Uusin TM-testi

502 kommenttia
11113151617
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 10:10 Simppa- kirjoitti
    No on se kumma, kun Subaru ei sitten pärjää testeissä. Kamalia nuo T5 Volvot tosiaan ovat:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/48191/volvo_s60_t5.html

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/41357/volvo_s40_t5.html

    Evo S40:stä loppukommenteissa:
    "This is a classily-finished, neatly-detailed car that also drives superbly; Volvo has cracked it at last."


    Evo Spec-B:stä
    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/50540/subaru_legacy_30r_spec_b.html

    "character and plenty of standard kit, including leather and sat-nav, but its driving experience doesn't lodge in the part of the brain labelled 'must have'. "

    Mondeosta:

    "And will anyone care? Probably not, because yer average disinterested punter will still lust after something German with a posher badge even though this car is almost certainly nicer to drive than pretty much any Audi bar the RS4."

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/209169/ford_mondeo.html

    Aika helvetisti kehuttu, kun Audeista vaan RS4 nostetaan ajettavuudeltaan yläpuolelle.


    juu löytyyhän noita joka lähtöön, en ala noita testejä kilpaa kaivamaan netistä


    Ja kun sinä tuota rallitekniikkahöpötystä tunnut jaksavan ikuisesti, kerropa kummalla on rallissa mennyt viimevuosina paremmin, Fordilla vai Subarulla? Pieni muistutus tämän kauden tilanteesta:

    1. BP-Ford WRT 143 Pts
    2. Citroën Total WRT 102 Pts
    3. Subaru WRT 53 Pts
    4. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 50 Pts



    -jos seuraat ja tiedät moottoriurheilusta mitään, tiedät että noilla wrc, F1, ym. luokilla ja niiden tuloksilla ei ole mitään tekemistä siviilipuolen autojen hyvyyden kanssa.
    koska rallissa on olemassa säännöt ja noihin tuloksiin vaikuttaa niin paljon kaikenlaiset asiat eikä vähiten kuljettajat. Subarukin on ollut monesti suht kärjessä, maailmanmestuuksiakin on tullut silloin kun kuljettaja on sen mahdollistanut.

    tuo on muutenkin tyhmä argumentti, sillä otetaan esim, citroen; pirun kova sebastian loebin käsissä, mutta mitä merkillä on tarjota siviilipuolella? joku 140 hv ''gti'' xsara...

    tai fordilla? nuo mondeon sporttimallit ovat vitsejä subarun legacyn ja impreza wrx:n rinnalla... jostain volvon R:stä puhumattakaan.

    panostukset ja satsaukset urheilupuolentoimintaan ovat varmasti jonkin verran myös pääosissa. ei ole tietoa mutta luulisin jonkun valtavan fordin voivan heittää tuohonkin hommaan halutessaan paljon enemmän kuin pikkuisen subarun.

    muutenkin menestys moottoriurheilussa automerkkien suhteen on vuoristorataa:
    mersu, honda, ja Ferrarikin (ennen schumacheria)on kontannut oikein kunnolla Formuloissa, mutta palanneet aina huipulle. samoin rallissa mitsubishi oli yhteen väliin lyömätön, mutta nykyään jo heittänyt lusikan nurkkaan...

    yritän sanoa että tuskin menet esim. mersun ajettavuutta tai sen ratkaisuja halveksumaan, jos vehkeet ei kestä ja jossain formuloissa ei tule menestystä!


    Jos Subaru on niin reippaasti kaikkia Mondeoita ja Opeleita parempi, kertoisitko miten ihmeessa edellisen sukupolven Zafiraa on myyty Subaruna varsin hyvällä menestyksellä. Toki Subarun keulamerkki on vaikkapa jotenkin aerodyynaamisempi niin, että Zafira kulkee Subaru Traviqina paljon liukkaammin.

    -mihinkään tila-autoihin tai maastureihin yms. en ota kantaa, koska en niitä ole ajanut. olen muutenkin muistaakseni puhunut vain legacysta ja imprezasta, verrattuna muiden merkkien vastaaviin peleihin.




    [petos muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 15:50]
      
  • Tämä keskustelu alkaa mennä jo aika turhanpäiväiseksi nokitteluksi. Jokainen voi kaivaa Googlesta tai Youtubesta vaikka minkälaisia 'todisteita'. Totuus on että molemmilla merkeillä (Subaru ja Ford) pärjäilee normaaliliikenteessä suht ok. Rallimenestyskin molemmilla merkeillä suht ok. Molempien tunnettavuus suht ok.

    Se että joitain Opeleita ja jopa Saabeja myydään Ameriikassa Subaruina kertonee ainakin sen, että menevät paremmin kaupaksi Subaruina ? Varmaan Fordiltakin löytyy vaikka mitä hilavitkuttimia joillekin erikoisille markkinoille, mitä voisi tähän vetää, mutta antaa olla - keskitytään johonkin muuhun välillä....

    :sleepy:

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 09:11 Ilwagen kirjoitti
    Keskiverto palstan lukija kenties kuitenkin enemmän luottaa TM:n testiin kuin Subarun omistajien hehkutukseen. Ja siinä testissähän nyt kävi niin että Mondeo ja muut "tavalliset" voittivat "erikoisuuden".



    sitten ei muuta kuin tekniikan mainos kädessä kipin kapin ostamaan mondeo tai avensis, en pane vastaan enkä arvostele, se on jokaisen oma asia.

    mutta ihan naurettavaa jonkun tulla lässyttämään että joku etuveto-halpis-kuorrutettu raakile olisi autona parempi kuin huippuajettavuudella ja jatkuvalla sekä symmetrisellä nelivedolla varustettu laatuauto...

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 16:01 petos kirjoitti
    Lainaus:
    28.08.2007 klo 09:11 Ilwagen kirjoitti
    Keskiverto palstan lukija kenties kuitenkin enemmän luottaa TM:n testiin kuin Subarun omistajien hehkutukseen. Ja siinä testissähän nyt kävi niin että Mondeo ja muut "tavalliset" voittivat "erikoisuuden".




    sitten ei muuta kuin tekniikan mainos kädessä kipin kapin ostamaan mondeo tai avensis, en pane vastaan enkä arvostele, se on jokaisen oma asia.

    mutta ihan naurettavaa jonkun tulla lässyttämään että joku etuveto-halpis-kuorrutettu raakile olisi autona parempi kuin huippuajettavuudella ja jatkuvalla sekä symmetrisellä nelivedolla varustettu laatuauto...



    http://www.pertti.com/vikatilastot/Autojen%20vikatilastojen%20analysointia.htm

    Katsokaa em. linkki siellä on pelkistetty totuus näistä autoista. :grin:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 16:11]
      
  • sitten ei muuta kuin tekniikan mainos kädessä kipin kapin ostamaan mondeo tai avensis, en pane vastaan enkä arvostele, se on jokaisen oma asia.

    mutta ihan naurettavaa jonkun tulla lässyttämään että joku etuveto-halpis-kuorrutettu raakile olisi autona parempi kuin huippuajettavuudella ja jatkuvalla sekä symmetrisellä nelivedolla varustettu laatuauto...


    Niin, tietääkseni Mondeo on hyvä ajaa, sanovat jopa huipuksi. Ja jos jatkuvaa nelivetoa ei tarvitse niin kannattaako semmoista sitten ostaa polttoainetta kuluttamaan? En siis näe hirveästi eroa kyseisissä autoissa, liikenteessä kumpikaan ei herätä sen kummempaa huomiota. Tavisautoja minusta molemmat.

    Luotettaviahan ne Subarut kai on, tosin niin on moni muukin auto. Jos niitä sais dieselinä niin ois voinu koeajaa kun nykyistä autoa olin hankkimassa.

    P.S: Saattaa tuo sinun Subaru -ylistyksesikin olla hieman naurettavaa. Ihan samanlaista kuin esim. erään harrastama BMW- ylistys.

      
  • Niin, ja yhtäkään faktaa ei ole esitetty Legacyn niin huikeasta ylivoimaisuudesta. Se helvetin kova kehu, kun EVO sanoo, että ainoa parempi auto Audeista ajaa kuin Mondeo on RS4.

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 16:01 petos kirjoitti
    Lainaus:
    28.08.2007 klo 09:11 Ilwagen kirjoitti
    Keskiverto palstan lukija kenties kuitenkin enemmän luottaa TM:n testiin kuin Subarun omistajien hehkutukseen. Ja siinä testissähän nyt kävi niin että Mondeo ja muut "tavalliset" voittivat "erikoisuuden".



    sitten ei muuta kuin tekniikan mainos kädessä kipin kapin ostamaan mondeo tai avensis, en pane vastaan enkä arvostele, se on jokaisen oma asia.

    mutta ihan naurettavaa jonkun tulla lässyttämään että joku etuveto-halpis-kuorrutettu raakile olisi autona parempi kuin huippuajettavuudella ja jatkuvalla sekä symmetrisellä nelivedolla varustettu laatuauto...


    Suuresti ihmettelen tätä Subarun hehkutusta täällä. Itseäni ei tuo harmaanoloinen Subaru jaksa juurikaan kiinnostaa. Kumma vaan miten TM perheautotestissään sai Subarun yhteispisteissä huonoimmaksi ja sai myös siitä väitetystä "huippuajettavuudessa" huolimatta sen testin viimeiseksi myös ajettavuudessa.

    Ohessa TM:n testin yhteispisteet:
    1. Avensis 8,8 p
    1. Passat 8,8 p
    3. Mondeo 8,7 p
    3. Accord 8,7 p
    5. Chrysler Sebring 7,8 p
    6. Subaru Legacy 7,7 p

    Pisteet ajettavuudesta Avensis / Passat / Mondeo / Accord/ Subaru:
    Maantieajo: 9 / 9 / 9 / 9 / 8
    Kaupunkiajo: 9 / 8 / 8 / 9 / 8
    Ääritilanteet: 10 / 9 / 9 10 / 7

    Jos tuosta TM:n testijoukosta itse olisin nyt valitsemassa autoa, niin valinta olisi joko Mondeo tai Passat, Accord seuraavana ja Subaru kuuluisi vasta mielenkiinnottomimpaan loppukolmikkoon eli samaan kategoriaan Avensiksen kanssa, vaikka tosin tuon testin perusteella Avensiskin on selvästi edellä ominaisuuksissa.

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 10:10 Simppa- kirjoitti
    No on se kumma, kun Subaru ei sitten pärjää testeissä. Kamalia nuo T5 Volvot tosiaan ovat:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/48191/volvo_s60_t5.html

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/41357/volvo_s40_t5.html

    Evo S40:stä loppukommenteissa:
    "This is a classily-finished, neatly-detailed car that also drives superbly; Volvo has cracked it at last."


    Evo Spec-B:stä
    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/50540/subaru_legacy_30r_spec_b.html

    "character and plenty of standard kit, including leather and sat-nav, but its driving experience doesn't lodge in the part of the brain labelled 'must have'. "

    Mondeosta:

    "And will anyone care? Probably not, because yer average disinterested punter will still lust after something German with a posher badge even though this car is almost certainly nicer to drive than pretty much any Audi bar the RS4."

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/209169/ford_mondeo.html

    Aika helvetisti kehuttu, kun Audeista vaan RS4 nostetaan ajettavuudeltaan yläpuolelle.

    Ja kun sinä tuota rallitekniikkahöpötystä tunnut jaksavan ikuisesti, kerropa kummalla on rallissa mennyt viimevuosina paremmin, Fordilla vai Subarulla? Pieni muistutus tämän kauden tilanteesta:

    1. BP-Ford WRT 143 Pts
    2. Citroën Total WRT 102 Pts
    3. Subaru WRT 53 Pts
    4. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 50 Pts


    Jos Subaru on niin reippaasti kaikkia Mondeoita ja Opeleita parempi, kertoisitko miten ihmeessa edellisen sukupolven Zafiraa on myyty Subaruna varsin hyvällä menestyksellä. Toki Subarun keulamerkki on vaikkapa jotenkin aerodyynaamisempi niin, että Zafira kulkee Subaru Traviqina paljon liukkaammin.



    Simpan jutut menevät yhä harhaisemmiksi, vai onko kyse vain siitä että ajan mittaan alkaa paistamaan läpi tyypin ajattelutapa.

    Kyseiset poimintosi eivät millään tavalla edusta oikeata kuvaa kokonaisarvioista lukuunottamatta Mondeota. Siinäkin voisit miettiä että millainen Mondeo on suhteessa Volvoon kun kerran Audiakin paremmaksi kehuvat... Huomasitko kuinka jatkuvasti kertoivat Fordin koittavan tyrkyttää kaikkea siinä 'premiumina'. Ilmeisesti Mondeo on pian Volvon kanssa samalla viivalla sillä samaahan Volvo teki: jankutti että se on premiumia kunnes jotkut toimittajat alkoivat uskoa. Mondeo on muuten ERITTÄIN läheisesti samaa kuin Volvo S80, erot ovat hyvin vähissä. Mondeo on kooltaankin iso ja leveyttä on reippaasti. Fordissa toki ajettavuus, dynamiikka ja pito on totutusti aivan eri tasolla kuin Volvossa. Puhumattakaan tyylistä, siinä ei ole tylsän kynäkaulanörtin imagoa.

    Naurettavaa alkaa puhua 1.5 Imprezasta kun puhutaan Legacyn olevan aina suurella moottorilla jne., eikö milloinkaan voi puhua asioista ilman tosiasioiden vääntämistä? Pitääkö kaiken kirjoittamasi olla Volvon ja sen osien jakajien ylistämistä sekä edellisen autosi Alfan hehkutusta? Ostitko sittenkin käytetyn Jagge XK:n kun sitä olet nyt alkanut hehkuttamaan ja ennenkaikkea sen kilpailijoita haukkumaan aivan surkeiksi?

    Sitäpaitsi mitä ihmettä se haittaa jos Imprezan harvinainen malli on pienellä koneella kun kerran C30 on lähes järjestään alitehoisilla koneilla varustettu perus etuveto sardiinipurkki? Tekeekö se S80:n jotenkin halpiskamaksi? Tuskin se Legacyakaan yhtään enempää tiputtaa tai muuttaa sitä mitä sanoin: kun näet Legacyn niin tiedät se olevan tietyn tasoinen ja kyllä Imprezaankin se pätee aika hyvin.

    Oikeasti AUTOISTA kiinnostuneet puhuvat AUTOISTA ja niiden ominaisuuksista eivätkä keskity vain ja ainoastaan oman auton puffaamiseen ja vähänkin kilpailijalta tuntuvan haukkumiseen.

    Hienoa että osoitat tarkoitushakuisen vääristämisintosi ja halusi kaikin keinoin koittaa värittää tilannetta, se selkeyttää sinun asemaasi meille. Kun otat mukaan keskusteluun Subarun Japanilaisia hyötyajoneuvoja niin ehkä meidän tulee yhdessä todeta että onhan se Volvo, Alfa ja mikä tahansa Simpalla juuri nyt onkaan erittäin paljon parempi auto. Fiat-konsernilla tai Volvon hyötyajoneuvopuolella ei kai mitään muuta ole kuin Rolls Roycen tasoisia vehkeitä?

    Olisi mielenkiintoista kuulla miten perustelet että Legacy ja Imprezakin on muka huono ajettava eikä mitenkään eroa 'tavisautoista' mutta Volvo onkin hyvä ajettava ja eroaa näistä? Anteeksi vain mutta tilanne on tasan päinvastoin sillä Volvohan on selvästi ja todistetusti FORDIA HUONOMPI ajettava ja Subarua taas pidetään erittäin hyvänä ajettavana. Legacy ja uusi Imprezakin on aika hienosti viimeistelty, varusteltu ja selvästi Volvoa luotettavampi joten mikä se onkaan premiumia ja mikä ei?

    Subarun maasturia Foresteriakin kehutaan estoitta ajettavuudestaan joka on jotain mihin Volvon 'urheilumallitkaan' madalletuilla 'aktiivisilla' alustoilla eivät läheskään yllä.

      
  • -

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 17:48]
      
  • Ihan tarkkaanottaen, missäköhän moitin Legacyn ajettavuutta?

    Missäköhän moitin jotain XK:n kilpailijaa surkeaksi? Ainoa, mitä ole moittinut on 6-sarjan baijerilaisen muotoilu, joka ei iske yhtään.

    Jotain totuuspohjaa noille sutkautuksillesi kiitos!

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 10:10 Simppa- kirjoitti
    No on se kumma, kun Subaru ei sitten pärjää testeissä. Kamalia nuo T5 Volvot tosiaan ovat:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/48191/volvo_s60_t5.html

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/41357/volvo_s40_t5.html

    Evo S40:stä loppukommenteissa:
    "This is a classily-finished, neatly-detailed car that also drives superbly; Volvo has cracked it at last."


    Evo Spec-B:stä
    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/50540/subaru_legacy_30r_spec_b.html

    "character and plenty of standard kit, including leather and sat-nav, but its driving experience doesn't lodge in the part of the brain labelled 'must have'. "

    Mondeosta:

    "And will anyone care? Probably not, because yer average disinterested punter will still lust after something German with a posher badge even though this car is almost certainly nicer to drive than pretty much any Audi bar the RS4."

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/209169/ford_mondeo.html


    Yrität antaa kuvaa siitä että Evo pitäisi Volvoa hyvänä ajettavana ja Subarua huonona. Miksi sellaista yrität väittää?

    C30 T5 3,5 tähteä
    S40 T5 3,5
    S60 T5 4
    S60 R 3,5
    V50 T5 3,5
    V70 R 3,5
    C70 4

    Nuo Volvon tähdet on viissiin suurimmaksi osaksi noinkin hyvät sillä mukavuus on hieman paikannut ajettavuuden surkeutta.

    Subarusn Forresterit kaikki on arvosteltu vähintään 4 tähden autoiksi, Imprezat 4-5 tähteä ja tuo Legacy Spec B on ainoa joka on saanut 3,5 tähteä.

    Mutta voihan selvät asiat kiistää siten taas että erinomaisesti kompromissitta alusta alkaen suunnitellun auton erinomaisuus vähätellään ja väitetään olemattomaksi kun taas halpaan etuvetorakenne-massatuotantoon perustuvat tavisviritelmät jotka on nipin napin saatu about tasoihin ovatkin sitten 'täysin sama asia ellei parempia'.

    Mondeo on hyvä ajettava eli sen eteen on tehty hyvää työtä. Subarut taas ovat paremmalla alustalla ja nekin hyvin suunniteltuja ja viimeisteltyjä. Eroa ei teitenkään tavismalleissa hirveästi numeroissa tule mutta ajettavuudessa, ajonautinnossa ja tuntumassa sitäkin enemmän. Miksi tehottomimpia Boxstereitakin arvostetaan erittäin paljon, ovatko nekin sinusta vain vanhanaikaista tekniikkaa eikä niissä ole mitään parempaa kuin etuvetoisissa samantehoisissa?

    Joku väittikin että Subarut ovat vanhanaikaisia sillä ovat olleet samanlaisella moottorilla ja vetotavalla pitkään. Aika älytön väite.

      
  • Mutta sinähän olet kirjoittanut, että Volvot ovat kaikenlisäksi epämukavia. Mistä tällainen käännös?

      
  • [quote title="28.08.2007 klo 17:32 Putput kirjoitti"]


    Oikeasti AUTOISTA kiinnostuneet puhuvat AUTOISTA ja niiden ominaisuuksista eivätkä keskity vain ja ainoastaan oman auton puffaamiseen ja vähänkin kilpailijalta tuntuvan haukkumiseen.

    -ja ennenkaikkea ajavat ja tutustuvat autoon josta keskustelee! muutenkin kuin pläräämällä jotain tm-hintataulukoita ja autotallicomin suorituskyky- ja kulutus arvoja...

    täälläkin huomaa että juuri kukaan ei tunnu olevan edes legacyn rattiin istahtanut, mutta kun on luettu tekniikan maailman testiä, voi omat aivot ja aistit jättää narikkaan...

    Olisi mielenkiintoista kuulla miten perustelet että Legacy ja Imprezakin on muka huono ajettava eikä mitenkään eroa 'tavisautoista' mutta Volvo onkin hyvä ajettava ja eroaa näistä? Anteeksi vain mutta tilanne on tasan päinvastoin sillä Volvohan on selvästi ja todistetusti FORDIA HUONOMPI ajettava ja Subarua taas pidetään erittäin hyvänä ajettavana. Legacy ja uusi Imprezakin on aika hienosti viimeistelty, varusteltu ja selvästi Volvoa luotettavampi joten mikä se onkaan premiumia ja mikä ei?


    -NIIN ASIAA KUIN VOI OLLA!!!
    :sunglasses:

    [petos muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 19:22]
      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 17:24 BlueCar kirjoitti

    Suuresti ihmettelen tätä Subarun hehkutusta täällä.
    ...
    Jos tuosta TM:n testijoukosta itse olisin nyt valitsemassa autoa, niin valinta olisi joko Mondeo tai Passat, Accord seuraavana

    ["05.07.2007 klo 22:07 BlueCar kirjoitti"]
    Jos tästä testistä jotain johtopäätöksiä tekee, niin ei ole uusi Mondeo muita kummempi muilta ominaisuuksiltaan kuin tiloiltaan eli Fordin ja joidenkin auton ostoa harkitsevien hehkutukset premiumluokan autosta on yliampuvia. Vaikka totesin asian jo itsekin, että Mondeo on yksi hyvä auto omassa luokassaan, mutta ei yhtään sen enempää.



    Ainakin Subarun puolustajat pysyvät tiukasti mielipiteessään... :smile:

    [p128194 muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 23:06]
      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 23:04 p128194 kirjoitti
    Lainaus:
    28.08.2007 klo 17:24 BlueCar kirjoitti

    Suuresti ihmettelen tätä Subarun hehkutusta täällä.
    ...
    Jos tuosta TM:n testijoukosta itse olisin nyt valitsemassa autoa, niin valinta olisi joko Mondeo tai Passat, Accord seuraavana

    ["05.07.2007 klo 22:07 BlueCar kirjoitti"]
    Jos tästä testistä jotain johtopäätöksiä tekee, niin ei ole uusi Mondeo muita kummempi muilta ominaisuuksiltaan kuin tiloiltaan eli Fordin ja joidenkin auton ostoa harkitsevien hehkutukset premiumluokan autosta on yliampuvia. Vaikka totesin asian jo itsekin, että Mondeo on yksi hyvä auto omassa luokassaan, mutta ei yhtään sen enempää.



    Ainakin Subarun puolustajat pysyvät tiukasti mielipiteessään... :smile:


    No jos valintajoukkona on TM:n testissä olleet autot, niin niistä pidän parhaina Mondeota ja Passatia, Accordia noiden jälkeen, Subaru, Avensis tai Chrysler ei minua kiinnosta. Kaikki tulevatkin kilpailijat huomioiden uusi Mazda6 tulee varmasti olemaan myös kova tekijä tuossa joukossa ja noussee kärkikolmikkoon Passatin ja Mondeon rinnalle.

    Mondeosta olen kuitenkin sitä mieltä, että sitä on liikaa hehkutettu, ei se mikään premium-luokan autojen kilpailija vielä ole, onpahan kuitenkin Passatin tasoa ominaisuuksiltaan eli luokan nykykärjen tuntumassa, vaikka laatuvaikutelma ei olekaan edes Passatin tasolla, vaan lähinnä Mazda6 nykytasoa.

      
  • Subaru-asiakkaat kaikkein tyytyväisimpiä

    Subarun omistajat ovat ruotsalaisista autonomistajista kaikkein tyytyväisimpiä autoonsa. Tämä käy ilmi Ruotsissa tehdystä laajasta AutoIndex 2007 -tutkimuksesta. Tutkimuksessa haastateltiin kaikkiaan lähes 6000 autonomistajaa, joilta kysyttiin vastauksia lähes 150 heidän omistamaansa autoa koskevaan kysymykseen.

    Tutkimuksessa oli kaikkiaan neljä osa-aluetta: itse auto, autoliikkeiden myyntipalvelu, huolto ja merkkiuskollisuus. Subaru valtasi ykkössijan kaikkiaan kolmella osa-alueella. Ainoastaan huollon kohdalla sijoitus oli toinen.

    Vastaajat olivat yksityisiä autonomistajia, joiden auto oli vuosimallia 2000 tai uudempi. Subaru ei aiempina vuosina ole ollut mukana tutkimuksessa pienen markkinaosuutensa vuoksi, mutta peittosi nyt heti mukaan päästyään edellisvuosien menestyjät BMW:n ja Toyotan.

    Subarun maahantuojana Ruotsissa toimii International Motors AB, joka vastaa autojen maahantuonnista myös Suomessa. Suomessa julkaistaan vastaava Merkkien merkki -tutkimus, mutta siinä ovat mukana vain yleisimmät automerkit.

    Tässä Subarun CV:

    http://www.subaru.fi/datasheet/subaru_cv_lomake.pdf


    .... Subaru-historia osa 3
    Ainutlaatuinen Subaru AWD -neliveto syntyy



    1972-1988
    Vastaiskumoottori + jatkuva neliveto = SUBARU AWD

    Bokserimoottorin valinta oli ollut Fujin kannalta enteellinen. Neljä vuotta Subaru 1000:n markkinoille tulon jälkeen suuri japanilainen sähkön tuotantoyhtiö antoi Fujin autoyksikölle toimeksiannon kehittää maastossa liikkumaan pystyvä, mutta maastureita kevyempi ja ketterämpi nelivetoinen farmariauto. Matalan ja kevyen vastaiskumoottorinsa ansiosta Subarulla olikin juuri oikeat aseet haastaa raskaita työkonemoottoreita käyttävät maasturit. Nelivedon soveltaminen henkilöautoon tuli silti vaatimaan Subarun insinööreiltä monia innovaatioita.

    Nelivetotekniikkaa oli kilpa-autoissa sovellettu menestyksellä vuosikymmenien ajan. Tunnetuimpia nimiä olivat olleet amerikkalainen Miller, italialaiset Bugatti ja Dusio, saksalainen Porsche sekä englantilaiset Ferguson ja Jensen. Viimemainitun suunnittelemat huippuluokan urheiluautot olivat brittiläisen yksilöllisen autotuotannon helmiä. Jensenin nelivetoratkaisut kiinnostivat Euroopan markkinoita tähyillyttä Fujia, ja kun Jensen Motors siirtyi amerikkalaiseen omistukseen valtaosa sen suunnittelijoista siirtyi Fuji Heavy Industries Ltd:n palvelukseen. Näin se sai valtaisan määrän nelivetoon liittyvää tietotaitoa.

    Vedon välittäminen kaikkiin neljään pyörään ei ole yksinkertainen asia. Subarun suunnittelijoilla oli kyllä käytettävissään Jensenin urheiluauton hienoja teknisiä ratkaisuja, mutta jokapäiväiseen liikenteeseen tarkoitettuun perheautoon ne olivat liian kalliita. Onneksi Subarulla oli jo tuotannossa 1000-mallin matala, symmetrinen vastaiskumoottori. Sen jatkoksi liitetty vaihteisto oli helppo sijoittaa aivan auton keskiviivalle. Moottorin lyhyydestä johtuen takapyörävetoon johtavalle jakovaihteistolle puolestaan löytyi oivallinen paikka välittömästi vaihteiston jatkeessa. Näin syntyi autonrakennuksessa harvinainen täysin symmetrinen alustarakenne.


    Vuonna 1971 markkinoille tullut vastaiskumoottorilla varustettu takavetoinen Leone tarjosi sopivan alustan Subarun huolella kehittämälle nelivetoratkaisulle. Alusta asti oli ollut selvää, että Subarun nelivedon tuli olla TODELLINEN jatkuva neliveto, joka ei tarvitsisi toimintaansa luiston aikaansaamaa reaktiota eikä kuljettajan toimenpiteitä. Vuonna 1972 esiteltyyn Leone Station Wagoniin rakennetusta nelivedosta tulikin hieno näyte Subarun insinöörien ammattitaidosta: voimanjakauma oli symmetrinen ja rakenteiden matalan painopisteen ansiosta ajo-ominaisuudet säilyivät vakaana kaikissa olosuhteissa.

    Subaru hioi Leonin esittelyä seuranneen vajaan 20 vuoden aikana AWD-järjestelmästään jatkuvasti tehokkaampaa, kevyempää ja kestävämpää. Koska neliveto tuntui samaan aikaan kiinnostavan muita henkilöautonavalmistajia vain vähän tai ei lainkaan, Subaru hankki noina vuosina valtavan teknisen etumatkan kilpailijoihin nähden. Vaikka tänä päivänä lähes kaikilla valmistajilla on oma nelivetoversionsa, on Subarun jatkuva AWD-neliveto omassa luokassaan.

    1989-
    Legacy aloittaa Subaru-autojen uuden ajan

    Uusi lehti nelivetoisen henkilöauton historiassa kääntyi kun Subaru esitteli Legacy-mallistonsa vuonna 1989. Ennen myynnin aloittamista tehdas oli haastanut uudella Legacy Sedanilla kestävyys- ja nopeusajon maailmanennätyksen haltijan Saabin. Ennätysajo suoritettiin USA:n kuumassa Arizonassa. Autojen keskinopeudeksi mitattiin näissä rajuissa koitoksissa peräti 223,345 km/h. Varmemmaksi vakuudeksi toisen sukupolven Legacy STW valloitti uudessa ennätyskokeessa farmariautojen ykköstilan vuonna 1993 ja kolmannen sukupolven Legacy teki saman tempun vuonna 1998. FIA:n vahvistamat ennätykset ovat voimassa tänäkin päivänä.

    3-litraisella, 6-sylinterisellä ja 24-venttiilisellä vastaiskumoottorilla varustettu luksusmalli SVX esiteltiin 1991, ja seuraavana vuonna näki päivänvalon Rexin korvannut Vivio. Mutta ehdottomasti tärkein tapahtuma Subarun kannalta vuonna 1992 oli kuitenkin tulevan rallitykin - Imprezan - ensiesittely. Vuonna 1991 Subaru osallistui 9 MM-ralliin Legacy-uutuusmallillaan, ja otti ensimmäisen voittonsa mallin viimeisessä kisassa Uudessa Seelannissa 1993. Imprezan oli tullut aika astua kehään.


    Painopisteeltään edullinen matala vastaiskumoottori ja Subarun jatkuva neliveto ovat täydellinen alusta ralliautolle. Sen todistaa kolme peräkkäistä valmistajien maailmanmestaruutta kausina 1995-1997. Vuonna 1996 Subaru-mallisto täydentyi Legacyn pohjalle rakennetulla ylellisellä ja maastokykyisellä Outbackilla. Mallilla oli suuri vaikutus uuden urheilullisten ja maasturimaisten autojen ns. SUV-luokan käsitteen syntymiseen. Samaan luokkaan sijoittui myös vuotta myöhemmin esitelty Forester. Kun Pleo korvasi Vivion vuonna 1998, oli Subarun nykyinen perusmallisto valmis.

    Tämän päivän Subaru-valikoima osoittaa, että Fuji on pystynyt soveltamaan nelivetokonstruktionsa läpi koko ylemmän keskiluokan mallistonsa perheautoista farmarityyppisiin tila-autoihin. Subarun onnistumisesta kertoo se, että merkki on jo pitkään ollut maailman myydyin nelivetoinen henkilöauto. Avain Subarun menestykseen on ollut vastaiskumoottorin lyhyt, matala ja symmetrinen rakenne, jonka ansiosta neliveto on saatu tasapainoiseksi ja yksinkertaisen toimivaksi.

    Tässä vain muutamia poimintoja, miksi esim. Subaru Legacy on eri luokassa kuin esim. ns. maailmanautot Mondeo, Vectra, Avensis tms.


    :grin:

      
  • Uskomattoman koville voi näemmä ottaa oman auton sijoittuminen vertailun häntäpäähän. Ennen vanhaan riitti toimittajien kyvyttömyyden moitinta ja ilmoitus tilauksen perumisesta kirjeenä lukijan palstalle, tänä internetin ihmeaikana oman valintansa täydellisyyttä voi perustella muille (ja loppujen lopuksi eniten itselleen) loputtomiin. Ihmismieli toimii sillä(kin) tavalla hassusti, että oman merkin mainokset ja testimenestykset kiinnostavat eniten jo valintansa tehneitä.

      
  • Lainaus:
    29.08.2007 klo 11:05 nimim Erkki kirjoitti
    Uskomattoman koville voi näemmä ottaa oman auton sijoittuminen vertailun häntäpäähän. Ennen vanhaan riitti toimittajien kyvyttömyyden moitinta ja ilmoitus tilauksen perumisesta kirjeenä lukijan palstalle, tänä internetin ihmeaikana oman valintansa täydellisyyttä voi perustella muille (ja loppujen lopuksi eniten itselleen) loputtomiin. Ihmismieli toimii sillä(kin) tavalla hassusti, että oman merkin mainokset ja testimenestykset kiinnostavat eniten jo valintansa tehneitä.



    Nuo mainitsemasi vaiheet on tässä keskustelussa jo käyty läpi ja nyt
    tällä hetkellä kaiketi (en ole ihan varma !?) keskustelu menee siinä, että onko Subarun Legacy samassa luokassa kuin Mondeot, Vectrat, Avensikset ja muut kansanautot vai onko se premium-malli vai jossakin siinä välissä. Mutta onhan se hienoa kun voi tänä internet aikana perustella mielipiteensä kunnolla ja moneen kertaan juntata sitä täällä läpi.

    Sun varmaan pitäisi siirtyä johonkin mielenterveys -saiteille - ei täällä voi perustella järjellä tai ihmismielen kiemuroilla yhtään mitään - täällä on viidakon ja Googlen ja Youtuben -lait - niistä löytyy totuus, kunhan löytää mielipiteelleen sopivat sivut.

    :grin:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 29.08.2007 klo 12:18]
      
  • [quote title="29.08.2007 klo 09:33 CARSON kirjoitti"]

    1. "Subaru-asiakkaat kaikkein tyytyväisimpiä"
    ...
    2. "Subarun nelivedon tuli olla TODELLINEN jatkuva neliveto, joka ei tarvitsisi toimintaansa luiston aikaansaamaa reaktiota eikä kuljettajan toimenpiteitä."
    ...
    3. "Tässä vain muutamia poimintoja, miksi esim. Subaru Legacy on eri luokassa kuin esim. ns. maailmanautot Mondeo, Vectra, Avensis tms."


    1. Toyotan omistajat ovat olleet samaisen tutkimuksen mukaan tyytyväisimpiä aiemmin ja ovat edelleen kärkiryhmässä. Yhtenä vuotena taisi Mazda olla voittaja. Tekeekö Subarun voitto jonain vuonna merkistä jotenkin ylivertaisen muihin verrattuna? Lisäksi pitää huomioida, että kyseessä on suhteellinen mielipide. Siinä verrataan odotuksia ja niiden toteutumista, ei merkin absoluuttista paremmuutta.

    2. En ymmärrä, mitä tuolla lauseella tarkoitetaan. Suomeen tuodut Subarut vuosina 83-89 olivat kaikki varustettuja kytkettävällä nelivedolla ilman keskitasauspyörästöä. Osa autoista oli pelkästään etuvetoisia. 90-luvun vaihteessa Subaruissa oli mallista riippuen joko etuveto, kytkettävä neliveto tai jatkuva neliveto. Eräissä ( Legacy-, kenties muissakin) malleissa käytetään vieläkin viskoa, joka tarvitsee luiston aikaansaaman reaktion!

    3. Kirjoituksen taisi olla kirjoittanut Subarulta palkkansa saava henkilö, joten kovin puolueetonta näkökulmaa ei siinä ollut.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 29.08.2007 klo 16:08]
      
  • Putput: "Naurettavaa alkaa puhua 1.5 Imprezasta kun puhutaan Legacyn olevan aina suurella moottorilla jne., eikö milloinkaan voi puhua asioista ilman tosiasioiden vääntämistä?"

    Olen pahoillani, jos ymmärsin seuraavan kommenttisi väärin. Luulin, että tarkoitat tuossa Subarulla merkkiä etkä Legacyä.

    "Aivan, ja pitää myös muistaa että Subarulla on tavallaan myös eksklusiivisuutta. Kun ei ole aivan pienimpiä ja yksinkertaisimpia malleja niin sehän tuo tietynlaista statustakin. Kyllähän Porschenkin malleja pidetään arvostetumpina ja arvokkaampina kuin kilpailevien hyvin samanlaisia autoja juuri siksi että Porschet ovat 'jotain erityistä'. Subarulla on hieman samaa.

    Lisäksi AINA kun näet Subarun..."


    Vai ymmärsinkö lainauksen aivan väärin?
    Oletko eri mieltä siitä, että sana AINA on virheellinen? Tarkoitettiin sitten vain Legacyä tai koko Subarua. Ja mitä tarkoitatkaan tosiasioiden vääntämisellä?

    "Sitäpaitsi mitä ihmettä se haittaa jos Imprezan harvinainen malli on pienellä koneella kun kerran C30 on lähes järjestään alitehoisilla koneilla varustettu perus etuveto sardiinipurkki?"

    Kerro sinä. Aiemman kantasi voi päätellä edellä lainatusta kommentistasi. Vai onko tulkinta väärä? Ymmärsin, että mielestäsi pienimmät ja yksinkertaisimmat mallit syövät merkiltä imagoa.

    "Mondeo on hyvä ajettava eli sen eteen on tehty hyvää työtä. Subarut taas ovat paremmalla alustalla ja nekin hyvin suunniteltuja ja viimeisteltyjä."

    Mikä tekee Subarun alustasta Mondeon alustaa paremman?

    "Joku väittikin että Subarut ovat vanhanaikaisia sillä ovat olleet samanlaisella moottorilla ja vetotavalla pitkään. Aika älytön väite."

    Minä mainitsin Subarun käyttäneen periaatteessa samantyyppistä ratkaisua vanhoissakin malleissa. En kuitenkaan väittänyt Subarua vanhanaikaiseksi, joten väite olisi ollut älytön, jos se olisi esitetty. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Sinä jostain syystä taas vääntelit tosiasioita. Miksi?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 29.08.2007 klo 16:26]
      
  • CARSON: "Subarussa on sellaisia omaperäisiä - ja hyvin toimivia - ratkaisuja, mitä ei ole muissa autoissa: mm. karmittomat ikkunat, bokserimoottori, jatkuva neliveto, nykyisin on runsaasti käytetty alumiinia (esim. konepelti, takaluukku, tietyt runkorakenteet), mikä mahdollistaa osaltaan matalan painopisteen.

    Matala painopiste taas vähentää kallistelua mutkissa. esim. Outback kallistelee vähemmän kuin tavanomainen etuveto (vrt. esim. Skoda Octavia)."


    Kallistelu on niin herkullinen aihe, ettei sitä sovi jättää.

    Tarkoitatko Carson, että Subaru on teknisillä ratkaisuillaan onnistunut saamaan Outbackin painopisteen alemmas kuin tavanomaisissa etuvetoisissa autoissa?

    Oletetaan tavanomaisen etuvedon korkeudeksi farkku-Legacyn 1,470 m, Outbackin korkeudeksi 1,545 m. Eroa siis 75 mm, joka muodostuu isommista renkaista ja korkeammasta jousituksesta, koska kori niiden päällä on sama.

    Oletetaan, että alumiininen moottori painaa 200 kg ja koko auto 1400 kg. Oletetaan myös, että bokserin painopiste on 10 cm alempana kuin rivimoottorin. Subarun keulahan on samankorkuinen kuin tavanomaisissakin autoissa, joten apulaitteet ovat moottorin päällä toisinkuin rivimoottoreissa, joissa apulaitteet sijaitsevat moottorin sivulla. Jossain takavuosien Accordissa oli tosin niin matala keula, että oli pieni ihme, että pellin alle mahtui moottori. Mutta ei Hondasta sen enempää.

    Oletetaan myös, että tavanomaisen auton painopiste on 0,6 metrin korkeudella (saattaa oikeasti olla hieman ylempänä). Kun tähän tavanomaiseen autoon vaihdetaan Subarun moottori, laskee painopiste kokonaiset 10 mm!

    Kun siihen vaihdetaan myös alumiiniset konepelti, takaluukku ja pari kojelaudan runkopalkkia, saadaan niistä säästöä ehkä 10-20 kg. Tämän vaikutus painopisteeseen on arviolta 1 mm. En jaksanut enää laskea, koska moottorinkin vaikutus oli noin vähäinen.

    Subarun edistykselliset ratkaisut ovat siis tuoneet painopistettä alemmas 11 mm. Outback on kuitenkin 75 mm tavanomaista autoa korkeampi ja koska n. 90-95% auton painosta on myös 75 mm ylempänä (pyörät, jarrut ja puolet tukivarsien ja vetoakselien painosta ei ole), on auton painopistekin noin 60 mm tavanomaista autoa korkeammalla.

    Eli mikä saa Skodan kallistumaan Outbackia enemmän?

      
  • Lainaus:
    28.08.2007 klo 16:01 petos kirjoitti
    mutta ihan naurettavaa jonkun tulla lässyttämään että joku etuveto-halpis-kuorrutettu raakile olisi autona parempi kuin huippuajettavuudella ja jatkuvalla sekä symmetrisellä nelivedolla varustettu laatuauto...


    Osaisitko muuten kuvailla tarkemmin, millainen ajettavuus on nautinnollista? Hyvyyshän ei ole yksiselitteistä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 29.08.2007 klo 16:25]
      
  • Lainaus:
    29.08.2007 klo 16:24 Herbert kirjoitti

    Osaisitko muuten kuvailla tarkemmin, millainen ajettavuus on nautinnollista? Hyvyyshän ei ole yksiselitteistä.



    itse nautin autosta jonka ajaminen on äärimmäisen tunnokasta ja täsmällistä. Eli ohjauksen pitää olla nopea, tarkka ja tunnokas, eikä ''pilalle tehostettu'' liian kevyt. siis sopiva.
    muutenkin auton täytyy olla minun makuuni enemmän sporttipainotteinen ennemmin kuin mukavuus painotteinen höllyvä sohva. ei tietenkään sellainen jonka kyydissä paikat lähtee hampaista, mutta sopivan.

    tykkään että kuski tuntee tien ja olosuhteet käsissään ja selkärangassaan, eikä niin että auto vaan lipuu tunnottomasti kuin jokin laiva.

    tuosta kallistelusta jo olikin puhetta, mitä vähemmän keinumista ja höllymistä, sen parempi.

    pito on myös juttu josta tykkään. on mahtavaa ajaa esim. soratiellä mutkiin Legacylla tai quattrolla, kun auto on täydellisesti hanskassa, eikä lähdössä mihinkään mihin et itse halua.

    Ainakin Legacylla jos ajaa sivuluisussa, voi autoa ohjata myös kaasua säätelemällä, vastaohjauksen lisäksi. tuo on ajonautintoa, vaikka ehkä monen mielestä leikkimistä ja epäolennaista.
    kuitenkin tuo on ominaisuus josta voi vaan haaveilla etuvedolla.

    Legacylla voi myös vetää mitä ihmeellisempiä suoritteita sellaisessa lumihangessa josta edes liikkeelle pääsy voi olla työlästä jollain tavallisella etuvedolla.

    Tuonkaan takia en ymmärrä tuota jankutusta että ''ominaisuuksissa oltaisi tasoissa''..

    en ole mikään amispoju jonka alapää kovettuu sivuluisuista, ja että ajaisin liikenteen seassa koko ajan kahva edellä, vaan tarkoitan että nuo ovat hyviä ominaisuuksia, ja ne kertovat että kuljettaja on puikoissa, eikä auto.

      
  • Tuo selvitti paljon suhtautumistasi merkkiin. En ala moittimaan luistossa ajamisesta, se ei ole tämän ketjun kannalta oleellista. Ja saahan jokaisessa asua sen verran pikkupoikaa, että leikkikaluja pitää olla. Varsinkin, kun niitä voi käyttää ihan oikeisiinkin tarkoituksiin.

    Oma leikkikaluni toimii vähän eri tavalla ja neliveto siihenkin oleellisesti liittyy.

      
  • Lainaus:
    29.08.2007 klo 15:54 Herbert kirjoitti
    ....

    Subarun edistykselliset ratkaisut ovat siis tuoneet painopistettä alemmas 11 mm. Outback on kuitenkin 75 mm tavanomaista autoa korkeampi ja koska n. 90-95% auton painosta on myös 75 mm ylempänä (pyörät, jarrut ja puolet tukivarsien ja vetoakselien painosta ei ole), on auton painopistekin noin 60 mm tavanomaista autoa korkeammalla.

    Eli mikä saa Skodan kallistumaan Outbackia enemmän?


    Niinpä... minä en siihen laskutoimituksia ole tehnyt vaan käyttänyt mittarina omaa takalistoa ja kokemusta edellisestä autostani (Octavia 1.8t) ja nykyisestä (Outback) ja kyllä tosiaan tuntuma kallistelusta ei ole samanlaista Outbackissa kuin Octaviassa. En tiedä onko se matalan painopisteen ja/tai jousituksen ja/tai nelivedon ansiota, mutta esim. moottoritien mutkissa (mutkaisia m-teitäkin on) Outback menee kuin juna verrattuna Octaviaan, mikä ei kovin huono ollut sekään. Sorateillä ero mennee nelivedon piikkiin.

    Veikkaanpa, että koko rakenne etuveto+poikittaismoottori+vaihteisto sen jatkeena = suuri jousituksen kuorma etuakselilla ja edessä pistää Skodan puskemaan ja myös kallistelemaan Subarua enemmän.

    :sunglasses:

      
  • Minunpa äiti tekee teidän äitien ruuat.

      
  • Minunpa isä tekee teidän äitien lapset! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    29.08.2007 klo 23:08 JOXA kirjoitti
    Minunpa isä tekee teidän äitien lapset! :sunglasses:


    Eli olemme sitten sun kanssa veljeksiä - tai ainakin velipuolia.
    :grin:

    Eikös nämä saitit oli mielipiteiden ja omien kokemusten vaihtoon ?
    Jos ei väiteltäisi ja oltaisiin aina samaa mieltä, niin kuka sitä jaksaisi lukea ?

    Jokatapauksessa tuo TM-testi, mistä keskustelu lähti liikkeelle, oli aika huitaisten tehty, koska nyt muissa lehdissä tulee vastaavista vertailuista täysin poikkeavia tuloksia. Avensis ei sitten olekaan kukkulan kuningas - vai oliko Toyota tilannut testin ?

    TM - pliis - ei enää kesätyöntekijöitä muihin töihin kuin siivoamaan ja papereita siirtelemään - ei enää testejä tekemään ja kirjoittamaan - pliis. :grin:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 05.09.2007 klo 08:52]
      
  • Kuten Teknikensvärldin suuri testi, jossa Subaru oli lähes jumbo?

      
  • Lainaus:
    05.09.2007 klo 09:08 Simppa- kirjoitti
    Kuten Teknikensvärldin suuri testi, jossa Subaru oli lähes jumbo?


    Niin heti seuraavalla sijalla C-Mersun jälkeen... :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit