on kilpailu
    ja voiton maksimointi vienyt laatua huomattavasti alaspäin.
    Onneksi vaikuttaa siltä että pikkuhiljaa on taas alettu
    arvostaa laatuakin,vaikkakin hinnan kustannuksella.
    Kyllä vanha sanonta pätee:ei köyhällä ole varaa ostaa
    halpaa.
    Mitä tulee ammattiylpeyteen niin sehän taitaa olla
    kuolevaa kansanperinnettä.
    On muuten hienoa asioida "ammattilaisen"kanssa oli
    sitten ala mikä hyvänsä.

    [volvonisti muokkasi tätä viestiä 12.03.2005 klo 07:50]
      
  • Tähän asiaan olisi reagoitava VM:n ja LM:n suuntaan kysymyksellä, minne kaikki liikenteestä perityt verot katoavat? Mihin katosi € 6,5 miljardia esim. viime vuonna?

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 21:41 Niilonpoika kirjoitti
    Reikien paikkaukset näyttävät siltä kuin lapiolla olisi läiskäisty vähän öljysoraa ja saappaan kannalla tallattu se vähän sileämmäksi...


    Niinhän sen näkyy tehtävänkin.

      
  • "Mihin katosi € 6,5 miljardia esim. viime vuonna?"

    Ihmetyttää myös, varsinkin nyt kun puhutaan kaikenlaisista säästökuureista mm. puollustusvoimien varuskuntien supistaminen, väylä hankkeiden mapittaminen, matalapalkka alojen työnantaja maksujen alennuksien hyllyttäminen, köyhyyspaketin siirtäminen, palvelu- ja kuntarakenteiden ravistellu ym.

    Väli-Suomen lehtien toimittaja Vesa Somppi mainitsee kolummissaan: "väistyvä keisari (Lipponen) on näyttänyt epäilijöille, että koneistoa voi pyörittää hallituksen ulkopuoleltakin". Lipposen vaadittua tiukkaa menokuria ja useiden satojen miljoonien eurojen pelivaran pitämistä tulevia lisäbudjetteja varten. Hallitus totteli kiltisti ja on nyt varannut 300 000 miljoonaa ekua pahan päivän varalle. Miksi? Mille? mitä Lipponen suunnittelee vaikka VM:kin korjasi talouskasvu ennustettaankin ylöspäin?

    Budjeteissa puhutaan miljoonista kun tulot on silti useita miljardeja? Jonnekkin rahaa tuntuu palavan mutta minne?

    ps. jollakulla o isoot varpaat, olen huomannut muutamia mielenkiintoisia yhteensattumia, mutta niistä aikanaan... :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit