"Naiset ovat turvallisempia kuljettajia, vaikka ajomäärä ja ajo-olosuhteet otetaan huomioon. Tutkimuksen tulokset perustuvat laajoihin kyselyaineistoihin, vakuutusyhtiöiden liikenneonnettomuustietoihin sekä Ajokorttirekisterin tietoihin. "
Opelixi: Eipä ainakaan meillä tarvitse miettiä, että kumpi hyppää ratin taakse haastavalla kelillä, jos matka on yhteinen.
Ihan viisas veto, koska miehet ovat pärjänneet tilastollisesti paremmin nimenomaan haastavissa olosuhteissa. Syynä ei todennäköisesti ole miehen luontainen erinomaisuus kuljettajana vaan se, että miehillä on keskimäärin kaksi kertaa niin pitkä ajokokemus kuin samanikäisellä naisella.
Kannattaa siis istuttaa kahdesta vaihtoehdosta ratin taakse mies jos on valinnan varaa, mutta keskimäärin nainen on parempi valinta jos kriteerinä on turvallisuus. Kaikki ajot huomioiden naisiille sattuu onnettomuuksia harvemmin, ja ero on sitä suurempi mitä vakavammista onnettomuuksista puhutaan. Tutkijoiden mukaan tämä johtuu siitä, että nainen hallitsee keskimäärin miestä paremmin sosiaaliset tilanteet ja itsensä. Paras kuski saadaan siis kun yhdistetään miehen ajokokemus ja naisen suhtautumistapa liikenteeseen.
Näin miehenä nolottaa että naiset ovat meitä turvallisempia kuskeja puolella ajokokemuksella.
Opelixi: Eipä ainakaan meillä tarvitse miettiä, että kumpi hyppää ratin taakse haastavalla kelillä, jos matka on yhteinen.
Ihan viisas veto, koska miehet ovat pärjänneet tilastollisesti paremmin nimenomaan haastavissa olosuhteissa. Syynä ei todennäköisesti ole miehen luontainen erinomaisuus kuljettajana vaan se, että miehillä on keskimäärin kaksi kertaa niin pitkä ajokokemus kuin samanikäisellä naisella.
Kannattaa siis istuttaa kahdesta vaihtoehdosta ratin taakse mies jos on valinnan varaa, mutta keskimäärin nainen on parempi valinta jos kriteerinä on turvallisuus. Kaikki ajot huomioiden naisiille sattuu onnettomuuksia harvemmin, ja ero on sitä suurempi mitä vakavammista onnettomuuksista puhutaan. Tutkijoiden mukaan tämä johtuu siitä, että nainen hallitsee keskimäärin miestä paremmin sosiaaliset tilanteet ja itsensä. Paras kuski saadaan siis kun yhdistetään miehen ajokokemus ja naisen suhtautumistapa liikenteeseen.
Näin miehenä nolottaa että naiset ovat meitä turvallisempia kuskeja puolella ajokokemuksella.
Edelleen väitän, että nyt puhutaan henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista. Vakuutusyhtiöille naiskuskit tulevat kalliimmiksi. Näin ainakin muistan lukeneeni useita kertoja.
Edelleen on syytä kysyä, miltä onnettomuustilasto näyttäisi, jos poistettaisiin rattijuopot, itsemurhan ajaneet (mies tekee sen autolla) ja täysin piittaamattomat kaahaajat. Eli ns. "normaali" mieskuljettaja vs. "normaali" naiskuljettaja.
Edelleen on syytä kysyä, miltä onnettomuustilasto näyttäisi, jos poistettaisiin rattijuopot, itsemurhan ajaneet (mies tekee sen autolla) ja täysin piittaamattomat kaahaajat. Eli ns. "normaali" mieskuljettaja vs. "normaali" naiskuljettaja.
Veikkaanpa, että täällä olijoista ainakin suurin osa tietää miltä se näyttäisi, mutta muutamat eivät halua sitä myöntää, koska jostain ihmeen syystä haluavat pitää myyttiä yllä.
Edelleen on syytä kysyä, miltä onnettomuustilasto näyttäisi, jos poistettaisiin rattijuopot, itsemurhan ajaneet (mies tekee sen autolla) ja täysin piittaamattomat kaahaajat. Eli ns. "normaali" mieskuljettaja vs. "normaali" naiskuljettaja.
Veikkaanpa, että täällä olijoista ainakin suurin osa tietää miltä se näyttäisi, mutta muutamat eivät halua sitä myöntää, koska jostain ihmeen syystä haluavat pitää myyttiä yllä.
Myyttiä ylläpidetään esimerkiksi tähän tapaan:
TeeCee:
Tutkijoiden mukaan tämä johtuu siitä, että nainen hallitsee keskimäärin miestä paremmin sosiaaliset tilanteet ja itsensä. Paras kuski saadaan siis kun yhdistetään miehen ajokokemus ja naisen suhtautumistapa liikenteeseen.
Eipä mitään. Kyllä, tuota tutkimusta tarkoitin ja tuon brittiläistutkimuksenkin muistelin myös tätä todistelleen.
TeeCee:
Ei ole nyt pääsyä itse tutkimukseen, mutta väitöskirjaselosteen mukaan tässä nimenomaan oli aineistona muutakin kuin kuolemaan johtaneet vahingot.
http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/b522f6e7.html
"Naiset ovat turvallisempia kuljettajia, vaikka ajomäärä ja ajo-olosuhteet otetaan huomioon. Tutkimuksen tulokset perustuvat laajoihin kyselyaineistoihin, vakuutusyhtiöiden liikenneonnettomuustietoihin sekä Ajokorttirekisterin tietoihin. "
Opelixi: Eipä ainakaan meillä tarvitse miettiä, että kumpi hyppää ratin taakse haastavalla kelillä, jos matka on yhteinen.
Ihan viisas veto, koska miehet ovat pärjänneet tilastollisesti paremmin nimenomaan haastavissa olosuhteissa. Syynä ei todennäköisesti ole miehen luontainen erinomaisuus kuljettajana vaan se, että miehillä on keskimäärin kaksi kertaa niin pitkä ajokokemus kuin samanikäisellä naisella.
Kannattaa siis istuttaa kahdesta vaihtoehdosta ratin taakse mies jos on valinnan varaa, mutta keskimäärin nainen on parempi valinta jos kriteerinä on turvallisuus. Kaikki ajot huomioiden naisiille sattuu onnettomuuksia harvemmin, ja ero on sitä suurempi mitä vakavammista onnettomuuksista puhutaan. Tutkijoiden mukaan tämä johtuu siitä, että nainen hallitsee keskimäärin miestä paremmin sosiaaliset tilanteet ja itsensä. Paras kuski saadaan siis kun yhdistetään miehen ajokokemus ja naisen suhtautumistapa liikenteeseen.
Näin miehenä nolottaa että naiset ovat meitä turvallisempia kuskeja puolella ajokokemuksella.
TeeCee:
Edelleen väitän, että nyt puhutaan henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista. Vakuutusyhtiöille naiskuskit tulevat kalliimmiksi. Näin ainakin muistan lukeneeni useita kertoja.
Edelleen on syytä kysyä, miltä onnettomuustilasto näyttäisi, jos poistettaisiin rattijuopot, itsemurhan ajaneet (mies tekee sen autolla) ja täysin piittaamattomat kaahaajat. Eli ns. "normaali" mieskuljettaja vs. "normaali" naiskuljettaja.
Ajattelija2013:
Veikkaanpa, että täällä olijoista ainakin suurin osa tietää miltä se näyttäisi, mutta muutamat eivät halua sitä myöntää, koska jostain ihmeen syystä haluavat pitää myyttiä yllä.
Opelixi:
Myyttiä ylläpidetään esimerkiksi tähän tapaan:
TeeCee: