Luin uuden Golf Variantin testin TM:stä ja kiinnitin muotoilusta kiinnostuneena auton muotoihin erityisesti huomiota.
Mielestäni Golf Variantin takaosa on kuin eri autosta (jopa eri merkistä) ja täysin epäonnistunut. Eikö samalla vaivalla olisi voinut tehdä hiukan dynaamisemman takaosan ? Nyt se muistuttaa jotenkin
vanhaa Toyota Camryn farkkua joskus 80/90 luvun taitteesta. Eli perä lässähtää alas muuten korkeavyötäröiseen muotoiluun nähden.
Niinhän se on.
VW Golfin iso markkina-alue on USA, missä "Rabbitilla" on eurooppalaisena (vaikka onkin Meksikosta) jonkinlainen statusasema. Siellä tällaiset muotoilun ylilyönnit ovat kovassa huudossa.
Esimerkiksi Mercedeksen koko uusi mallisto on samasta asiasta hyvä esimerkki. Katso vaikkapa C-sarjalaisen uutta farmaria, jne.
Osuit naulan kantaan. Mutta itselle pahempi "järkytys" oli kojelauta ja sen "muotoilu". Suurin osa eurooppalaisista teki jo 90-luvulla asiallisemman näköisiä kojelautanäkymiä. En sano, etteikö se olisi toimiva, mutta on kyllä niin näkkäriä, niin näkkäriä!
Mutta kone/vaihteisto yhdistelmät VW:llä on tänä päivänä hienoja. TSI DSG on mielestäni ehdotonta kärkeä.
No ei se todellakaan hyvältä näytä. Ulkoasu on sen näköinen, että siihen ei kauheasti ole ajatusta uhrattu. Kojelaudasta oli oikein iso kuva ja se nyt vaan on kertakaikkinen muovisuuden ja harmauden ylistyslaulu.
Siinä ne huono puolet sitten olikin. Ajettavuus on varmasti tuon luokan kärkeä ja nuo kulutuslukemat oli vihdoinkin sellaisia kuin TSI:llä pitää. Aiemmin mitatut lukemat 170-heppaisesta Golf GT TSI:stä ei oikein vakuuttaneet, mutta tuo 140-heppainen näyttää olevan todellakin kelpo vaihtoehto dieselille.
Bravo 1.4 T-Jet (150hv, 210nm) kuluttaa saman verran bensaa (7,1l yhd.). 0-100 km/h 8,2s ja 212km/h. Ei se huono ole tuokaan.
Kone on käytössä myös Grande Punto Abarthissa 150hv tehoisena. Grande Punto Abarthista tulee myös 180hv versio tuolla samalla koneella. Fiat 500 Abarthiin tulee myös 150hv tehoisena. Kyllä saa koirankoppi kyytiä!
Bravo on käsittääkseni Suomessakin aikalailla TSI Golfia halvempi.
Eipä VW:llä statusta ole juurikaan jenkeissä. Vertaa vaikkapa Passatin hintoja muihin euroautoihin. 5-sarjalaisen hinnalla saa jenkeissä kolme Rabittia (Golfia) ja kaksi Passatia. Volvo S80:sen hinta ei riitä ihan kahteen Passatiin. Esimerkiksi Acura TSX (Honda Accord) on sielläpäin Huomattavasti Passatia kalliimpi.
Bravo on käsittääkseni Suomessakin aikalailla TSI Golfia halvempi.
Uusi Bravo on kyllä todella mielenkiintoinen uusi tuttavuus!
Hyvä vertailumenestys (diesel) Auto Expressin tiimoilta povaa mallille ainakin ihan kohtalaisen valoisia näkymiä jatkossakin.
150 hv bnsamallin hinta on puristettu käsittämättömän alas, joten kumma on jos kauppa ei käy. Ainakaan ulkonäkö ei voi olla syy olla huomioimatta tätä uutuutta.
Volkkarilta tähän hintaan ei taida lähteä mikään golffi, ellei sitten 1,6 Trendline (ei FSI) ilman lisäovia. Aijai.
Asiasta toiseen, sattuipa silmiini Iltasanomien perjantain auto-osion koeajo juuri faceliftin läpikäyneestä Volvo V50 1,6D premiumsporttifarkusta, joka kokoluokka ajatellen sopii hyvin vaikka em. Bravon vastineeksi.
Premiumsporttifarkkua tässä hm... autossa oli ainoastaan TODELLA premium hinta, yli 37500 euroa!!!
Sitä vähemmän premiumia oli sitten mm. vaatimaton suorituskyky (0-100 km/h 12,1s.), PSA-Ford! moottorin ohut alavääntö, onneton tavaratila, takapenkin ahtaus ja moottorin karkeaksi moitittu käyntiääni.
Volvon pitkiä perinteitä arvostava, -kuten IS kirjotti, autoilija ei saa ehkä niitä yskänpuuskia hankintahinnasta koska on kenties muistanut ja muistaa takuulla lähes pakostakin katsoa joka aamu uudistuneen etusäleikön volvomerkkiä tietäen tehneensä sen "viisaan" valinnan.
Bravo on käsittääkseni Suomessakin aikalailla TSI Golfia halvempi.
Uusi Bravo on kyllä todella mielenkiintoinen uusi tuttavuus!
Hyvä vertailumenestys (diesel) Auto Expressin tiimoilta povaa mallille ainakin ihan kohtalaisen valoisia näkymiä jatkossakin.
150 hv bnsamallin hinta on puristettu käsittämättömän alas, joten kumma on jos kauppa ei käy. Ainakaan ulkonäkö ei voi olla syy olla huomioimatta tätä uutuutta.
Volkkarilta tähän hintaan ei taida lähteä mikään golffi, ellei sitten 1,6 Trendline (ei FSI) ilman lisäovia. Aijai.
Asiasta toiseen, sattuipa silmiini Iltasanomien perjantain auto-osion koeajo juuri faceliftin läpikäyneestä Volvo V50 1,6D premiumsporttifarkusta, joka kokoluokka ajatellen sopii hyvin vaikka em. Bravon vastineeksi.
Premiumsporttifarkkua tässä hm... autossa oli ainoastaan TODELLA premium hinta, yli 37500 euroa!!!
Sitä vähemmän premiumia oli sitten mm. vaatimaton suorituskyky (0-100 km/h 12,1s.), PSA-Ford! moottorin ohut alavääntö, onneton tavaratila, takapenkin ahtaus ja moottorin karkeaksi moitittu käyntiääni.
Volvon pitkiä perinteitä arvostava, -kuten IS kirjotti, autoilija ei saa ehkä niitä yskänpuuskia hankintahinnasta koska on kenties muistanut ja muistaa takuulla lähes pakostakin katsoa joka aamu uudistuneen etusäleikön volvomerkkiä tietäen tehneensä sen "viisaan" valinnan.
Jännä asia tuo, että Volvo -nimellä olevista autoista voi pyytää ihan minkälaista hintaa vaan vaikka tuo V50 on kooltaan lähinnä Corolla farmaria. Taitaa olla Corollassa kuitenkin paremmat tilat... no ainakin parempi luotettavuus.
Tilava auto tuo Golfvarkku kun tavaratilakin samaa luokkaa perussedanin kanssa, siis muun kuin Klonksvaagenin?
[quote title="16.09.2007 klo 00:54 JOXA kirjoitti"]
Tilava auto tuo Golfvarkku kun tavaratilakin samaa luokkaa perussedanin kanssa, siis muun kuin Klonksvaagenin?
Niinpä. Octavian viistoperässäkin on suurempi tavaratila kuin Golfin farkussa . ( 560-500 l). No, kyllä 500 litrainenkin kontti on useimmille ihan riittävä.
Passatin hintahaitari tuolla on $23,915 - $37,94 ja V6 maksaa jenkeissä (MSRP) 36.000 dollaria. S80n lähtöhinta on 38.700 taalaa ja mallina 3,2l V6. Eli vastaavilla koneilla hinnanero ei olekaan niin suuri, vaan taitavat olla samassa segmentissä?
Acura TSX liikkuu 28.200-30.300 haarukassa 2,4l koneella, joka tuntuu "oikealta" sijoittuen 2,0t ja V6 Passatin väliin.
Eli ei Passat mielestäni USAssa niin kovassa alessa ole kuin viestistäsi voisi päätellä.
Tässä kun keskustellaan sitä sun tätä, niin huomasin samassa TM:ssä kehuttavan Ibiza Cupran ohjausta! Tuo sähköhydraulinen ohjaus on ollut käytössä jo A2 alkaen ja on saanut sinä aikana monenmoisia arvioita!
Mielestäni kyseinen ohjaus on parasta mitä tänään löytää! Kun olet ajanut kyseisellä ohjauksella olevalla autolla pidempään, niin huomaat sen edut! Lisäksi kyseinen ohjaus on säädettävissä ainakin 9 eri tehostusasteeseen!
Siksipä en yhtään ihmettele, että myös seuraava A-pohjalevyllä olevat kärryt ovat samalla ohjauksella!
Eli ei Passat mielestäni USAssa niin kovassa alessa ole kuin viestistäsi voisi päätellä.
mitäs tosta, simppahan nyt on mestari jakamaan ja lukitsemaan autoja oikeisiin segmentteihin ja luokkiin (itsensä ja ford-volvo-konsernin hyväksi tietty).
Asiasta toiseen, sattuipa silmiini Iltasanomien perjantain auto-osion koeajo juuri faceliftin läpikäyneestä Volvo V50 1,6D premiumsporttifarkusta, joka kokoluokka ajatellen sopii hyvin vaikka em. Bravon vastineeksi.
Premiumsporttifarkkua tässä hm... autossa oli ainoastaan TODELLA premium hinta, yli 37500 euroa!!!
Sitä vähemmän premiumia oli sitten mm. vaatimaton suorituskyky (0-100 km/h 12,1s.), PSA-Ford! moottorin ohut alavääntö, onneton tavaratila, takapenkin ahtaus ja moottorin karkeaksi moitittu käyntiääni.
Volvon pitkiä perinteitä arvostava, -kuten IS kirjotti, autoilija ei saa ehkä niitä yskänpuuskia hankintahinnasta koska on kenties muistanut ja muistaa takuulla lähes pakostakin katsoa joka aamu uudistuneen etusäleikön volvomerkkiä tietäen tehneensä sen "viisaan" valinnan.
Niin siis kyseessähän on Fordin ja PSA Peugeot-Citroënin yhteistyönä kehittämän nelisylinterisen 1,6-litrainen dieselmoottori. Saman moottorin saa myös Peugeot 307 farkkuun samalla 109 hv teholla ja myös pienemmällä 90 hv teholla. Eipä tuo alavääntö nyt mikään huono ole 1,6 l moottoriksi eli 240 Nm 1750 kierroksella. Vertailun vuoksi saman kokoisissa ahtamattomissa bensamoottoreissa on noin 150 Nm 4000 kierroksella! Onhan tuollaisessa pikku-dieselissä etujakin, jos haluaa bensapihin moottorin eli en nyt sanoisi tuota omaan käyttötarkoitukseensa miksikään huonoksi moottoriksi.
Volvo V50:n hintaa kauhistelevian kannattaakin ostaa vaikka tilavampi Pösö 307 farmari tuolla samalla moottorilla, joka maksaa noin 30000 ja jos tyytyy 90 hv:n dieseliin, niin hinta on enää noin 28000 eli halpaa autoa hakeville löytyy kyllä vaihtoehtoja. Olihan tuossa Ilta-Sanomien koeajossa myöskin plussia mainittu paljonkin, vaikka takerruit tuohon hintaan ja moottoriin, vaikka paljon kalliimpiakin pieniä farmareita löytyy kilpailijoilta ja eihän Volvo ole alkuunkaan kallein auto.
Passatin hintahaitari tuolla on $23,915 - $37,94 ja V6 maksaa jenkeissä (MSRP) 36.000 dollaria. S80n lähtöhinta on 38.700 taalaa ja mallina 3,2l V6. Eli vastaavilla koneilla hinnanero ei olekaan niin suuri, vaan taitavat olla samassa segmentissä?
Acura TSX liikkuu 28.200-30.300 haarukassa 2,4l koneella, joka tuntuu "oikealta" sijoittuen 2,0t ja V6 Passatin väliin.
Eli ei Passat mielestäni USAssa niin kovassa alessa ole kuin viestistäsi voisi päätellä.
Aika nokkela provo. Volvon ja Acuran hinnat kyllä oikein, mutta Passatin päin #&%£$!*. Tässä hieman Passatin hintoja:
Value Edition 4-door sedan, manual $22,950
Value Edition 4-door sedan, automatic $24,025
2.0 T 4-door sedan, manual $23,900
2.0 T 4-door sedan, automatic $24,975
3.6 4-door sedan, automatic $29,950
AWD 3.6 4-door sedan, automatic $31,900
Volvon hinnat alkavat $38,705. S60:senkin hinnat alkavat siitä, mihin Passatin loppuvat. S40 maksaa sekin Passatia aika paljon enemmän vastaavalla koneella.
Selittäisitkö vielä nerokkuudessasi, kuinka 2.4i TSX (Accord) menee jotenkin 2.0T Passatin yläpuolelle? Saman verran tehoa ja neljä sylinteriä kummassakin.
Koita nyt kuitenkin ensikerralla kirjoittaa edes kunnon provo. Passat 3.2l ei edes myydä jenkeissä. Ainiin, mutta voihan mielestäsi Volvolle olla verrokki lähes 300hv tehoinen Passat 3.6 V6? Selvä. Lähempänä tuota on V8-malli S80:sta.
Noh, parempi yritys ensikerralla.
Petokseltakin varsin nerokas viesti. Voisi kuitenkin tarkistaa faktat ennen kuin rupeaa ilkkumaan.
edit: Passatin hinnasto vuodelta ´06. Uusi näyttää tältä:
http://consumerguideauto.howstuffworks.com/2007-volkswagen-passat.htm
Eipä edes S40 tahdo olla hintansa puolesta verrokki, sillä se maksaa vastaavalla koneella viitisen tuhatta taalaa enemmän (2.0T vs. T5):
http://consumerguideauto.howstuffworks.com/new-volvo-prices-reviews.htm
Miten Acuran ja Volvon hinnat liittyvät Golfin muotoiluun?!
Mutta, asiaan: Golf ja muotoilu on häpeä mainita samassa lauseessa. Tylsää harmautta tylsille harmaille ihmisille. Viihtyisä kuin Berliiniläinen postitoimisto.
Otin kaikki hinnat tuolta:
http://autos.yahoo.com/newcars/model/overview.html;_ylt=AhcQNDRT6DAsqQgszGm76QYEc78F;_ylv=3?modelId=5442
Kumpi hinnasto on oikeampi en osaa sanoa. Kuitenkin mielestäni Passat kutosella on parempi vertailukohta hinnoittelueroja pohdittaessa kuin valitsemasi "hinnat alkaen manuaali".
EDIT: ilmeisesti ero käyttämissämme Passat hinnastoissa johtuu siitä, että sinä käytät mallivuoden 2007 hintoja ja minä 2008.
Epäilemättä V50 on maukas ajettava ja laatuvaikutelmakin on ottanut ison harppauksen eteenpäin edeltäjästään V40:stä. Autona Volvo on ihan onnistunut paketti lukuun ottamatta sitä hintaa.
Lukumääräisesti kalliimpia pieniä farmareita ei minun mielestäni markkinoilla paljoakaan ole, tässä nyt tietysti tullaan sekavaan luokkajaon käsitteeseen eli mikä lasketaan pieneksi farmariksi?
V50:n lähtökohdat ovat samat kuin Focuksessa ja Mazda3:ssa. Autoissa on useita kymmeniä prosentteja yhteisiä osakokonaisuuksia ja komponentteja. Aivan kuten oli edellisessä V40:ssa Mitsun Carisman kanssa, mikä on tietysti järkevää ja kustannustehokasta.
Focus Farmari on sisätiloiltaan ja ulkomitoiltaan, pituutta lukuun ottamatta isompi kuin Volvo. Mitattavien ominaisuuksien osalta V50 kuuluu eittämättä nk. golfluokkaan mutta tämä ei tietysti ole koko totuus. Vaikeasti hahmotettavat "ominaisuudet" kuten laatuvaikutelma ja merkin historia? kenties oikeuttavat nostamaan auton ylempään kategoriaan. Myös äänieristys on laadukkaampi kuin Fordissa. Siltikään ei ole mielestäni perusteltua pyytää tästä Dieselistä yli 10000 euroa enemmän hintaa kuin Focuksen jotakuinkin vastaavasta nakusta (1,8 TDCi Collection)
Mitkä ovat sitten ne muut pienet ja kalliit Farmarit? Aston Martin Shooting Break? ;-)
Olisiko V50 oikea kilpailuryhmä esim. BMW 3 / Alfa 159 / M-B C -farmarit? Ehkäpä ainakin isompien moottorien osalta vaikka oikeampi kilpailija näille löytyisi akselilta S60/V70 (uusi V70 on tosin enemmänkin A6/5/E -luokassa).
Volvon ongelma on vaan tässäkin kohtaa hyppääminen vähän liian isoihin saappaisiin. Auto on suunniteltu golfluokan palikoita käyttäen mahdollisimman kustannustehokkaasti (no, mikä ei olisi?). Tämä tehokkuus ei vaan välity kuluttajahintoihin, - päinvastoin. Merkin luomalla mielikuvalla voidaan hinnoitella paketti ulos perinteisestä segmentistä ja olla ansiottomasti vähän enemmän koska kuluttajat ostavat kuitenkin.
Ai niin, Golf Variantista kun piti keskustella.
+ Hyvä auto, hieno moottori, kumma jos ei käy kaupaksi.
- Äärimmäisen tylsä kojelauta, roikkupeppu ja vanhan Accordin ja Cayennen yhden yön suhteesta syntyneet takavalot.
http://autos.yahoo.com/newcars/model/overview.html;_ylt=AhcQNDRT6DAsqQgszGm76QYEc78F;_ylv=3?modelId=5442
Kumpi hinnasto on oikeampi en osaa sanoa. Kuitenkin mielestäni Passat kutosella on parempi vertailukohta hinnoittelueroja pohdittaessa kuin valitsemasi "hinnat alkaen manuaali".
EDIT: ilmeisesti ero käyttämissämme Passat hinnastoissa johtuu siitä, että sinä käytät mallivuoden 2007 hintoja ja minä 2008.
Hohhoi, 3.6l Passatia lähempänä suorituskyvyltään ja tehoiltaan on T6-malli. 2.0 TFSI:tä tarjotaan myös automaattina.
Selaa nyt oikeasti niitä hintoja objektiivisesti;
http://www.vw.com/passat/pricelist/en/us/index.shtml
"3.6
3.6L VR6 280 HP
6-speed automatic
$30,180"
S80 3.2 maksaa n. 38 000$ ilman varusteita, joten sekin on jo tuota aika lailla kalliimpi. Tuon kilpailija on jenkeissäkin näköjään myytävä T6, jossa suunnilleen saman verran tehoa. Hintaa 12 000$ enemmän. Passat nelivedolla ja samantehoisella koneella maksaa n. 11 000$ vähemmän
Volvo S80 3.2 kilpailija:
"Passat
2.0L Turbo 200 HP
6-speed automatic Tiptronic
$24,255"
vertailun vuoksi tämäkin on selvästi Passatia kalliimpi vastaavalla koneella:
http://www.volvocars.us/models/s40/_tools/buildyourvolvo-iframe.htm
S40 maksaa 2.4 vaparilla enemmän kuin 2.0TFSI Passat. V8 S80 vm. 2008 maksaa n. 50 000$ vakiovarusteilla.
S40 maksaa 2.4 vaparilla enemmän kuin 2.0TFSI Passat.
Ei kai? Ostaakohan siellä sitten joku nuita S40:sia? Jos, niin jenkit on kyllä käsittämättömän tyhmää porukkaa...Helppo ainakin höynäyttää ylihintaa Volvoista. Nuo S80 hintaerot Passattiin (jos ne tuommoisia on) ei kyllä kerro autojen eroista vaan jostain ihan muusta.
170hv S40 on muutaman satkun kalliimpi kuin Passat 2.0 TFSI.