Ylinopeus sakotusraja, rekat/ h-autot?

23 kommenttia

Kehä I peltipoliisilta (pakettiauto) tuli 88 km/h nopeudestani 80 alueella rikesakko, 70 e. (Konalan kohdalla la 5.9. pakettiauton nurkalta välähti salama).

Mites tuo rekkojen rajoitin, se kun 89-90 kohdalla.

Mielestäni viranomainen nyt tekee lainvastaisen teon, jos kirjoittaa rekoille sallittuun nopeuteen nähden alemmalle nopeudelle, h-auton kuskeille sakon?

Voisko joku juristikin kommentoida, kiitti!

jk) yritän saman hiukka laajemmin ilmaistuna HS yleisönosastoon la 12.9. lehteen.



Raimo Heino

  
  • Rekan suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus on 80km/h. Rajoitin voi olla 90km/h, mutta se ei tarkoita että sitä saisi ajaa. Rajoitin estää törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista rekalla.



    Kehä yhdellä suurin nopeusrajoitus on muutenkin 80km/h. 100km/h teillä rekoille pätee edelleen 80km/h rajoitus.

      
  • tapio2:

    Kehä I peltipoliisilta (pakettiauto) tuli 88 km/h nopeudestani 80 alueella rikesakko, 70 e.




    Sinusta on siis "ongelmallista", että sait (rike)sakon varsin selvästä ylinopeudesta 80 km/h alueella?



    Miten rekan rajoitin liittyy aiheeseen siis?

      
  • Miten rekan rajoitin liittyy aiheeseen siis?




    drive vastasi aivan oikein.



    Ilmeisesti tieto on puutteellista siitä että kuorma-auton, rekan ja minkä tahansa peräkärry-yhdistelmän suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h jopa moottoritien alamäessäkin.



    Ylinopeuksien estäminen nopeusrajoittimilla on ainoastaan kuorma-autoilla joiden paino ylittää xxxx-kiloa. (tarkistan tarkemman tiedon)

      

  • Kumpanin kirjoitukseen kommentti:

    En protestoikaan tuota 8km/h ylinopeudesta (10%) rikemaksua Kehä-I:llä.

    Vertailua:

    Kotikadullani Vallikadulla Lepuskissa on 30 rajoitus. Siellä liki kaikki ajaa "normaalia" kaupunkinopeutta noin 50 km/h. Itsekin tietty. Tuolloin on ylitystä sallittuun jo huikeat 66%. Asuinkaduilla liikkuu Kehä I:stä poiketan myös jalankulkijoita, fillaristeja, hentoja skootterimimmejä...

    Ei liiku koskaan poliisin nopeusvalvojia!

      
  • lawnmover:

    Miten rekan rajoitin liittyy aiheeseen siis?


    drive vastasi aivan oikein.

    Ilmeisesti tieto on puutteellista siitä että kuorma-auton, rekan ja minkä tahansa peräkärry-yhdistelmän suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h jopa moottoritien alamäessäkin.

    Ylinopeuksien estäminen nopeusrajoittimilla on ainoastaan kuorma-autoilla joiden paino ylittää xxxx-kiloa. (tarkistan tarkemman tiedon)




    kuorma-autoksi lasketaan 3500kg ylittävät ja niissä pitää olla rajoitin ja digitaalinen ajopiirturi (uusissa)

      
  • ajattele että yhdellä samalla kuvalla olisit voinut saada 3 rikesakkoa

    -ylinopeus

    -turvavyön käyttämättömyys

    -puhelin korvalla ajamisesta



    en kyllä tiedä onko tuo oikeasti mahdollista kun en tiedä kuinka pitkälle systeemi on automatisoitu...???

      
  • tapio2:

    Kumpanin kirjoitukseen kommentti:
    En protestoikaan tuota 8km/h ylinopeudesta (10%) rikemaksua Kehä-I:llä.




    ....vaan sitä, ettei poliisia näy tekemässä nopeusvalvontaa kaikenlaisen liikenteen seassa tarpeeksi? Ja kenties, ettei näy peltipoliisejakaan tarpeeksi, tai ollenkaan lähiöissä? (edelleen, miten rekan rajoitin tähänKÄÄN liittyy?)



    Toivottavasti onnistut HS-palstan muotoilussasi hiukkasen paremmin, että sanomasi menee kerrasta läpi. Muuten sitä ei kyllä julkaistakaan!

      
  • Vallikadulla Lepuskissa on 30 rajoitus. Siellä liki kaikki ajaa "normaalia" kaupunkinopeutta noin 50 km/h.




    Menee asiasta hieman ohi, mutta hidastatko ko. tien nopeustöyssyihin vai ajatko tasanopeutta 50 niiden yli?



      
  • Hidasteet ovat mielestäni erinomaisia liikenneturvallisuuden suhteen. Esim Kirkkokatu Espoon keskustassa on todella fiksusti suunniteltu..

    Ei tarvii mitään pelti- tai muitakaan poliiseja enää siellä.

    Ehtivät tärkeämpiin tehtäviin.

      
  • Lisätään tähän samaan porukkaan vielä otsikon mukaiset ajoneuvot.



    Moottoritiellä pakut ovat alkaneet sujuvasti liittyä ylinopeutta ajavan henkilöautoletkan mukaan. Jos vauhtia on vaikka 130 uudet pakut ajavat +30 ja vanhat +50. Tämäkään ei tunnu poliisia kiinnostavan.



    Sitten aiheen vierestä edelliseen viestiin:



    Hidasteet toimivat nopeuden kannalta ok, mutta melun ja päästöjen kannalta huonommin... No, parempi kai näin.

      
  • tapio2:

    Kehä I peltipoliisilta (pakettiauto) tuli 88 km/h nopeudestani 80 alueella rikesakko, 70 e. (Konalan kohdalla la 5.9. pakettiauton nurkalta välähti salama).
    Mites tuo rekkojen rajoitin, se kun 89-90 kohdalla.
    Mielestäni viranomainen nyt tekee lainvastaisen teon, jos kirjoittaa rekoille sallittuun nopeuteen nähden alemmalle nopeudelle, h-auton kuskeille sakon?
    Voisko joku juristikin kommentoida, kiitti!
    jk) yritän saman hiukka laajemmin ilmaistuna HS yleisönosastoon la 12.9. lehteen.

    Raimo Heino




    Onneksi sinut kauhea kaahari saatiin kiinni ja tuli todella suuri sakko, maailma ja Suomen talous pelastui? :weary:

    Samalla huumehörhöt, hullut ja humalaiset jäi kiinni? :tongue:

    Jos ei niin onneksi yksi kaahari! :flower:

      
  • Reimanen:

    Hidasteet toimivat nopeuden kannalta ok, mutta melun ja päästöjen kannalta huonommin... No, parempi kai näin.


    Pidän hidasteita monin paikoin järjettöminä. Eniten ihmetyttää bussireiteille laitettavat hidasteet. Todella vaivaisesti menevät yli, ja turhaa melusaastetta aiheuttavat. Hiljaisuus rikkoutuu kun tanner tömisee ja moottori jylisee. Hidasteet aiheuttavat kaupungille lisäkustannuksia vikaantuvien bussien ja hitaampien aikataulujen muodossa. Kyllä sen 3v ikäisestä bussista selvästi huomaa millä on ajettu kunnon tietä ja millä töyssylinjaa.

      
  • drive:

    Reimanen:
    Hidasteet toimivat nopeuden kannalta ok, mutta melun ja päästöjen kannalta huonommin... No, parempi kai näin.

    Pidän hidasteita monin paikoin järjettöminä. Eniten ihmetyttää bussireiteille laitettavat hidasteet.


    Mitäs kummalista tuossa on? Kun puhe ja nätit pyynnöt eivät ole tehonneet, niin otetaan sitten pakkokeinot käyttöön. Ihan on porukoitten omaa syytä. Tietenkin syyttömiä harmittaa, selvähän se.



    Oikein laki on pitänyt laatia, että armeija on pakollinen, kun kaikki eivät halua mennä. Ylinopeussakkojakaan ei tarvitsisi, mutta kaikki eivät halua noudattaa sääntöjä. Naapuristakin kuuluu juuri nyt huutoa ja ovet paukkuu, kun se on heidän käsityksensä ratkoa asioita oikealla tavalla. Ihmisiä on niin erilaisia. Erilaisuudessa on tietenkin hyvätkin puolensa, mutta huonojen puolien hoitaminen on monesti melko ikävää ja syyttömätkin saavat siitä usein osansa.

      
  • Reimanen:

    Lisätään tähän samaan porukkaan vielä otsikon mukaiset ajoneuvot.

    Moottoritiellä pakut ovat alkaneet sujuvasti liittyä ylinopeutta ajavan henkilöautoletkan mukaan. Jos vauhtia on vaikka 130 uudet pakut ajavat +30 ja vanhat +50. Tämäkään ei tunnu poliisia kiinnostavan.




    eikö ole erikoista jos maksat henkilö-auto veron niin saat ajaa "pakulla" 120 motarilla

    onkohan montaa maata missä auton niin sanottu nopeus luokitus on kiinni maksetun veron määrästä?



      
  • drive:

    Reimanen:
    Hidasteet toimivat nopeuden kannalta ok, mutta melun ja päästöjen kannalta huonommin... No, parempi kai näin.

    Pidän hidasteita monin paikoin järjettöminä. Eniten ihmetyttää bussireiteille laitettavat hidasteet. Todella vaivaisesti menevät yli, ja turhaa melusaastetta aiheuttavat. Hiljaisuus rikkoutuu kun tanner tömisee ja moottori jylisee. Hidasteet aiheuttavat kaupungille lisäkustannuksia vikaantuvien bussien ja hitaampien aikataulujen muodossa. Kyllä sen 3v ikäisestä bussista selvästi huomaa millä on ajettu kunnon tietä ja millä töyssylinjaa.




    on myös olemassa sellaisia hidasteita missä bussin ei tarvitse hidastaa esim vantaan pähkinärinne...



    oletkos bussikuski kun pystyt huomaamaan eron autojen välillä?



    kaupungille tulee välillisiä kustannuksia vain paikkakunnilla joissa on linjat kilpailetettu tai se omistaa itse bussiyhtiön..



    sen mitä itse muistan niin ei pääkaupunki alueen yhtiöt juurikaan ennakolta korjaa vaan ajetaan niin pitkään kuin lähes menee,voi olla että homma on paratunut tältä osin kun ei ole tarvinnut käyttää niitä muutamaan vuoteen ja monesti vikaantuminen on kuskista kiinni...

      
  • Rätkätin:



    Oikein laki on pitänyt laatia, että armeija on pakollinen, kun kaikki eivät halua mennä.




    Armeija ei ole pakollinen. Suomessa on asevelvollisuus, mutta sen voi suorittaa myös siviilipalveluksen käymällä.



    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että koko asevelvollisuussysteemi on läpimätä. Katsokaapa nyt oikeasti meitä reserviläiiä. Kaljamahaisia ja kaikenlaisista vaivoista kärsiviä ukkoja (minä mukaanlukien), joiden pitäisi tätä maata rintamalla puolustaa. Hohhoh. Varusmiespalveluksen opeistakaan tuskin muistetaan mitään. Osaisinkohan itsekään edes rynnäkkökiväärillä ampua puhumattakaan jostain teltanpystyttämisestä? Tokihan asevelvollisuusarmeijalla saadaan suuri miesvahvuus, mutta materiaali on mitä on.



    Armeijan kustannuslaskutkin ovat mitä suurinta propagandaa. Minullekin noita esiteltiin intin tilaisuuksissa. Muuten ihan hyvä, mutta se varusmies ei todellakaan maksa sitä päivärahan määrää. Puolustusvoimissa ovat ilmeisesti liian yksinkertaisia tajutakseen, että koko ikäluokan opintojen/työelämän viivyttäminen käytännössä vuodella on äärettömän kallista touhua. Eihän se puolustusbudjetissa näy, mutta eihän se PV:tä kiinnosta, kun kustannukset siirtyvät muualle.



    Palkka-armeija + NATO lienee vain ajan kysymys ja hyvä niin.



    res. ylil. lopettaa vuodatuksen tähän.



    -------



    Töyssyistä en pidä yhtään. Syövät vain turhaan auton alustaa, kun kaikkia töyssyjä ei ole edes merkitty kunnolla. Ihan kuin autoilua ei siellä Suomessa ja muuallakin Euroopassa olisi tehty muutenkin tavattoman kalliiksi.

      
  • Kumppani:

    tapio2:
    Kehä I peltipoliisilta (pakettiauto) tuli 88 km/h nopeudestani 80 alueella rikesakko, 70 e.


    Miten rekan rajoitin liittyy aiheeseen siis?


    Kyse taisi olla siitä että saisiko ammattikuski, rekat taksit ym. samasta nopeudesta sakot, tuskin.



      
  • simppa:

    Rätkätin:


    Oikein laki on pitänyt laatia, että armeija on pakollinen, kun kaikki eivät halua mennä.


    Armeija ei ole pakollinen. Suomessa on asevelvollisuus, mutta sen voi suorittaa myös siviilipalveluksen käymällä.

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että koko asevelvollisuussysteemi on läpimätä. Katsokaapa nyt oikeasti meitä reserviläiiä. Kaljamahaisia ja kaikenlaisista vaivoista kärsiviä ukkoja (minä mukaanlukien), joiden pitäisi tätä maata rintamalla puolustaa. Hohhoh. Varusmiespalveluksen opeistakaan tuskin muistetaan mitään. Osaisinkohan itsekään edes rynnäkkökiväärillä ampua puhumattakaan jostain teltanpystyttämisestä? Tokihan asevelvollisuusarmeijalla saadaan suuri miesvahvuus, mutta materiaali on mitä on.

    Armeijan kustannuslaskutkin ovat mitä suurinta propagandaa. Minullekin noita esiteltiin intin tilaisuuksissa. Muuten ihan hyvä, mutta se varusmies ei todellakaan maksa sitä päivärahan määrää. Puolustusvoimissa ovat ilmeisesti liian yksinkertaisia tajutakseen, että koko ikäluokan opintojen/työelämän viivyttäminen käytännössä vuodella on äärettömän kallista touhua. Eihän se puolustusbudjetissa näy, mutta eihän se PV:tä kiinnosta, kun kustannukset siirtyvät muualle.

    Palkka-armeija + NATO lienee vain ajan kysymys ja hyvä niin.

    res. ylil. lopettaa vuodatuksen tähän.

    -------

    Töyssyistä en pidä yhtään. Syövät vain turhaan auton alustaa, kun kaikkia töyssyjä ei ole edes merkitty kunnolla. Ihan kuin autoilua ei siellä Suomessa ja muuallakin Euroopassa olisi tehty muutenkin tavattoman kalliiksi.




    Sivarit on pääasiassa hompseleita tai muuten luusereita?

    Kajamahaa ei minulla sisillä (metsän nopeimmalla eläimell&#228:wink: )ole eikä muitakaan vaivoja!

    Aseiden käsittelykin onnistuu, tosin vain turvallisesti ja tarvittaessa!

    Teltan pystytyksen olen opettanut myös pojilleni, siis kait onnistuu jos ei ole täysi tunari/luuseri?

    Työttömyys paljon suurempi jos intti lopetetaan? :warning:

    Toisaalta lapsilla vuosi aikaa miettiä mihin miesten töihin haluaa, siis jos ei jää kapiaiseksi? :tongue:

      
  • ritsa:

    Kumppani:
    tapio2:
    Kehä I peltipoliisilta (pakettiauto) tuli 88 km/h nopeudestani 80 alueella rikesakko, 70 e.


    Miten rekan rajoitin liittyy aiheeseen siis?

    Kyse taisi olla siitä että saisiko ammattikuski, rekat taksit ym. samasta nopeudesta sakot, tuskin.




    Peltipolliisi ei ammattia, humalan astetta, hulluuttta yms. kysele?

    Siksi pitäs hävittää sukupuuttoon ja tilalle "oikeita polliiseja"! :warning:

      
  • Olen tavannut Helsinki-Tampere moottoritiellä 120 vauhtia ajavan asuntovaunun hinaajan ja useampia kevytperävaunun hinaajia 120 vauhdissa. Poliiseja en ole havainnut koskaan nopeustarkkailussa ko. tiellä.

      
  • citroen5:

    Olen tavannut Helsinki-Tampere moottoritiellä 120 vauhtia ajavan asuntovaunun hinaajan ja useampia kevytperävaunun hinaajia 120 vauhdissa. Poliiseja en ole havainnut koskaan nopeustarkkailussa ko. tiellä.




    Tuo tarkoittaa että valvontatilanteessa on 40 km/h ylinopeutta eli ajolupa on vaarassa. Arveletko että ylinopeutta ajetaan siksi ettei tunneta sääntöjä vai otetaanko riski siksi että tiedetään että valvonta on olematonta?



    Muutoinhan peräkärry vaikuttaa jarrutustilanteessa suoritusta heikentävästi joten alempi rajoitus on tarpeen vaikka 80 saattaakin tuntua hitaalta nopeudelta.



    Itse olen nähnyt poliisin ko. tiellä mutta ala-arvoisen harvoin.

      
  • Sori, väärä ketju.

      
  • drive:

    Reimanen:
    Hidasteet toimivat nopeuden kannalta ok, mutta melun ja päästöjen kannalta huonommin... No, parempi kai näin.

    Pidän hidasteita monin paikoin järjettöminä. Eniten ihmetyttää bussireiteille laitettavat hidasteet. Todella vaivaisesti menevät yli, ja turhaa melusaastetta aiheuttavat. Hiljaisuus rikkoutuu kun tanner tömisee ja moottori jylisee. Hidasteet aiheuttavat kaupungille lisäkustannuksia vikaantuvien bussien ja hitaampien aikataulujen muodossa. Kyllä sen 3v ikäisestä bussista selvästi huomaa millä on ajettu kunnon tietä ja millä töyssylinjaa.




    Juu ja kuinka paljon lisakustannuksia tulee talvikunnossapitoon kun ne hidasteet hidastavat tyokonetta!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit