Miten on mahdollista että esim. saksalaisten ajokortissa voi olla kohta 4b (viim.voimassaolopäivä tyhjä, vaikka kuulutaan samaan EU:hun. Seurauksenahan on turhia kuluja Suomessa, esim. lääkärintarkastuksista. Onko ko.kortti siis "ikuinen"?
Ruotsissa on myös ikuinen ajokortti.Siellä on liikenteessä muutama 100 vuotias kuljettaja.Mielestäni iäkkäät kuskit eivät ole kovin suuri riski liikenteesä vaikka hirviin verrattuna.
Vuonna 2007 kuoli moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa 327 ihmistä. Näistä 5 kuoli eläinonnettomuuksissa. Yli 64-vuotiaiden osuus kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien (yhteenajo) aiheuttajista on 19%, vastapuolen osuus kuolleista on 10%. Lisäksi yksittäisonnettomuuksissa yli 64-vuotiaiden osuus oli 9%. Lukumääränä aiheuttajien mukaan laskettuna tuo tekee yhteensä 46 kpl.
Miten on mahdollista että esim. saksalaisten ajokortissa voi olla kohta 4b (viim.voimassaolopäivä tyhjä, vaikka kuulutaan samaan EU:hun. Seurauksenahan on turhia kuluja Suomessa, esim. lääkärintarkastuksista. Onko ko.kortti siis "ikuinen"?
Hehheh, et kai oikeasti kuvittele että EU olisi joku hyvä ja tasapuolinen juttu?
Vuonna 2007 kuoli moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa 327 ihmistä. Näistä 5 kuoli eläinonnettomuuksissa. Yli 64-vuotiaiden osuus kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien (yhteenajo) aiheuttajista on 19%, vastapuolen osuus kuolleista on 10%. Lisäksi yksittäisonnettomuuksissa yli 64-vuotiaiden osuus oli 9%. Lukumääränä aiheuttajien mukaan laskettuna tuo tekee yhteensä 46 kpl.
Tuosta linkistä ei tainnut selvitä yli 64-vuotiaiden osuutta liikennesuoritteesta? Jolloin eri ikäryhmien keskinäiselle vertailulle ei ole oikein vertailukelpoista lähtökohtaa.
Tavallaan ymmärrän Ogvariuksen kannan, minäkään en pidä iäkkäitä kuljettajia (suht.käsite) suurena vaaratekijänä silloin kun suhteutan heitä muihin ikäluokkiin.
Ajoneuvon kuljettajat yleensä ovat toki hirvieläimiä suurempi vaara, jopa tällaisiin pienempiin ikäryhmiin pilkottunakin.
Toisaalta Suomessakin ajokortti on "ikuinen" jos ei käy lekurissa ja ajaa aina selvänä ja rajoitusten mukaan koska silloin ei kukaan kysele korttia?
Jollei käy 5 vuotis tarkastuksissa ja toimita siitä tietoa poliisille niin silloin kortti ikään kuin menee umpeen. Ja ammattiajolupa menee umpeen sinä vuonna kun täyttää 70 vuotta jollen väärin muista ja sitä ei sen jälkeen enää uusita vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa.
Ruotsissa on myös ikuinen ajokortti.Siellä on liikenteessä muutama 100 vuotias kuljettaja.Mielestäni iäkkäät kuskit eivät ole kovin suuri riski liikenteesä vaikka hirviin verrattuna.
Miten suhteutat riskin noiden välillä?
Vuonna 2007 kuoli moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa 327 ihmistä. Näistä 5 kuoli eläinonnettomuuksissa. Yli 64-vuotiaiden osuus kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien (yhteenajo) aiheuttajista on 19%, vastapuolen osuus kuolleista on 10%. Lisäksi yksittäisonnettomuuksissa yli 64-vuotiaiden osuus oli 9%. Lukumääränä aiheuttajien mukaan laskettuna tuo tekee yhteensä 46 kpl.
http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/asp/ida/download.asp?prm1=wwwuser_lvk&docid=25374&sec=&ext=.pdf
Lukuja ei voi suoraan verrata, mutta olisi mielenkiintoista kuulla sinun perusteesi mielipiteellesi.
Kiinnostaisi tietää missä EU maissa ajoluvan kelpoisuus päättyy 70
vuoden iässä kuten meillä.On puhuttu mm nykyisten määräysten lisäksi tulevasta ajokokeesta ikääntyneille. Miltä vaikuttaisi kodistaan kylälle
kauppaan pari kertaa viikossa ajavan seniorin pakottaminen vilkkaaseen
liikenteeseen ajokokeseen. Taitaisi loppua itsenäinen oleminen. Tuntuu siltä kuin jossain olisi tutkimisen aiheista pulaa, vrt esim. 80- lätkä-
,piilofarmari-,roiskeläppä-,autovero-ym sekoilut.Mitä tulee ikääntyneiden kuolonkolarilukuihin niin vain osa niistä johtuu iästä.
tasku:
Hehheh, et kai oikeasti kuvittele että EU olisi joku hyvä ja tasapuolinen juttu?
Herbert:
Tuosta linkistä ei tainnut selvitä yli 64-vuotiaiden osuutta liikennesuoritteesta? Jolloin eri ikäryhmien keskinäiselle vertailulle ei ole oikein vertailukelpoista lähtökohtaa.
Tavallaan ymmärrän Ogvariuksen kannan, minäkään en pidä iäkkäitä kuljettajia (suht.käsite) suurena vaaratekijänä silloin kun suhteutan heitä muihin ikäluokkiin.
Ajoneuvon kuljettajat yleensä ovat toki hirvieläimiä suurempi vaara, jopa tällaisiin pienempiin ikäryhmiin pilkottunakin.
Toisaalta Suomessakin ajokortti on "ikuinen" jos ei käy lekurissa ja ajaa aina selvänä ja rajoitusten mukaan koska silloin ei kukaan kysele korttia?
Metsähaka:
Jollei käy 5 vuotis tarkastuksissa ja toimita siitä tietoa poliisille niin silloin kortti ikään kuin menee umpeen. Ja ammattiajolupa menee umpeen sinä vuonna kun täyttää 70 vuotta jollen väärin muista ja sitä ei sen jälkeen enää uusita vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa.