Mikä on Toyotalle tullut?

101 kommenttia
«134

Laaturaporttien kärkiryhmään pitkään kuulunut Toyota kompuroi nyt poljinvikoihin. Tammikuun lopussa maailman suurin autonvalmistaja on joutunut kutsumaan huoltoon miljoonia ajoneuvoja Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla.



Kaasupolkimen ja jalkatilan mattoon liittyvät ongelmat ovat kumuloituneet eri maanosissa, vaikka jopa TM:n päätoimittaja nämä "väitetyt viat" ehti kumoamaan. Nyt sitten joutunee tunnustamaan ne tosiksi.



Uuden Priuksen (ja Lexus HS250h hybridin) jarruongelmat taas kertovat, että ongelmia voi olla enemmänkin.



Toyotan laaja mallivalikoima, aikaisempi hyvä laatu ja tiheät huoltovälit ovat siivittäneet sen kasvun maailman suurimmaksi, surullista jos tämä suuruus alkaa näkyä laadun heikkenemisenä.



Hälyttävää on puolestaan saksalainen (Financial Times Deutchland) väite, että Toyota tiesi autojensa kaasupoljinongelmasta jo vuonna 2007, mutta ei tehnyt asialle mitään.

  
  • Kyllä se laadun heikkeneminen on ollut nähtävissä mm. dieselkoneiden heikossa kestävyydessä jo viimeisten vuosien ajan. Ei ole tullut yllätyksenä. :open_mouth:

      
  • En ole dieseleissä huomannut muuta vikaa kuin niissä D4D-sarjan alkumalleissa se kaksoismassavauhtipyörä. Mutta tuo Toyotan muu löpsähtäminen johtunee siitä, ettei autoja tehdä enää Japanissa. Kun niitä kymmeniä miljoonia autoja ei enää ehdi tekemään Japanissa niin sitten niitä aletaan tekemään autoilun paskamaissa, kuten Etelä-Afrikassa, Turkissa ja Englannissa. EIhän se nyt voi olla vaikuttamatta laatuun. En minäkään söisi puolalaisten tekemää karjalanpaistia.

      
  • Euro-osat on pilanneet Tojon! :ashamed:

      
  • ddr5:

    En ole dieseleissä huomannut muuta vikaa kuin niissä D4D-sarjan alkumalleissa se kaksoismassavauhtipyörä. Mutta tuo Toyotan muu löpsähtäminen johtunee siitä, ettei autoja tehdä enää Japanissa. Kun niitä kymmeniä miljoonia autoja ei enää ehdi tekemään Japanissa niin sitten niitä aletaan tekemään autoilun paskamaissa, kuten Etelä-Afrikassa, Turkissa ja Englannissa. EIhän se nyt voi olla vaikuttamatta laatuun. En minäkään söisi puolalaisten tekemää karjalanpaistia.




    Sinulla on dieseleiden suhteen aukko vikatiedoissa...

      
  • "EIhän se nyt voi olla vaikuttamatta laatuun. En minäkään söisi puolalaisten tekemää karjalanpaistia."





    Eli et ole ollut koskaan Puolassa? Siellä on aivan jumalattoman hyvä ruokakulttuuri, edulliset ravintolahinnat ja hyvät kaljat. Suomesta todennäköisesti ei edes etsimällä löydä niin hyviä ruokia kuin mitä siellä kunnon ravintoloista saa.



    Mitä Tojoon tulee niin juurikin tuo liian suureksi kasvaminen ja tuotannon siirto ties minne on tuonut ongelmia. Samahan se on volkkarilla, Skoda voittaa vuodesta toiseen VW-konsernin sisäiset laatumittaukset tehtaiden välillä, koska volkkareita tekee pääasiassa turkkilaiset yms.

      
  • Suurin syy on ollut himo päästä maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi tuotantomäärissä ja laatu on jäänyt toissijaiseksi seikaksi.

    Olisivat laittaneet tuon korolla-kaasun siihen formulaansa, siellä olisi saanut vetää talla pohjassa :lol:

      
  • ddr5:

    En ole dieseleissä huomannut muuta vikaa kuin niissä D4D-sarjan alkumalleissa se kaksoismassavauhtipyörä. Mutta tuo Toyotan muu löpsähtäminen johtunee siitä, ettei autoja tehdä enää Japanissa. Kun niitä kymmeniä miljoonia autoja ei enää ehdi tekemään Japanissa niin sitten niitä aletaan tekemään autoilun paskamaissa, kuten Etelä-Afrikassa, Turkissa ja Englannissa. EIhän se nyt voi olla vaikuttamatta laatuun. En minäkään söisi puolalaisten tekemää karjalanpaistia.




    eihän toyota edes omista kaikkia tehtaita vaan osa on alihankintamallisia vrt.valmet automotive suomessa (porsche)

    esim tukin tehdas on tuollainen ja eipä tehtaan omistaja ole mikään pikku tekijä...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sabanc%C4%B1_Holding

      
  • Iku-Turso:

    Laaturaporttien kärkiryhmään pitkään kuulunut Toyota kompuroi nyt poljinvikoihin. Tammikuun lopussa maailman suurin autonvalmistaja on joutunut kutsumaan huoltoon miljoonia ajoneuvoja Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla.

    Kaasupolkimen ja jalkatilan mattoon liittyvät ongelmat ovat kumuloituneet eri maanosissa, vaikka jopa TM:n päätoimittaja nämä "väitetyt viat" ehti kumoamaan. Nyt sitten joutunee tunnustamaan ne tosiksi.

    Uuden Priuksen (ja Lexus HS250h hybridin) jarruongelmat taas kertovat, että ongelmia voi olla enemmänkin.

    Toyotan laaja mallivalikoima, aikaisempi hyvä laatu ja tiheät huoltovälit ovat siivittäneet sen kasvun maailman suurimmaksi, surullista jos tämä suuruus alkaa näkyä laadun heikkenemisenä.

    Hälyttävää on puolestaan saksalainen (Financial Times Deutchland) väite, että Toyota tiesi autojensa kaasupoljinongelmasta jo vuonna 2007, mutta ei tehnyt asialle mitään.




    Mitä väliä, vai onko elämäsi ainoa huomion kohde se että onko KOHUA vai eikö ole KOHUA?? Iltalehtikansalta ei kai voi enempää odottaa...



    Muutamassa autossa konkretisoitunut vika, ja kaikkiin saadaan korjattua iskemällä pieni metallipala kiinni. Miten joku edes jaksaa kummemmin noteerata tuollaista?



    Saksalaiset korruptiokonsernistit tietenkin ottavat asiasta minkä irti saavat nyt kun voivat. Vaikka on tietenkin huono juttu jos Toyota on ollut toimimatta pitkään ja jos on ollut tietoinen ongelman vakavuudesta, niin väitän että Saksalaisista merkeista suurin osa ainakin on syyllistynyt vähintään yhtä pahaan toimintaan. Ja vaarallisia vikoja on heillä ollut varmasti enemmän.

      
  • Tässä on kyse siitä, että kun se vika - sinänsä raskauttava - on Toyotassa, niin asiasta nousee suuri haloo. Vähän verrattavissa siihen että kun Volvossa on jokun vika, niin nimimerkki HeinzKetchup iskee kiinni kuin sika limppuun . . .



    Sorry, mutta oli pakko tehdä tuo vähän ontuva vertaus . . mutta siis kyse on siitä että ehkä tuota Toyotan laadun heikkenemistä on liioiteltu ja sitä paitsi eikö Toyota ole aika perusteellinen noissa takaisinkutsunnoissan.

      
  • Putput:

    Vaikka on tietenkin huono juttu jos Toyota on ollut toimimatta pitkään ja jos on ollut tietoinen ongelman vakavuudesta, niin väitän että Saksalaisista merkeista suurin osa ainakin on syyllistynyt vähintään yhtä pahaan toimintaan. Ja vaarallisia vikoja on heillä ollut varmasti enemmän.






    Väittäähän voi vaikka mitä, esim. että kuu on juustoa. Tekniikassa ja tieteessä väite vain pitää todistaa - joko vääräksi tai oikeaksi.



    Toisillakin valmistajilla on/on ollut ongelmia, totta. Muistan esim. Audilla olleen joskus kauan sitten (prekambrikaudella, Audi 5000?)USA:ssa ongelmia automaattivaihteistonsa kanssa: siellä jotkut ryntäyttivät Audinsa autotallin takaseinän läpi. Audi väitti ensin kuskien käyttävän väärin vaihteita (mikä piti paikkansa), nöyrtyi sitten lisäämään lukitussalvan vaihdekeppiin. (Putput, toisit lisäarvoa kommenteillesi, jos etsisit jostain muualtakin kuin päästäsi perusteita mielipiteillesi).



    No, Tokiosta kuului taas kummia. Giganttinen Toyota laastaroi autojensa turvajärjestelmiä. Uusiin autoihin yhtiö ilmoittaa asentavansa moottorinsammutusjärjestelmän. Kun kaasu- ja jarrupoljinta polkaistaan samanaikaisesti, moottori kuolee.



    Samalla kerrottii yhtiön tutkivan Corollan ohjaustehostimien ongelmia. Mitä helkuttia, onko sellaisiakin ilmennyt? Oliko Toyotan laatu myytti, joka kantoi katsastuksen yli mutta sitten satunnaisesti saattoi pettää ja aiheuttaa onnettomuuden?



    Urban Cruiserin kolme tähteä Euro NCAP -kolaritestissä sitten narautti: Toyotakin yrittää kaikkien muiden autonvalmistajien tapaan säästää siinä mikä ei erotu potentiaalisen ostajan silmiin.



    Toyotan kaasupoljinten takertumisen epäillään aiheuttaneen yli 30 liikenneKUOLEMAA USAssa. Ongelmista seuraavat ryhmäkanteet (Amerikan tyyliin) voivat aiheuttaa Toyotalle useiden miljardien dollarien vahingonkorvausvaatimukset.



    Toyota on minusta tehtaillut tylsiä mutta luotettavia autoja. Jos luotettavuus otetaan pois niin mitä jää jäljelle? Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda kumarteli anteeksipyytävästi Tokion lehdistötilaisuudessa ja vakuutteli, ettei yhtiö ole pyrkinyt salailemaan ongelmia. Salailu olisikin jo rikos.



      
  • Iku-Turso:

    Putput:
    Vaikka on tietenkin huono juttu jos Toyota on ollut toimimatta pitkään ja jos on ollut tietoinen ongelman vakavuudesta, niin väitän että Saksalaisista merkeista suurin osa ainakin on syyllistynyt vähintään yhtä pahaan toimintaan. Ja vaarallisia vikoja on heillä ollut varmasti enemmän.



    Väittäähän voi vaikka mitä, esim. että kuu on juustoa. Tekniikassa ja tieteessä väite vain pitää todistaa - joko vääräksi tai oikeaksi.

    Toisillakin valmistajilla on/on ollut ongelmia, totta. Muistan esim. Audilla olleen joskus kauan sitten (prekambrikaudella, Audi 5000?)USA:ssa ongelmia automaattivaihteistonsa kanssa: siellä jotkut ryntäyttivät Audinsa autotallin takaseinän läpi. Audi väitti ensin kuskien käyttävän väärin vaihteita (mikä piti paikkansa), nöyrtyi sitten lisäämään lukitussalvan vaihdekeppiin. (Putput, toisit lisäarvoa kommenteillesi, jos etsisit jostain muualtakin kuin päästäsi perusteita mielipiteillesi).

    No, Tokiosta kuului taas kummia. Giganttinen Toyota laastaroi autojensa turvajärjestelmiä. Uusiin autoihin yhtiö ilmoittaa asentavansa moottorinsammutusjärjestelmän. Kun kaasu- ja jarrupoljinta polkaistaan samanaikaisesti, moottori kuolee.

    Samalla kerrottii yhtiön tutkivan Corollan ohjaustehostimien ongelmia. Mitä helkuttia, onko sellaisiakin ilmennyt? Oliko Toyotan laatu myytti, joka kantoi katsastuksen yli mutta sitten satunnaisesti saattoi pettää ja aiheuttaa onnettomuuden?

    Urban Cruiserin kolme tähteä Euro NCAP -kolaritestissä sitten narautti: Toyotakin yrittää kaikkien muiden autonvalmistajien tapaan säästää siinä mikä ei erotu potentiaalisen ostajan silmiin.

    Toyotan kaasupoljinten takertumisen epäillään aiheuttaneen yli 30 liikenneKUOLEMAA USAssa. Ongelmista seuraavat ryhmäkanteet (Amerikan tyyliin) voivat aiheuttaa Toyotalle useiden miljardien dollarien vahingonkorvausvaatimukset.

    Toyota on minusta tehtaillut tylsiä mutta luotettavia autoja. Jos luotettavuus otetaan pois niin mitä jää jäljelle? Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda kumarteli anteeksipyytävästi Tokion lehdistötilaisuudessa ja vakuutteli, ettei yhtiö ole pyrkinyt salailemaan ongelmia. Salailu olisikin jo rikos.




    Olikos Iku-Tursolta unohtunut muutamat saksalaisten (ja muiden merkkien) kampanjat viime vuosiltaKIN?

    Täälläkin on linkkejä ko. listauksiin.

    Lisäksi minkään muun valmistajan mokiin ei ole jostain kumman syystä koskaan pureuduttu moisella tarmolla. Oliskos konkurssikypsien autonvalmistajien ahdingolla jotain tekemistä tämän kanssa? Mene ja tiedä, tiedän vain että esimerkiksi ko. kaasupoljinvika ei koske omaa Japanissa valmistettua Toyotaa, kun siinä on nääs paikallisen ja laadukkaan alihankkijan toimittama osa, ei jenkkikakkaa :lol:



      
  • Ongelmia on muillakin, tämän kuun alussa Honda kutsui (maailmanlaajuisesti) 646000 autoa korjattavaksi. Ikkunan sähkökytkinvika saattaa sytyttää auton tuleen (just playing Jazz).



    Vähän aiemmin (täällä TM-marttakerhossa) takaisinkutsukampanjoita pidettiin hyvänä asiana kunhan sen teki Toyota, muilla merkeillä se taas markkeerasi surkeaa laatua.



      
  • Onhan se ihan selvä, että erilaiset tavoitteet johtavat erilaisiin tuloksiin. Tavoitteita on tässä kaksi:



    1) olla maailman laadukkain



    vai



    2) olla maailman suurin



    Osittain noita voi yhdistellä, mutta ristiriidattomia ne eivät ole. 90-luvun lopulta lähtien pyrkimys on ollut tavoitteessa 2, ja se alkaa nyt näkyä. Joissain jenkkilehdissä (ei autoalan lehti&#228:wink: on haastateltu Toyolla asiantuntijatehtävissä toimineita henkilöitä, he ovat kertoneet tuotantolukujen ajaneen Toyotan perusfilosofian edelle jo vuosia sitten. Tulokset alkavat näkyä.

      
  • Luin, että VW Touaregissa on 27 kertaaa enemmän vikoja kuin Honda Insightissa.



    Laitetaaan nyt vielä koko luotettavuustilasto näytille.



    http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2009/10/620000533/1





    :smile:

      
  • Derrick:

    Luin, että VW Touaregissa on 27 kertaaa enemmän vikoja kuin Honda Insightissa.

    Laitetaaan nyt vielä koko luotettavuustilasto näytille.

    http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2009/10/620000533/1


    :smile:




    Ja silti. Kumman ottaisit, jos saisit valita?



      
  • Volkkarin tietysti, pitäisin sitä 2 vuotta.



    _____________________________________________





    When it comes to predicted reliability -- coming after years of gab from Detroit about how its cars don't break down anymore -- six American brands rank dead last in Consumer Reports' latest predictions on automotive reliability being released right now. At the other extreme, the best brand is Toyota's Scion.



    The worst is Chrysler and its least-reliable model is the Town & Country minivan, pictured above. A third of Chrysler, Jeep or Dodge models are considered much worse than average including the new Dodge Journey crossover. Only one Chrysler product is recommended by the magazine, the Dodge Ram 1500 pickup in the four-wheel-drive version. Last year, none got the nod.



    And the best: The top seven are all Japanese, led by Toyota's Scion, with the eighth a South Korean, Hyundai. Toyota and Honda dominate the reliability charts. Three of the top five models are made by Toyota, including the Lexus ES, Toyota Venza, and Toyota Yaris hatchback. Number one is the Honda Insight, pictured above right. In the press release, Consumer Reports touts the reliability of Fords, saying it is the only Detroit maker with "world-class reliability," yet the top ranking Ford brand is Mercury at 10th, followed by Ford at 16th and Lincoln at 20th. The report lauds the Ford Flex crossover, but rips on all-wheel-drive Lincoln clones of Ford cars, the MKS, MKX and MKZ. "They are now consistently making cars with world-class reliability," said Rik Paul, automotive editor of the magazine. The Ford Fusion and Mercury Milan, both built on the same platform, beat out the Honda Accord and Toyota Camry in reliability for the second year in a row.



    There are vast differences between models. A new Honda Insight is 27 times less likely to have a problem than the biggest dog in the pack, the Volkswagen Touareg, Consumer Reports says.



    Here's the brand ranking, best to worst:



    1. Scion



    2. Honda



    3. Toyota



    4.
    Infiniti



    5. Acura



    6. Mitsubishi



    7. Lexus



    8. Hyundai



    9. Porsche



    10. Mercury



    11. Saab



    12.Subaru



    13. Suzuki



    14. Kia



    15. Mazda



    16. Ford



    17. Nissan



    18. Volvo



    19. Buick



    20. Lincoln



    21. Volkswagen



    22. Pontiac



    23. Mercedes-Benz



    24. Audi



    25. Chevrolet



    26. BMW




    27. Mini



    28. GMC



    29. Saturn



    30. Jeep



    31. Dodge



    32. Cadillac



    33. Chrysler





    Näin se menee, valitettavasti. Mutta mallithan oli eri kuin Euroopassa.



    :smile:

      
  • Pauli Petteri:

    Derrick:
    Luin, että VW Touaregissa on 27 kertaaa enemmän vikoja kuin Honda Insightissa.

    Laitetaaan nyt vielä koko luotettavuustilasto näytille.

    http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2009/10/620000533/1


    :smile:


    Ja silti. Kumman ottaisit, jos saisit valita?


    ottaisin myös volkkarin ja myisin heti kun mahdollista. :lol:



      
  • Derrick:

    Luin, että VW Touaregissa on 27 kertaaa enemmän vikoja kuin Honda Insightissa.

    Laitetaaan nyt vielä koko luotettavuustilasto näytille.

    http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2009/10/620000533/1




    Nopeastihan ne Insightin viat ovat selvinneet, eihän autoa ole edes vielä kauan myyty :wave:



    Linkkisi faktat perustuvat "Vikaennusteeseen" - mitähän tuokin mahtaa oikein olla...



      
  • En usko, että laatu on Toyotalla mihinkään kadonnut. Kilpailijat vaan ovat saaneet etumatkaa kiinni. Tämän hetkiset lööpit jenkkilässä on lähinnä oman autoteollisuuden pönkittämistä ja Toyotan epäonnistumisella mässäilyä. Samaa ne saksalaisten väitteet.

    Erikoisinta oli sen jenkkiläisen poliitikon kehotuksen jättää Toyotalla ajamatta. Aivan sama kuin saksalainen poliitikko sanoisi, että älkää missään nimessä käyttäkö Nokian valmistamaa matkapuhelinta, sillä sen akku voi räjähtää.



    Näistä kohuista huolimatta Toyota on pärjännyt katsastustilastoissa ja laatumittauksissa erinomaisesti myös vuonna 2009 - niin meillä (merkkien merkki 2.sija ja a-katsastuksen tilastoissa kärkipääss&#228:wink: , Ruotsissa, Saksassa (laadukkain merkki Autobildin mukaan) kuin Yhdysvalloissakin.



    Itselläni on nyt toinen perättäinen Toyota ja näin vähillä ongelmilla tai häiriöillä en ole aiempien automerkkieni kanssa selvinnyt.



    Jatkossa Toyota varmasti kiinnittää parempaa huomiota alihankkijoihin. Jenkkiläisten ja saksalaisten tekemät himmelit pois, niin ei tarvitse takaisin kutsua.



    p.s. Prius on nyt sitten myös yksi parhaista talviautoista Suomessa ja taksitolpalta voi käydä vahvistamassa auton vähävikaisuudenkin.

      
  • Niinpä.. en tiedä kuinka paljon vaikuttaa se että toyota malleja ei enää valmisteta japanissa.. Silti vaikkakin toyota on reagoinut (hyvä niin) huomattuun riskitekijään, toyota malleja sijoittuu katsastustilastoissa kiitettävästi kärkisijoille.. Eli ei se laatu niin heikkoa ole.



    En halua provosoida mitenkään mutta on aika jännä miten toyotan takaisin kutsu korjaukseen herättää niin paljon huomiota mutta muiden merkkien kutsut "unohdetaan" helpommin? Esim. Helsinginsanomissa 13.2.2010 julkaistu juttu autojen takaisin kutsuista kertoo esim. saksalaispremiumien suhtautumisesta asiaan;



    "Esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW ovat ilmoittaneet Trafille vain muutaman autoyksilön takaisinkutsut, vaikka viralliselta saksalaiselta KBA:n (Kraftfahrt-Bundesamt) listalta löytyy isoja kampanjoita"



    Esim. Bmw:lla on ollut jo aiemminkin kutsuja mutta kuka niistä haloota nostaa?

    http://www.taloussanomat.fi/kulutustavarat/2008/08/14/bmw-vetaa-autoja-myynnista/200821047/12



    Alla olevasta Aken tilastosta näkee että takaisinkutsut eivät ole kovin harvinaisia ja yhden automerkin mollaaminen ehkä kertoo jostain muusta tarkoituksesta..

    http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0

      
  • Jan79:

    Niinpä.. en tiedä kuinka paljon vaikuttaa se että toyota malleja ei enää valmisteta japanissa.. Silti vaikkakin toyota on reagoinut (hyvä niin) huomattuun riskitekijään, toyota malleja sijoittuu katsastustilastoissa kiitettävästi kärkisijoille.. Eli ei se laatu niin heikkoa ole.

    En halua provosoida mitenkään mutta on aika jännä miten toyotan takaisin kutsu korjaukseen herättää niin paljon huomiota mutta muiden merkkien kutsut "unohdetaan" helpommin? Esim. Helsinginsanomissa 13.2.2010 julkaistu juttu autojen takaisin kutsuista kertoo esim. saksalaispremiumien suhtautumisesta asiaan;






    Eiköhän ole niin, että nämä halvemmilla merkeillä ajavat ovat pitäneet kovaa meteliä ns.kalliimpien vioista. Ainakin näillä palstoilla kiivaasti haettu vikatilastoja lähinnä parista sakumerkistä. Mistäköhän johtunee, että nämä kalliimmilla ajavat eivät juurikaan arvostele näitä peruskinnereitä. Luultavasti mielenkiinto ei riitä vai mitä.

      
  • Katsastushylyt.



    Paljon mainostetussa Bemarin viitossarjassa 14,02 prosenttia katsastushylkyjä.



    Toyotat ei kyllä pahemmin perää pidä.





    http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2009.pdf

      
  • Derrick:

    Katsastushylyt.

    Paljon mainostetussa Bemarin viitossarjassa 14,02 prosenttia katsastushylkyjä.

    Toyotat ei kyllä pahemmin perää pidä.





    Kannattaa vähän tarkastella tuota taulukon kilometrilukemaa. Keskimääräiset kilometrit esim. sadannen sijan paikkeilta löytyvillä VW:n Transporterilla 204 tkm(!) ja M-B:n E-sarjalla 158tkm. 5-sarjalaisellakin keskimäärin 85 tkm, mikä tarkoittanee että joukossa on aika paljon ajettuja yksilöitä.



    Avensiksella on suunnilleen sama vikaprosentti kuin Passatilla, mutta kilometrejä on Passateilla ajettu keskimäärin 20 tkm enemmän. Pitäisin tuolla perusteella Passattia jopa laadukkaampana kuin Avensista.



    Kärjestä ei löydy keskimääräistä enemmän ajettuja autoja, lukuunottamatta parinkymmenen paikkeilla olevia LandCruiseria ja Pathfinderia, joiden luulisikin olevan vahvoja käyttötarkoitus huomioon ottaen.







      
  • AkiK:

    Avensiksella on suunnilleen sama vikaprosentti kuin Passatilla, mutta kilometrejä on Passateilla ajettu keskimäärin 20 tkm enemmän. Pitäisin tuolla perusteella Passattia jopa laadukkaampana kuin Avensista.




    Onko 4,21 ja 4,83 suunnilleen sama? Missä noita VW-laseja oikein myydään, joiden avulla saadaan tilastotkin näyttämään sellaisilta, kuin itse haluaisi?

      
  • A Tapio:

    Tämän hetkiset lööpit jenkkilässä on lähinnä oman autoteollisuuden pönkittämistä ja Toyotan epäonnistumisella mässäilyä. Samaa ne saksalaisten väitteet.
    Erikoisinta oli sen jenkkiläisen poliitikon kehotuksen jättää Toyotalla ajamatta.




    Kannattaa jättää lööpit sikseen ja katsoa tosiasioita. Vikaa on löytynyt, tietoa on pimitetty ja oikeusjuttuja seuraa. Juttu on todellinen, pörssiarvo on romahtanut 21 mrd dollaria. Ei varmaan naurata Tokiossa, ennenaikaan olisi jo tehty harakirejä.



    Muissakin autoissa on vikoja, mutta se ei oikeastaan tämän tapauksen kannalta ole kovin olennaista.



    Tähän asti Toyota on saanut nauttia lähes kokonaan positiivisesta julkisuudesta, varsinkin USA:ssa osittain ansiottakin Priuksen takia (muu mallisto siellä ei todellakaan ole ollut mitään eko-ihmeit&#228:wink:. Nyt tulee sitten kääntöpuoli esiin.



      
  • Jan79:

    Niinpä.. en tiedä kuinka paljon vaikuttaa se että toyota malleja ei enää valmisteta japanissa.




    No jos auto tehdään eri valmistajan osista kuin mitä Japanissa käytetään niin voisin kuvitella sen jollakin tavalla vaikuttavan myöskin laatuun. Jos saisit valita, kuka sinulle pakkaa laskuvarjon niin valitsisitko 1) japanilaisen 2) turkkilaisen 3) etelä-afrikkalaisen pakkaaman laskuvarjon?



      
  • AkiK:

    Derrick:
    Katsastushylyt.

    Paljon mainostetussa Bemarin viitossarjassa 14,02 prosenttia katsastushylkyjä.

    Toyotat ei kyllä pahemmin perää pidä.




    Kannattaa vähän tarkastella tuota taulukon kilometrilukemaa. Keskimääräiset kilometrit esim. sadannen sijan paikkeilta löytyvillä VW:n Transporterilla 204 tkm(!) ja M-B:n E-sarjalla 158tkm. 5-sarjalaisellakin keskimäärin 85 tkm, mikä tarkoittanee että joukossa on aika paljon ajettuja yksilöitä.

    Avensiksella on suunnilleen sama vikaprosentti kuin Passatilla, mutta kilometrejä on Passateilla ajettu keskimäärin 20 tkm enemmän. Pitäisin tuolla perusteella Passattia jopa laadukkaampana kuin Avensista.

    Kärjestä ei löydy keskimääräistä enemmän ajettuja autoja, lukuunottamatta parinkymmenen paikkeilla olevia LandCruiseria ja Pathfinderia, joiden luulisikin olevan vahvoja käyttötarkoitus huomioon ottaen.






    Hmm .. bemarissa näyttäisi olevan hylkyperusteena pakokaasupäästöt, no eipä tuo kovin pahalta vialta kuulosta toisaalta.

      
  • 11-vuotiaissa laatuerot alkaa näkyä kunnolla, ja pitäisin kyllä Toyotaa ja vaikkapa VW:tä ihan eri planeetalla olevina. Camryä hylätään 6,60 ja Passatia 37,64 prossaa, kai siinä jotain on. Toki Passatti ei ole ainoa paljon hylätty.





    TOYOTA

    CAMRY

    6,60%

    214

    2

    TOYOTA

    STARLET

    8,13%

    134

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    3

    TOYOTA

    COROLLA

    9,60%

    164

    pakokaasupäästöt

    iskunvaimennus

    käyttöjarru

    4

    TOYOTA

    AVENSIS

    10,38%

    215

    käyttöjarru

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    5

    TOYOTA

    CARINA

    12,42%

    229

    käyttöjarru

    6

    SUBARU

    FORESTER

    12,77%

    197

    7

    MITSUBISHI

    LANCER

    13,17%

    164

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    8

    SUZUKI

    BALENO

    15,18%

    167

    käyttöjarru

    etuakselisto

    9

    HONDA

    CIVIC

    15,88%

    170

    käyttöjarru

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    10

    MITSUBISHI

    PAJERO

    16,20%

    281

    käyttöjarru

    iskunvaimennus

    11

    NISSAN

    ALMERA

    17,32%

    175

    käyttöjarru

    alusta

    etuakselisto

    12

    SAAB

    9-5

    17,43%

    216

    taka-akselisto

    seisontajarru

    käyttöjarru

    13

    SAAB

    9-3

    17,77%

    189

    seisontajarru

    käyttöjarru

    etuakselisto

    14

    MAZDA

    323

    17,77%

    165

    käyttöjarru

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    15

    SUZUKI

    SWIFT

    18,30%

    47

    käyttöjarru

    alusta

    pakokaasupäästöt

    16

    LADA

    SAMARA

    19,09%

    51

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    17

    MITSUBISHI

    CARISMA

    19,24%

    188

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    käyttöjarru

    18

    VOLKSWAGEN

    POLO

    21,00%

    156

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    19

    MAZDA

    323F

    21,05%

    160

    etuakselisto

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    20

    VOLVO

    S40

    21,07%

    196

    käyttöjarru

    etuakselisto

    seisontajarru

    21

    NISSAN

    MICRA

    21,19%

    130

    käyttöjarru

    seisontajarru

    alusta

    22

    OPEL

    CORSA

    21,39%

    145

    pakokaasupäästöt

    jousitus

    seisontajarru

    23

    MAZDA

    626

    21,56%

    199

    etuakselisto

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    24

    HONDA

    CR-V

    22,48%

    201

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    jousitus

    25

    CHRYSLER

    NEON

    23,71%

    155

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    iskunvaimennus

    26

    FORD

    FIESTA

    24,67%

    51

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    seisontajarru

    27

    PEUGEOT

    106

    25,11%

    144

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    28

    OPEL

    ASTRA

    25,30%

    190

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    käyttöjarru

    29

    MERCEDES-BENZ

    C

    25,48%

    230

    käyttöjarru

    etuakselisto

    ohjauslaitteet

    30

    FORD

    FOCUS

    25,51%

    171

    seisontajarru

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    31

    MITSUBISHI

    GALANT

    25,55%

    210

    etuakselisto

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    32

    SEAT

    IBIZA

    25,58%

    148

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    seisontajarru

    33

    SKODA

    OCTAVIA

    25,67%

    236

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    etuakselisto

    34

    PEUGEOT

    306

    26,05%

    188

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    seisontajarru

    35

    NISSAN

    PRIMERA

    26,39%

    199

    etuakselisto

    käyttöjarru

    seisontajarru

    36

    FORD

    GALAXY

    26,47%

    223

    seisontajarru

    37

    CITROEN

    XANTIA

    26,58%

    219

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    38

    CITROEN

    BERLINGO

    26,98%

    211

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    39

    VOLVO

    S80

    27,21%

    202

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    ohjauslaitteet

    40

    SKODA

    FELICIA

    27,37%

    164

    käyttöjarru

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    41

    AUDI

    A3

    27,64%

    178

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    etuakselisto

    42

    HONDA

    ACCORD

    27,81%

    207

    seisontajarru

    käyttöjarru

    43

    BMW

    3-sarja

    27,84%

    196

    käyttöjarru

    etuakselisto

    seisontajarru

    44

    SEAT

    CORDOBA

    28,16%

    171

    käyttöjarru

    etuakselisto

    seisontajarru

    45

    BMW

    5-sarja

    28,18%

    224

    seisontajarru

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    46

    CITROEN

    SAXO

    28,72%

    129

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    47

    VOLVO

    V40

    28,90%

    219

    käyttöjarru

    etuakselisto

    seisontajarru

    48

    VOLKSWAGEN

    GOLF

    29,78%

    185

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    49

    FIAT

    BRAVO

    30,37%

    148

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    50

    RENAULT

    MEGANE

    30,49%

    189

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    alusta

    51

    FIAT

    BRAVA

    30,60%

    157

    käyttöjarru

    etuakselisto

    iskunvaimennus

    52

    CHRYSLER

    VOYAGER

    31,12%

    223

    seisontajarru

    ohjauslaitteet

    käyttöjarru

    53

    FORD

    KA

    31,15%

    51

    käyttöjarru

    seisontajarru

    pakokaasupäästöt

    54

    RENAULT

    TWINGO

    31,47%

    122

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    55

    VOLKSWAGEN

    BORA

    31,54%

    213

    käyttöjarru

    etuakselisto

    seisontajarru

    56

    OPEL

    VECTRA

    32,27%

    214

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    taka-akselisto

    57

    CHRYSLER

    GRAND VOYAGER

    32,76%

    227

    seisontajarru

    ohjauslaitteet

    käyttöjarru

    58

    RENAULT

    CLIO

    33,56%

    136

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    jousitus

    59

    NISSAN

    MAXIMA

    34,62%

    210

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    etuakselisto

    60

    FORD

    ESCORT

    34,75%

    51

    alusta

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    61

    OPEL

    OMEGA

    34,77%

    235

    ohjauslaitteet

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    62

    CITROEN

    XSARA

    34,90%

    197

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    ohjauslaitteet

    63

    AUDI

    A6

    35,10%

    242

    etuakselisto

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    64

    MERCEDES-BENZ

    E

    35,22%

    332

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    etuakselisto

    65

    VOLVO

    S70

    35,35%

    239

    ohjauslaitteet

    käyttöjarru

    etuakselisto

    66

    FIAT

    PUNTO

    35,86%

    128

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    seisontajarru

    67

    FORD

    PUMA

    36,43%

    50

    seisontajarru

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    68

    PEUGEOT

    206

    36,61%

    146

    käyttöjarru

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    69

    PEUGEOT

    406

    36,65%

    199

    käyttöjarru

    taka-akselisto

    jousitus

    70

    VOLKSWAGEN

    PASSAT

    37,64%

    253

    etuakselisto

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    71

    SEAT

    TOLEDO

    37,98%

    268

    käyttöjarru

    alusta

    ohjauslaitteet

    72

    AUDI

    A4

    38,54%

    216

    etuakselisto

    käyttöjarru

    ohjauslaitteet

    73

    VOLVO

    V70

    38,94%

    269

    käyttöjarru

    etuakselisto

    seisontajarru

    74

    PEUGEOT

    PARTNER

    39,50%

    203

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    75

    FORD

    MONDEO

    40,89%

    214

    etuakselisto

    käyttöjarru

    pakokaasupäästöt

    76

    RENAULT

    LAGUNA

    40,99%

    219

    käyttöjarru

    etuakselisto

    jousitus

    77

    RENAULT

    KANGOO

    41,70%

    181

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    seisontajarru

    78

    CHEVROLET

    TRANS SPORT

    42,07%

    220

    alusta

    pakokaasupäästöt

    käyttöjarru

    79

    ALFA ROMEO

    156

    42,15%

    182

    pakokaasupäästöt

    etuakselisto

    käyttöjarru

    80

    FIAT

    MAREA

    47,20%

    184

    käyttöjarru

    etuakselisto

    pakokaasupäästöt

    81

    VOLKSWAGEN

    TRANSPORTER

    50,76%

    401

    käyttöjarru

    etuakselisto

    ohjauslaitteet

    * Huomioitu vain ne viat, joita on ollut vähintään kymmenessä ko. mallisessa autossa

    Taulukossa on näkyvillä kunkin automallin keskimääräinen mittarilukema katsastushetkellä

      





  • Hmm .. bemarissa näyttäisi olevan hylkyperusteena pakokaasupäästöt, no eipä tuo kovin pahalta vialta kuulosta toisaalta.



    No ei. Pari litraa masinolia tankkiin niin eiköhän tuo mene leimasta läpi.



      
  • ddr5:

    Hmm .. bemarissa näyttäisi olevan hylkyperusteena pakokaasupäästöt, no eipä tuo kovin pahalta vialta kuulosta toisaalta.

    No ei. Pari litraa masinolia tankkiin niin eiköhän tuo mene leimasta läpi.




    Miten nykyautot muuten suhtautuvat masinoleihin ym.?



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit