Teiden suolauksesta

74 kommenttia
2
  • Miksi ei sokeria?

      
  • green:

    ritsa:
    green:
    on raukkamaista nimitellä työtään tekeviä nimimerkin takaa. Anna sinne ohjeita, näissä tyhjänpäiväisissä ( nimimerkillä ) keskusteluissa asiaa on käsitelty vuosia.

    Mitäs eroa tässä on sinun antiin? Sinähän haluat GPS kaulapannan jokaiselle, se ei ilmeisesti ole ohjeistusta.
    Halussa ja työ tehneiden hölmöläisiksi nimittäminen, siinä on oleellinen ero.
    ps. se GPS laitettaisiin autoon ei kaulaan.


    Opettele kuu-ukko edes kirjoittamaan, sen pitäisi sujua jos kansakoulu on suoritettu.

      
  • Minä kyllä pärjäisin ilman sulaa tai hiekkaa suomen talvesta uudehkolla autollani ja Nokian nastarenkailla.

    Yhteiskuntaa pyörittävä jakelu/raskas liikenne ja julkiset voivat olla eri mieltä liukkauden torjunnasta.

      
  • green:

    Minä kyllä pärjäisin ilman sulaa tai hiekkaa suomen talvesta uudehkolla autollani ja Nokian nastarenkailla.
    Yhteiskuntaa pyörittävä jakelu/raskas liikenne ja julkiset voivat olla eri mieltä liukkauden torjunnasta.




    On se vain kumma juttu, miten kahden kaupungin rajalla suolaus voi päättyä kuin seinään. Miten ihmeessä siinä toisessa kaupungissa pärjätään? Oikeastihan suolaus vain lisää vaaratilanteita, koska pito voi mennä täysin yllättäen.



    Suolausta ja hiekoitusta harrastetaan lähinnä siksi, että kaupungin tyntekijöillä on puuhasteltavaa.

      
  • Maailmassa on monta kummallista ja ihmeellistä asiaa, kuten eri tienhoitopiirit. On erittäin ikäviä tapauksia, missä liukkaudentorjunta on myöhästynyt. Tien hoidosta vastaavat on saaneet rangaistuksiakin. Tämä asia ei ole vitsailunpaikka edes nimimerkin takaa.

      
  • green:

    Maailmassa on monta kummallista ja ihmeellistä asiaa, kuten eri tienhoitopiirit. On erittäin ikäviä tapauksia, missä liukkaudentorjunta on myöhästynyt. Tien hoidosta vastaavat on saaneet rangaistuksiakin. Tämä asia ei ole vitsailunpaikka edes nimimerkin takaa.


    Kyllä se on, suola muistetaan kyllä levittää mutta aurausta tehdään sitten joskus. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on nurinkurinen, ensin pitäisi aina aurata ja vasta sitten suolata, ja sekin vain mäkisiin paikkoihin ja risteyksiin.

      
  • Ajattelija2013:



    On se vain kumma juttu, miten kahden kaupungin rajalla suolaus voi päättyä kuin seinään.




    En ole tiennytkään, että kaupungit suolaisivat pääteitä.

      
  • AkiK:

    Ajattelija2013:


    On se vain kumma juttu, miten kahden kaupungin rajalla suolaus voi päättyä kuin seinään.


    En ole tiennytkään, että kaupungit suolaisivat pääteitä.




    En puhunut pääteistä.

      
  • Voi hyvänen aika ritsan juttuja, mäkiin ja risteyksiin liukkauden torjuntaa.

      
  • green:

    Voi hyvänen aika ritsan juttuja, mäkiin ja risteyksiin liukkauden torjuntaa.


    Eikun suolataan kaikki muut paikat ja jätetään mäet ja risteykset suolaamatta, olet oikeassa.

      
  • ritsa:

    green:
    Voi hyvänen aika ritsan juttuja, mäkiin ja risteyksiin liukkauden torjuntaa.

    Eikun suolataan kaikki muut paikat ja jätetään mäet ja risteykset suolaamatta, olet oikeassa.


    ja sekin vain mäkisiin paikkoihin ja risteyksiin

    No niin hyvinhän se lopulta meni, kaikki tuli suolattua.

      
  • green:

    ritsa:
    green:
    Voi hyvänen aika ritsan juttuja, mäkiin ja risteyksiin liukkauden torjuntaa.

    Eikun suolataan kaikki muut paikat ja jätetään mäet ja risteykset suolaamatta, olet oikeassa.

    ja sekin vain mäkisiin paikkoihin ja risteyksiin
    No niin hyvinhän se lopulta meni, kaikki tuli suolattua.


    Jos tuollaiseen lopputulokseen tuosta päädyt niin aika sekaisin olet.

      
  • Ajattelija2013:



    En puhunut pääteistä.




    Aika vähäistä on suolaus muualla.

      
  • ritsa:


    Kyllä se on, suola muistetaan kyllä levittää mutta aurausta tehdään sitten joskus. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on nurinkurinen, ensin pitäisi aina aurata ja vasta sitten suolata, ja sekin vain mäkisiin paikkoihin ja risteyksiin.




    Yleensä aura ja suolanlevitin on samassa autossa, tuskin ajavat aura ylhäällä jos tiellä on lunta?





    Ymmärtääkseni on myös parempi suolata tie ennen lumisadetta eli ennen kuin lumi pakkautuu tien pintaan eikä vasta sen jälkeen.

      
  • AkiK:

    Ajattelija2013:


    En puhunut pääteistä.


    Aika vähäistä on suolaus muualla.




    Kuten sanoin, täällä suolaus vaihtelee kaupungista riippuen. Toinen kaupunki suolattu käytännössä kokonaan, eli kura ja paska lentää koko talven. Naapurikaupunki on useimmiten kuiva ja mukava ajaa, koska teitä ei suolata. Joskus voi olla tie vähän jäässä, mutta mitäpä se haittaa, kun kaikkialla on sama pito. Tällöin liukkaus ei yllätä, toisin kuin suolateillä.

      
  • Joskus voi olla tie vähän jäässä, mutta mitäpä se haittaa, kun kaikkialla on sama pito. Tällöin liukkaus ei yllätä, toisin kuin suolateillä.

    Viikonlopun paras heitto.

      
  • Teiden suolaaminen kait on vähän kuin autovero, kummastakaan ei päästä eroon meidän elinaikanamme.

      
  • Derrick:

    Teiden suolaaminen kait on vähän kuin autovero, kummastakaan ei päästä eroon meidän elinaikanamme.

    Näytää siltä ettei ilmasto lämpene lähivuosina niin paljon että teiden pinnat ei jäädy. Autoveron poistosta ei kannata uneksia, eikä ole tarpeenkaan.

      
  • green:

    Joskus voi olla tie vähän jäässä, mutta mitäpä se haittaa, kun kaikkialla on sama pito. Tällöin liukkaus ei yllätä, toisin kuin suolateillä.
    Viikonlopun paras heitto.




    Mikä tuossa oli ihmeellistä? Täyttä totta. Vaarallisempaa on vaihteleva liukkaus, kuin tasaisesti liukas tie. Ja hyvin näyttävät kaikki pärjäävään siinäkin kaupungissa, jossa kaikkia teitä ei jatkuvasti suolata.

      
  • Näin on etenkin sisämaan kaupungeissa on erilaiset olosuhteet kuin esim. tällä Helsingin alueella, missä on avonaisen meren kosteus ja suuret lämpötilavaihtelut. Pakkasellahan ilma on niin kuivaa että pyykkikin kuivuu, jos ei ole avovettä mikä nostaa ilman kosteutta ja tienpinnan jäätymistä.

      
  • Uusi Suomi Perjantai 21.11.2014

    Helsingin keskustassa jäätävä lumisade alkoi noin kello 13.55. Ennusteiden mukaan lumentulo kestää yöhön asti.

    Lumi tulee tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla jäätävänä. Hiutaleet sulavat osuessaan maahan. Kun maan lämpö laskee, voivat kadut ja jalkakäytävät muuttua liukkaiksi.

    http://www.metro.fi/uutiset/a1387808336488

      
  • Ajattelija2013: Joskus voi olla tie vähän jäässä, mutta mitäpä se haittaa, kun kaikkialla on sama pito. Tällöin liukkaus ei yllätä, toisin kuin suolateillä.

      
  • VT 20, Pudasjärvellä oli taas parissakin paikassa poroja suolaa lipomassa. Keskittyneesti säätivät suolatasapainoaan, eivätkä olisi millään halunneet siirtyä syrjään. Pakko siitä oli vain tunkea kävelyvauhtia tokan läpi, kun vastaantulijoiden vuoksi ei toisellekaan kaistalle ollut asiaa.



    Joka talvi joku vetäisee joko pöpelikköön tai päin vastaantulijaa poroa väistäessään, mutta pidän tuota itse niin huonona valintana, että pyrin itse sen välttämään.



    Seututiellä 858 ja 862 kevyt kuiva lumi pöllysi nätillä ja hyvin pitävällä talvitiellä. Näkyvyys oli loistava, eikä yhtään sarvipäätä ollut näkösällä.

      
  • Ajattelija2013:

    Täyttä totta. Vaarallisempaa on vaihteleva liukkaus, kuin tasaisesti liukas tie.




    Ongelma taitaa olla se, että tasaisesti liukasta tietä ei juuri ole olemassa. Käytännön olosuhteissa lumisen/jäisen tien pito vaihtelee aina.



    Ainoa varma tapa taata tien tasainen pito on pitää se kokonaan sulana ja siihen keskeisten teiden suolauksella pyritään. Onnistuuko sitten aina, se on eri juttu.

      
  • Aika outo ilmiö suomessa, sataa ja tie on märkä. Kyllä se vika kolareihin on tuulilasin sisäpuolella ratin ja penkin välissä ei märkä tie.

      
  • Quu:

    Aika outo ilmiö suomessa, sataa ja tie on märkä. Kyllä se vika kolareihin on tuulilasin sisäpuolella ratin ja penkin välissä ei märkä tie.


    Kesälläkin sataa mutta silti näkee hienosti, siinä olet oikeassa että osasyy on kuskeissa jotka ajavat tappituntumalla. Tällä kertaa on kuitenkin pääsyy näkyväisyyden tietoisessa pilaamisessa. Tähän kun vielä lisätään alennetut rajoitukset jotka ovat voimassa ruuhka-aikaan esimerkiksi Tampereen ohitustiellä (joita ei käytännössä kukaan noudata), sekä ne jotka eivät suostu vaihtamaan kaistaa moottoritiellä. Sekä vasemmalla että oikealla kaistalla ajetaan rinnakkain samalla nopeudella joten mistään ohituksesta ei ole kyse, ohituskaistalla ei saa ajaa jos ei ohita.

      
  • Kaveri kertoi tänään ajelleensa Ruutanasta aamulla töihin. Ysitie oli erittäin hyvin suolattu, mutta Jankan ramppi ei, meinasi kuulemma auto lähteä käsistä talvirenkaista huolimatta. Nastarenkaat. Tällaisia miinoja ei pitäisi suomen teillä olla, suorat osuudet suolataan litimäräksi mitä suurimmalla määrätietoisuudella, mutta juuri silloin kun sitä pitoa tarvittaisiin, sitä ei ole.

      
  • ritsa:

    Kaveri kertoi tänään ajelleensa Ruutanasta aamulla töihin. Ysitie oli erittäin hyvin suolattu, mutta Jankan ramppi ei, meinasi kuulemma auto lähteä käsistä talvirenkaista huolimatta. Nastarenkaat. Tällaisia miinoja ei pitäisi suomen teillä olla, suorat osuudet suolataan litimäräksi mitä suurimmalla määrätietoisuudella, mutta juuri silloin kun sitä pitoa tarvittaisiin, sitä ei ole.

    Järki hoi äly älä jätä.



      
  • Quu:

    ritsa:
    Kaveri kertoi tänään ajelleensa Ruutanasta aamulla töihin. Ysitie oli erittäin hyvin suolattu, mutta Jankan ramppi ei, meinasi kuulemma auto lähteä käsistä talvirenkaista huolimatta. Nastarenkaat. Tällaisia miinoja ei pitäisi suomen teillä olla, suorat osuudet suolataan litimäräksi mitä suurimmalla määrätietoisuudella, mutta juuri silloin kun sitä pitoa tarvittaisiin, sitä ei ole.
    Järki hoi äly älä jätä.


    Juuri näin, onhan aivan selvä asia että kun ajelet parikymmentä kilometriä keinotekoisessa kuravellissä voi syystä olettaa että kun seuraavan kerran käännät rattia tie on yhtäkkiä jäässä. Ja näinhän se oikeasti menee, kokenut kuski tietää tämän mutta kun liikenteessä on niitäkin joilla sitä kokemusta ei vielä paljon ole. Mutta niistä ei tarvitse välittää, vai mitä Nasta?

      
  • Kokemus opettaa, pohjolassa keliolosuhteet voivat vaihdella hyvinkin paljon. On vaan niin monelta unohtunut kesän jälkeen, päätieltä poistuttaessa ja risteystä lähestyessä pito voi vaihdella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit