Uusin TM-testi

502 kommenttia
1111213141517»
  • Lainaus:
    27.09.2007 klo 22:19 Putput kirjoitti
    Pitäisikö muuten muistaa availla aina uusia ketjuja kun halutaan puhua aiheen sivusta?



    en minä sitä tarkottanut, jokainen kai availee noita aiheita tai laittaa vanhojen perään oman harkitansa mukaan.

    ajattelin vain laittaa tuon silloin, jotta se saisi enemmän huomiota ja mahdollisesti enemmän vastauksia..

    luulin että olisi hyödyllistä määritellä tuo asia ja vaihtaa muiden ajatuksia aiheesta ajo-ominaisuudet ja ajettavuus, kun se on yleensä aina tapetilla ja niistä väännetään täällä kättä paljon. varsinkin kun tuo on aihe joka jättää paljon tulkinnanvaraa ja henkilökohtaisia mieltymyksiä. Toisin kun joku vaikka bensankulutus; sen voi mitata ja siitä on mustaa valkoisella helposti.


    :wink:

      
  • Mielenkiinnolla olen tätäkin keskustelua seurannut - katsokaapas uudesta Tuulilasi -lehdestä (se on muuten ihan oikea autolehti vrt. esim. TM) Subaru Imprezan koajo ja kuvateksti isosta kuvasta.

    Siinäpä Autolehden toimitus kertoo suorat sanat, mitä mieltä ovat ns. tavismoottoreista vs. bokseri.

    Built on sport cars technology.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Yhtään saivaretelematta :sunglasses: mutta kirjoittajia muistuttaen... Oli aika paljon kommenttia että kun TM saa mainosrahoja Volvolta niin kehutaan ja kirjoitetaan kritiikittömästi...

    Katsokaapa minkä auton mainos on ensimmäisenä huulilasin netin etusivulla :grin:

    Että silleen.

      
  • Lainaus:
    01.10.2007 klo 09:36 FlatOut kirjoitti
    Siinäpä Autolehden toimitus kertoo suorat sanat, mitä mieltä ovat ns. tavismoottoreista vs. bokseri.


    Nii-in. Ja edelleenkin kuitenkin jokainen muodostaa eri moottorityypeistä oman mielikuvan. Kukin tykkää mistä tykkää. Itse en tykkää boksereista enkä niiden loistavista ominaisuuksista.

    Samaan kategoriaan menee kuin termi "käytännön suorituskyky". Toinen tykkää dieselistä ja toinen bensakoneesta. Eikä mielipiteitään tarvitse muuttaa, vaikka Autolehden toimittaja sanoo mitä.

      
  • Koko ketjua en viitsinyt lukea, mutta jonkinlaisesta väännöstä subarun puolesta ja vastaan ilmeisesti täällä käydään. Itse eksyin tänne kun hain tietoja foresterista. Itselläni on ollut aina nelivetoja, 2 land cruiseria, 4wd corolla ja kaksi legacya. töitteni puolesta olen ajanut tuhansia kilometrejä eri merkkisillä autoilla. Näillä kokemuksilla seuraava autoni on merkiltään subaru ja malliltaan forester. Legacy se olisi jos siinä olisi enemmän maavaraa, ja outback jos pussissa olisi enemmän rahaa. Olen ajanut kahdella legacylla vajaa 500t kilometriä todella huolettomasti, mukavasti ja turvallisesti. Polttoainetta on ehkä palanut enemmän kuin jollain muulla merkillä, mutta toisaalta mopoauto olisi ollut edullisin vaihtoehto jos sitä puolta arvostaa. En ole lukenut testiä, enkä tiedä kuka pärjäsi ja kuka ei, mutta suosittelen subarua jos haluaa hyvän auton jolla aikoo ajaa vähintään 200t.

      
  • Kun ajetaan puoli miljoonaa kilometriä mittariin,niin siinä vaiheessa ne on jyvät erottuneet akanoista...puoli miljoonaa ajetut japanialaiset järjestään aika lepakoita ajo-ominaisuuksiltaan...no älkää ottako tätä liian vakavasti,allekirjoittaneella puol milliä ajettu Mercedes 300D´89 ja samalla koneella ja yhä on jämäkkä ja katsastuksiin ei tarvitse valmistautua millään tavalla,käy vaan viivalla ja leima paperiin. :smile:

      
  • Entäs uudemmat? :sunglasses:

      
  • Taitaa olla TM saanut palautetta Subarun talvirengaspaketin valinnasta. Uusimmassa TM-testissä 17/07 (ajankohtainen otsikko tällä ketjulla...) Nissan Navara huomioitiin edullisemmilla 16" talvirengassarjalla peltivantein, vaikka testiauton alkuperäinen rengaskoko oli 17" alumiinivanteilla.

    Jos oikein muistan, sama juttu oli jo tehty edellisessä vertailussa 15/07, jossa oli alemman keskiluokan autoja.

    Mutta tänään tulleesta Miesten maailmasta paljastui surullinen tapaus. Lehdessä oli sinänsä upea Minin, Fiat 600:n, Rättisitikan ja Mossen vertailu (kaikkein uusin TM-testi...). Samanlainen tehtiin vuonna -67. Alkuperäisessä artikkelissa todettiin, ettei autoja haluttu laittaa paremmuusjärjestykseen, koska ne ovat eri tyyppisiä ja hankitaan erilaisiin tarpeisiin.

    Tuli vain mieleeni, että melkoista takapakkia on vertailujen teossa menty 40 vuoden aikana, koska enää tuollaista viisautta ei löydy.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 18.10.2007 klo 02:45]
      
  • Lainaus:
    16.10.2007 klo 16:51 Stivax kirjoitti
    Kun ajetaan puoli miljoonaa kilometriä mittariin,niin siinä vaiheessa ne on jyvät erottuneet akanoista...puoli miljoonaa ajetut japanialaiset järjestään aika lepakoita ajo-ominaisuuksiltaan...no älkää ottako tätä liian vakavasti,allekirjoittaneella puol milliä ajettu Mercedes 300D´89 ja samalla koneella ja yhä on jämäkkä ja katsastuksiin ei tarvitse valmistautua millään tavalla,käy vaan viivalla ja leima paperiin. :smile:


    Joopa joo.... -89 mallin MB 300D on varmasti valurautaa, mutta ajo-ominaisuuksiltaan kyllä kaukana ihan kaikesta - takaveto, kevyt perä, luistonesto ja turvatyynyt keksittiin paljon myöhemmin, savuttava kone, kiihtyvyys,...hmmm....

    Kyllähän näitä 'kylänmiehiä' löytyy aina perustelemaan, että heidän 100 Euron 85-mallin Volvo tai Mersu pesee nämä nykyautot, mutta uskoisinpa, että kuulutte paremminkin riskiryhmään liikenteessä...

    Sinuna päivittäisin autosi tuoreempaan ihan vain turvallisuutesi vuoksi.


    :smile:

      
  • Lainaus:
    01.10.2007 klo 15:24 VTEC kirjoitti
    Yhtään saivaretelematta :sunglasses: mutta kirjoittajia muistuttaen... Oli aika paljon kommenttia että kun TM saa mainosrahoja Volvolta niin kehutaan ja kirjoitetaan kritiikittömästi...

    Katsokaapa minkä auton mainos on ensimmäisenä huulilasin netin etusivulla :grin:

    Että silleen.


    Entäpä mikäs mainos nyt on TMnetin etusivulla...
    :grin: :grin: :grin:

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 12:34 FlatOut kirjoitti
    Lainaus:
    16.10.2007 klo 16:51 Stivax kirjoitti
    Kun ajetaan puoli miljoonaa kilometriä mittariin,niin siinä vaiheessa ne on jyvät erottuneet akanoista...puoli miljoonaa ajetut japanialaiset järjestään aika lepakoita ajo-ominaisuuksiltaan...no älkää ottako tätä liian vakavasti,allekirjoittaneella puol milliä ajettu Mercedes 300D´89 ja samalla koneella ja yhä on jämäkkä ja katsastuksiin ei tarvitse valmistautua millään tavalla,käy vaan viivalla ja leima paperiin. :smile:


    Joopa joo.... -89 mallin MB 300D on varmasti valurautaa, mutta ajo-ominaisuuksiltaan kyllä kaukana ihan kaikesta - takaveto, kevyt perä, luistonesto ja turvatyynyt keksittiin paljon myöhemmin, savuttava kone, kiihtyvyys,...hmmm....

    Kyllähän näitä 'kylänmiehiä' löytyy aina perustelemaan, että heidän 100 Euron 85-mallin Volvo tai Mersu pesee nämä nykyautot, mutta uskoisinpa, että kuulutte paremminkin riskiryhmään liikenteessä...

    Sinuna päivittäisin autosi tuoreempaan ihan vain turvallisuutesi vuoksi.


    :smile:

    Mitä, mitä kyllä tuon ikäiseen mersuun on jo saanu sekä turvatyynyn, että luistoneston, tosin kovin monessa suomi yksilössä niitä ei kyllä ole, mut kuitemkin, sillä maailma tarvitsee esikuvia... ja tuollainen vanha takaveto mese on kyllä talvella ihan hyvä auto ajaa ja siinä mielessä turvallinen, et siinä tietää kyllä heti et tie on liukas. Näissä uusissa etuveto autoissa kaikkine hienoine vimpaimineen ei liukkautta välttämättä huomaa ennen ku ollaan ojassa ja sitten ihmetellään et mitenkäs se näin kävi. Nuo vanhat hyvät autot opettaa ajamaan on se auto käsissä eikä niin ku nykyisin on et kuskit on kädettömiä ja auton elektroniikka vahtii kuskin tyhmyyttä ja osaamattomuutta. Itsekin olin ensin tosi huono hallitsemaan autoa, mut sitten ajoin neljä talvea E30 325 bemarilla, joka oli suht vaikee ajaa, mut kyllä totisesti opetti hallitsemaan auton myös liukkailla. Eka talven alussa se bemari pyöri ku väkkärä, millo mitenki, mut kun sen oppi hallitsemaan sillä oli tosi kiva ajaa,eikä tullu yhtään vaaratilannetta. Suosittelen kaikille et kokeilee noilla vanhoilla takavedoilla talviajoa, niin oppii kyllä kunnioittamaan liukasta keliä ja osaa käyttää oikeaa tilannenopeutta, joka on niin monelta unohtunut.
      
  • Jep. Takaveto oli poikaa nuoruudessa!! bravuuritemppu oli kun kaupungin pääkadulla oli vastakkaisellapuolella ajosuuntaa kadun reunassa auton mentävä parkkiruutu, niin siihen mentiin näyttävässä luisussa ensin käsijarrulla alkuun ja sitten vaan sudittamalla hienosäätäen loppuun ja auto kerralla suoraan ruutuun niin kuin Bluesbrotherseissa. Kerrankin eräs pappa puolestaan jalkakäytävällä heristi nyrkkiä onnistuneelle suoritukselle. Siitä piti vaan pitää huolta ettei vanteet osuneet kanttareihin.
    Totta on että nykyiset huippuunsa tehostetut autot ei kerro mitä esim. suolalumisohjossa tapahtuu renkaan alla.
    Turvallista matkaa..

      
  • Kerran näin vastaavan tempun, mutta tosin pysähty vasta viereisen auton kylkeen, sattuuhan sitä, mutta tottuuhan siihen, kuin usein sattuu! :innocent:

      
  • Amatöörit asialla.. Kaveri teki aikanaan Cortinalla kylillä hienot vastaheittoohjaukset ajaen tyylikkäästi sladissa ison risteyksen läpi. No paikalliset sheriffit sattui näkemään tämän ja antoi välittömästi palautetta: "sanopa nyt kaveri suoraan, onnistuitko kerrankin todella hyvin?"
    Kaveri siihen: "No, nyt kun kerran kinnostuneena kysyt niin kyllä oli ihan täydellinen suoritus, KYLLÄ!"
    Sheriffi menetti malttinsa heti sen jälkeen kuulemma aivan täysin... Kaveri sai myös tämän palautteen kirjallisena mutta se maksoi hieman. :smile:

      
  • Lainaus:
    06.11.2007 klo 23:35 JOXA kirjoitti
    Kerran näin vastaavan tempun, mutta tosin pysähty vasta viereisen auton kylkeen, sattuuhan sitä, mutta tottuuhan siihen, kuin usein sattuu! :innocent:



    Joo kyllähän takavetoisella oppii sladit - eipä juuri muuta.

    Joskus 80-luvulla kaverilla oli BMW 323 (about 180hv) ja mulla oli etuvetoinen Fiat 127 (about 50hv) ja jäätiköllä fiiu lähti viivalta liukkaammin kuin bemari, joka suti heti poikittain ja ilman mitään tasauspyörästöjä suti vaikka kuinka pitkään ennenkuin saavutti pikkufiiun suoran päässä. Molemmissa oli nastarenkaat.

    Jokainen oppii kolmen soinnun biisit ja jokainen oppii myös takavetoisen auton sladit vastaheittoineen, mutta viepäs etuvetoista samaan tahtiin kuin takavetoista - siinä on tosi kuski.

    :grin:

      
  • Lainaus:
    07.11.2007 klo 12:07 FlatOut kirjoitti
    Jokainen oppii kolmen soinnun biisit ja jokainen oppii myös takavetoisen auton sladit vastaheittoineen, mutta viepäs etuvetoista samaan tahtiin kuin takavetoista - siinä on tosi kuski.


    Enpä tiedä, onko etuvetoisella yhtä lujaa ajaminen mikään temppu. Johan tuo esimerkkisi Fiatin ominaisuuksistakin tuki käsitystä, että vetopitoa löytyy, miksei myös sivuttaispitoa. Takavetoisella ajaminen varmaan tuntuu vauhdikkaalta, mutta eiköhän noin yleisesti ottaen etuvetoisella nopeudet ole kovempia. Siis jos puhutaan vanhoista autoista, joissa ei ole uusien bemareiden tasaista painonjakaumaa ja ajonhallintajärjestelmiä.

    Mutta se ei ole tärkeätä, koska liikenteessä ei kierrosaikoja mitata. Oleellista on se, että niin etu- kuin takavetoisellakin oppii lähes jokainen autojen luistattamisen helpommin kuin solmen soinnun kappaleet (soittimesta riippuen tietty). Mutta että oppii hallitsemaan auton silloin, kun molemmilla puolilla on ojat ja luisto syntyy liian kovasta vauhdista tahattomasti eikä kaasulla ja ohjauksella tieten tahtoen. Siinä on hyvä kuski. Vielä parempi, jos nitä luistoja ei synny.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 08.11.2007 klo 07:37]
      
  • Lainaus:
    08.11.2007 klo 07:35 Herbert kirjoitti
    Mutta että oppii hallitsemaan auton silloin, kun molemmilla puolilla on ojat ja luisto syntyy liian kovasta vauhdista tahattomasti eikä kaasulla ja ohjauksella tieten tahtoen. Siinä on hyvä kuski. Vielä parempi, jos nitä luistoja ei synny.


    Juuri näin. Takavetoisella leikkiminen on todella helppoa, mutta jos perä irtoaa tahattomasti maantienopeuksissa, niin kiire tulee. Kerran on itsellä käynyt noin eikä silloin todellakaan naurata.

      
  • Paras spinnaus minulla 3,5 kierrosta "hallitsemattomasti", mutta onneksi pysy tiellä ja ei ollut muuta liikennettä kun oli rauhallista maaseutua! :innocent:
    U-käännös ja taas menoksi! :sunglasses:

      
  • "Paras spinnaus minulla 3,5 kierrosta "hallitsemattomasti""

    Jos on ollut noin hallitsematonta, niin aika hyvin olet osannut spinnausten määrät laskea! Eli 1...2...3 jne!

      
  • Lainaus:
    06.07.2007 klo 21:33 tuulilasi32 kirjoitti
    Mondeo näistä tyylikkäin, lisäksi hinta/laatu kohdallaan. Muuten ottaisin Passatin.


    Tyyli on makuasia. Tottakai jokainen ottaisi kalleimman auton ; Passatin!

      
  • Lainaus:
    09.11.2007 klo 13:24 citroen5 kirjoitti
    Lainaus:
    06.07.2007 klo 21:33 tuulilasi32 kirjoitti
    Mondeo näistä tyylikkäin, lisäksi hinta/laatu kohdallaan. Muuten ottaisin Passatin.


    Tyyli on makuasia. Tottakai jokainen ottaisi kalleimman auton ; Passatin!



    puhu vaan omasta puolestasi! En haluaisi omistaa vw:tä, vaikka minulle maksettaisiin siitä kohtuullista korvausta. :smile:

      
  • Lainaus:
    09.11.2007 klo 00:09 Rampe2 kirjoitti
    "Paras spinnaus minulla 3,5 kierrosta "hallitsemattomasti""

    Jos on ollut noin hallitsematonta, niin aika hyvin olet osannut spinnausten määrät laskea! Eli 1...2...3 jne!

    Matikka oli jo hallinnassa mutta ajotaito opettelemista vielä! :ashamed:
    Tuli vastaa yhdessä alamäessä "peilijää", löysäsin tyhmänä kaasun takavetosesta, siis seuraus lähes kuin "kässäri päälle", eturattaat "puras" poikittain ollessani sulaa asfalttia ja antoi "lisäpotkua", sitten vaan "pyörittiin"! :ashamed:
    Onneksi otin opiksi tuosta ja mitään vahinkoa ei sattunut! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit