Taksit saavat käyttää julkisen liikenteen kaistaa. Henkilöautot eivät.
Taksit ajavat puoliksi yksin , puoliksi yhden matkustajan kera. Tämä on muka sitten joukkoliikennekulkemista.
Järkevää olisi, jos kaikki henkilöautot , joissa on 3 henkilöä tai enemmän saisivat käyttää joukkoliikennekaistaa.
Tuohan on aika liki sitä ajatusta, että miksi ylipäätään tarvitaan bussikaistoja. Tuskin kellään siellä bussissa sen kiireempi on kuin henkilöautoissakaan? Se, että bussissa on vaikka 50 kiireistä ei mitenkään kumuloi kiireellisyyden astetta suhteessa muihin. Tietenkin voidaan ajatella, että bussilla hoituu enemmän kiireisiä määränpäähänsä kerralla (tehokkuus ja säästöt/päästöt ym.), mikäli ei tarvitsisi huomioida mahdollisia jatkoyhteyksien viemiä aikoja bussilinjan molemmissa päissä.
Kysymys on siitä mitä yhteiskunta on halunnut järkevyydestä riippumatta. Demokratiassa on myöskin tavallista, että eriäviäkin mielipiteitä on ja niitä kuunnellaan. Se, että miten paljon vähemmistön mielipiteille pannaan painoa, riippuu varmaan mielipiteen rationaalisuudesta ja siitä miten hienosti se osataan myydä.
Demokratiasta yleensä oli hetki sitten eräässä pilapiirroksessa seuraavaa: "Nykyaikaisessa demokratiassa on se hyvä puoli, että kaikkia paskapuheita ei tarvitse kuunnella." Immanuel Kant kannatti perustuslaillista tasavaltalaisuutta. Hän vastusti demokratiaa, ajatellen enemmistön vallan uhkaavan yksilönvapauksia. Hän sanoi: "Demokratia on välttämättä despotismia, koska se asettaa toimeenpanovallan yleistahdon vastaisesti; kun kaikki voivat tehdä päätöksen yhtä vastaan, jonka mielipide saattaa olla toinen, kaikkien tahto ei täten ole kaikkien tahto, mikä on ristiriitaista ja vastakkaista vapauden kanssa." (Despotismi tarkoittaa valtionhallintoa, jossa joko yksittäinen henkilö tai tiivis, suljettu ryhmä käyttää absoluuttista valtaa.)
.. lipsahti .. hupsista ..
Bussikaistan oikeutus on se, että bussia käyttämällä ruuhkat helpottaa. Ja ruuhkan helpottaja saa palkinnoksi nopeaa kyytiä.
Joku voisi ajatella, että töissä olevia busseja ei kannata seisottaa ruuhkassa paikallaan sillä se maksaa. Tämä perustelu kyllä ontuu, sillä ei se yksityisautoilijankaan hukattu aika ilmaista ole kun riittävän monta vuotta summataan.
Eivät ne bussimatkustajat varmaan sen kiireisempiä ole kuin henkilöautoilijat, eikä se kiire kasva, vaikka liikkuvat tiiviimmin. Bussikaistat vaan ovat hyvä keino purkaa ruuhkaliikennettä.
Paitsi, että bussilla kulkeminen ei ole nopeata eikä se vähennä liikenteen määrää, ei ole ympäristöystävällistä eikä edullista.
Oletetaan että henkilöautossa matkustaa 1 hengen hyötykuorma.
Silloin taksissa matkustaa 0,5 hengen hyötykuorma (tyhjänä takaisin).