Uusi Focus Rs

294 kommenttia
1457910
  • Putput:


    Minä ainakin mielummin ajaisin tilavalla, käytännöllisellä CSL:llä joka on nautittava ajaa myös hitailla nopeuksilla ja käyttökustannukset eivät vie vararikkoon. Audilla saa sillä omalla tavallaan.
    Ei ole CSL kompromissiton kuin korkeintaan penkkien säätöjen suhteen. Kompromissiton se kyllä todella on siinä




    herää kysymys jos tuo m3 csl oli niin hyvä arkikäyttöön miksi valmistus määrä jäi alhaiseksi ja miksei ole tullut uutta versiota vielä????

      
  • Mitsun nelivedosta vielä:



    Vaikka se on hyvin kehittynyt, on mielenkiintoinen juttu, että evo 6

    ( ainakin, en tiedä vielä vanhemmista ) taitaa olla yhtä nopea ellei nopeampikin kuin esim. 9.



    Johtunee lisääntyneestä painosta, ja suht ennallaan pysyneistä tehoista.



    Samaten nykyinen Wrx Sti voisi olla paljon nopeampi, jos kaikki munat pantaisi vanhaan tapaan samaan koriin nopeuden hyväksi. Subaru varsinkin on mielestäni uhrannut tuota nopeutta kaiken sivistyksen ja mukavuuden takia, josta en välttämättä tykkää.



    No, on se onneksi tästä huolimatta vielä hyvin nopea rata-ajokki.

      
  • Joo kyllä evo6 ja 6,5 olivat jo tosi nopeita laitteita ja juuri keveys oli niiden valttikortti uudempia evoja vastaan. Mutta totuuden nimissä esim. evo9 on ajettavuudeltaan ihan toista maata verrattuna kutoseen. kuten tuolla edellä olleessa youtube videostakin voi päätellä ysin voi heittää kuivalla asvaltillakin sellaiseen luistokulmaan että heikompaa hirvittää ja silti auto pysyy hallinnassa, tuollaista ajonautintoa ei mikään etuvetorimpula voi missään, eikä koskaan tarjota missään olosuhteissa. Onneks ei japsit ole sortunu voortin kaltaiseen nuukailuun niin tärkeässä asiassa, kun ajamisen nautinto.

    juttelin tässä taannoin erään suomessa hyvin menestyneen rallikuljettajan kanssa, juurikin tästä meneillään olevasta keskustelusta ja hän totesi et etuvedolla ei oo mitään mahdollisuuksia nelivetoa vastaan, ei asvaltilla, ei soralla, eikä lumella tai jäällä. Varsinkin juuri evon nelivetoa hän piti erityisen hyvänä, vaikkei itse Mitsulla rallia aja. Super 2000 etuveto ralliautoila päästiin kuulemma parhaimmillaan viiden joukkoon asvaltilla nelivetoisia n-ryhmän tuotantoautoja vastaan, vaikka niissä supereissa oli paljon kehittynemmän vaihteistot ja jarrut ja ne oli huomattavasti n-ryhmäläisiä kevyempiä, tehoja on molemmissa suunnilleen saman verran, mut turboissa tietenkin laajempi käyttöalue.

      
  • Empä viitsi rueta riitelemään tästä asiasta, mutta kokonaisuudesta tulee pari asiaa mieleen:



    1. Audin RS4:n huippuvääntö on tosiaan korkealla. Ei vain tullut mieleen katsoa vääntökäyrää, kuinka paljon vääntöä Audi tarjoaa samoilla kierroksilla kuin Mitsu? Tuo Audin moottori on minusta mestariteos ja jos Mitsuun saisi tuollaisen koneen, ennestään jo aivan mahtava auto muuttuisi joksikin käsittämättömän hienoksi. Tuo RS4 on kyllä Audiksi todella pätevä kuljettajan auto. Audi on joutunut tekemään töitä todella paljon, että rakenteen tuomat ongelmat ovat saatu minimoitua. Se ei silti tarkoita, ettei ongelmia olisi edelleen jonkin verran jäljellä.



    2. Simppa sanoi, että etuvetoinen ei ole sen hitaampi kuin takavetoinenkaan kuivaa ja tasaista asvalttia liukkaammalla. Se ei pidä paikkaansa urheiluautoissa, kysyppäs vaikka joltain rallikuskilta, kumpi on nopeampi samanlaisessa autossa kuivalla asvaltilla, märällä asvaltilla ja soralla. Etuveto saattaa olla yhtä nopea lumella ja jäällä. Esim Toni Gardemaister voisi halutessaan valottaa asiaa hieman lisää.



    3. Minusta tuo Focus on hintaansa nähden äärimmäisen hieno auto. Siitä kuitenkin puuttuu tuollaiselle autolle se kaikkein tärkein, eli hauska vetoratkaisu. Vaikka siitä sanotaan, että se vetelee yllättävän vähän, tuokin on liikaa tuollaiseen autoon. Itse ostaisin paljon mieluummin esim 135i coupen, tuo on sentään voittanut testeissä ihan oikeitakin urheiluautoja, esim Porsche Caymanin. Jos tuo on liian kallis ratkaisu, ostaisin mieluummin Focus ST:n ja vuokraisin yli jääneillä rahoilla silloin tällöin oikean takavetoisen urheiluauton tai nelivetoisen ralliauton tai sellaisen siiviliversion (imppu tai evo). Focus RS on hyvä ratkaisu teinille, joka laskee vain hv/euro ja bonuksena tulee kaiken maailman lintulaudat. Se täytyy kyllä myöntää, että tuo on varmasti yksi parhaita etuvetoisia autoja ajaa.

      
  • Tuo etuvetoisuus on tosiaan mielipide. Jos joku ei etuvetoisuuden takia siitä tykkää, ymmärrän sen hyvin. Itselläni ei ole noita vetotaparajoitteita. Tuosta Focuksesta ovat kuitenkin varsin arvostetut testaajat pitäneet ja kehuneet sen ajettavuutta mainioksi. Mm. Jason Plato totesi Fifth Gearin testissä, että Focuksella on "one major advantage. The way it drives". Ja tuolla viitattiin japsikaksikkoon. Autocarin Steve Sutcliffe on hänkin varsin arvostettu alallaan.



    Euro/hv laskeva saa Caliber SRT:ssä selvästi enemmän paukkuja rahoilleen. Itse en kyllä noita koeajajia teineiksi leimaisi, vaikka he Focuksesta pitivätkin. En kyllä itse tuonnäköistä autoa ostaisi. Koskee sekä japsikaksikkoa että Focusta.



    135i on sekin niin tuhottoman ruma, ettei tulisi kyseseen. Ihme coupe-sedan-sekasikiö.

      
  • individual:


    2. Simppa sanoi, että etuvetoinen ei ole sen hitaampi kuin takavetoinenkaan kuivaa ja tasaista asvalttia liukkaammalla. Se ei pidä paikkaansa urheiluautoissa, kysyppäs vaikka joltain rallikuskilta, kumpi on nopeampi samanlaisessa autossa kuivalla asvaltilla, märällä asvaltilla ja soralla. Etuveto saattaa olla yhtä nopea lumella ja jäällä. Esim Toni Gardemaister voisi halutessaan valottaa asiaa hieman lisää.




    Kysyin tuota asiaa RR-teamin kuskilta joka oli ajattamassa porukkaa edustustapahtumassa Suurajojen yhteydessä viime vuonna. Eli kysymys oli niin että jos muuten samallaiset autot paitsi toinen etu- ja toinen takaveto, niin kumpi olisi nopeampi? Vastaus suoraa ilman miettimistä: "Etuveto". Enpä ruvennut kinastelemaan asiantuntian kanssa asiasta :weary:

      
  • Epäilemättä tämä uusi Focus RS voitaisi heittää tuonne rallin MM sarjaan keräämään pokaalit, nyt kun on menty jo yksiselitteisesti ja ''asiantuntijoiden mukaan'' viheltäen ohi japanin rallitykeistä.



    :innocent:

      
  • individual:



    Empä viitsi rueta riitelemään tästä asiasta, mutta kokonaisuudesta tulee pari asiaa mieleen:




    Ei riidellä tarvitse, keskustelua asiallisella linjalla. :xmas:



    1. Audin RS4:n huippuvääntö on tosiaan korkealla. Ei vain tullut mieleen katsoa vääntökäyrää, kuinka paljon vääntöä Audi tarjoaa samoilla kierroksilla kuin Mitsu? Tuo Audin moottori on minusta mestariteos ja jos Mitsuun saisi tuollaisen koneen, ennestään jo aivan mahtava auto muuttuisi joksikin käsittämättömän hienoksi. Tuo RS4 on kyllä Audiksi todella pätevä kuljettajan auto. Audi on joutunut tekemään töitä todella paljon, että rakenteen tuomat ongelmat ovat saatu minimoitua. Se ei silti tarkoita, ettei ongelmia olisi edelleen jonkin verran jäljellä.




    Miten niin ei tullut? Et tainnut itsekkään viitsiä vilkaista Evon käppyrää ja suhteuttaa sitä autojen painoeroon. Uuden Evon koneen vääntöaluetta on kehuttu erinomaisen laajaksi vakiona, eräs testaaja jopa sanoi ettei perstuntumalla miellä sitä turboahdetuksi, koska vääntöalueesta on saatu niin yhtenäinen, vakioahdin herää jo matalilla kierroksilla.



    Ja mikä muka estäisi Mitsua laittamasta noin isoa kattilaa Evoon, JOS se olisi parempi? Vaikkei tietenkään ole. Heillä on tuonkokoisia nopeampaan ajoon suunniteltuja koneita, myös vapareita. Se mikä estää on se, että noin iso mylly painaa todella paljon vrt. puolet pienempään ahdettuun, auto menisi täysin pilalle, samanlaiseksi kuin muut renkaankuluttajat, asfalttipuskijat jos siihen heitettäisiin reilusti kaksi kertaa isompi kone, ralliautoilun voisi siinä vaiheessa unohtaa. Ei ei ei, se olisi viimeinen niitti, ja Evo olisi pilattu täysin. Evon nopeuden yksi tärkein valtti vrt. näihin RS4:iin ja vastaaviin on ollut aina keveys ja insinöörit kyllä tiedostavat sen merkityksen. Evo on tehty ajettavaksi myös lumella, soralla ja muilla alustoilla, ja siellä keveys on etenkin plussaa kun halutaan mennä kovaa. Ei tule kesää kaksi kertaa painavammalla pannulla ja tästä tuleekin ero, nelivedon lisäksi, miksi nämä kevyemmät jättävät liukkaissa olosuhteissa, paperilla niin paljon tehokkaammatkin, helposti taakseen.



    Mutta eipä silti, RS4 on sille suunnitellussa ympäristössään loistava, kuten totesitkin.



    MM sarja on ihan roskaa nykypäivänä. :xmas:



      
  • simppa:

    Tuo etuvetoisuus on tosiaan mielipide. Jos joku ei etuvetoisuuden takia siitä tykkää, ymmärrän sen hyvin. Itselläni ei ole noita vetotaparajoitteita. Tuosta Focuksesta ovat kuitenkin varsin arvostetut testaajat pitäneet ja kehuneet sen ajettavuutta mainioksi. Mm. Jason Plato totesi Fifth Gearin testissä, että Focuksella on "one major advantage. The way it drives". Ja tuolla viitattiin japsikaksikkoon. Autocarin Steve Sutcliffe on hänkin varsin arvostettu alallaan.




    Onkohan asfaltillakaan japsikaksikkoa parempi, jos käsiteltävyys on vertailukriteeri(ei ratanopeus). Kuten Lauravee tuosta totesi, mm. Evon käsiteltävyydestä. :xmas: Arvostetuilla testaajilla tarkoitat ilmeisesti sinulle suotuisia testaajia.



    En epäile etteikö se mene hyvin, etuvetoiseksi.

      
  • Aika tyhmää teiltä aikamiehiltä alkaa vertailla perheautoja, urheiluautoja ja luxus coupeja keskenään tai toisiaan vastaan. Se nyt on naapurin mummollekin selvää, että R8 vie M6:sta ja nuo molemmat Focus RS:ää. Ja mummon asiantuntevuus jää autojen profiilin katselemiseen.



    Erittäin monelle Ford Focus parilitraisella turbodieselillä on urheilullinen, nirsommille käy ST ja tosimies suuntaa katseensa RS:ään. Joka oikeasti haluaa vauhdin hurmaa (ja omistaa tuntuvan summan rahaa) sijoittaa kaksipaikkaiseen urheiluautoon ja mieluiten ottaa vaimokkeenkin penkin pois.



    Kuinkahan moni teistäkään viettää muutamaa viikonloppua enempää radalla tai autobahneilla, joilla niistä extra sadoista hevosvoimista olisi oikeasti hyötyä? Tuskin kovin moni tiheään, suurin osa ei ikinä. Suomen maanteillä vauhdin huuman tuntemiseen riittää 1,6 kottero. Tai sitten voi ostaa prätkän.

      
  • Matti-:



    Onkohan asfaltillakaan japsikaksikkoa parempi, jos käsiteltävyys on vertailukriteeri(ei ratanopeus). Kuten Lauravee tuosta totesi, mm. Evon käsiteltävyydestä. :xmas: Arvostetuilla testaajilla tarkoitat ilmeisesti sinulle suotuisia testaajia.

    En epäile etteikö se mene hyvin, etuvetoiseksi.




    Jason Platolla on mm. BTCC-mestaruus ja viime kaudella hän oli kyseisessä sarjassa kolmas. Eli uskaltaisin väittää, että hän tietää jotakin ajamisesta ja ymmärtää autojen ajettavuuksien päälle. Kaveri on luonnollisesti ajellut myös Evolla ja STi:llä.



    Steve Sutcliffe taas on Autocarin vakiotestaaja urheiluautoille. Arvostettu kaveri hänkin. Eräällä keskustelufoorumilla oli keskustelu hyvistä testaajista. Sutcliffe ja Horst Von Saurma nousivat useimmin esiin myös Subaru-kuskien toimesta.



    Drivers Republicin testaajat ovat hekin varsin kokeneita jannuja ja arvostettuja alallaan.



    Voit toki kysyä jostain muualtakin, ei sinun minua tarvitse uskoa. Vaikka sieltä mitsufoorumilta jos ei muualta.

      
  • Tiensuu:


    Kuinkahan moni teistäkään viettää muutamaa viikonloppua enempää radalla tai autobahneilla, joilla niistä extra sadoista hevosvoimista olisi oikeasti hyötyä? Tuskin kovin moni tiheään, suurin osa ei ikinä. Suomen maanteillä vauhdin huuman tuntemiseen riittää 1,6 kottero. Tai sitten voi ostaa prätkän.




    Mopoa on kyllä ikävä.

      
  • Simppa,



    ei sinun tarvitse ainakaan minulle vakuutella noiden testaajien pätevyyttä.



    Mutta pitävätkö he sinun mielestäsi Focusta jotenkin etevimpänä ja haluttavimpana laitteena tästä joukosta???



    Miten sinä oikein luet ja tulkitset näitä lehtijuttuja?

      
  • Focuksen etevyys riippuu siitä, mitä haluaa. Jollekin ostajalle se voi olla reippaasti paras, toinen ei sitä väärän vetotavan vuoksi kelpuuta. Niissä parissa hassussa vertailutestissä RS on ainakin menestynyt hyvin. En siltikään ole sitä parhaaksi tituleerannut. Hintaa olen kyllä kommentoinut kohtuulliseksi mielestäni ihan aiheestakin.



    On muuten ne rallin MM-sarjan vehkeet todella kaukana tuotantoautosta. Niin oli myös Subarun osalta. Ralliin toki tarvitaan se neliveto, mutta silti, ei STi mikään oikea WRC-auto ole.



    Mitsussa ja RS4 Audissa on todella erilaiset koneet, v aikka FQ400-mallissa tehot olisivatkin samalla tasolla. Audi rupeaa vääntämään siitä mihin mitsun kierrokset loppuvat. Turha noista koneista on väitellä.

      
  • simppa:



    On muuten ne rallin MM-sarjan vehkeet todella kaukana tuotantoautosta. Niin oli myös Subarun osalta. Ralliin toki tarvitaan se neliveto, mutta silti, ei STi mikään oikea WRC-auto ole.


    -eikai kukaan ole sitä väittänytkään.

      
  • Lapsethan ei ole terveitä, jos ei ne leiki! Ilmeisesti aikuisellakin on noita elämää suurempia asioita!

      
  • Vaikka tämä on vähän tällaista kiihkoilua puolin ja toisin, tässä on ollut ihan hyviä mielipiteenvaihtoja, ja paljon asiaakin liittyen tekniikkaan, dynamiikkaan, moottoreihin, ja vaikka mihin.



    Näiden väliin-itkijöiden mielestä tuntuu olevan tervettä vain ajella kuin käsiraudoissa sillä diesel-farkku-kansansuosikilla, ja purra hammasta masentuneena siitä kun ei osaa nauttia asioista ja autoista, ja joutuu sitten illalla netissä surffatessa huomaamaan miten jotkut toiset osaavat.



    Enkä minä ymmärrä ketä tämä viestienvaihto häiritsee, eihän tähän tarvitse osallistua, tai reagoida, sitäpaitsi täällähän on niin kuollutta, että palstan voisi suunnilleen lopettaa..



    PS. Autot joista tässä ollaan keskusteltu, soveltuvat mielestäni rata-ajoon sangen hyvin ollakseen ihan katukäyttöön kaupasta ostettavia autoja, ja tulevat sitä näkemään hyvin todennäköisesti omistajiensa toimesta.

    Joten mitä tyhmää niistä rata yms- ominaisuuksista on tässä keskustella?

      
  • petos:

    Vaikka tämä on vähän tällaista kiihkoilua puolin ja toisin, tässä on ollut ihan hyviä mielipiteenvaihtoja, ja paljon asiaakin liittyen tekniikkaan, dynamiikkaan, moottoreihin, ja vaikka mihin.

    Näiden väliin-itkijöiden mielestä tuntuu olevan tervettä vain ajella kuin käsiraudoissa sillä diesel-farkku-kansansuosikilla, ja purra hammasta masentuneena siitä kun ei osaa nauttia asioista ja autoista, ja joutuu sitten illalla netissä surffatessa huomaamaan miten jotkut toiset osaavat.

    Enkä minä ymmärrä ketä tämä viestienvaihto häiritsee, eihän tähän tarvitse osallistua, tai reagoida, sitäpaitsi täällähän on niin kuollutta, että palstan voisi suunnilleen lopettaa..

    PS. Autot joista tässä ollaan keskusteltu, soveltuvat mielestäni rata-ajoon sangen hyvin ollakseen ihan katukäyttöön kaupasta ostettavia autoja, ja tulevat sitä näkemään hyvin todennäköisesti omistajiensa toimesta.
    Joten mitä tyhmää niistä rata yms- ominaisuuksista on tässä keskustella?




    joskus on hauskaa lukea näitä sepustuksia täällä kun niitä oikein kiihkon vallassa tehdään ja välillä on todella hyviä keskusteluja kun pystytään pysymään suhkoht asiassa...



    autoista/autoilusta voi nauttia monella eri tapaa toiselle se voi olla esim.ralli/rata-auton omaisuuksien siirto omaansa ja toiselle t-fordilla ajo. ei voi millään sanoa mikä olisi oikea tapa mutta tärkeää on se että pystyy harrastamaan ja olemaan avoin keskusteluun eri tapojen välillä.



    suomessa on se ongelma että nuo radat sijaitsevat aika kaukana suurimmista asutus keskuksista.

    itse ostaisin karting auton jos olisi rata lahistöllä siis ulkorata.käyn halleissa ajamassa jonkin verran ja kyllä se on hauskaa ja aika edullista.



      
  • Tiensuu:



    Kuinkahan moni teistäkään viettää muutamaa viikonloppua enempää radalla tai autobahneilla, joilla niistä extra sadoista hevosvoimista olisi oikeasti hyötyä? Tuskin kovin moni tiheään, suurin osa ei ikinä. Suomen maanteillä vauhdin huuman tuntemiseen riittää 1,6 kottero. Tai sitten voi ostaa prätkän.




    Vähän on prätkänkin kanssa niin, että Suomen nopeuksilla vauhdin hurma jää aika vähiin jos ei peräti olemattomiin...



      
  • AkiK:

    Tiensuu:


    Kuinkahan moni teistäkään viettää muutamaa viikonloppua enempää radalla tai autobahneilla, joilla niistä extra sadoista hevosvoimista olisi oikeasti hyötyä? Tuskin kovin moni tiheään, suurin osa ei ikinä. Suomen maanteillä vauhdin huuman tuntemiseen riittää 1,6 kottero. Tai sitten voi ostaa prätkän.


    Vähän on prätkänkin kanssa niin, että Suomen nopeuksilla vauhdin hurma jää aika vähiin jos ei peräti olemattomiin...




    Tässähän voisi olla ihan jutun juurta uuteen keskusteluun, eli mitkä tekijät kenenkin mielestä luovat tätä vauhdin hurmaa. Vaaditaanko siihen välttämättä useampi sata hevosvoimaa, kakkosella alkava nopeusmittarilukema ja käsin kosketeltava vaaran tunne, vai syntyisikö se ehkä jostain muistakin tekijöistä? Ainakin meikäläiselle riitää satakin hevosvoimaa kun se vaan on tarpeeksi kevyessä kopassa ja ajo-ominaisuudet sellaiset, että auto menee sinne minne kuski käskee ja kaarteissa pystyy naatiskelemaan g-voimista sen verran ettei penkissä meinaa pysyä.

      
  • slowgear:



    Tässähän voisi olla ihan jutun juurta uuteen keskusteluun, eli mitkä tekijät kenenkin mielestä luovat tätä vauhdin hurmaa. Vaaditaanko siihen välttämättä useampi sata hevosvoimaa, kakkosella alkava nopeusmittarilukema ja käsin kosketeltava vaaran tunne, vai syntyisikö se ehkä jostain muistakin tekijöistä? Ainakin meikäläiselle riitää satakin hevosvoimaa kun se vaan on tarpeeksi kevyessä kopassa ja ajo-ominaisuudet sellaiset, että auto menee sinne minne kuski käskee ja kaarteissa pystyy naatiskelemaan g-voimista sen verran ettei penkissä meinaa pysyä.




    Sitä vauhdin hurmaa saa kaikkein turvallisimmin pelikonsoleista, kuten Playstationista. Esim. rallipeleistä paras "Colin McRae-peli" pyörimään isosta taulutelkkarista ja ohjaimiksi kunnollinen ratti/poljin - ohjain tai parhaimmassa tapauksessa ns. "rallipenkki". Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää eikä kukaan loukkaannu ellei sitten liian innokkaasti pelatessaan putoa tuolilta.



    Jos sitten todellisia kokemuksia kaipaa, niin karting on hyvä tapa purkaa kaasujalan patoutumia ja kovalta niidenkin vauhti tuntuu pienellä radalla ja voi kisata kavereiden kanssa turvallisesti kuka on paras kuski, eikä tarvi sitten maanteillä kaahailla.



    Tämän palstan keskustelut pyörii nykyään vain näiden ralli- ja rataohjusten ympärillä enimmäkseen haaveilupohjalla, mutta ovathan nämä tietenkin palstan täytettä kuolleelle palstalle ja tuskin nämä ketään häiritsee eli eikun jatkakaa samaan malliin. :smile:

      
  • Major:

    Kysyin tuota asiaa RR-teamin kuskilta joka oli ajattamassa porukkaa edustustapahtumassa Suurajojen yhteydessä viime vuonna. Eli kysymys oli niin että jos muuten samallaiset autot paitsi toinen etu- ja toinen takaveto, niin kumpi olisi nopeampi? Vastaus suoraa ilman miettimistä: "Etuveto". Enpä ruvennut kinastelemaan asiantuntian kanssa asiasta :weary:




    Minulla taas on useampi kaveri, jotka harrastavat rallia ja olen sitä kautta joskus päässyt itsekkin kokeilemaan ja uskon heidän kertomaansa.

      
  • Matti-:



    Miten niin ei tullut? Et tainnut itsekkään viitsiä vilkaista Evon käppyrää ja suhteuttaa sitä autojen painoeroon. Uuden Evon koneen vääntöaluetta on kehuttu erinomaisen laajaksi vakiona, eräs testaaja jopa sanoi ettei perstuntumalla miellä sitä turboahdetuksi, koska vääntöalueesta on saatu niin yhtenäinen, vakioahdin herää jo matalilla kierroksilla.

    Ja mikä muka estäisi Mitsua laittamasta noin isoa kattilaa Evoon, JOS se olisi parempi? Vaikkei tietenkään ole. Heillä on tuonkokoisia nopeampaan ajoon suunniteltuja koneita, myös vapareita. Se mikä estää on se, että noin iso mylly painaa todella paljon vrt. puolet pienempään ahdettuun, auto menisi täysin pilalle, samanlaiseksi kuin muut renkaankuluttajat, asfalttipuskijat jos siihen heitettäisiin reilusti kaksi kertaa isompi kone, ralliautoilun voisi siinä vaiheessa unohtaa. Ei ei ei, se olisi viimeinen niitti, ja Evo olisi pilattu täysin. Evon nopeuden yksi tärkein valtti vrt. näihin RS4:iin ja vastaaviin on ollut aina keveys ja insinöörit kyllä tiedostavat sen merkityksen. Evo on tehty ajettavaksi myös lumella, soralla ja muilla alustoilla, ja siellä keveys on etenkin plussaa kun halutaan mennä kovaa. Ei tule kesää kaksi kertaa painavammalla pannulla ja tästä tuleekin ero, nelivedon lisäksi, miksi nämä kevyemmät jättävät liukkaissa olosuhteissa, paperilla niin paljon tehokkaammatkin, helposti taakseen.

    Mutta eipä silti, RS4 on sille suunnitellussa ympäristössään loistava, kuten totesitkin.

    MM sarja on ihan roskaa nykypäivänä. :xmas:




    Ei se kone pelkästään tee Audia painavemmaksi, tuo on sama painonero suhteessa, kuin perus Lancer vs saman kokoisella koneella oleva A4, Audi on huomattavasti painavempi.



    Tuosta RS4:n koneesta sanottua: "Vakionelosen tilalla on 4,2-litrainen V8-moottori, joka kehittää 420 hevosvoimaa. Vääntöä on vapaasti hengittävään moottoriin julmasti eli 430 Nm. Vaikka huippuvääntö löytyy vasta kierroksilla 5 500 r/min, niin 90 prosenttia siitä on käytössä melkein koko käyntinopeusalueella."



    Tottakai tuo on kuitenkin painavempi kuin Mitsun nelisylinterinen, mutta ero on todella pieni.



    Mitsua estää laittamasta tuollaista konetta tuohon, koska tietysti auton luonne muuttuisi, eikä se enää ns perustuisi ralliautoon.



    Itse ajattelen vain asiaa niin, että tuo Mitsu on tehty pääasiassa hauskan pitoon. Jos tuossa autossa olisi monien testikuljettajien yhdeksi maailman parhaista moottoreista mainostama RS4:n moottori, tuo olisi vielä fantastisempi auto. Jos nimittäin pitäisi valita impun ja evon väliltä, imppu olisi todella vahvoilla paljon kivemman äänisen koneensa takia. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta jos ostaa auton pelkkään huvikäyttöön (esim evo), saisi myös koneen ääni olla urheilullinen ja hieno. Lancerissa se ei sitä valitettavasti ole, impussakin on paljon parempi samoin kuin ilmeisesti Fordissa, mutta kumpikaan ei pärjää millään tuolle Audin kahdeksikolle äänissä ja fiiliksissä. Siksi minusta evo tuolla RS4:n koneella muuttaisi älyttömän hienon auton vielä fantastisemmaksi.

      
  • A-utoilija:



    Tämän palstan keskustelut pyörii nykyään vain näiden ralli- ja rataohjusten ympärillä enimmäkseen haaveilupohjalla






    Miten niin ''vain''? Minusta äkkiseltään ajateltuna täällä on ollut viime aikoina kolme jutun juurta:



    Focus St ( ja sen kilpailijat, joilla pyyhitään lattiaa )



    Insignia ( ja sen rengasmelu ja paino. )



    Usan autoteollisuus ( polttomoottorin syyllistys projekti )





    Minusta tämä ensimmäinen ei ole sen tyhjäpäisempää kuin nuo muutkaan... :wink:





    Enimmäkseen haaveilupohjalla



    -mistä näin päättelet? ei kannata aliarvioida toisia, monella riittää rahkeet ihan hyvin näihin kulkineisiin josta on ollut tässä ketjussa puhe. Toki joku R8 tai uudehko M3 on pienemmän joukon ulottuvissa.

      
  • [quote="finman



    ei voi millään sanoa mikä olisi oikea tapa mutta tärkeää on se että pystyy harrastamaan ja olemaan avoin keskusteluun eri tapojen välillä.





    -kyllä. Olen mielestäni elänyt ja antanut muiden elää, mutta joitain häiritsee näköjään kovasti että tätä keskustelua urheilullisista autoista on käyty.







    suomessa on se ongelma että nuo radat sijaitsevat aika kaukana suurimmista asutus keskuksista.



    -joo, mutta toisaalta ajellaan sitä kymmeniä kilometrejä esim. mökeille, mummoloihin, ja töihinkin. Miksei voisi ajella viettämään ratapäivän?









    itse ostaisin karting auton jos olisi rata lahistöllä siis ulkorata.käyn halleissa ajamassa jonkin verran ja kyllä se on hauskaa ja aika edullista.





    -itse olen ajanut pikkunassikasta tähän päivään. Todella kannattaa hankkia oma kalusto. Ei tule minusta liian kalliiksi, jos homman pitää ihan harrastepohjaisena.

      
  • Mitsulla ei tällä hetkellä ole ainoatakaan V8-konetta mallistossaan. Vielä 2008 oli 4,5l A8A, joka tarjosi 280 hv/ 412 nm. Varsin eri kalibeeria Audin kanssa siis.

      
  • individual:


    Minulla taas on useampi kaveri, jotka harrastavat rallia ja olen sitä kautta joskus päässyt itsekkin kokeilemaan ja uskon heidän kertomaansa.






    joo-o... luuletko ettei muilla ole niitä ''kavereita jotka harrastavat rallia'', ja ihan omiakin kokemuksia?



    minusta tuo asia on moniulotteisempi kuin vain todeta että jompikumpi ''on parempi''.



    Sanoisin itse, että Etuvetoinen ralliauto voi olla todella hyvä ja nopea.

      
  • petos:

    A-utoilija:


    Tämän palstan keskustelut pyörii nykyään vain näiden ralli- ja rataohjusten ympärillä enimmäkseen haaveilupohjalla



    Miten niin ''vain''? Minusta äkkiseltään ajateltuna täällä on ollut viime aikoina kolme jutun juurta:

    Focus St ( ja sen kilpailijat, joilla pyyhitään lattiaa )

    Insignia ( ja sen rengasmelu ja paino. )

    Usan autoteollisuus ( polttomoottorin syyllistys projekti )


    Minusta tämä ensimmäinen ei ole sen tyhjäpäisempää kuin nuo muutkaan... :wink:


    Enimmäkseen haaveilupohjalla

    -mistä näin päättelet? ei kannata aliarvioida toisia, monella riittää rahkeet ihan hyvin näihin kulkineisiin josta on ollut tässä ketjussa puhe. Toki joku R8 tai uudehko M3 on pienemmän joukon ulottuvissa.




    Haaveiluahan nämä jutut etupäässä on ja väittelyä testien rata-kierrosten sekunneista. Joku on kenties päässyt kerran tai pari jotain urheiluautoa kokeilemaan. Tai tietenkin suurimmalla osalla täällä keskustelevallahan on R8 tai M3 autotallissaan, sehän nyt on selvä asia. :smile:



    Varmaan tämmöinen rata-autojen kaahaus-ihannointi, johon tämä palsta on mennyt, ärsyttääkin joitain. Itseäni lähinnä hymyilyttää, että näin kovasti jaksetaan vääntää jostain nuorison "teini-tuning ralli" -Focuksesta. Tuommoista autoa eniten haluavat eli parikymppiset juuri kortin saaneet "pojanklopit" ei noita onneksi pysty ostamaan eikä iskäkään yleensä osta, koska liikenne olisi aika turvaton paikka, jos he noilla ajelisivat. Vanhemmat kuskit taas harvemmin tuommoisesta nuorisomakuun tuunatusta autosta on kiinnostuneita, joten kysymys herää kelle tuo Focus RS on loppujen lopuksi suunnattu ja mitä virkaa tuolla olisi käyttöautona normaaliliikenteessä? Minusta aika turha ja tarpeeton auto ja lähinnä jotain Fordin rallitoiminnan piilomainontaa.



    Tämä koski siis vain tuota Focus RS:ää ja vastaavia turhakkeita, onhan niitä tietenkin olemassa hienosti muotoiltuja, tyylikkäitä ja arkikäyttöönkin sopivia urheilullisia malleja. Innostuinpahan tämän verran jauhamaan tästäkin aiheesta, mutta ei tästä sen enempää.

      
  • A-utoilija taitaa vaan yrittää ärsyttää, turhautuneena palstan koomatilaan. Mutta vastataan asiallisesti:





    A-utoilija:



    Haaveiluahan nämä jutut etupäässä on ja väittelyä testien rata-kierrosten sekunneista.

    -minulle ei ole auennut että mistä tässä haaveillaan?

    Lancerin, Subarun, Fordin, tai muun GTI hatchbackin hankkimisessa ei ole minusta mitään kummempaa haaveilemista.
    Ei ne ole niin kalliita etteikö niitä voisi suuri joukko ostaa, jos siltä tuntuu.

    Keskustelussa vilahtaneiden Audien tai Bemujen osto on sitten kenties hieman marginaalisemman porukan ulottuvilla, mutta kyllä heitäkin on.




    Joku on kenties päässyt kerran tai pari jotain urheiluautoa kokeilemaan. Tai tietenkin suurimmalla osalla täällä keskustelevallahan on R8 tai M3 autotallissaan, sehän nyt on selvä asia. :smile:


    -mitä löytyy autotallista, on kerrottu tuolla ''omia kokemuksia'' ketjussa.

    Josjonkinmoista kilpa-autoa ja urheiluautoa on tullut ajeltua, eikä MINUA epäilytä etteikö muutkin keskusteluun aktiivisesti osallistuneet omaisi kokemuksia näistä.
    Mutta tee toki ''urheiluauton kokeilemisesta'' meganumero, jos siltä tuntuu....



    Varmaan tämmöinen rata-autojen kaahaus-ihannointi, johon tämä palsta on mennyt, ärsyttääkin joitain.


    -sinua tuntuu etupäässä ärsyttävän.

    Varmaan monia ärsyttää monet aiheet mistä täällä jauhetaan sivutolkulla, ( varsinkin jos ei ymmärrä mistä puhutaan tai ei kiinnosta muuten vaan ) mutta vain pelle huutelee tällaisia tyhmiä ''avunhuutoja'' joka väliin.



    Itseäni lähinnä hymyilyttää, että näin kovasti jaksetaan vääntää jostain nuorison "teini-tuning ralli" -Focuksesta. Tuommoista autoa eniten haluavat eli parikymppiset juuri kortin saaneet "pojanklopit" ei noita onneksi pysty ostamaan eikä iskäkään yleensä osta, koska liikenne olisi aika turvaton paikka, jos he noilla ajelisivat. Vanhemmat kuskit taas harvemmin tuommoisesta nuorisomakuun tuunatusta autosta on kiinnostuneita, joten kysymys herää kelle tuo Focus RS on loppujen lopuksi suunnattu ja mitä virkaa tuolla olisi käyttöautona normaaliliikenteessä?


    -minua ei ole oikeastaan koskaan liikauttanut, jos jokin hieno auto ( edullisen ) hinnoittelunsa ja/tai rallitaustan tuoman ulkonäkönsä takia päätyy tiettyjen stereotyyppien suosioon.

    Autot autoina, yhteiskunnalliset asiat on toinen juttu.
    Onko nämä ansioituneet, ehkä 30-50 vuotiaat autospecialistit
    ( jotka testaavat jotain Focusta, tai vaikka Mitsun Evoa )
    jotain kiimaisia kolleja, jotka tykkäävät spoilereista?

    Ihan puhtaasti AUTONA ajateltuna, ja nämä kuljettajan profiili- jutut unohtaen, Focus RS kuten muutkin keskustelun autot ovat mainioita laitteita, siihen tarkoitukseen mihin ne on tarkoitettu.


    Minusta aika turha ja tarpeeton auto ja lähinnä jotain Fordin rallitoiminnan piilomainontaa.

    -muiden tarpeiden ymmärtäminen onkin tämän palstan kirjoittajalta mahdoton yhtälö....


    Innostuinpahan tämän verran jauhamaan tästäkin aiheesta, mutta ei tästä sen enempää.

    -hyvä, sillä tuokin olisi kannattanut jättää väliin, koska mitään järkevää ja perusteltua et kirjoittanut..
      
  • simppa:

    Matti-:


    Onkohan asfaltillakaan japsikaksikkoa parempi, jos käsiteltävyys on vertailukriteeri(ei ratanopeus). Kuten Lauravee tuosta totesi, mm. Evon käsiteltävyydestä. :xmas: Arvostetuilla testaajilla tarkoitat ilmeisesti sinulle suotuisia testaajia.

    En epäile etteikö se mene hyvin, etuvetoiseksi.


    Jason Platolla on mm. BTCC-mestaruus ja viime kaudella hän oli kyseisessä sarjassa kolmas. Eli uskaltaisin väittää, että hän tietää jotakin ajamisesta ja ymmärtää autojen ajettavuuksien päälle. Kaveri on luonnollisesti ajellut myös Evolla ja STi:llä.

    Steve Sutcliffe taas on Autocarin vakiotestaaja urheiluautoille. Arvostettu kaveri hänkin. Eräällä keskustelufoorumilla oli keskustelu hyvistä testaajista. Sutcliffe ja Horst Von Saurma nousivat useimmin esiin myös Subaru-kuskien toimesta.

    Drivers Republicin testaajat ovat hekin varsin kokeneita jannuja ja arvostettuja alallaan.

    Voit toki kysyä jostain muualtakin, ei sinun minua tarvitse uskoa. Vaikka sieltä mitsufoorumilta jos ei muualta.




    En muistaakseni ole maininnut testaajista mitään. Vaan lähinnä siitä, miten tulkitset testejä.



    petos:

    Simppa,

    ei sinun tarvitse ainakaan minulle vakuutella noiden testaajien pätevyyttä.

    Mutta pitävätkö he sinun mielestäsi Focusta jotenkin etevimpänä ja haluttavimpana laitteena tästä joukosta???

    Miten sinä oikein luet ja tulkitset näitä lehtijuttuja?




    Juuri näin kuten Petos mainitsi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit