Laaturaporttien kärkiryhmään pitkään kuulunut Toyota kompuroi nyt poljinvikoihin. Tammikuun lopussa maailman suurin autonvalmistaja on joutunut kutsumaan huoltoon miljoonia ajoneuvoja Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla.
Kaasupolkimen ja jalkatilan mattoon liittyvät ongelmat ovat kumuloituneet eri maanosissa, vaikka jopa TM:n päätoimittaja nämä "väitetyt viat" ehti kumoamaan. Nyt sitten joutunee tunnustamaan ne tosiksi.
Uuden Priuksen (ja Lexus HS250h hybridin) jarruongelmat taas kertovat, että ongelmia voi olla enemmänkin.
Toyotan laaja mallivalikoima, aikaisempi hyvä laatu ja tiheät huoltovälit ovat siivittäneet sen kasvun maailman suurimmaksi, surullista jos tämä suuruus alkaa näkyä laadun heikkenemisenä.
Hälyttävää on puolestaan saksalainen (Financial Times Deutchland) väite, että Toyota tiesi autojensa kaasupoljinongelmasta jo vuonna 2007, mutta ei tehnyt asialle mitään.
Kyllä se laadun heikkeneminen on ollut nähtävissä mm. dieselkoneiden heikossa kestävyydessä jo viimeisten vuosien ajan. Ei ole tullut yllätyksenä.
En ole dieseleissä huomannut muuta vikaa kuin niissä D4D-sarjan alkumalleissa se kaksoismassavauhtipyörä. Mutta tuo Toyotan muu löpsähtäminen johtunee siitä, ettei autoja tehdä enää Japanissa. Kun niitä kymmeniä miljoonia autoja ei enää ehdi tekemään Japanissa niin sitten niitä aletaan tekemään autoilun paskamaissa, kuten Etelä-Afrikassa, Turkissa ja Englannissa. EIhän se nyt voi olla vaikuttamatta laatuun. En minäkään söisi puolalaisten tekemää karjalanpaistia.
Euro-osat on pilanneet Tojon!
ddr5:
Sinulla on dieseleiden suhteen aukko vikatiedoissa...
"EIhän se nyt voi olla vaikuttamatta laatuun. En minäkään söisi puolalaisten tekemää karjalanpaistia."
Eli et ole ollut koskaan Puolassa? Siellä on aivan jumalattoman hyvä ruokakulttuuri, edulliset ravintolahinnat ja hyvät kaljat. Suomesta todennäköisesti ei edes etsimällä löydä niin hyviä ruokia kuin mitä siellä kunnon ravintoloista saa.
Mitä Tojoon tulee niin juurikin tuo liian suureksi kasvaminen ja tuotannon siirto ties minne on tuonut ongelmia. Samahan se on volkkarilla, Skoda voittaa vuodesta toiseen VW-konsernin sisäiset laatumittaukset tehtaiden välillä, koska volkkareita tekee pääasiassa turkkilaiset yms.
Suurin syy on ollut himo päästä maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi tuotantomäärissä ja laatu on jäänyt toissijaiseksi seikaksi.
Olisivat laittaneet tuon korolla-kaasun siihen formulaansa, siellä olisi saanut vetää talla pohjassa
ddr5:
eihän toyota edes omista kaikkia tehtaita vaan osa on alihankintamallisia vrt.valmet automotive suomessa (porsche)
esim tukin tehdas on tuollainen ja eipä tehtaan omistaja ole mikään pikku tekijä...
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabanc%C4%B1_Holding
Iku-Turso:
Mitä väliä, vai onko elämäsi ainoa huomion kohde se että onko KOHUA vai eikö ole KOHUA?? Iltalehtikansalta ei kai voi enempää odottaa...
Muutamassa autossa konkretisoitunut vika, ja kaikkiin saadaan korjattua iskemällä pieni metallipala kiinni. Miten joku edes jaksaa kummemmin noteerata tuollaista?
Saksalaiset korruptiokonsernistit tietenkin ottavat asiasta minkä irti saavat nyt kun voivat. Vaikka on tietenkin huono juttu jos Toyota on ollut toimimatta pitkään ja jos on ollut tietoinen ongelman vakavuudesta, niin väitän että Saksalaisista merkeista suurin osa ainakin on syyllistynyt vähintään yhtä pahaan toimintaan. Ja vaarallisia vikoja on heillä ollut varmasti enemmän.
Tässä on kyse siitä, että kun se vika - sinänsä raskauttava - on Toyotassa, niin asiasta nousee suuri haloo. Vähän verrattavissa siihen että kun Volvossa on jokun vika, niin nimimerkki HeinzKetchup iskee kiinni kuin sika limppuun . . .
Sorry, mutta oli pakko tehdä tuo vähän ontuva vertaus . . mutta siis kyse on siitä että ehkä tuota Toyotan laadun heikkenemistä on liioiteltu ja sitä paitsi eikö Toyota ole aika perusteellinen noissa takaisinkutsunnoissan.
Putput:
Väittäähän voi vaikka mitä, esim. että kuu on juustoa. Tekniikassa ja tieteessä väite vain pitää todistaa - joko vääräksi tai oikeaksi.
Toisillakin valmistajilla on/on ollut ongelmia, totta. Muistan esim. Audilla olleen joskus kauan sitten (prekambrikaudella, Audi 5000?)USA:ssa ongelmia automaattivaihteistonsa kanssa: siellä jotkut ryntäyttivät Audinsa autotallin takaseinän läpi. Audi väitti ensin kuskien käyttävän väärin vaihteita (mikä piti paikkansa), nöyrtyi sitten lisäämään lukitussalvan vaihdekeppiin. (Putput, toisit lisäarvoa kommenteillesi, jos etsisit jostain muualtakin kuin päästäsi perusteita mielipiteillesi).
No, Tokiosta kuului taas kummia. Giganttinen Toyota laastaroi autojensa turvajärjestelmiä. Uusiin autoihin yhtiö ilmoittaa asentavansa moottorinsammutusjärjestelmän. Kun kaasu- ja jarrupoljinta polkaistaan samanaikaisesti, moottori kuolee.
Samalla kerrottii yhtiön tutkivan Corollan ohjaustehostimien ongelmia. Mitä helkuttia, onko sellaisiakin ilmennyt? Oliko Toyotan laatu myytti, joka kantoi katsastuksen yli mutta sitten satunnaisesti saattoi pettää ja aiheuttaa onnettomuuden?
Urban Cruiserin kolme tähteä Euro NCAP -kolaritestissä sitten narautti: Toyotakin yrittää kaikkien muiden autonvalmistajien tapaan säästää siinä mikä ei erotu potentiaalisen ostajan silmiin.
Toyotan kaasupoljinten takertumisen epäillään aiheuttaneen yli 30 liikenneKUOLEMAA USAssa. Ongelmista seuraavat ryhmäkanteet (Amerikan tyyliin) voivat aiheuttaa Toyotalle useiden miljardien dollarien vahingonkorvausvaatimukset.
Toyota on minusta tehtaillut tylsiä mutta luotettavia autoja. Jos luotettavuus otetaan pois niin mitä jää jäljelle? Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda kumarteli anteeksipyytävästi Tokion lehdistötilaisuudessa ja vakuutteli, ettei yhtiö ole pyrkinyt salailemaan ongelmia. Salailu olisikin jo rikos.
Iku-Turso:
Olikos Iku-Tursolta unohtunut muutamat saksalaisten (ja muiden merkkien) kampanjat viime vuosiltaKIN?
Täälläkin on linkkejä ko. listauksiin.
Lisäksi minkään muun valmistajan mokiin ei ole jostain kumman syystä koskaan pureuduttu moisella tarmolla. Oliskos konkurssikypsien autonvalmistajien ahdingolla jotain tekemistä tämän kanssa? Mene ja tiedä, tiedän vain että esimerkiksi ko. kaasupoljinvika ei koske omaa Japanissa valmistettua Toyotaa, kun siinä on nääs paikallisen ja laadukkaan alihankkijan toimittama osa, ei jenkkikakkaa
Ongelmia on muillakin, tämän kuun alussa Honda kutsui (maailmanlaajuisesti) 646000 autoa korjattavaksi. Ikkunan sähkökytkinvika saattaa sytyttää auton tuleen (just playing Jazz).
Vähän aiemmin (täällä TM-marttakerhossa) takaisinkutsukampanjoita pidettiin hyvänä asiana kunhan sen teki Toyota, muilla merkeillä se taas markkeerasi surkeaa laatua.
Onhan se ihan selvä, että erilaiset tavoitteet johtavat erilaisiin tuloksiin. Tavoitteita on tässä kaksi:
1) olla maailman laadukkain
vai
2) olla maailman suurin
Osittain noita voi yhdistellä, mutta ristiriidattomia ne eivät ole. 90-luvun lopulta lähtien pyrkimys on ollut tavoitteessa 2, ja se alkaa nyt näkyä. Joissain jenkkilehdissä (ei autoalan lehtiä on haastateltu Toyolla asiantuntijatehtävissä toimineita henkilöitä, he ovat kertoneet tuotantolukujen ajaneen Toyotan perusfilosofian edelle jo vuosia sitten. Tulokset alkavat näkyä.
Luin, että VW Touaregissa on 27 kertaaa enemmän vikoja kuin Honda Insightissa.
Laitetaaan nyt vielä koko luotettavuustilasto näytille.
http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2009/10/620000533/1
Derrick:
Ja silti. Kumman ottaisit, jos saisit valita?
Volkkarin tietysti, pitäisin sitä 2 vuotta.
_____________________________________________
When it comes to predicted reliability -- coming after years of gab from Detroit about how its cars don't break down anymore -- six American brands rank dead last in Consumer Reports' latest predictions on automotive reliability being released right now. At the other extreme, the best brand is Toyota's Scion.
The worst is Chrysler and its least-reliable model is the Town & Country minivan, pictured above. A third of Chrysler, Jeep or Dodge models are considered much worse than average including the new Dodge Journey crossover. Only one Chrysler product is recommended by the magazine, the Dodge Ram 1500 pickup in the four-wheel-drive version. Last year, none got the nod.
And the best: The top seven are all Japanese, led by Toyota's Scion, with the eighth a South Korean, Hyundai. Toyota and Honda dominate the reliability charts. Three of the top five models are made by Toyota, including the Lexus ES, Toyota Venza, and Toyota Yaris hatchback. Number one is the Honda Insight, pictured above right. In the press release, Consumer Reports touts the reliability of Fords, saying it is the only Detroit maker with "world-class reliability," yet the top ranking Ford brand is Mercury at 10th, followed by Ford at 16th and Lincoln at 20th. The report lauds the Ford Flex crossover, but rips on all-wheel-drive Lincoln clones of Ford cars, the MKS, MKX and MKZ. "They are now consistently making cars with world-class reliability," said Rik Paul, automotive editor of the magazine. The Ford Fusion and Mercury Milan, both built on the same platform, beat out the Honda Accord and Toyota Camry in reliability for the second year in a row.
There are vast differences between models. A new Honda Insight is 27 times less likely to have a problem than the biggest dog in the pack, the Volkswagen Touareg, Consumer Reports says.
Here's the brand ranking, best to worst:
1. Scion
2. Honda
3. Toyota
4. Infiniti
5. Acura
6. Mitsubishi
7. Lexus
8. Hyundai
9. Porsche
10. Mercury
11. Saab
12.Subaru
13. Suzuki
14. Kia
15. Mazda
16. Ford
17. Nissan
18. Volvo
19. Buick
20. Lincoln
21. Volkswagen
22. Pontiac
23. Mercedes-Benz
24. Audi
25. Chevrolet
26. BMW
27. Mini
28. GMC
29. Saturn
30. Jeep
31. Dodge
32. Cadillac
33. Chrysler
Näin se menee, valitettavasti. Mutta mallithan oli eri kuin Euroopassa.
Pauli Petteri:
ottaisin myös volkkarin ja myisin heti kun mahdollista.
Derrick:
Nopeastihan ne Insightin viat ovat selvinneet, eihän autoa ole edes vielä kauan myyty
Linkkisi faktat perustuvat "Vikaennusteeseen" - mitähän tuokin mahtaa oikein olla...
En usko, että laatu on Toyotalla mihinkään kadonnut. Kilpailijat vaan ovat saaneet etumatkaa kiinni. Tämän hetkiset lööpit jenkkilässä on lähinnä oman autoteollisuuden pönkittämistä ja Toyotan epäonnistumisella mässäilyä. Samaa ne saksalaisten väitteet.
Erikoisinta oli sen jenkkiläisen poliitikon kehotuksen jättää Toyotalla ajamatta. Aivan sama kuin saksalainen poliitikko sanoisi, että älkää missään nimessä käyttäkö Nokian valmistamaa matkapuhelinta, sillä sen akku voi räjähtää.
Näistä kohuista huolimatta Toyota on pärjännyt katsastustilastoissa ja laatumittauksissa erinomaisesti myös vuonna 2009 - niin meillä (merkkien merkki 2.sija ja a-katsastuksen tilastoissa kärkipäässä , Ruotsissa, Saksassa (laadukkain merkki Autobildin mukaan) kuin Yhdysvalloissakin.
Itselläni on nyt toinen perättäinen Toyota ja näin vähillä ongelmilla tai häiriöillä en ole aiempien automerkkieni kanssa selvinnyt.
Jatkossa Toyota varmasti kiinnittää parempaa huomiota alihankkijoihin. Jenkkiläisten ja saksalaisten tekemät himmelit pois, niin ei tarvitse takaisin kutsua.
p.s. Prius on nyt sitten myös yksi parhaista talviautoista Suomessa ja taksitolpalta voi käydä vahvistamassa auton vähävikaisuudenkin.
Niinpä.. en tiedä kuinka paljon vaikuttaa se että toyota malleja ei enää valmisteta japanissa.. Silti vaikkakin toyota on reagoinut (hyvä niin) huomattuun riskitekijään, toyota malleja sijoittuu katsastustilastoissa kiitettävästi kärkisijoille.. Eli ei se laatu niin heikkoa ole.
En halua provosoida mitenkään mutta on aika jännä miten toyotan takaisin kutsu korjaukseen herättää niin paljon huomiota mutta muiden merkkien kutsut "unohdetaan" helpommin? Esim. Helsinginsanomissa 13.2.2010 julkaistu juttu autojen takaisin kutsuista kertoo esim. saksalaispremiumien suhtautumisesta asiaan;
"Esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW ovat ilmoittaneet Trafille vain muutaman autoyksilön takaisinkutsut, vaikka viralliselta saksalaiselta KBA:n (Kraftfahrt-Bundesamt) listalta löytyy isoja kampanjoita"
Esim. Bmw:lla on ollut jo aiemminkin kutsuja mutta kuka niistä haloota nostaa?
http://www.taloussanomat.fi/kulutustavarat/2008/08/14/bmw-vetaa-autoja-myynnista/200821047/12
Alla olevasta Aken tilastosta näkee että takaisinkutsut eivät ole kovin harvinaisia ja yhden automerkin mollaaminen ehkä kertoo jostain muusta tarkoituksesta..
http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0
Jan79:
Eiköhän ole niin, että nämä halvemmilla merkeillä ajavat ovat pitäneet kovaa meteliä ns.kalliimpien vioista. Ainakin näillä palstoilla kiivaasti haettu vikatilastoja lähinnä parista sakumerkistä. Mistäköhän johtunee, että nämä kalliimmilla ajavat eivät juurikaan arvostele näitä peruskinnereitä. Luultavasti mielenkiinto ei riitä vai mitä.
Katsastushylyt.
Paljon mainostetussa Bemarin viitossarjassa 14,02 prosenttia katsastushylkyjä.
Toyotat ei kyllä pahemmin perää pidä.
http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2009.pdf
Derrick:
Kannattaa vähän tarkastella tuota taulukon kilometrilukemaa. Keskimääräiset kilometrit esim. sadannen sijan paikkeilta löytyvillä VW:n Transporterilla 204 tkm(!) ja M-B:n E-sarjalla 158tkm. 5-sarjalaisellakin keskimäärin 85 tkm, mikä tarkoittanee että joukossa on aika paljon ajettuja yksilöitä.
Avensiksella on suunnilleen sama vikaprosentti kuin Passatilla, mutta kilometrejä on Passateilla ajettu keskimäärin 20 tkm enemmän. Pitäisin tuolla perusteella Passattia jopa laadukkaampana kuin Avensista.
Kärjestä ei löydy keskimääräistä enemmän ajettuja autoja, lukuunottamatta parinkymmenen paikkeilla olevia LandCruiseria ja Pathfinderia, joiden luulisikin olevan vahvoja käyttötarkoitus huomioon ottaen.
AkiK:
Onko 4,21 ja 4,83 suunnilleen sama? Missä noita VW-laseja oikein myydään, joiden avulla saadaan tilastotkin näyttämään sellaisilta, kuin itse haluaisi?
A Tapio:
Kannattaa jättää lööpit sikseen ja katsoa tosiasioita. Vikaa on löytynyt, tietoa on pimitetty ja oikeusjuttuja seuraa. Juttu on todellinen, pörssiarvo on romahtanut 21 mrd dollaria. Ei varmaan naurata Tokiossa, ennenaikaan olisi jo tehty harakirejä.
Muissakin autoissa on vikoja, mutta se ei oikeastaan tämän tapauksen kannalta ole kovin olennaista.
Tähän asti Toyota on saanut nauttia lähes kokonaan positiivisesta julkisuudesta, varsinkin USA:ssa osittain ansiottakin Priuksen takia (muu mallisto siellä ei todellakaan ole ollut mitään eko-ihmeitä. Nyt tulee sitten kääntöpuoli esiin.
Jan79:
No jos auto tehdään eri valmistajan osista kuin mitä Japanissa käytetään niin voisin kuvitella sen jollakin tavalla vaikuttavan myöskin laatuun. Jos saisit valita, kuka sinulle pakkaa laskuvarjon niin valitsisitko 1) japanilaisen 2) turkkilaisen 3) etelä-afrikkalaisen pakkaaman laskuvarjon?
AkiK:
Hmm .. bemarissa näyttäisi olevan hylkyperusteena pakokaasupäästöt, no eipä tuo kovin pahalta vialta kuulosta toisaalta.
11-vuotiaissa laatuerot alkaa näkyä kunnolla, ja pitäisin kyllä Toyotaa ja vaikkapa VW:tä ihan eri planeetalla olevina. Camryä hylätään 6,60 ja Passatia 37,64 prossaa, kai siinä jotain on. Toki Passatti ei ole ainoa paljon hylätty.
TOYOTA
CAMRY
6,60%
214
2
TOYOTA
STARLET
8,13%
134
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
3
TOYOTA
COROLLA
9,60%
164
pakokaasupäästöt
iskunvaimennus
käyttöjarru
4
TOYOTA
AVENSIS
10,38%
215
käyttöjarru
etuakselisto
pakokaasupäästöt
5
TOYOTA
CARINA
12,42%
229
käyttöjarru
6
SUBARU
FORESTER
12,77%
197
7
MITSUBISHI
LANCER
13,17%
164
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
ohjauslaitteet
8
SUZUKI
BALENO
15,18%
167
käyttöjarru
etuakselisto
9
HONDA
CIVIC
15,88%
170
käyttöjarru
etuakselisto
pakokaasupäästöt
10
MITSUBISHI
PAJERO
16,20%
281
käyttöjarru
iskunvaimennus
11
NISSAN
ALMERA
17,32%
175
käyttöjarru
alusta
etuakselisto
12
SAAB
9-5
17,43%
216
taka-akselisto
seisontajarru
käyttöjarru
13
SAAB
9-3
17,77%
189
seisontajarru
käyttöjarru
etuakselisto
14
MAZDA
323
17,77%
165
käyttöjarru
etuakselisto
pakokaasupäästöt
15
SUZUKI
SWIFT
18,30%
47
käyttöjarru
alusta
pakokaasupäästöt
16
LADA
SAMARA
19,09%
51
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
17
MITSUBISHI
CARISMA
19,24%
188
pakokaasupäästöt
etuakselisto
käyttöjarru
18
VOLKSWAGEN
POLO
21,00%
156
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
seisontajarru
19
MAZDA
323F
21,05%
160
etuakselisto
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
20
VOLVO
S40
21,07%
196
käyttöjarru
etuakselisto
seisontajarru
21
NISSAN
MICRA
21,19%
130
käyttöjarru
seisontajarru
alusta
22
OPEL
CORSA
21,39%
145
pakokaasupäästöt
jousitus
seisontajarru
23
MAZDA
626
21,56%
199
etuakselisto
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
24
HONDA
CR-V
22,48%
201
etuakselisto
pakokaasupäästöt
jousitus
25
CHRYSLER
NEON
23,71%
155
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
iskunvaimennus
26
FORD
FIESTA
24,67%
51
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
seisontajarru
27
PEUGEOT
106
25,11%
144
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
seisontajarru
28
OPEL
ASTRA
25,30%
190
pakokaasupäästöt
seisontajarru
käyttöjarru
29
MERCEDES-BENZ
C
25,48%
230
käyttöjarru
etuakselisto
ohjauslaitteet
30
FORD
FOCUS
25,51%
171
seisontajarru
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
31
MITSUBISHI
GALANT
25,55%
210
etuakselisto
käyttöjarru
ohjauslaitteet
32
SEAT
IBIZA
25,58%
148
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
seisontajarru
33
SKODA
OCTAVIA
25,67%
236
käyttöjarru
ohjauslaitteet
etuakselisto
34
PEUGEOT
306
26,05%
188
käyttöjarru
ohjauslaitteet
seisontajarru
35
NISSAN
PRIMERA
26,39%
199
etuakselisto
käyttöjarru
seisontajarru
36
FORD
GALAXY
26,47%
223
seisontajarru
37
CITROEN
XANTIA
26,58%
219
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
etuakselisto
38
CITROEN
BERLINGO
26,98%
211
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
etuakselisto
39
VOLVO
S80
27,21%
202
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
ohjauslaitteet
40
SKODA
FELICIA
27,37%
164
käyttöjarru
etuakselisto
pakokaasupäästöt
41
AUDI
A3
27,64%
178
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
etuakselisto
42
HONDA
ACCORD
27,81%
207
seisontajarru
käyttöjarru
43
BMW
3-sarja
27,84%
196
käyttöjarru
etuakselisto
seisontajarru
44
SEAT
CORDOBA
28,16%
171
käyttöjarru
etuakselisto
seisontajarru
45
BMW
5-sarja
28,18%
224
seisontajarru
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
46
CITROEN
SAXO
28,72%
129
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
etuakselisto
47
VOLVO
V40
28,90%
219
käyttöjarru
etuakselisto
seisontajarru
48
VOLKSWAGEN
GOLF
29,78%
185
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
etuakselisto
49
FIAT
BRAVO
30,37%
148
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
etuakselisto
50
RENAULT
MEGANE
30,49%
189
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
alusta
51
FIAT
BRAVA
30,60%
157
käyttöjarru
etuakselisto
iskunvaimennus
52
CHRYSLER
VOYAGER
31,12%
223
seisontajarru
ohjauslaitteet
käyttöjarru
53
FORD
KA
31,15%
51
käyttöjarru
seisontajarru
pakokaasupäästöt
54
RENAULT
TWINGO
31,47%
122
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
55
VOLKSWAGEN
BORA
31,54%
213
käyttöjarru
etuakselisto
seisontajarru
56
OPEL
VECTRA
32,27%
214
pakokaasupäästöt
seisontajarru
taka-akselisto
57
CHRYSLER
GRAND VOYAGER
32,76%
227
seisontajarru
ohjauslaitteet
käyttöjarru
58
RENAULT
CLIO
33,56%
136
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
jousitus
59
NISSAN
MAXIMA
34,62%
210
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
etuakselisto
60
FORD
ESCORT
34,75%
51
alusta
pakokaasupäästöt
seisontajarru
61
OPEL
OMEGA
34,77%
235
ohjauslaitteet
pakokaasupäästöt
seisontajarru
62
CITROEN
XSARA
34,90%
197
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
ohjauslaitteet
63
AUDI
A6
35,10%
242
etuakselisto
käyttöjarru
ohjauslaitteet
64
MERCEDES-BENZ
E
35,22%
332
käyttöjarru
ohjauslaitteet
etuakselisto
65
VOLVO
S70
35,35%
239
ohjauslaitteet
käyttöjarru
etuakselisto
66
FIAT
PUNTO
35,86%
128
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
seisontajarru
67
FORD
PUMA
36,43%
50
seisontajarru
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
68
PEUGEOT
206
36,61%
146
käyttöjarru
etuakselisto
pakokaasupäästöt
69
PEUGEOT
406
36,65%
199
käyttöjarru
taka-akselisto
jousitus
70
VOLKSWAGEN
PASSAT
37,64%
253
etuakselisto
käyttöjarru
ohjauslaitteet
71
SEAT
TOLEDO
37,98%
268
käyttöjarru
alusta
ohjauslaitteet
72
AUDI
A4
38,54%
216
etuakselisto
käyttöjarru
ohjauslaitteet
73
VOLVO
V70
38,94%
269
käyttöjarru
etuakselisto
seisontajarru
74
PEUGEOT
PARTNER
39,50%
203
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
etuakselisto
75
FORD
MONDEO
40,89%
214
etuakselisto
käyttöjarru
pakokaasupäästöt
76
RENAULT
LAGUNA
40,99%
219
käyttöjarru
etuakselisto
jousitus
77
RENAULT
KANGOO
41,70%
181
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
seisontajarru
78
CHEVROLET
TRANS SPORT
42,07%
220
alusta
pakokaasupäästöt
käyttöjarru
79
ALFA ROMEO
156
42,15%
182
pakokaasupäästöt
etuakselisto
käyttöjarru
80
FIAT
MAREA
47,20%
184
käyttöjarru
etuakselisto
pakokaasupäästöt
81
VOLKSWAGEN
TRANSPORTER
50,76%
401
käyttöjarru
etuakselisto
ohjauslaitteet
* Huomioitu vain ne viat, joita on ollut vähintään kymmenessä ko. mallisessa autossa
Taulukossa on näkyvillä kunkin automallin keskimääräinen mittarilukema katsastushetkellä
Hmm .. bemarissa näyttäisi olevan hylkyperusteena pakokaasupäästöt, no eipä tuo kovin pahalta vialta kuulosta toisaalta.
No ei. Pari litraa masinolia tankkiin niin eiköhän tuo mene leimasta läpi.
ddr5:
Miten nykyautot muuten suhtautuvat masinoleihin ym.?