Miehen pari vuotta vanha BMW varastettiin.
Auto löytyi poltettuna n. 100 km:n päästä myöhemmin. Bemari oli vakuutettuna If-vakuutusyhtiössä, auto on varustettu elektronisella ajonestolla. Vakuutusyhtiön mukaan ajoneuvoa ei ole mahdollista varastaa, joten korvauksia ei makseta. Omistaja vei asian oikeuteen, oikeus puoltaa korvausta 27.000,- . If-vakuutusyhtiö vie asian Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen, vakuutusyhtiön mukaan korvausta ei tulisi suorittaa, koska ajoneuvoa ei voi varastaa. Oikeuteen tuotiin katsastusinsinööri joka vahvisti asian. Asia ei ole vielä siis loppuunkäsitelyt.
Maksammeko aivan turhaan korkeita vakuutusmaksuja, ainakin varkauden osalta, kun sitä ajonestolaitteilla olevissa ajoneuvoissa ei korvata, ainakaan Suomessa?
Auto-Motor-und-Sport lehden toimittajat tekivät matkan Kaliningradin autotorille. Siellä on myynnissä tuhansia ja taas tuhansia autoja. Tästä oli mielenkiintoinen reportaasi lehdessä -03. Noin puolet myytävistä ajoneuvoista olivat uudehkoja autoja varastettu Saksasta. Toimittajilla oli laptoppi ja yhteys Saksan autorekisterikeskukseen, jossa näkyi heti mikä auto oli varastettu. Kaliningradissa ei oltu viitsitty edes ottaa rekisteritunnukset pois.
Toimittajat myös valaisivat asiaa tarkemmin. Moni kokoonpanotehdas sijaitsee sellaisissa maissa, jossa lain kunnioitus ei ole meidän tasoa, lahjonta, varkaudet ym. ovat tavallisia. Varastetaan auton "syntymäkoodi" tai tehdään jäljennös koodiavaimesta jo tehtaalla esim. Unkarissa. Senjälkeen seurataan minne ajoneuvo päätyy, ja kenelle se rekisteröidään. Loppu on helppoa, sopivan ajan tullen haetaan auto kadunvarresta. Se on siinä. Omistaja jää tämän mukaan Suomessa vailla korvausta. En tunne Saksan tai muun EU:n vakuutuskäytäntöä, mutta Suomen vakuutusyhtiöiden tarkastajien on oltava selvillä tästä jättimäisestä varastetun autojen kaupasta/torista Kaliningradissa. Tämä tarkoittaa nimenomaan sitä, että ajonestolla varustettu auto voi hävitä nopeammin kuin tavallinen ajoneuvo.
Juttu oli Ilta-Sanomissa tai Lehdessä.
Kaliningradin juttu on minun lukemani A-M-u-Sport Lehdestä.
Oliko mitenkään ollut mahdollista ottaa auto lavalle ja yrittää purkaa ajonesto sivummalla. Ei ehkä onnistunut ja poltettiin todisteiden hävittämiseksi.
Lehdessä mainittiin, että rattilukko oli lukittuna, kun auto löydettiin. Jotenkin virtalukkoa oli kopeloitu, mutta pitävää selitystä tapahtumille ei ollut. Silti oikeus katsoi, että auto oli varastettu. Mehän emme voi tietää, oliko kyseessä onnistunut vakuutuspetos. Jos näin oli, pitää todellakin kysyä, maksammeko turhasta.
Ainakin Audi ja Volkswagen on helppo varastaa (siis luulen näin). Tarkoitan ettei tavallinen palikkavaras saa muuta kuin autosta stereot. Mutta jos puhutaan melko "hyvästä" varkaasta (jonka ei tarvitse olla mikään ihmeellinen) saa varastettua uuden auto (esim.Volkkarin tai Audin). Netissä on meinaan ohjeita ja videonpätkiä miten kyseiset autot varastetaan!!! Tietysti tuollaiset "kuinka varastat auton"-videot ovat laittomia, mutta niitä vaan on siellä. Onkohan tällaisia "opetusvideoita" tai ohjeita muistakin autoista? Luulisin että on. Niin lapsellista kuin onkin luulen että vanhemmat "konkari" rikolliset (tai rikollisjärjestöt) opettavat muita autovarkaita... ja sitten konkarit/rikollisjärjestö ottaa suurimman osan autosta tulleista voitoista ja antavat pikku summan siitä pikku kätyrille.