Kuvat uudesta facelift Skoda Fabiasta (kuvat 2-3, 5, kuvassa 6 vertailun vuoksi vanha versio) ja Roomsterista (kuvat 1, 4-5):
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/facelift-fuer-skoda-fabia-und-roomster-in-genf-skoda-ueberarbeitet-fabia-und-roomster-1756682.html
Autot julkaistiin Geneven autonäyttelyssä 2. maaliskuuta 2010. Fabia ja Roomster faceliftit tulevat seuraavilla moottoreilla: 1.2 vaparit (60 hv ja 70 hv), 1.2 TSI (86 ja 105 hv), 1.2 TDI CR ja 1.6 TDI CR (90 tai 105 hv). 7-portainen DSG tulee sekä Fabialle että Roomsterille, 105 hv 1.2 TSI:n kanssa tai Fabia RS:n kanssa.
Skoda Fabia HB Scout, Fabia Combi Scout ja Roomster Scout tulevat myös faceliftattuina:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/skoda-fabia-scout-in-genf-offroad-look-fuer-den-skoda-kleinwagen-1767958.html
Scoutiin tulee mm. muovisuojaukset sivuilla/edessä/takana, 16" alumiinivanteet, kattokaiteet, tummennetut ikkunat, sumuvalot, istuimet paremmin likaa kestäviä, polkimet ruostumatonta terästä. Moottorivaihtoehtoina 1.2 TSI:t (85 ja 105 hv) ja 1.6 CR TDI:t (90 ja 105 hv). DSG:stä ei tietoa Scoutin kohdalla.
Lisäksi tulee Skoda Fabia RS facelift (HB ja Combi):
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/skoda-fabia-rs-combi-und-fuenftuerer-auf-dem-autosalon-genf-2010-1767788.html
RS:ssä on 1.4 TSI, joka tuottaa 180 hv, vääntö on 250 Nm, kiihtyvyys 7,3 s/100, kulutus 6,4 l/100. Vaihteistona aina 7-portainen DSG. Lisäksi mukana on mm. kattospoileri, 17" vanteet, urheiluistuimet.
Faceliftatut RS Fabiat on ihan kivan näköisiä mielestäni. Katsokaa esim. vihreän HB RS:n kuvat. Kojelauta (kuvat 14, 16-17) ei sen sijaan säväytä. Istuimet ihan tyylikkäät mutta vähän tylsät(kuva 20).
Hinnoista ei vielä tietoa, mutta ainakin Fabia RS:n tuotanto ja maahantuonti alkaa kesäkuussa. Suomeen tulevat Roomsterit ovat kuulemma aina Scout-versioita. (AutoBild, 5/2010)
Vois olla mahdollisuuksia menestyä Suomessa lopulta, jos ei hinnoilla pilata kuten tehtiin edellisen Fabian kohdalla (hinta oli liian kallis Octaviaan verrattuna). VW Polon hinnat nousi Suomessa tässä kuussa, joten toivotaan että Fabiasta tulisi auto hintatietoisemmalle. Nyt on ainakin hyviä moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja.
Nyt on kuvia myös RS ja Scout versioista (linkit aiemmassa viestissä. Perus Fabia on vähän tylsän näköinen, mutta Fabia HB RS miellyttää ja kai Scoutitkin voi mennä kaupaksi. Nelivetoja tuskin tähän kokoluokkaan tulee, kun ei ole konsernin muissakaan pikkuautoissa.
Skodan mallivalikoima laajenee kerralla aika paljon. Eihän Fabiasta ja Roomsterista aiemmin näin monta versiota ollut, vai mitä?
...mistä näitä laatikoita oikein tulee...
Tuohan on lähes yhtä epäonnistunut kuin Octavian facelift, tosin Fabia oli vanhakin mallina poikkeuksellisen ruma ilmestys.
Varmaan Z ja Bertone elävät -80 luvulla! Jos Fabia on vanha malli, niin on myös vuoden autokin! Minkäs sille voi, että Fabia ei ole standardi samannäköinen kuten kaikki muut luiskamuotoillut pikkukärryt, joita ei toisistaan tunnista! Se on niin ruma, että on jo komee, kuten pohojalaaset sanovat!
Hinnoittelu ei vaan Suomen oloissa sovi! Ostavat ennemmin Octaviaa, joka oli myydyin malli helmikuussa! Mikä ettei!
Nasse näkee mitä nasse näkee...
Edelleen sanon, että helevetin rumia kaikki skoodat!
Eikä muuten kannata pohojalaaselle tulla sanomahan mitä pohojammaalla tavatahan sanoa
Kun Skodien ulkonäköä, ääniäristystä ja turvavarustusta jne. vielä hieman parannetaan, hinnat pysyvät kohtuullisena, moottorit hyvinä ja tilat laajoina, niin mitä selityksiä vielä keksitään ettei Skodaa voi ostaa. Enkä tarkoita että Skodan kohdalla näin välttämättä kävisi. Voihan olla että seuraavat Skodat ovat huonompia kuin nykyiset. Itse toivoisin, että Skoda erottuisi enemmän konserniveljistään.
No, jos tunteella ostat autosi ja haet "söpöä", "kadehdittavaa", "jenkkien laatutilastojen parasta" tai "japanilaista laatu" autoa, niin silloin Skoda ei ehkä ole autosi.
Kyllä se autokauppa liikkuu myös tunnetasolla. Skoda ei nyt vain yksinkertaisesti millään mallillaan onnistu hetkauttamaan meikäläisen ostohaluja. Ainut mitä tulee mieleen koko Skodasta on 120L ja se on siinä...
-Z-:
Siinä onkin ero meidän kohdalla. Minulla ei ole mitään muistikuvia tai kokemuksia 120L:stä tai muista vanhoista Skodista. En muista nähneeni niitä 30 vuotta sitten pikkupoikana. Meillä oli silloin "huippu" Morris Marina (peräti kaksi). Kun siihen vertaa niin melkein mitkä tahansa - jopa Marinojen jälkeen ostetut Toyotat - ovat huippuautoja.
Kyllä se autokauppa liikkuu myös tunnetasolla. Skoda ei nyt vain yksinkertaisesti millään mallillaan onnistu hetkauttamaan meikäläisen ostohaluja. Ainut mitä tulee mieleen koko Skodasta on 120L ja se on siinä...
Nasse näkee ja Z tuntee! Kumpi parempi? Peräkamarissako Z asut siellä pohojan maalla! Erikoista, sillä missään en ole nähnyt niin paljon Ladoja liikenteessä -90-luvulla kun lakeuksilla!
Sekö vie ihmisen peräkamariin, jos ei innostu Skoodista? Aika erikoinen tulkinta.
Jos pohjanmaalla on ollut paljon Ladoja aikoinaan, niin nyt ne sitten vissiin ajelee skodilla. Ovat niinkuin pysyneet "itä-autoissa"
Mulla taas on muistikuva, että Treella se vahvin Lada kanta aikoinaan oli....
Uudet Fabiat ja Roomsterit ovat nyt ilmestyneet Skodan englanninkielisille sivuille. Suomalaisilla ei vielä mitään mainintaan autoista.
Fabia HB:
http://new.skoda-auto.com/com/model/newfabia/look/Pages/look.aspx
Fabia Combi:
http://new.skoda-auto.com/com/model/newfabiacombi/look/Pages/look.aspx
Fabia Scout:
http://new.skoda-auto.com/COM/model/newfabiacombi/comfort/scout/Pages/scout.aspx
Roomster:
http://new.skoda-auto.com/com/model/roomster/look/Pages/look.aspx
Fabia RS (uutissivu):
http://new.skoda-auto.com/com/about/info/news/news/pages/2010_11_fabiars.aspx
Sportline varustepaketti (sis. mm. valkoinen/hopeinen katto, 17" vanteet, tummennetut ikkunat, urheiluistuimet, nahkaratti, autom. ilmastointi):
http://new.skoda-auto.com/COM/model/newfabia/comfort/Pages/Sportline.aspx
Turvavarustelun parannukset:
http://new.skoda-auto.com/com/model/newfabia/safety/Pages/safety.aspx
Varustelu (valot, äänentoisto, vanteet, ilmastointi):
http://new.skoda-auto.com/com/model/newfabia/comfort/Pages/comfort.aspx
http://new.skoda-auto.com/com/model/newfabiacombi/comfort/Pages/comfort.aspx
Kuvia (sisältä, ulkoa):
http://new.skoda-auto.com/com/model/newfabia/gallery/pictures/Pages/pictures.aspx
Värit:
http://new.skoda-auto.com/COM/model/newfabia/gallery/colours/Pages/colours.aspx
Näyttäis siltä, että DSG tulee ainakin tässä vaiheessa vain 1.2 TSI:n (105 hv) kanssa. Ei siis dieselin kanssa kuten Polossa.
Tsekatkaa Sportline varustepaketti, 1.2 TSI + DSG yhdistelmällä.
-Z-:
Eikös pohjanmaalta tule nämä kaksi :
Lauri Tähkä ja Duudsonit ? Se kertookin pohjanmaan kehitystasosta kaiken....
Em. linkkien kuvissa auto on yhtä kaunis kuin Venäläisen pommikoneen rahastaja..
Jos jotain noista pikkuautoista yrittää pitää Urbaanin ja nykyaikaisen näköisenä, ekana ehkä tulee mieleen Uusi Fiesta, sitten Peugeotin 2-sarja ja sitten ehkä jossain Urban Cruiserkin jossain. Myös Fiatissa on paljon enemmän ajatusta kuin näissä Saksalaissukukuisissa. Tämä on vaan minun oma mielipide, Fiestaa meillä ei (vielä ole. Kuvien Skoda on kylkilinjasta ylös kopioinut Urban Cruiseria jotenkin, alaosa S:n etupäästä kaikkein rumintam, etenkin maski+valot, joka on yhtä kauhean näköinen myös Octaviassa.
Onko happohui joku skodan piirimyyjä kun täytyy isoon ääneen skodaa mainostaa. Eiköhän nuo skodan uutuudet tule tutuiksi ilman yleetöntä meteliäkin. Skoda on ihan jees mutta ei mikään erikoinen ja ainakin roomster on mielestäni saanut ansaitsematonta huomiota osakseen sillä se ei kuitenkaan ole mitenkään ihmeellinen pieni tila-auto muihin vastaaviin verrattuna. Roomsterin tullessa markkinoille sai esim picasson samaan hintaan ja picasso oli sentään tiloiltaan pykälää isompi ja muunneltavuuskin hieman parempi kuin roomsterissa. Ruumster ja fabia on ihan asiallisia pikkuautoja mutta ei todellakaan yhtään enempää vaikka kuinka hehkuttaisi.
1065:
En ole missään tekemisissä Skodan kanssa. Harkitsen vain itse tuon kokoisen auton hankkimista, siksi aihe kiinnostaa. Valitettavasti tämän kokoisia autoja menee kaupaksi tosi vähän Suomessa. Se taas selvästi heijastaa keskustelujen määrään. Ei synny keskustelua suomi24, ultimatevw.com, vagarena.fi, tmnet.fi, tuulilasi.fi jne. palstoilla. Eikä uutisissakaan hirveästi ole autosta kerrottu. Edes maahantuoja ei ole sivuilleen autoa ole viitsinyt lisäämään, edes uutiseksi.
Olen samaa mieltä että Fabia kaikista kauden autoista ole, mutta aina kaunein ei ole hyvä muissa ominaisuuksissa tai hinta-laatusuhteella hyvä. En ole ensimmäisenä kehumassa erityisesti Skodien ulkonäköä.
Skodalla menee lujaa ihan vaikka sitä täällä(kin) joillakin on tarve haukkuakin. Mutta täytyy ymmärtää heitäkin, jos eivät paremmasta tiedä. Täälläkin myydään uusia skodia sitä tahtia, etteivät meinaa autoja saada asiakkaille. Suuret lasipalatsit katselevat kateellisina vierestä....
Maastovälitys:
Skoda Fabia II esiteltiin tasan kolme vuotta sitten ja Urban Cruiser vuotta myöhemmin, joten tuskin Skoda ainakaan Urban Cruiseria on kopioinut. En tosin näe samankaltaisuutta. Ja mielestäni Urban Cruiser on aivan hirveän näköinen auto, erityisesti luonnossa. En ymmärrä kuka sellaisen ostaisi.
Tyylikkäitä pikkuautoja ovat mielestäni esim. Citroen CS3, Ford Fiesta, Fiat Punto, Audi A1, Seat Ibiza. VW Polo, Toyota Yaris, Honda Yazz ja Peugeot 207 on ihan OK, mutta auton oston ei pitäis olla kauneuskilpailu. Tosin hieman taitaa naisten ostamat autot erota miesten ostamista autoista. Naisille söpö ja käytännöllinen, miehille tekniikkaa.
Pikkuautojen ostajathan ovatkin joko naisia tai muuten vanhoillisia käsityksiltään! Keski-euroopassahan tuo Fabia näkyy myyvän ihan simona!
Tuntuu aika turhalta ostaa isompi jos autossa on aina 1 tai 2 ihmistä. Ja Fabia Combissa on iso tavaratila, joten luulisi perheellisellekin kelpaavan. Veikkaisin, että Fabia Combi ja ehkä myös Seat Ibiza ST menee hyvin kaupaksi. Niistä monet ostaisivat VW Polo Variantin tai pienen Audi farmarin, jos sellaisia olisi olemassa.
Fabiasta on jo esite (s. 7 Sportline):
http://new.skoda-auto.com/SiteCollectionDocuments/Catalogue/NewFabia/FL/Fabia_MiniCatalogue_ENG.pdf
Kojelauta ei näytä yhtä hyvälle kuin Octaviassa, vähän vanhahtava. Classic varustetaso varsinkin. Toivottavasti näkee pian luonnossa ja mielellään hyvällä varustetasolla: Elegance + Sportline + kosketusnäyttö jne.
happohui:
Ei kopioinut UC:ta, mutta Suzuki Swiftin kanssa Fabialla on huomattavan paljonkin yhdennäköisyyttä.
Nasse:
Luulenpa, että isojen autojen ostajat ovat huomattavasti vanhoillisempia kuin pikkuautojen ostajat. Heillä on vielä edelleen se harhakäsitys, että iso ja kallis auto lisää tuttavien ja naapurien arvostusta heitä kohtaan, vaikka suurella osalla ei tarvetta isolle autolle olisikaan.
Pikkuautot ovat nykyään pääosin varsin hienosti muotoiltuja mutta Skodalta se ei valitettavasti näytä onnistuvan.
Roomster on sen näköinen, kuin kaksi toistensa tekemisistä tietämätöntä amatööriä olisi muotoillut auton ja sen jälkeen toisesta autosta olisi otettu etupää ja toisesta takapää ja liitetty ne yhteen.
Fabiasta on ilmeisesti tarkoituksella tehty noin ruma, ettei se vie ostajia Pololta, mikä ei kyllä sekään ole mikään muotoilun kukkanen.
kannattaa muistaa myös jako vw-konsernin sisällä:
skoda tehdä "edullisia" perus autoja
seat urheilullisin (muotoilu )
vw olla skodan ja audin välissä
audi "prenium"
tietenkin bugatti,bentley ja lambo ovat oma lukunsa....
finman:
Enpä tiedä tuosta jaosta, Audi on mielestäni sekä imagoltaan että muotoilultaan selvästi urheilullisin. Skodalla ja Seatilla taas on eniten muotoilu hakusessa.
Yleistietämyksesi Pohjanmaasta on ihailtavaa, silti unohdit yhden suurimmista - Juha Miedon! Aika moka
Ota muuten Google Translator ja kato mitä harmi/riesa on tsekin kielellä - koda
Näköjään itekkin sen tietävät...
Noh, kaikesta huolimatta, ei mulla ole mitään Skeidoja vastaan, kukin ajaa millä haluaa.
Niinhän se on nykyään että autoja myydään ulkonäöllä, tämäkin ketju sen todistaa. Minä kun olen vanha kääkkä paneudun hankinnoissa enemmän ominaisuuksiin. Tuon Fabia combin:n ulkonäkö ei niin miellyttänyt mutta kun sen ominaisuudet olivat parhaat omiin tarpeisiini.
-Pieni ja ketterä kaupungissa
-Mukava ja vakaa maantiellä (sport penkit)
-Hyvä varustelu (Elegance plus lisäv.)
-Suuri kuljetuskapasiteetti ja pieni kulutus (Tdi 1,4)
Ajovalot olivat huonot, lähivalo pitkä mutta liian kapea, kaukovalo ei sitten näkymää lisännytkään. Tässä tulevassa versiossa ovat näköjään asiaan sitten puuttuneet lisäkaukojen puitteissa.
Bertone:
Skodasta sanoisin että muotoilu ei niinkään ole hakusessa, vaan linjaksi on valittu tarkoituksenmukaisuus ennen kauneutta. Autot on kautta linjan melko rumia, mutta myyvät silti koska asiakkaat eivät osta Skodiaan muotoilun vaan hinnan ja ominaisuuksien vuoksi. Seatin kanssa on vähän toisin. Leon on nätti, Altea XL:kin ihan ok, mutta usean mallin samanlainen keula saa ainakin minut hämilleni. Ibiza onkin sitten täysin epäonnistunut, katseli sitä mistäpäin tahansa. Vahinkoa lisää se että edellinen Ibiza oli hyvinkin nätti.
Lefa:
No joo, tottahan tuo on Skodan osalta. Autoihin piirretään ensin valtava takakontti ja sitten kyhätään jonkinlainen auto ympärille. Lopputulokseen voi sitten tutustua Skodan jälleenmyyjällä.
Bertone:
Tämä pätee ehkä Octavian kohdalla, mutta ei Fabia HB:n. Siinähän ei ole esim. Ibizaa kuin hieman isompi kontti. Octavia HB:ssäkin on aika samankokoinen kontti kuin Jetassa. Skoda on vielä tosi konservatiivinen muotoilussaan. Kannattaa pitää mielessä että Fabiassa, Octaviassa ja Superbissa on menossa vasta toinen sukupolvi. Ja Roomsterissa ja Yetissä vasta ensimmäinen.
Huomasin muuten että Wikipediassa on Skodan myyntitilastot:
- Fabian myyntiluvut eivät ole kasvaneet vuoden 2001 jälkeen (esim. 2001: 250 978, 2009: 264 173)
- Octavia I ei myynyt missään vaiheessa erityisen hyvin
(max 2003: 165 635). Octavia II myi sen sijaan paljon paremmin (2008: 344 857, 2009 hieman huonommin).
- Superb ei ole ollut hitti, ei edes 2. sukupolvi (2009: 44 548).
- Roomster on myynyt suurin piirtein saman verran kuin Superb.
- Yeti myi viime vuonna 11 018 kpl, mistä ei vielä voi päätellä kovin paljoa.
- Kokonaismyynti tuplaantunut vuodesta 1997, 684 000 kappaleeseen. Tuo n. reilu 10 % konsernin myynnistä.
Minä tekisin Skodista sirompia. Uusisin myös logon ja luopuisin logon vihreästä väristä.
Pieni vinkki happohuille; myös vw-konsernin ulkopuolelta löytyy hyviä autoja joka luokassa, jopa parempia
Vackraste:
kenen leipää syöt, sen lauluja laulelet?