Mikäli volvosi todella kuluttaa 4dl öljyä/ajettu 1000km tarkoittaa se tyypillisella 30 tkm öljynvaihtovälillä 12 litraa. Ei ole normaalia, jotakin vikaa tuossa yksilössä on pakko olla.
Audin kohdalla surullisen kuuluisa Audi A5 vei litran / 1000 km.
Tässä normaali öljynkulutusominaisuus Audille.
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti).
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin ).
Nämäkin maahantuojan suositus kulutusluvut.
Huomattavasti siedettävämmät luvut nykyisin mootttorien päivityksen myötä.
Eikä mikään merkki poikkea juurikaan näistä luvuista, kun puhutaan normaalista öljynkulutuksesta.
Tosin BMW M-sarjan mallit 10 dl / 1000 km, samoin Audi RS mallit ja MB AMG mallit.
Huomioitavaa BMW:n kohdalla nykyisin M-sarjan turbomoottorit kuluttavat luonnollisesti tuon kyseisen luvun, vanhemmat vapaastihengittävät vähemmän tästä itselläni on kokemusta.
Niin no maahantuojat kyllä määrittävät mikä on normaalin yläraja, mutta todellisuudessa ko moottori ei kuluta normaalisti öljyä desitolkulla/1000 km, niinkuin ei kuluttanut edellinenkään sukupolvi D4/D5 koneita. Normaalia on tuollainen alle 1 litra/30 tkm.
Onhan nuo ylärajat uusille moottoreille melkoisen suuria. Omasta kokemuksesta BMW:llä vaihtovälillä ei ole öljyä tarvinnut lisäillä. Nuo ylärajat sopivat paljon ajettuihin autoihin niin litra 15 000 on silloin ihan normaali öljynkulutus. Toisaalta onhan noita juttuja paljon, että joillakin merkeillä kulutus on suurta oli auto sitten uusi tai enemmän ajettu ja sekin on kuulemma aivan normaalia. Omasta kokemuksesta se ei sitä kuitenkaan mielestäni ole.
On kokemusta. Oma alkoi syömään öljyä heti uudesta lähtien. Käyttöauto lisäili öljyä veloituksetta ja lopulta auto pajalle. Ensiksi vaihdettiin huohotin. Öljynkulutus jatkui. Tutkittiin ja selvitettiin lisää. Punnittiin öljyn kulutusta ja raportoitiin tehtaalle. Lopulta vaihdettiin molemmat ahtimet. Siihen kulutus tasaantui niin että ehkä kerran per 30 000 km pitää lisätä. Ja tämä oli ainoa auto lajiaan, ei näitä ole ollut?
Oma kokemukseni rajoittuu kolmeen erilaisella D5 koneella ajamaani Volvoon. ensimmäinen vm 2001, jossa "vanha" VV/Audi-konsernin D5 kone. Tällä ajelin 300.000 km, eikä silloisella 30.00 km:n huoltovälillä koskaan tarvinnut lisätä öljyä. Samoin seuraava vm. 2006 autossa ollut D5 kone, jolla ajelin 250.000 km, eikä huoltovälien aikana ikinä ollut öljyn lisäsys tarvetta. Em. autoilla ajelin lähes yksinomaan pitkiä matkoja n. 60.000 km/v.
Nykyisessä vm 2013 autossa oleva D5 kone (215 hv) on vähemmällä käytöllä ja ajoista merkittävästi enemmän on lyhyitä matkoja ja yllätyksekseni olen joutunut lisäämään 0,5 l öljyä vuosittain tapahtuvien huoltojen- / n. 20.000 km:n välillä. Liekö ero edellisiin ajomatkojen erilaisuudessa vai D5 "hyötysuhteen" paranemisessa? Kaikki D5 koneet ovat 5- sylinteri-tekniikalla.
Kyllä lyhyet matkat ja varsinkin kylmäkäynnistykset lisäävät nykyisten ahdettujen (niin diesel kuin bensa)moottoreiden öljynkulutusta eli syynä taitaa olla usein ahtimet, kuten ylempänä jo todettiin. Tuolla jossain ketjussa taisin todeta, että eri merkeillä saman tilavuuden moottoreiden öljymäärätkin vaihtelevat sen verran, että osassa "tikkuväli" on sen verran suurempi, että öljyä ei tarvitse huoltovälillä lisäillä, vaikka moottori sitä vähän "söisikin".
Aiemmat 3 eri merkkien dieseliä ovat kaikki vaatineet lisäyksiä vaihtovälillä. Tällä hetkellä minulla on hiukan päinvastaisia kokemuksia Volvon (D4 5-syl 2013) osalta, koska se on ollut muutaman vaihtovälin (20 tkm) verran ensimmäinen auto pitkään aikaan omien ja työautojen joukossa, joka ei syö öljyä. Tämähän ei mitään todista. Kyseessä voi olla ns. hyvä yksilö. Pitäisin vielä tuommoista noin 0,5 l/ 20 tkm aivan normaalina.
Sitten kun talvipakkasilla hiukkasloukulla varustetun dieselin öljy alkaa lisääntyä, on syytä huolestua. Tästä vaikka eri ketju...
Jänniä aina nämä keskustelut kun aloittaja kysyy kokemuksia jostakin nykyisestä tuotantomallista niin johan kohta joku kertoo kokemuksia aatamin aikuisesta tuotteesta tai yleensäkin vanhemmasta versiosta!Jospa pysyttäisiin aiheessa eli nykyinen 4-sylinterinen D4 moottori.Ja olisin kiinnostunut kuulemaan itsekin kommentit tästä!
Tehtaan meininki on vähän ihmeellistä. Toisille vaihdetaan moottori ja toisille
ahtimet. Vika on kuitenkin sama. Odottelen mielenkiinnolla lopullista vastausta
tehtaalta.
Uusi 4-pyttyinen vai vanhempi D4 (2.4 5-syl.)...?
Uusi 4-pyttyinen -14 eteenpäin 181 hv.
Minulla ei ainakaan ole kuluttanut öljyä juuri lainkaan 30 tkm vaihtovälillä
Niin näinhän se lähtökohtaisesti on.
Tarkennetaan vähän eli 181 hv D4 -14 ajettu 160 tkm. Eli tyyppivikako ?
Mikäli volvosi todella kuluttaa 4dl öljyä/ajettu 1000km tarkoittaa se tyypillisella 30 tkm öljynvaihtovälillä 12 litraa. Ei ole normaalia, jotakin vikaa tuossa yksilössä on pakko olla.
Mitä öljyä olet käyttänyt?
Tuohan on täysin normaali öljynkulutusominaisuus Volvolle.
Maahantuojan mukaan näin, muu on poikkeavaa.
Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista).
Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen).
Audin kohdalla surullisen kuuluisa Audi A5 vei litran / 1000 km.
Tässä normaali öljynkulutusominaisuus Audille.
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti).
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin ).
Nämäkin maahantuojan suositus kulutusluvut.
Huomattavasti siedettävämmät luvut nykyisin mootttorien päivityksen myötä.
Eikä mikään merkki poikkea juurikaan näistä luvuista, kun puhutaan normaalista öljynkulutuksesta.
Tosin BMW M-sarjan mallit 10 dl / 1000 km, samoin Audi RS mallit ja MB AMG mallit.
Huomioitavaa BMW:n kohdalla nykyisin M-sarjan turbomoottorit kuluttavat luonnollisesti tuon kyseisen luvun, vanhemmat vapaastihengittävät vähemmän tästä itselläni on kokemusta.
Niin no maahantuojat kyllä määrittävät mikä on normaalin yläraja, mutta todellisuudessa ko moottori ei kuluta normaalisti öljyä desitolkulla/1000 km, niinkuin ei kuluttanut edellinenkään sukupolvi D4/D5 koneita. Normaalia on tuollainen alle 1 litra/30 tkm.
Onhan nuo ylärajat uusille moottoreille melkoisen suuria. Omasta kokemuksesta BMW:llä vaihtovälillä ei ole öljyä tarvinnut lisäillä. Nuo ylärajat sopivat paljon ajettuihin autoihin niin litra 15 000 on silloin ihan normaali öljynkulutus. Toisaalta onhan noita juttuja paljon, että joillakin merkeillä kulutus on suurta oli auto sitten uusi tai enemmän ajettu ja sekin on kuulemma aivan normaalia. Omasta kokemuksesta se ei sitä kuitenkaan mielestäni ole.
On kokemusta. Oma alkoi syömään öljyä heti uudesta lähtien. Käyttöauto lisäili öljyä veloituksetta ja lopulta auto pajalle. Ensiksi vaihdettiin huohotin. Öljynkulutus jatkui. Tutkittiin ja selvitettiin lisää. Punnittiin öljyn kulutusta ja raportoitiin tehtaalle. Lopulta vaihdettiin molemmat ahtimet. Siihen kulutus tasaantui niin että ehkä kerran per 30 000 km pitää lisätä. Ja tämä oli ainoa auto lajiaan, ei näitä ole ollut?
Tervetuloa mukaan JN64. Valmistevikaiset turboahtimet kyseessä. Tärkeintä, että vika paikannettiin ja öljynkulutus tasaantui.
Oma kokemukseni rajoittuu kolmeen erilaisella D5 koneella ajamaani Volvoon. ensimmäinen vm 2001, jossa "vanha" VV/Audi-konsernin D5 kone. Tällä ajelin 300.000 km, eikä silloisella 30.00 km:n huoltovälillä koskaan tarvinnut lisätä öljyä. Samoin seuraava vm. 2006 autossa ollut D5 kone, jolla ajelin 250.000 km, eikä huoltovälien aikana ikinä ollut öljyn lisäsys tarvetta. Em. autoilla ajelin lähes yksinomaan pitkiä matkoja n. 60.000 km/v.
Nykyisessä vm 2013 autossa oleva D5 kone (215 hv) on vähemmällä käytöllä ja ajoista merkittävästi enemmän on lyhyitä matkoja ja yllätyksekseni olen joutunut lisäämään 0,5 l öljyä vuosittain tapahtuvien huoltojen- / n. 20.000 km:n välillä. Liekö ero edellisiin ajomatkojen erilaisuudessa vai D5 "hyötysuhteen" paranemisessa? Kaikki D5 koneet ovat 5- sylinteri-tekniikalla.
Kyllä lyhyet matkat ja varsinkin kylmäkäynnistykset lisäävät nykyisten ahdettujen (niin diesel kuin bensa)moottoreiden öljynkulutusta eli syynä taitaa olla usein ahtimet, kuten ylempänä jo todettiin. Tuolla jossain ketjussa taisin todeta, että eri merkeillä saman tilavuuden moottoreiden öljymäärätkin vaihtelevat sen verran, että osassa "tikkuväli" on sen verran suurempi, että öljyä ei tarvitse huoltovälillä lisäillä, vaikka moottori sitä vähän "söisikin".
Aiemmat 3 eri merkkien dieseliä ovat kaikki vaatineet lisäyksiä vaihtovälillä. Tällä hetkellä minulla on hiukan päinvastaisia kokemuksia Volvon (D4 5-syl 2013) osalta, koska se on ollut muutaman vaihtovälin (20 tkm) verran ensimmäinen auto pitkään aikaan omien ja työautojen joukossa, joka ei syö öljyä. Tämähän ei mitään todista. Kyseessä voi olla ns. hyvä yksilö. Pitäisin vielä tuommoista noin 0,5 l/ 20 tkm aivan normaalina.
Sitten kun talvipakkasilla hiukkasloukulla varustetun dieselin öljy alkaa lisääntyä, on syytä huolestua. Tästä vaikka eri ketju...
Omat kokemukset: 1998 V70 VAG -dieselillä, 550 tkm ajettuna lisäystarve 1 l/ 15tkm. Nykyinen S80 D5 400 tkm ajettuna, lisäystarve juuri sama.
Neljän 0 - 300.000 km ajetun moottorin kokemuksella olen havainnut ettei terve tinaviitonen kuluta öljyä lisäystarpeeseen saakka.
Siksi seuraankin mielenkiinnolla, rajoittuuko uuden 4-sylinterisen öljynkukutus viallisiin ahtimiin?
Jänniä aina nämä keskustelut kun aloittaja kysyy kokemuksia jostakin nykyisestä tuotantomallista niin johan kohta joku kertoo kokemuksia aatamin aikuisesta tuotteesta tai yleensäkin vanhemmasta versiosta!Jospa pysyttäisiin aiheessa eli nykyinen 4-sylinterinen D4 moottori.Ja olisin kiinnostunut kuulemaan itsekin kommentit tästä!
Tehtaan meininki on vähän ihmeellistä. Toisille vaihdetaan moottori ja toisille
ahtimet. Vika on kuitenkin sama. Odottelen mielenkiinnolla lopullista vastausta
tehtaalta.