Vastaanottotarkastus

9 kommenttia

Ensimmäistä ihka omaa autoa odotellaan tehtaalta saapuvaksi. Into on tietysti kova, mutta malttia kai tarvitaan, kun autoa menen kaupasta hakemaan. Vikoja/virheitä on ilmeisesti uusissakin usein...

Mitä te autonaiset ja -herrat osaisitte antaa neuvoksi? Millaisiin asioihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Mitä vikoja voi yleensä odottaa löytävänsä? Minne pitäisi älytä kurkata tai mitä testata?

Tuhannesti kiitoksia jo etukäteen, kun viitsit vastata! Itse, kun en (vielä) autojen tekniikkaa tunne ja tämän kanssa en haluaisi olla koko aikaa mieheltä apua ruinaamassa...

"tahtoo osata itse" :wink:

  
  • Katso onko ratti suorassa kun ajetaan suoraa tietä, joskus on käynyt niinkin että, ohjauskulmat ei ole ihan kohdallaan uudessa autossa. Tankki pitää tientenkin olla piripintaan täysi.

      
  • Ovien sovitus. Jos oven alaosan takareuna on oven takana olevan peltipinnan (etuovesta puhuttaessa takaovi, takaovesta puhuttaessa takalokasuoja) sisäpuolella, hakkaa kivet nopeasti maalit pois tyrkylle jäävästä kulmasta. Kyse on nyt vain milleistä.

    Takuu tuskin korvaa kivenhakkaamien paikkamaalausta. Kokemusta on kahdesta autosta eli ei harvinainen ilmiö. Ensimmäisessä meni oppirahat, toinen korjattiin ajoissa.

      
  • Kuljetusvauriot. Maalipinnan huolellinen tarkistus siltä varalta, että autoa on kuljetuksen jäljiltä pikapaikkailtu. Näitä sattuu kuitenkin paljon.

      
  • Edellisten lisäksi yleinen siisteys: eräässä autossani oli lääpitty rasvaisilla käsillä sisustoja sieltä täältä. Kannattaa vaatia putsaamaan jos jotain on.

      
  • Volvossa repsotti yksi lista, joka tosin meni painamalla takaisin.

      
  • Lainaus:
    27.07.2007 klo 08:39 Zilo kirjoitti
    Kuljetusvauriot. Maalipinnan huolellinen tarkistus siltä varalta, että autoa on kuljetuksen jäljiltä pikapaikkailtu. Näitä sattuu kuitenkin paljon.


    Näitä on kuulemma todella paljon, eikä niistä taideta juuri asiakkaalle erikseen mainita. Ja toisaalta jos korjaus on tehty huolella (ei taida olla varaa maahantuojilla heikkoon työhön olla varaa) niin liekö tarviskaan...

      
  • Tosiaan lämppärinpistokkeen asennuksessa voidaan tehdä naarmuja, likajälkiä verhoiluun yms. sekä monia muita toimenpiteitä joita asentajat tekevät autolle ennen luovutusta. Meiltä löytyi öljyisiä sormenjälkiä kattoverhoilusta oviaukoilta sekä kojelaudan alaosista. Puskurissa edessä naarmu lohkiksen pistokkeen asennuksesta. Näistä hyvitettiin antamalle tarvikkeita huomattavan summan edestä (ylim. mattosarja, koirakalteri, cd-kotelo, kontin matto) kun sovittiin että hoidan jäljet itse pois.

    Tarkkana kannattaa olla, koska kaikki naarmut yms menee luovutuksen jälkeen omaan piikkiin. Ja kaikki asiaankuuluvat varusteet tulee myös käydä läpi myyjän kanssa, eli että autossa on kaikki mitä piti ja kaikki on myös ehyttä sekä oikein asennettua.

      
  • Lainaus:
    27.07.2007 klo 07:42 Ryne kirjoitti
    Katso onko ratti suorassa kun ajetaan suoraa tietä, joskus on käynyt niinkin että, ohjauskulmat ei ole ihan kohdallaan uudessa autossa. Tankki pitää tientenkin olla piripintaan täysi.


    Totta, että tehtaitten jäljiltä ohjauskulmat harvoin on optimiarvoissa.

    Väärin, että polttoainetankin pitäisi olla täysi. Ellei siitä ole erikseen sovittu.

      
  • Lainaus:
    27.07.2007 klo 07:42 Ryne kirjoitti
    Katso onko ratti suorassa kun ajetaan suoraa tietä, joskus on käynyt niinkin että, ohjauskulmat ei ole ihan kohdallaan uudessa autossa. Tankki pitää tientenkin olla piripintaan täysi.


    Aika monta uutta autoa on itselle tai jollekin toiselle liikkeestä tähän ikään hakenut, ja yleensä se ensimmäinen toimenpide on ajaa lähimmälle bensa-asemalle tankkaamaan. Eli kyllä se on todella harvoin kun saa täyden tankin bensaa/dieseliä. Ja toisaalta, säästö se on pienikin säästö autoliikkeelle....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit