Olen tuossa ajellut muutaman viikon ajan moottoritietä jolla on tehty päällystystöitä. Rajoitus on ollut siitä johtuen 80 km/h. Siinä on ollut hyvää aikaa pohdiskella jonninjoutavia ja huomasin pohtivani mistä me tiedämme moottoritien voimassaolevan nopeusrajoituksen.
Miten niin, onhan rajoitusmerkki moottoritien alussa ja joskun välilläkin jos rajoitus muuttuu? No, taajamien ulkopuolella tavallisilla maanteillä on voimassa 80 km/h yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä toisin osoiteta. Tämä tarkoittaa että ellei yleisen tien liittymän jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä, on rajoitus automaattisesti 80 km/h. Moottoritiellä ei liittymän jälkeen ole rajoitusmerkkiä, ainoastaan kiihdytyskaistalla jollakin kohtaa on merkki, joka ei edes useinkaan varsinaiselle moottoritielle näy. Moottoritiellä on siis eri systeemi, niinhän? Yritin googlettamalla löytää tietoa, en löytänyt.
No, mitä tuumaatte tällaisesta. Pitkän aikaa oli tilanne sellainen, että tietyön päättymisen jälkeen moottoritiellä ei ollut rajoitusmerkkiä, siis edeltävä 80 km/h oli voimassa? Kiihdytyskaistalla tämän paikan jälkeen oli kuitenkin 100 km/h rajoitusmerkki (tuon pätkän normaali rajoitus). Siis moottoritietä "suoraan" ajavalle oli 20 km/h alhaisempi rajoitus kuin kiihdytyskaistalta tulevalle. Ei nyt niin vakavaa, hieman näytti aiheuttavan hämminkiä vilkkaamman liikenteen aikoina. Tänään oli sitten ilmestynyt varsinaiselle moottoritieosuudellekin 100 km/h merkki tietyön päättymisen jälkeen.
Jos ihmettelette mikä tuo Moo on aiheen alussa, se on ihan pelkkä painovirhe, sitä ei saa enää muokattua.
En ole mikään oikeusoppinut, mutta tulkitsen tieliikenneasetuksen niin, että kuvaamassasi tilanteessa liittymästä tulevalla on eri rajoitus kunnes seuraava merkki tulee vastaan. Oletko varma ettei niitä merkkejä kiihdytyskaistoilla oltu peitetty? Kiihdytys- ja hidastuskaistoillahan on perusnopeusrajoitus jos muuta ei ole merkillä määrätty.
Tieliikenneasetus löytyy täältä, otaksun että tässä tapauksessa mennään sen mukaan mitä asetus sanoo liikennemerkistä 361. www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
Että mitäkö tuumaan? Tulkitsisin, että siinä on yritetty säästää yhteiskunnan varoja ja ronkittu liikennemerkkejä mahdollisimman vähän. Tilanne on tuossa tapauksessa vähän sama kuin kahdella samanlaisella autolla, joista toinen on rekisteröity pakettiautoksi ja toinen henkilöautoksi.
Ehkä kiihdytyskaistoille pitäisi pistää pysyvästi aina 20 km/h isompi rajoitus kuin mitä m-tiellä on samassa kohdassa. Ehkä useampi liittymästä tuleva saisi kiihotettua kärrynsä edes vähän lähemmäs muun liikenteen nopeutta.
Ei ollut peitetty, ajoin sekä suoraan moottoritiellä ja kerran myös samaiselle moottoritielle kyseisen kiihdytyskaistan kautta.
Mielenkiintoinen tuo ehdotuksesi että kiihdytyskaistalla voisi tai peräti pitäisi olla suurempi rajoitus kuin moottoritiellä. Näin hän se ei tietenkään voi olla, mutta usein kyllä olisi tarpeen. Mikähän siinä onkin että se vauhti pitää kelata vasta moottoritiellä, miksi sitä ei voi nostaa jo kiihdytyskaistalla. Tietysti silloin on eri asia jos ei aiokaan ajaa suurinta sallittua. Mutta kiihdytyskaistahan on nimenomaan sitä varten että vauhti sovitetaan sopivaksi ennen moottoritielle siirtymista. Kuten on taas hidastuskaistalla on tarkoituksena hidastaa vauhti vasta siellä, eikä jo moottoritiellä. Kiihdytyksessä lienee sama homma kuin useilla on liikennevaloista lähdöissä. Rauhallisesti, rauhallisesti, eikä pääse kuin pari-kolme autoa vihreällä. Ei tietenkään tarvitse revittää täysillä, kyllä sen auton "elehtimisestä" huomaa mikä on sopiva, ripeä, mutta taloudellinen tapa kiihdyttää.
Rape: "Mikähän siinä onkin että se vauhti pitää kelata vasta moottoritiellä"
Oma veikkaukseni on että syy on sama kuin monessa muussakin liikenteen ongelmassa, eli asioita ei ajatella etukäteen. Asiat näyttävät tapahtuvan ihmisille liikenteessä kuin kakkihätä vauvalle: täytenä yllätyksenä. Vauvan ei kuulukaan tietää että syöminen täyttää vaipan, mutta kuskin pitäisi tietää, että vilkuttamatta yllättää muut, lähellä ajaessa ei ehdi reagoida, vauhti vähentää turvamarginaalia suhteessa paljon enemmän kuin matka-aikaa ja moottoritiellä ajetaan lujaa.
Mikä on voimassa oleva rajoitus jos samassa tolpassa on 80- ja 100-lätkä? Oli yhdellä tiellä viikon uuden päällysteen vetämisen jälkeen 80-lätkä ja sen alla n. 5cm:n päässä 100-lätkä. 100-lätkän pystyi siis lukemaan hyvin. Jos ajoi satasta, niin ajoiko ylinopeutta koska 100-lätkä oli viimeisenä?