Ford S-Max

13 kommenttia

Onko kokemuksia ko autosta?

Isompaankin farkkuun ei tahdo enää kunnolla mahtua 2 aikuista 3 lasta. Varsinkin kun perheessä jo kaksi keskimääräistä pitempää.

Kommenttia / kokemuksia? Vaihtoehtoja?

  
  • Haluat siis vertailua isomman farkun ja isomman tila-auton välillä?



    Vai tietoa Fordista?



    Ensimmäinen kohta lienee helppo itsekin vertailla:



    Pakkaa nykyfarkkuun se, mitä sinne pitää "äärimmillään" mennä ihmisineen ja tavaroineen ja yritä mahduttaa ne sitten S-Maxiin. Eiköhän ne erot selviä ja vielä vähän ajoa päälle.



      
  • Lähinnä tietoa Fordin S-Maxin luotettavuudesta. Mieluiten tietysti sellaisten joilla on ollut tai on ko auto.

    Itse en ole löytänyt muuta vastaavaan kokoista kuin VW Sharan. Siitä myös käyttökokemuksia.

    Taitaa VW säilyttää hintansa paremmin???

    Onkohan huoltojen hinnoissa eroa ja houkuttelisi kyllä automaatti, mutta onko niissä ollut ongelmia kestävyydestä.

      
  • VW:n DSG on ZF:n tekemä, ja siitä on paljon juttua ympäri nettiä.



    Fordin (ja Volvon ) PowerShift on Getrag, joka näyttäisi toimivan aika hyvin.

      
  • Vikoja ei ole paljon ollut 2007 mallissa, bensiini 140 hp.

      
  • 740 GLE:

    VW:n DSG on ZF:n tekemä, ja siitä on paljon juttua ympäri nettiä.

    Fordin (ja Volvon ) PowerShift on Getrag, joka näyttäisi toimivan aika hyvin.




    Oikeasti ne DSG:t on kyllä LuK:in tai BorgWarnerin tuotoksia.

      
  • Sokea-Reetta:

    Oikeasti ne DSG:t on kyllä LuK:in tai BorgWarnerin tuotoksia.


    Ai on vai? Kiitos korjauksesta :flower:

      
  • Itsellä oli vm 2007 2.5 bensa koneella n. kolme vuotta. Ostaessa aj. 27 tkm ja myydessä 109 tkm. Kerran vaihdettiin taakse jarrupalat ja kerrran sisäilmasuodattimen kotelon tiiviste oli päästänyt hanttarin lattialle vettä. Auton maton irroitus ja vuorokauden koneellinen kuivaus merkkiliikkessä maksoi n. 70,- joten oli melko edullinen auto ylläpitää polttoaineen kulutusta ja vakuutusmaksuja lukuunottamatta.

    Tilava auto mukavilla istuimilla oli hyvä ajettava ja tuolla moottorilla mukavan pirteä. En nyt muuta huonoa muista autosta kuin luokattoman huonot alkuperäisstereot.

      
  • Kiitos kommenteista. Tuolta pohjalta S-Max olisi turvallinen ostos ja automaattikin kestää, paremmin kuin VW dsg.

    Mitäs muutoksia S-Maxiin tuli 2010 muutoksen myötä. Yhtäkkiä vaan vaikuttaa aika vähäisiltä, mutta paljonko tekniikka muuttui, äänieristys, alusta yms.yms. Mitä ei näy päällepäin?

    Mielessä olisi 2010-2013 vuosimalli ja ehkä diesel-automaatti. Siitäkin näyttää löytyvän kaksi tehoversiota 140 ja 163.

    Onko noissa kuinka kalliit huollot tai onko jokin huolloista erityisen arvokas?

    Titanium varusteversio vaikuttaa aika kattavalta, varsinkin sähköpenkit hyvine säätöineen. Onkos siinä myös paremmat stereot?

      
  • Minäkin olen katsellut Ford S-MAX:ia/Galaxyä vs VW Sharan tai Seat Alhambra. DSG-ongelmien takia kallistun Fordin suuntaan, vaikka liukuovet olisikin kivat kauppakeskusten ahtailla parkkipaikoilla. Lukemani perusteella Fordin dieseleissä on ollut jonkin verran ongelmia hiukkassuodattimen tukkeutumisen kanssa, jos ajetaan paljon lyhyttä kaupunkiajoa, jolloin moottori ei ehdi tarpeeksi usein lämmitä niin, että suodattimen puhdistuspoltto käynnistyisi. Hiukkassuodatin on yleensä aika kallis vaihdettava, kuulemma jopa pari tonnia, vaikken juuri Fordin hintoja tiedäkään. Harkitsisin siis myös bensakonetta jos on paljon lyhyttä kaupunkiajoa.

      1
  • Galaxy oli viisi vuotta 2,0 tdi ja automaattina .
    Nykyautojen väylätekniikka aiheutti ensimmäisen auton kanssa ongelmia, ottivat takaisin kun oli unohtunut varusteista vakionopeuden säädin. En tiedä johtuiko nuo sähköongelmat niistä kerroista kun yrittivät laittaa vakkaria jälkiasennuksena vai jostakin muusta. Ilmastoinnin teho ei riittänyt helteillä (säätö vai ilmastointi ?), vilkut ei toimineet mutta vastavuoroisesti tuulilasinpyyhkijät eivät menneet pois päältä (sulake irti).
    Näitä kun Veho korjaili omalla tavallansa meinasi tulla mitta täyteen, soittivat parin päivän päästä "ei tässä ollut mitään vikaa" ja kohta oli taas sama vika päällä. Jotenkin luulin että näitä pitäisi tutkia heti eikä odotella että korjaantuu itsestään, mutta jokainen tekee näitä sähkökorjauksia tavallaan.
    2. Tilalle tullut toinen oli melko huoleton. Moottori on hieno ja löytyy pösön, foordin ja volvon nokalta ja on ollut perheen parissa muussakin autossa. Näissä on ilmamassamittarit herkkiä ja jokin imuläppäkotelo on mennyt niin vanhemmista kuin takuunalaisistakin. Normijuttu nykydiisseleissä, omalle kohdalle vain sattui iso huoltokorjaamo jolta jäi hommat toistuvasti vaiheeseen. Auto meni vikatilaan hinattiin tai ajettiin huoltoon ja muutaman päivän päästä avaimet luovutettiin "ei löytynyt mitään nollattiin koodit".
    Sitten keksin että pösö huoltaa foordejakin ja siellä on osaavampi vastaanottaja huoltotiskillä ja mahdollisesti asentajakin osasi hommansa. Muutaman kympin välein niitä ilmavuotoja tai muita häiriötiloja on ilmaantunut ja jos boksaa lisää tehoja tulee aina kun polkasee kunnolla.
    Noissa foordien omissa "webastoissa" tai onko niissä foordin ardic on ollut ongelmia tai sitten foordien laturit eivät ladanneet tyhjäkäynnillä tai jotakin vastaavaa. maahantuojan ohje tyhjentyvän akkuun oli "penkinlämmittimet, taka+ etulasin läppärit pois päältä + webastoa ei saa käyttää edes ajaessa". Duunissa oli useampi foordi (mondeoita) ja kaikissa sama leikki akkujen kanssa, vaikka ajoi yli 100 kilsaa päivässä akku tyhjeni pakkasella. Omassa meni luultavasti ajonesto päälle kun akku oli vajaa, pyöritti hyvin mutta mittaristossa vilkkui "immobilaiser error". Liiaksi hienouksia sama vaiva varmaan muissakin.
    2.0 hdi pösössä on oikea webasto ja varmaan eri laturikin, siinä on toistaiseksi pelannut akku pakkasillakin.
    Sellainenkin huhu liikkui että Fordi-takseihin vaihdettiin ensimmäisen sukupolven autoihin uudet laturit ja joku oli mittaillut että laturi heräsi vasta 1o00 rmp kierroksilla.
    Automaattivaihteisto galaxyssa oli hieno koneessa riitti vääntöä ja pelasivat hyvin yhteen, ei mitään ongelmia ~180 tkm.

      
  • Toinen S-Max menossa. Nyt 2-litrainen automaattidiesel bisnesvarustelulla.
    Ei onneksi edellisen jutun kaltaista vikahistoriaa eikä itse asiassa mitään ongelmia kun 100 000 km ajettuna.
    Iso auto on fordimaisesti huippumukava ajettava. Riittävän pirteä moottori kaksoiskytkinautomaatilla täydentää ajonautinnon. Ensimmäisen S-Maxini kaksilitraiseen vapaastihengittävään bensakoneeseen verrattuna automaattidieselin voimaero huima.
    Olen ajanut myös Sharania ja Alhambraa, mutta en vaihtaisin niihin.
    S-Maxin kolmas sukupolvi ilmestyy tänä vuonna.

      
  • Toinen uutena ostettu S-Max menossa. Dieselautomaatissa on moottorilämmitin, akkulaturi, Webasto, istuin -ja lasinlämmittimet joka talvipäivä käytössä. Huolto on suositellut Fortea tankkiin 20 tkm:n huoltojen yhteydessä. Tällä S-Maxilla (2010) on ajettu nyt n.170 tkm ilman minkäänlaista murhetta. S-Maxiin on helppo laittaa kolme lastenistuinta keskirivin erillisille penkeille toisin kuin esimerkiksi Mondeo farmariin. Tila-auto on nyt vain paljon tilavampi kuin isotkin farmarit. Ja jos ei sporttinen S-Max riitä, silloin valinta on Galaxy. Momentinmuunninautomaatti on kestävä, eikä vaihteistoöljyä tarvitse vaihtaa joka 60 tkm:n jälkeen. Tosin huollon mukaan myös PowerShift-vaihteistot ovat toimineet hyvin.
    S-Max on erinomainen matka-auto. Seuraavakin auto on S-Max.

      
  • Toinen S-Max menossa, eka oli 2l bensa, ainoa ongelma omaan piikkiin 20tkm-140tkm välillä takaluukun johtosarjassa, ei auennut luukku (sarja + työ oli jotain vajaa 300€), takuuseen (n21tkm) mittariston vaihto, info näyttö meni hetkittäin pimeäksi. Muuten normihuolloilla. Ei mitenkään erityisen kallis ylläpidettävä, koon mukaisesti kaikki tuppaa olemaan hieman kalliimpaa kuin keskikoossa.

    Ekasta sen verran hyvät kokemukset; tilat (2 aikuista + 3 lasta), toimivuus/toiminnallisuus/käytettävyys, ajettavuus 10 ...

    Toinen on 140hp powershift titanium 2011 ja kaikenlaista hilavitkutinta. 60tkm-98t nyt, ainoa ongelma ollut kaistavahdin pimeneminen, meni takuuseen, oli hipaissut pakaria/kiinnitysmoka tai sitten oli ottanut johonkin kiinni.. Ei kallis, vaikka olis mennyt omaan piikkiinkin. DPF:n poltto iskee päälle suht usein, vaikka ei mitenkään erityisen pitkää ajoa vakituisesti. Kun huomaa (röpsöttävä käynti, pientä käryä, kulutus 2,5l tyhjäkäynnillä), niin ajaa pienen lenkin, ettei jää kesken. Ei ainakaan vielä ongelmia.
    Akku uusiksi viime talvena, 3,5v vanha, kerran jätti starttaamatta.. Aika usein pitänyt kiinni ctekissä latauksessa, Webasto vie ainakin meikäläisellä akkua aika hyvin. Ei auton ongelma...?

    Alhambra oli vakavasti otettava vaihtoehto, mutta ei miellyttänyt silmää. Ajettavuus ja mukavuus oli siinäkin kohdillaan. Ei noita farkkuja tai katumaastureita (eikä monia tila-autojakaan voi verrata S-Maxiin), ei mikään ihme, että myy hyvin Euroopassa (tiedä miten Suomessa).

    Faceliftissa parempi äänieristys, tosin hifistille ei ole koskaan tarpeeksi hiljainen :) Ja audio meni uusiksi sekä ekassa, että tokassa, reippaalla määrällä vaimennusmattoa jne. Faceliftatun ääni vakionakin varmaan riittävä jo monelle. Reilusti parempi kuin ekaversiossa.

    Ally: Powershiftin huolto on 60tkm:n välein, en kyllä jättäis välistä, kuten mitään muutakaan huolto-ohjelmaan kuuluvaa - toi ei ollut mikään halpa kylläkään.

    Uus S-Max jo kutkuttaa, ei pahan näköinen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit