Teen parhaillaan parin viikon "koeajoa" Ford Fusion vuokra-autolla. Ensivaikutelma noin tuhannen kilometrin ajon jälkeen on enimmäkseen positiivinen. Ajo-ominaisuudet tosin eivät ole yhtä hyvät kuin 19-21 vuotta vanhoissa Peugeot 405:ssa ja 406:ssa, joilla normaalisti ajelen, mutta se kai kuuluu asiaan. Hyvähän ei paremmaksi voi muuttua. Ohjailu moottoritiellä on vähän "löllöä", ja autoa joutuu koko ajan "ohjaamaan" niin, että kädet lähes kipeytyvät, kun ratista on puristettava. Ratin alaosassa olevat palkit estävät normaalin otteeni ratista, joten en oikein löydä sopivaa asentoa käsille.
Autossa on nappeja ja hienouksia, joihin en ole vielä jaksanut perehtyä. Ajon aikana löytää hiljalleen uusia asioita, joita ei ole huomannut aikaisemmin (ohjekirjaa en viitsi lukea, koska auto on vain tilapäisesti käytössäni). Vertailu muihin uusiin autoihin on mahdotonta, koska en tiedä niiden ominaisuuksia.
Cruise Control on osoittautunut käteväksi, koska sillä saa valittua tarkasti haluamansa ajonopeuden, joka näkyy mittaritaulussa. En ole aikaisemmin kiihdyttänyt ohituksiin rattia naputtelemalla tai hidastanut autoa samalla tavalla. Cruise toimii yllättävän hyvin jarruna alamäessä, vaikka se ei olekaan mikään jarru.
Kaikkien ratin nappien tarkoitusta en vieläkään ole jaksanut selvittää. Auton radiossa on FM, AM ja Satelliittikanavien vastaanotto.
Kuljettajan tilat ja ajoasento ovat OK, kunhan niitä aikansa säätää. Takapenkillä istuvilla on vaatimattomat jalkatilat, mikä lienee enemmän sääntö kuin poikkeus lähes kaikissa autoissa (Skoda Suberbissa jalkatila tosin näyttää ulkoapäin katsottuna isolta).
Autosta on vaatimaton näkyvyys lähelle, ja parkkiruutuihinkin se tahtoo tulla vähän vinoon, kun ei näe, missä reunaviivat ovat. Autossa on peruutuskamera, josta on ennen totuttelua hieman hankala arvioida, kuinka lähellä kohde on.
Ulkonäöltään Ford Fusion on mielestäni varsin onnistunut.
"Koeajo" jatkuu...
Amerikan Fusion näyttäkin olevan sama auto kuin Suomessa myytävä Mondeo. Ajelu sillä jatkuu vielä viikon verran.
http://kuvapilvi.fi/k/y0bq.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/y0bP.jpg
http://www.ford.fi/Henkiloautot/UusiMondeo
Fusion on sama kuin Mondeo.
http://www.ford.com/cars/fusion/
Korjasin automallin nimen edellä oleviin viesteihin. Totta kai se on Fusion eikä Focus. En osaa itsekään selittää, miksi kirjoitin järjestelmällisesti nimen väärin.
"Testikilometrejä" on kertynyt hieman yli 4000 (yli 2500 mailia), ja niitä tulee kertymään vielä jonkin verran. Yleinen mielikuva autosta on toistaiseksi positiivinen. Jos ärsyttävyyksiä pitää keksiä, niin ne ovat vähäisiä. Yksi voisi olla se, että sivupeilit ovat suoraa lasia, ja takana tulevien autojen valot häikäisevät tästä syystä. Hyvistä puolista voisi mainita suuren tavaratilan ja hyvät kuljettajan tilat. Istuimessa on paljon säätöjä, joten senkin saa mieleisekseen, kun nappeja vääntelee.
Fusion/Mondeo on mielestäni varsin hyvän näköinen auto, mutta tämä on tietysti makuasia.
Kun huomasin, että kyseessä on Euroopan markkinoilla Mondeo nimellä myytävä auto, imagopisteet hieman alenivat. Malli on leimautunut tietyn käyttäjäryhmän autoksi vähän liikaakin. Olen itsekin tainnut joskus sellaisessa vierailla - eikä kutsusta ole voinut kieltäytyä. Ford autot ovat lisäksi havaintojeni mukaan karmeita ruostepesiä vanhempana, mikä heikentää mielikuvaa niistä.
Vaikka maahantuontitilastojen mukaan uutta Mondeota on myyty jonkin verran, niitä näkee liikenteessä harvoin. Olen oikein etsimällä etsinyt esimerkiksi Helsingissä ja nähnyt viimeisen kuukauden aikana ainoastaan kaksi farmaria ja yhden luiskaperämallin - vai miksi sitä sanotaan. Yritin ottaa viimeksi mainitusta autosta valokuvan, mutta yrityksestä tuli täydellinen farssi. Liikennettä oli paljon, joten en voinut pysähtyä kuvaamaan. Oli siis ajettava muutaman kerran ohi ja yritettävä napata kuva liikkuvan auton sivuikkunasta. Sain vain yhden kuvan, ja sekin epäonnistui, kun kamera tärähti. Ikävä kyllä, jotkut saivat ajelustani käsityksen, että kyttään jotakin aivan muuta kuin autoa. Väärinkäsitystä piti sitten setviä. Tämä oli niitä kertoja, jolloin olisi pitänyt luovuttaa. Ei kaikesta saa valokuvaa, vaikka haluaisikin. Tässä vielä "koeajo" tiivistettynä ilman sitä Suomen "kuvaa".
http://zaktestit.blogspot.fi/2015/11/kokeiltavana-auto.html
Nyt on kyllä pakko kysyä, että miksi ihmeessä joku yrittää kuvata ohiajavaa autoa, kun netti on täynnä kuvia kyseisestä(mistä tahansa) autosta. En ole muutenkaan ymmärtänyt tätä nykyajan kuvaamisvimmaa, mutta tuo on jo typeryyden huipentuma. Ei ihme, jos Ford-kuljettaja kimpaantui.
Auto ei ollut ohi ajava, vaan itse ajoin ohi.
Kuvaamisinnostukseen oli todennäköisesti samanlaisia syitä kuin luontokuvaajalla, joka on etsinyt jotain harvinaista lintua tai eläintä näkemättä ainoatakaan, ja joka lopulta näkee ensimmäisen. Tulee ajatus, että tästä on saatava kuva muistoksi, maksoi mitä maksoi.
Ilmiöitä on ehkä vaikea ymmärtää, jos niitä ei ole kokenut. Kuka nyt esimerkiksi haluaisi sukeltaa jonnekin hengenvaarallisiin luoliin tai kiivetä pystysuoraa vuorenrinnettä tai tehdä muuta tällaista. Mutta jotkut näyttävät haluavat. Ja mitä valokuvaamiseen tulee, niin sen harrastajissa vasta outoja tapauksia onkin. Jotkut kuvaavat junia, jotkut junanvaunuja, jotkut busseja, jotkut vanhoja autonromuja, jotkut vanhoja talonröttelöitä ja niin edelleen. Ei taida olla aihetta, jonka kuvaamiseen ei joku porukka olisi innostunut. Facebookista löytyy tällaisia ryhmiä vaikka miten paljon.
Joten jos valokuvauskärpänen pääsi puremaan, kun ensimmäisen kerran näin tietynlaisen auton, jollaisen näkemistä olin jahdannut viikkoja, niin minusta se on aika inhimillistä. Kuvaaminen ei sinänsä olisi ollut mikään iso juttu - naps ja sillä siisti - elleivät asiat olisi sattumalta kehittyneet epäedulliseen suuntaan. Mutta ei tapahtumasta nyt mitään järkyttävää katastrofia sentään kehittynyt. Kaikenlaista sattuu. Joillekin useammin, joillekin harvemmin. ADHD-luonteen omaava henkilö tekee yleensä asiat hetken innostuksesta niitä kovin paljon etukäteen miettimättä. Siitä on joskus omat seurauksensa.
Moni hyvä kuva olisi jäänyt maailmassa ottamatta, jos kuvaaja ei olisi ollut tietyllä tavalla aktiivinen. Usein tuloksena on huonoja kuvia, mutta jos ei ota edes niitä, tuskin ottaa sitä hyvääkään, kun tilanne tulee.
Kuvaamisvillityksellä tarkoitan lähinnä sitä, että nykyään ihmiset eivät nauti hetkestä, vaan "nautinto" saadaan siitä, että otetaan kuva, jotta saadaan huomiota sosiaalisessa mediassa. Jos minä näen uuden auton, niin haluan katsoa miltä se näyttää luonnossa, enkä keskittyä kuvaamiseen. Kuvia on netti pullollaan, enkä ymmärrä mitä lisäarvoa se tuo, jos otan itse kuvan.
Ja vielä, nyt kyse oli Ford Mondeosta. Ei Bugatti Veyronista, tai edes Ferrarista. No joo, harvoin minä sinun juttujasi muutenkaan olen ymmärtänyt.