Kokemus opettaa, pohjolassa keliolosuhteet voivat vaihdella hyvinkin paljon. On vaan niin monelta unohtunut kesän jälkeen, päätieltä poistuttaessa ja risteystä lähestyessä pito voi vaihdella.
Opettaa opettaa, mutta jos sitä kokemusta ei ole. Moni saa kortin heti sen jälkeen kun se annetaan. Mitenkä tällaiselle ymmärrettävästi kerrotaan että vaikka tiet on suolattu muka pitäväksi, pitoa ei silti ole? Tämä tietysti äkkiä vaikuttaa kovin helpolta vastata mutta veikkaan että kovinkaan paljon sellaisia autokoulun opettajia ei suomesta löydy jotka antavat ohjeistusta siihen, että vaikka näyttäisi siltä että tie on suolattu, se on juuri siitä kohtaa jäässä missä pitää kääntää tai jarruttaa.
Pitää ottaa ensimmäistä talvea ajaville rallissa käytetty etuauto joka merkkaa liukkaat paikat ensikertalaiselle. Ei niin pöljää edes yhden talven näin pohjoisessa asunutta olekaan ettei huomaa kelivaihteluita.
Ei niin pöljää edes yhden talven näin pohjoisessa asunutta olekaan ettei huomaa kelivaihteluita.
Ei keli paljon vaihtele, se pysyy useimmiten tuntikausia samanlaisena, pito vaihtelee ja näkyväisyys huononee kun suolataan.
Siis kun sivutiet on jäässä, päätiekin pitää jäädyttää että pito pysyy ensikertalaiselle samana.
Ei vaan ainoastaan ne paikat pitää saada sulaksi jossa on riski menettää ajoneuvon hallinta, rampit, sillat, tiukat mutkat ja risteykset. Suoria osuuksia ei tarvitse suolata, suomessa ajetaan niin matalilla nopeuksilla että auto ei voi lähteä suoralla käsistä ajotaitoisella ihmisellä.
Ei luulisin kukaan autoilija tykkää märästä tiestä, on se talvella tai kesällä. Sula tie on kuitenkin parempi vaihtoehto, että pystytään pitämään edes jonkinlaisia keskinopeuksia. Karmein vaihtoehto oli nelostie hiekoitus kokeilu. Voi jessus kun rekka tuli vastaan, monella ei ollut sen jälkeen tuulilasia mitä pyyhkiä.
ps. mistäs ne sen ajotaidon esikertalaisena näin äkkiä saivat?
ps. mistäs ne sen ajotaidon esikertalaisena näin äkkiä saivat?
Eikös ajokortti ole jonkinlainen näyte siitä että perusasiat pitäsi olla kunnossa. Moni ensikertalainen joutuu valitettavasti ajamaan korttinsa kesällä joten talvi tulee kaikesta harjoittelusta huolimatta uutena elementtinä ajamiseen. Jos vaihtoehtoina on kuiva jäinen tie jossa on hyvä näkyväisyys verrattuna märkään huonolla näkyväisyydellä, on ensin mainittu aina turvallisempi. Suoralla tiellä ei auto voi lähteä käsistä ja kun ajoetäisyydet on riittävät ei pitäisi olla mitään ongelmia ajamisessa.
Jokaisessa autossa on lasinpyyhkijät, mutta ei nastarenkaita. On olemassa esim. sellainen tuote kuin Lasol millä saa näkyvyyden kuntoon niin kesällä kuin talvella. Linja auton kuljettaja jäisellä moottoritiellä sata lasissa ja 50henkilöä kyydissä?? Vesi tai lumisateella näkyvyys on huono. Suolatulla tiellä poutasäällä näkyvyys on hyvä, kun et roiku edellä ajavan perseessä kiinni.
Suolatulla tiellä poutasäällä näkyvyys on hyvä, kun et roiku edellä ajavan perseessä kiinni.
Suolatulla tiellä ei tarvitse ajaa kuin muutamakymmenen kilometriä niin sivulasitkin on ravassa. Tämän lisäksi ajovalojen teho heikkenee sekä loskapaskasta että märästä asfaltista johtuen, vastaantulevien valot heijastelevat myös ikävästi tienpinnasta. Sopivassa tilanteessa esimerkiksi moottoritiellä kun pesuneste loppuu tai pesuriin/pyyhkijöihin tulee tekninen vika niin aletaan oikeasti olemaan vaarallisessa tilanteessa.
Suolan tahrimat renkaat ovat liukkaat jäällä. Yli nelikymppinen tuttavani ei ollut koskaan moisesta kuullutkaan vaikka on silläkin ajokortti ollut 18-vuotiaasta saakka.
Perjantaina oli Tampereella myös sumua noihin aikoihin. En ollut varsinaisella tapahtumapaikalla vaan muutaman kilometrin päässä. Totesin kelin olevan sen verran haastava, että jätin autoilun kokonaan väliin. Yksi iso ongelma näillä märkää+sumua+pimeys -keleillä on nimittäin se, että jos yrittää sopeuttaa vauhtinsa olosuhteiden mukaiseksi, joku pelle tulee aina puskuria nuolemaan ja saa omilla ajovaloillaan aikaan sen, että näen eteenpäin entistäkin heikommin.
Quu:
Opettaa opettaa, mutta jos sitä kokemusta ei ole. Moni saa kortin heti sen jälkeen kun se annetaan. Mitenkä tällaiselle ymmärrettävästi kerrotaan että vaikka tiet on suolattu muka pitäväksi, pitoa ei silti ole? Tämä tietysti äkkiä vaikuttaa kovin helpolta vastata mutta veikkaan että kovinkaan paljon sellaisia autokoulun opettajia ei suomesta löydy jotka antavat ohjeistusta siihen, että vaikka näyttäisi siltä että tie on suolattu, se on juuri siitä kohtaa jäässä missä pitää kääntää tai jarruttaa.
Pitää ottaa ensimmäistä talvea ajaville rallissa käytetty etuauto joka merkkaa liukkaat paikat ensikertalaiselle. Ei niin pöljää edes yhden talven näin pohjoisessa asunutta olekaan ettei huomaa kelivaihteluita.
Quu:
Ei keli paljon vaihtele, se pysyy useimmiten tuntikausia samanlaisena, pito vaihtelee ja näkyväisyys huononee kun suolataan.
ritsa:
Siis kun sivutiet on jäässä, päätiekin pitää jäädyttää että pito pysyy ensikertalaiselle samana.
Quu:
Ei vaan ainoastaan ne paikat pitää saada sulaksi jossa on riski menettää ajoneuvon hallinta, rampit, sillat, tiukat mutkat ja risteykset. Suoria osuuksia ei tarvitse suolata, suomessa ajetaan niin matalilla nopeuksilla että auto ei voi lähteä suoralla käsistä ajotaitoisella ihmisellä.
Ei luulisin kukaan autoilija tykkää märästä tiestä, on se talvella tai kesällä. Sula tie on kuitenkin parempi vaihtoehto, että pystytään pitämään edes jonkinlaisia keskinopeuksia. Karmein vaihtoehto oli nelostie hiekoitus kokeilu. Voi jessus kun rekka tuli vastaan, monella ei ollut sen jälkeen tuulilasia mitä pyyhkiä.
ps. mistäs ne sen ajotaidon esikertalaisena näin äkkiä saivat?
Quu:
Eikös ajokortti ole jonkinlainen näyte siitä että perusasiat pitäsi olla kunnossa. Moni ensikertalainen joutuu valitettavasti ajamaan korttinsa kesällä joten talvi tulee kaikesta harjoittelusta huolimatta uutena elementtinä ajamiseen. Jos vaihtoehtoina on kuiva jäinen tie jossa on hyvä näkyväisyys verrattuna märkään huonolla näkyväisyydellä, on ensin mainittu aina turvallisempi. Suoralla tiellä ei auto voi lähteä käsistä ja kun ajoetäisyydet on riittävät ei pitäisi olla mitään ongelmia ajamisessa.
Jokaisessa autossa on lasinpyyhkijät, mutta ei nastarenkaita. On olemassa esim. sellainen tuote kuin Lasol millä saa näkyvyyden kuntoon niin kesällä kuin talvella. Linja auton kuljettaja jäisellä moottoritiellä sata lasissa ja 50henkilöä kyydissä?? Vesi tai lumisateella näkyvyys on huono. Suolatulla tiellä poutasäällä näkyvyys on hyvä, kun et roiku edellä ajavan perseessä kiinni.
Quu:
Tapahtuu lapissa tälläkin hetkellä. Ihan tavallisella maantiellä. Ja huomenna ja ylihuomenna.
Quu:
Suolatulla tiellä ei tarvitse ajaa kuin muutamakymmenen kilometriä niin sivulasitkin on ravassa. Tämän lisäksi ajovalojen teho heikkenee sekä loskapaskasta että märästä asfaltista johtuen, vastaantulevien valot heijastelevat myös ikävästi tienpinnasta. Sopivassa tilanteessa esimerkiksi moottoritiellä kun pesuneste loppuu tai pesuriin/pyyhkijöihin tulee tekninen vika niin aletaan oikeasti olemaan vaarallisessa tilanteessa.
ritsa:
Ja sillä on pakkasta, tie kuivuu pakkasella. Kesällä sataa usein ja tie on sielläkin märkä.
Quu:
Niin on. Normaali talvikeli.
ritsa:
Niin on täälläkin, vettä sataa päivä +2 yö -1
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288785786575.html
Suolan tahrimat renkaat ovat liukkaat jäällä. Yli nelikymppinen tuttavani ei ollut koskaan moisesta kuullutkaan vaikka on silläkin ajokortti ollut 18-vuotiaasta saakka.
Perjantaina oli Tampereella myös sumua noihin aikoihin. En ollut varsinaisella tapahtumapaikalla vaan muutaman kilometrin päässä. Totesin kelin olevan sen verran haastava, että jätin autoilun kokonaan väliin. Yksi iso ongelma näillä märkää+sumua+pimeys -keleillä on nimittäin se, että jos yrittää sopeuttaa vauhtinsa olosuhteiden mukaiseksi, joku pelle tulee aina puskuria nuolemaan ja saa omilla ajovaloillaan aikaan sen, että näen eteenpäin entistäkin heikommin.