Tuulilasin talvirengastesti

76 kommenttia
«13

Eli tässä linkki mistä löytyy. Testissä arvosteltiin kitkat ja nastat erikseen, mutta koeajoista löytyy vertailua myös kitkojen nastojen väliltä. Kitkarenkaiden pitokyvyssä oli useassa testissä suurempi hajonta, kun taas nastoissa parhaimman ja huonoimman ero ei ollut niin suuri.

http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?subarea=renkaat&article=116877&page=1

  
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 18:15 Opelixi kirjoitti
    Eli tässä linkki mistä löytyy. Testissä arvosteltiin kitkat ja nastat erikseen, mutta koeajoista löytyy vertailua myös kitkojen nastojen väliltä. Kitkarenkaiden pitokyvyssä oli useassa testissä suurempi hajonta, kun taas nastoissa parhaimman ja huonoimman ero ei ollut niin suuri.

    http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?subarea=renkaat&article=116877&page=1



    Testin puolueellisuutta on pakko epäillä. Jos kitkat ovat paremmat vain melussa. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka he ovat saanet nastat paremmiksi esim. lumella. Olisi mielenkiintoista jos saisin olla seuraamassa testiä

      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 21:58 ArtoknII kirjoitti
    Olisi mielenkiintoista tietää kuinka he ovat saanet nastat paremmiksi esim. lumella. Olisi mielenkiintoista jos saisin olla seuraamassa testiä

    Mene ihmeessä tutustumaan Test World Oy:n.
    Kerroit ajavasi myös Lapissa, joten postaan tässä sinulle linkin (toivottavasti avautuu sinulle ja luet ainakin yhteystiedot) känny käteen, tai meili, ja tiedustelet sopiiko buukata ittensä sinne. He järjestävät myös yksityisille kursseja ym. Korvausta vastaan saisit kokeilla kaikenlaista ajoa ja ehkä eri renkaita. Tutustu linkin sisältöön osoitteessa : www.testworld.fi/?sivu=tilat&kieli=fi

    Olet näemmä ylentänyt itsesi, nimim. perusteella ! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 22:34 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    16.11.2005 klo 21:58 ArtoknII kirjoitti
    Olisi mielenkiintoista tietää kuinka he ovat saanet nastat paremmiksi esim. lumella. Olisi mielenkiintoista jos saisin olla seuraamassa testiä

    Mene ihmeessä tutustumaan Test World Oy:n.
    Kerroit ajavasi myös Lapissa, joten postaan tässä sinulle linkin (toivottavasti avautuu sinulle ja luet ainakin yhteystiedot) känny käteen, tai meili, ja tiedustelet sopiiko buukata ittensä sinne. He järjestävät myös yksityisille kursseja ym. Korvausta vastaan saisit kokeilla kaikenlaista ajoa ja ehkä eri renkaita. Tutustu linkin sisältöön osoitteessa : www.testworld.fi/?sivu=tilat&kieli=fi

    Olet näemmä ylentänyt itsesi, nimim. perusteella ! :sunglasses:



    Mielenkiintoista. Mutta ei taida olla TM testi??? Minua vain kiinostaa tuossa tM testissä juuri tuo yksi asia.

      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 21:58 ArtoknII kirjoitti
    Testin puolueellisuutta on pakko epäillä. Jos kitkat ovat paremmat vain melussa. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka he ovat saanet nastat paremmiksi esim. lumella.


    Minusta tässä tuloksessa ei ole mitään kummallista. Kitkarenkaiden paras puoli on ehdottomasti ajomukavuus. Nastarenkaathan ovat nykyään hyvin paljon samaan teknologiaan perustuvia kuin kitkat (esim. tämän talven testivoittaja Michelin X-Ice). Ei niissä siis voi olla suuria eroa esim. lumiominaisuuksissa. Tuskin niistä kitkarenkaaseen laitetusta muutamasta piikistä haittaakaan lumella on?

      
  • Minkälaisia standardeja testeissä käytetään? Onko jossain tarkasti määritelty mitä tarkoittaa "sileä" jää, missä lämpötiloissa testit suoritetaan, miten tiivistä on "lumi" tai mitä käsittelyradalta vaaditaan?

    Vai riittääkö että joka renkaalla on samanlaiset olosuhteet? Olisihan se perhanan hankalaa esim. säätiloja kontrolloida :smile: Jos tämä riittää, on varsin todennäköistä että eri testit eivät juuri mitenkään ole vertailukelpoisia, edes renkaiden paremmuusjärjestyksen osalta. Tästä seuraisi se, että on turhaa tehdä useita testejä. Paras tulos saataisiin tekemällä valtava määrä toistoja lyhyen ajan sisällä.

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 17.11.2005 klo 10:39]
      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 09:33 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    16.11.2005 klo 21:58 ArtoknII kirjoitti
    Testin puolueellisuutta on pakko epäillä. Jos kitkat ovat paremmat vain melussa. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka he ovat saanet nastat paremmiksi esim. lumella.

    Minusta tässä tuloksessa ei ole mitään kummallista. Kitkarenkaiden paras puoli on ehdottomasti ajomukavuus. Nastarenkaathan ovat nykyään hyvin paljon samaan teknologiaan perustuvia kuin kitkat (esim. tämän talven testivoittaja Michelin X-Ice). Ei niissä siis voi olla suuria eroa esim. lumiominaisuuksissa. Tuskin niistä kitkarenkaaseen laitetusta muutamasta piikistä haittaakaan lumella on?



    Mitä hyötyä sitten on? Ei lumella kyllä luulisi olevan mitään hyötyä nastosta, että nastat saadan paremmiksi on mysteri tasapelin lumella olisi vielä käsittänyt. Myös sohjossa ja karhealla jäällä ja paljaalla asfaltilla on kitka varmasti parempi.

      
  • artokn Mark II: näytät olevan täysin varma siitä, että Tiehallinto, VTT, Liikenneturva, Poliisi, Nokian rengastehdas, Tuulilasi-lehti jne. jne ovat puolueellisia, koska heidän tutkimuksensa /testinsä eivät vastaa näkemyksiäsi .

    Onko tullut mieleesi, että sinä olet puolueellinen ja asenteellinen, ja ao. instanssit toimivatkin puolueettomasti?

    Katsos, sinun näkemystesi puolesta ei puhu yksikään tutkimus eikä testi, ja tietääkseni sinä et ole itse tehnyt omia tutkimuksia/testejä ollenkaan. Jos ao. tulokset ovat puolueellisia, sinun on jotenkin todistettava se - todistustaakka on sinulla, kuten oikeudessa sanotaan.
    Perusteluiksi ei käy laatusanojen käyttö (huuhaa, puupäät, ääliöt, surkea, puolueellinen jne.) vaan pitäisi ihan oikeasti yrittää kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mikä niissä mättää, ja miksi ja millä tavoin joku instanssi on puolueellinen. Pystytkö tähän??

      
  • simBanssi:

    "Vai riittääkö että joka renkaalla on samanlaiset olosuhteet? Olisihan se perhanan hankalaa esim. säätiloja kontrolloida :smile: Jos tämä riittää, on varsin todennäköistä että eri testit eivät juuri mitenkään ole vertailukelpoisia, edes renkaiden paremmuusjärjestyksen osalta. Tästä seuraisi se, että on turhaa tehdä useita testejä. Paras tulos saataisiin tekemällä valtava määrä toistoja lyhyen ajan sisällä."


    Minusta se riittää täysin, että renkailla on samanlaiset olosuhteet.

    Testien ei tarvitsekkaan olla vertailukelpoisia, nyt taidettiin testa 5 vai 6 nastarengasta ja samaan aikaan yhtä montaa kitkarengasta ja silloin nämä 10-12 rengasta on vertailukelpoisia.

      
  • Kait sen jo järkikin kertoo että jos renkaisiin lisätään piikit niin ne pitää paremmin liukkaalla? :innocent: Melu kylläkin kasvaa. Tuossa testissä tosiaan nastat voitti 13-1, ainoastaan melussa kitkat pärjäs! :sunglasses:
    Sorkki, sekoitin TM:n testiin, siinä nastat voitti 13-1, tuulilasin testiä en ole nähnyt! :ashamed:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 19.11.2005 klo 23:38]
      
  • Lainaus:
    19.11.2005 klo 16:39 Opelixi kirjoitti
    Testien ei tarvitsekkaan olla vertailukelpoisia, nyt taidettiin testa 5 vai 6 nastarengasta ja samaan aikaan yhtä montaa kitkarengasta ja silloin nämä 10-12 rengasta on vertailukelpoisia.


    Juuri näin.

    Joillekin vain ei aukene se seikka (arvatkaa kenelle :grin: ), että miksi eri testeissä tulee niin erilaiset tulokset ja siitä alkaa sitten hirveä marina ja puolueellisuussyytökset yms., vaikka tulosten hajonta testien välillä on aivan normaalia ja odotettavaa.

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 16:37 simBanssi kirjoitti
    Joillekin vain ei aukene se seikka (arvatkaa kenelle :grin: ), että miksi eri testeissä tulee niin erilaiset tulokset ja siitä alkaa sitten hirveä marina ja puolueellisuussyytökset yms., vaikka tulosten hajonta testien välillä on aivan normaalia ja odotettavaa.


    Toin tuon testin lähinnä sen kitka-nasta väännön vuoksi. En lähde puolustamaan mitään rengasvalmistajaa, ei minulla ole siihen mitään syytä, kun en omista yhdenkään osakkeita. Minua lähinnä kiinnosti se, että samanvalmistajan kitkarenkaista ei löytynyt yhtähyvää pitoa kuin nastoista.

      
  • [quote title="21.11.2005 klo 16:37 simBanssi kirjoitti"]
    Joillekin vain ei aukene se seikka (arvatkaa kenelle :grin: ), että miksi eri testeissä tulee niin erilaiset tulokset ja siitä alkaa sitten hirveä marina ja puolueellisuussyytökset yms., vaikka tulosten hajonta testien välillä on aivan normaalia ja odotettavaa.

    /quote]

    Toin tuon testin lähinnä sen kitka-nasta väännön vuoksi. En lähde puolustamaan mitään rengasvalmistajaa, ei minulla ole siihen mitään syytä, kun en omista yhdenkään osakkeita. Minua lähinnä kiinnosti se, että samanvalmistajan kitkarenkaista ei löytynyt yhtähyvää pitoa kuin nastoista.

    Testissä kuitenkin oli pohjoismaihin tarkoitettujen talvirenkaiden parhaimmistoa: Nokia ja Gislaved. Järjestykseen en ota kantaa, mutta ei minulla ole mitään syytä epäillä etteikö Nokia olisi oikeasti hyvä talvirengas.

      

  • Nyt on Nokia vaikeuksissa kun ei nastarenkaat käy kaupaksi monta saa kenkää.


    HEI TULE APUUN TM JA LIIKENNETURVA!!!!

      
  • Se on kato tänä päivänä aika herkässä jos talvirengaskausi alkaa 2-3 viikkoo myöhässä.Katotaas kuinka käy osakekurssin. :tongue:

      
  • Eipä taida Nokian renkaat missään vaikeuksissa olla.Vast ikään juhlivat Venäjän tehtaan avajaisia. Siellä Iivanat paistaa renkaita sellaisella hinnalla, ettei kohta tarvita Suomessa semmoisia duunareita ollenkaan. Ja voi vaikka käynnistää optio-ohjelman.

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 17:17 Opelixi kirjoitti
    En lähde puolustamaan mitään rengasvalmistajaa, ei minulla ole siihen mitään syytä, kun en omista yhdenkään osakkeita. Minua lähinnä kiinnosti se, että samanvalmistajan kitkarenkaista ei löytynyt yhtähyvää pitoa kuin nastoista.

    Stressi pois, en tarkoittanut marisijalla sinua :smile:

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 17:24 ArtoknV kirjoitti

    Nyt on Nokia vaikeuksissa kun ei nastarenkaat käy kaupaksi monta saa kenkää.


    HEI TULE APUUN TM JA LIIKENNETURVA!!!!


    Etkö sinä taaskaan vaivautunut lukemaan sitä linkkiä, Nokia voitti kitkarengas testinkin.

      
  • Lainaus:
    22.11.2005 klo 11:22 simBanssi kirjoitti
    Lainaus:
    21.11.2005 klo 17:17 Opelixi kirjoitti
    En lähde puolustamaan mitään rengasvalmistajaa, ei minulla ole siihen mitään syytä, kun en omista yhdenkään osakkeita. Minua lähinnä kiinnosti se, että samanvalmistajan kitkarenkaista ei löytynyt yhtähyvää pitoa kuin nastoista.

    Stressi pois, en tarkoittanut marisijalla sinua :smile:


    Ei stressiä... :wink:

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 13:05 MatLog kirjoitti
    artokn Mark II: näytät olevan täysin varma siitä, että Tiehallinto, VTT, Liikenneturva, Poliisi, Nokian rengastehdas, Tuulilasi-lehti jne. jne ovat puolueellisia, koska heidän tutkimuksensa /testinsä eivät vastaa näkemyksiäsi .

    Onko tullut mieleesi, että sinä olet puolueellinen ja asenteellinen, ja ao. instanssit toimivatkin puolueettomasti?

    Katsos, sinun näkemystesi puolesta ei puhu yksikään tutkimus eikä testi, ja tietääkseni sinä et ole itse tehnyt omia tutkimuksia/testejä ollenkaan. Jos ao. tulokset ovat puolueellisia, sinun on jotenkin todistettava se - todistustaakka on sinulla, kuten oikeudessa sanotaan.
    Perusteluiksi ei käy laatusanojen käyttö (huuhaa, puupäät, ääliöt, surkea, puolueellinen jne.) vaan pitäisi ihan oikeasti yrittää kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mikä niissä mättää, ja miksi ja millä tavoin joku instanssi on puolueellinen. Pystytkö tähän??


    Etkö ole lukenut keskieurooppalaisia testejä? Mitä siellä sanotaan kitkoista. Ja siellä jos missä on juuri näitä olosuhteita missä suomessa väitetään ettei kitkat pärjää. Eikö jo ole ristiriitaa esim. TM kanssa. Ja liikenneturvalta on monesti pyydetty tilastoa rengaista mitkä ovat olleet osallisina onnettomuuksissa mutta turhaan. Kaikkihan me olemme siitä asiasta samaa mieltä että TM testit ovat korruptoituja. Tämä on se sana mistä minut taas heitätään ulos täältä. Kaikki tiedämme mitä on likenneturva siellä on vain hyllytettyjä ja palkkkiovirassa olevia poliitikkoja, jotka menevät aina sieltä missä aita on matalin jos se pitää ylittää tai jos alittaa silloin missä aita on korkein.


    Ja opelixille:

    Kuinka suuri on suhde nokialla kitkojen ja nastojen välillä? Eli jos nastojen myynti putoaa kyllä näkyy tehtaan tuotannossa. Jos nokian kitkat on ollut voittaja on syytä kyllä pahasti epäillä (tai ei edes tarvitse epäillä) testin luotettavuutta.

      
  • ArtoknV:

    Etkö ole lukenut keskieurooppalaisia testejä? Mitä siellä sanotaan kitkoista. Ja siellä jos missä on juuri näitä olosuhteita missä suomessa väitetään ettei kitkat pärjää. Eikö jo ole ristiriitaa esim. TM kanssa. Ja liikenneturvalta on monesti pyydetty tilastoa rengaista mitkä ovat olleet osallisina onnettomuuksissa mutta turhaan. Kaikkihan me olemme siitä asiasta samaa mieltä että TM testit ovat korruptoituja. Tämä on se sana mistä minut taas heitätään ulos täältä. Kaikki tiedämme mitä on likenneturva siellä on vain hyllytettyjä ja palkkkiovirassa olevia poliitikkoja, jotka menevät aina sieltä missä aita on matalin jos se pitää ylittää tai jos alittaa silloin missä aita on korkein.


    En ole lukenut keskieurooppalaisia testejä, minua kiinnostaa nämä meidän pohjoismaiset olosuhteet ei KESKIEUROOPAN, eikä siellä todellakaan ole samat olosuhteet kuin meillä SUOMESSA ja RUOTSISSA! Jopa rengasjätti Michelin myy erikseen POHJOISMAISIIN OLOSUHTEISIIN TARKOITETTUJA TALVIRENKAITA ja TESTAA NIITÄ IVALOSSA, jos siellä olisi samat olosuhteet kuin esim. Saksassa niin miksi rahdata jumalaton sirkus peräpohjolaan?! Ajele joskus sieltä kehäkolmosen apinarallista ulos niin tajuat, että kaikki tiet ei ole sulia kuten siinä sinun suolatun lähiösi ympärillä.

    Enkä ole kanssasi samaa mieltä Liikenneturvasta, enkä TM:stä, eli puhu vain omasta puolestasi.

    ArtoknV:

    Ja opelixille:

    Kuinka suuri on suhde nokialla kitkojen ja nastojen välillä? Eli jos nastojen myynti putoaa kyllä näkyy tehtaan tuotannossa. Jos nokian kitkat on ollut voittaja on syytä kyllä pahasti epäillä (tai ei edes tarvitse epäillä) testin luotettavuutta.



    No kerrotko kuinka suuri suhde? Oletko ajatellut, että Suomen kitkarengas markkinat ei muutenkaan ole kovin suuret, jos n. 15-20% ajaa kitkoilla, jos nyt yhtäkkiä kitkojen osuus kasvaisi niin tottakai kasvaisi myös testivoittaja NOKIAN kitkarengasmarkkinat! Jos sinulla on syytä epäillä meidän yleisesti ottaen rehellisten suomalaisten/ruotsalaisten tekemiä testejä, niin mikset sitten samalla epäile niitä muiden maalaisten suorittamia testejä, missä korruptio rehottaa?!

      


  • Älä luule opelix, että saksassa eletään palmu puun alla. EI EI kyllä sielläkin on talvi ja talviset olosuhteet on sielläkin on lumimyrskyt ym. No eihän sinua voi kiinostaa ne kun siellä on tutkimus tulokset toiset mitä meillä täällä. Ja mitä on saksan vuoristo olosuhteet? Meillä on talvi vielä leikintekoa mitä siellä on. Luuletko, että vuoristossa tullaan toimeen huonoilla renkailla? Mene kokeilemaan ja kirjoita vasta sitten kun tiedät jotain.

    Mitä tapahtuu jos nokia menettää nastarenkas myyntiä? Ei kesärenkaat elätä nokiaa. Kitkarenkaita ei kannata ostaa nokialaisia, vaikka joku lehti saikin ne voittajiksi. Muutenkaan renkaan valmistus ei meillä ole enään kannattavaa että nastojen vuoksi ei kannata nokiaa tukea. Tehdään renkaat siellä missä ei palkat ole liian suuret ja työajoissakin tajutaan joustaa.

      
  • ArtoknV:

    "Älä luule opelix, että saksassa eletään palmu puun alla. EI EI kyllä sielläkin on talvi ja talviset olosuhteet on sielläkin on lumimyrskyt ym. No eihän sinua voi kiinostaa ne kun siellä on tutkimus tulokset toiset mitä meillä täällä. Ja mitä on saksan vuoristo olosuhteet? Meillä on talvi vielä leikintekoa mitä siellä on. Luuletko, että vuoristossa tullaan toimeen huonoilla renkailla? Mene kokeilemaan ja kirjoita vasta sitten kun tiedät jotain."


    Taitaa siellä LUMI olla melko harvinaista, johtuen merestä. Armeija kaveri oli Etelä-Ruotsista eikä ollut läheskään joka talvi nähnyt lunta. Vuoristossa onkin sitten LUMIKETJUT PAKOLLISET eli ei siellä millään kitkarenkailla kikkailla!

    ArtoknV:

    "Mitä tapahtuu jos nokia menettää nastarenkas myyntiä? Ei kesärenkaat elätä nokiaa. Kitkarenkaita ei kannata ostaa nokialaisia, vaikka joku lehti saikin ne voittajiksi. Muutenkaan renkaan valmistus ei meillä ole enään kannattavaa että nastojen vuoksi ei kannata nokiaa tukea. Tehdään renkaat siellä missä ei palkat ole liian suuret ja työajoissakin tajutaan joustaa."


    Taaskaan et vastannut kymykseeni, eli mikä sitten on Nokian nasta-kitkarenkaiden myyntisuhde? Mistä sinä tiedät Nokian taloudesta? Miksei kannattaisi ostaa Nokialta talvirenkaita, mitä vikaa niissä on?Varmaan ne siellä Koreassa osaakin tehdä pohjoismaisiin kylmiin ja lumisiin olosuhteisiin sopivia TALVIRENKAITA! Miksi se Michelin ym. rengasjätit SITTEN TESTAA NIITÄ RENKAITA SUOMESSA!? Oletko koskaan miettinyt sitä!?

      


  • Taitaa siellä LUMI olla melko harvinaista, johtuen merestä. Armeija kaveri oli Etelä-Ruotsista eikä ollut läheskään joka talvi nähnyt lunta. Vuoristossa onkin sitten LUMIKETJUT PAKOLLISET eli ei siellä millään kitkarenkailla kikkailla!


    Kuules nyt. Kyllä siellä vuoristossa on lumi yleisempää kuin meillä. On siellä hiihtokausikin pedempi kuin meillä on. Että ota nyt opelix asioista vähän selvää ennenkuin kirjoitat. Kyllä sinulle nauraa jo turun torin variksetkin.


    Taaskaan et vastannut kymykseeni, eli mikä sitten on Nokian nasta-kitkarenkaiden myyntisuhde? Mistä sinä tiedät Nokian taloudesta? Miksei kannattaisi ostaa Nokialta talvirenkaita, mitä vikaa niissä on?Varmaan ne siellä Koreassa osaakin tehdä pohjoismaisiin kylmiin ja lumisiin olosuhteisiin sopivia TALVIRENKAITA! Miksi se Michelin ym. rengasjätit SITTEN TESTAA NIITÄ RENKAITA SUOMESSA!? Oletko koskaan miettinyt sitä!?


    Michelin testaa kyllä renkaita monessa maassa myös Ranskassa. Eikö se testipaikka ole lapissa? Ja siellähän sinun mukaasi tulllaankin kitkoilla toimeen.

      
  • ArtoknV:

    "Kuules nyt. Kyllä siellä vuoristossa on lumi yleisempää kuin meillä. On siellä hiihtokausikin pedempi kuin meillä on. Että ota nyt opelix asioista vähän selvää ennenkuin kirjoitat. Kyllä sinulle nauraa jo turun torin variksetkin."


    VUORISTOSSA ON LUMIKETJUT PAKOLLISET VAIKEISSA OLOSUHTEISSA! Onko vuoristossa paljon moottoriteitä? Suurin liikenne Saksassa kulkee moottoriteitä, vuoristo on etelärajalla ja muuten valtaosa maasta onkin tasaista eikä lunta/jäätä ole!

    "Michelin testaa kyllä renkaita monessa maassa myös Ranskassa. Eikö se testipaikka ole lapissa? Ja siellähän sinun mukaasi tulllaankin kitkoilla toimeen."

    Jaa että Ranskassa, kas kun ei testata talvirenkaita Kanariansaarilla!
    Testipaikka on todella Lapissa, mutta taitaa johtua lähinnä siitä, että siellä on sitä lunta, jäätä ja pakkasta pitempään tarjolla kuin muualla päin Suomea. Michelin mm. mainostaa PARASTA PITOA POHJOISMAISIIN OLOSUHTEISIIN = NASTARENKAAT!

      
  • ArtoknV:lle taas yksi linkki, mistä voi tarkistaa Saksan ilmaston
    keskiarvot:

    http://www.smt.fi/matkalle/kohdeoppaat/berliini.html

    Päivän keskilämpötila ja yön keskilämpötila sekä sadepäivät kuukaudessa:

    Päivän keskilämpötila Yön keskilämpötila Sadepäivien lkm
    Tammikuu 2 -3 11
    Helmikuu 3 -3 9
    Maaliskuu 8 0 8
    Huhtikuu 13 3 9
    Toukokuu 19 8 9
    Kesäkuu 22 11 9
    Heinäkuu 23 13 11
    Elokuu 23 12 9
    Syyskuu 19 9 8
    Lokakuu 13 5 6
    Marraskuu 7 1 10
    Joulukuu 3 -2 9


    Eli yöpakkasia tammikuussa, päivällä plussan puolella. Ei taida aivan olla samat keskiarvot mitä löytyy meiltä peräpohjolasta!

      
  • Miksi edelleen n. 80-85% suomalaisista ajaa nastarenkailla, jos kitkat olisi kaikilta osin paremmat? Ja miksi ainakin meilläpäin poliisiautoissa ja ambulansseissa rapisee nastat alla, jos kitkoista löytyy paremmat pidot?

      



  • Opelixille

    Mistä nuo lämpötilat on mitattu? Ota huomioon saksa on iso maa ja siellä on myös vuoristo olosuhteet.

    Ja moniko on meillä edes kokeillut kitkoja? Suuri syy on täällä on noita testi uskovaisia paljon juuri sinun kaltaisia. Ei voida itse kokeilla, mutta uskotaan testeihin. Minä laitoin erääseen keskusteluun kutsun tulla testaamaan renkaita, mutta keskustelu poistettiin. Laitanko tähän uudestaan? Poistetaanko tämäkin keskustelu? Kyllä se on vain meidän suomalaisten ennakkoluulo kitkoja kohtaa ja se että pitää olla samat kuin naapurilla. Ja usein auton oston yhteydessä saa vain nastarengaspaketteja. Minullekin tarjottiin viimeksi edullisesti goodyear nastoja, mutta kieltäydyin ja ostin rengasliikkeestä continentalin kitkat.


      
  • Lainaus:
    24.11.2005 klo 07:32 ArtoknV kirjoitti

    Ja moniko on meillä edes kokeillut kitkoja? Suuri syy on täällä on noita testi uskovaisia paljon juuri sinun kaltaisia. Ei voida itse kokeilla, mutta uskotaan testeihin. Minä laitoin erääseen keskusteluun kutsun tulla testaamaan renkaita, mutta keskustelu poistettiin. Laitanko tähän uudestaan? Poistetaanko tämäkin keskustelu? Kyllä se on vain meidän suomalaisten ennakkoluulo kitkoja kohtaa ja se että pitää olla samat kuin naapurilla. Ja usein auton oston yhteydessä saa vain nastarengaspaketteja. Minullekin tarjottiin viimeksi edullisesti goodyear nastoja, mutta kieltäydyin ja ostin rengasliikkeestä continentalin kitkat.


    Nasta-ja kitkarenkaita ovat testanneet lukuisat suomalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset lehdet eri olosuhteissa, lopputulema kaikissa testeissä on sama. Miellestäni mitään lisätestejä ei tarvita, mutta jos artokn xx haluaa ehdottomasti sellaisen järjestää, kertokoon ajan ja paikan, uskon sinne varmasti yleisöä tulevan.
    Olen varma, että kaikki täällä keskusteluun osallistuvatkin mainostavat tilaisuutta kavereilleen.

    Muuten: TM:n liukkaan kelin jarrutustestissä kitkarenkaina olivat Continentalit...

      
  • Lainaus:
    24.11.2005 klo 07:32 ArtoknV kirjoitti


    Mistä nuo lämpötilat on mitattu? Ota huomioon saksa on iso maa ja siellä on myös vuoristo olosuhteet.

    Ja moniko on meillä edes kokeillut kitkoja? Suuri syy on täällä on noita testi uskovaisia paljon juuri sinun kaltaisia. Ei voida itse kokeilla, mutta uskotaan testeihin. Minä laitoin erääseen keskusteluun kutsun tulla testaamaan renkaita, mutta keskustelu poistettiin. Laitanko tähän uudestaan? Poistetaanko tämäkin keskustelu? Kyllä se on vain meidän suomalaisten ennakkoluulo kitkoja kohtaa ja se että pitää olla samat kuin naapurilla. Ja usein auton oston yhteydessä saa vain nastarengaspaketteja. Minullekin tarjottiin viimeksi edullisesti goodyear nastoja, mutta kieltäydyin ja ostin rengasliikkeestä continentalin kitkat.



    Kun et Arto tunnu itsekään tietävän Saksan vuoristo olosuhteista niin ei kannattaisi huudella muille niistä. Saksan vuoristoaluella tiet sulavat heti aurauksen jälkeen koska siellä on yleensä plus- asteisia päivät ja kovat pakkaset erittäin harvinaisia, sekä suolausta myös käytetään aika paljon ennen auringon nousua. Siellä pärjää hyvin kitka renkailla ja muutamat tuttuni ajavat jopa läpi vuoden kesärenkailla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että täällä koko suomessa voisi ajella millä vain. Kyllä molempia rengas tyyppejä kokeilleena voin väittä että toinen sopii paremmin sinne saksaan tai helsinkiin ja toinen sitten muualle suomeen, mutta en silti sano että sinä et saisi ajella millä huvitta siellä omalla hiekkalaatikollasi missä ikinä se onkin.

    [puuteos muokkasi tätä viestiä 24.11.2005 klo 08:46]
      
  • Lainaus:
    24.11.2005 klo 08:15 MatLog kirjoitti
    Miellestäni mitään lisätestejä ei tarvita, mutta jos artokn xx haluaa ehdottomasti sellaisen järjestää, kertokoon ajan ja paikan, uskon sinne varmasti yleisöä tulevan.


    Minä ainakin ilmoittaudun paikalle, suurella mielenkiinnolla odotan kutsua. Ensin olisi kyllä mukavaa saada nähdä testausohjelma. Veikkaan, että TM:n toimittajatkin saattavat tulla paikalle katsomaan, miten testit oikein pitäisi tehdä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit